Hiréns Hiréns skrev:
Okej, men fjärrvärmen går alltså inte att ställa in på lägre än den är? Vet inte om bilden är tillräckligt bra för att avgöra det. Tänker i vår och sommar sen, är detta det lägsta vi kommer betala någonsin/månad?
Fjärrvärme är en dyr energiform och svår på flera sätt... tex det ni nu märkte...
Därför bör ni på sikt bli självförsörjande eller köra värmepump
 
Hur dyr den är beror väldigt mycket på vart man bor och vem som är leverantör. Ca 60 öre/kWh plus moms är väl inte så jättedyrt? Ska man vara självförsörjande och/eller ha värmepump krävs det en investering i hundratusenkronorsklassen som ska beta igen sig.

Vad är det som är svårt med fjärrvärme? Jag skulle säga att det är det simplaste vattenburna systemet man kan ha näst efter en elpanna.
 
  • Gilla
possum77 och 1 till
  • Laddar…
B byggarätt skrev:
Fjärrvärme är en dyr energiform och svår på flera sätt... tex det ni nu märkte...
Därför bör ni på sikt bli självförsörjande eller köra värmepump
Riktigt så illa är det väl inte. Fjärrvärmen går att styra precis lika bra som en värmepump, nu har förvisso TS en gammal fjärrvärmecentral men som flera har svarat går den att justera. Fjärrvärme är i princip underhållsfritt och har man en fungerande installation i huset krävs det mycket för att räkna hem en bergvärmeanläggning.
 
Tänk även på att ett tomställt hus drar mer energi i uppvärning än ett där man vistas och bor. Skulle ni flytta in och inte röra värmekurvan så kommer inomhustemperaturen att stiga ett par grader då ni tillför en hel del energi.

Många har ju tidigare pååekat att det går att pararellförskjuta kurvan. 3grader på den ger 1 inomhusgrad så om ni vill gå från 16 till tex 12 grader så sänker ni kurvan 4x3=12 grader.

Sen ser jag på bilden att ni har en såkallad självverkande ventil på TVV. dessa kan med tiden bli otäta och då kommer ni att förbruka fjärrvärme även om ni inte tappar något vatten. Att kolla den är ganska enkelt om man vet hur man stänger av värmedelen men lättast är att beställa en service utav hela centralen och samtidigt be om att få en genomgång på hur den fungerar och vilka inställningsmöjligheter man har mm.
 
Redigerat:
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
P paa_1 skrev:
[länk]
[länk]
Din första länk är ju ett tydligt exempel på att du har fel. Personen hade ingen värme på alls, och fick ändå viss ersättning. Har du något exempel att en underhållsvärme på 10grader klassats som vårdslöst?
 
Jag är helt med på att de rekommenderar 15grader. Men jag ser inget om att det skulle medföra sänkt ersättning om man går under 15grader. Gör du?
 
Så här står det i Folksams villkor:

"Aktsamhetskrav
Du ska vidta skäliga åtgärder för att förhindra frysning. Exempelvis genom att alla ledningar och behållare töms på vatten vatten som finns kvar i ledningar eller behållare är antifrysbehandlat huset är uppvärmt. Du måste se till att värmen är tillräcklig för att förhindra frysning.
Om du brutit mot något aktsamhetskrav:
Om aktsamhetskravet åsidosatts kan vi göra avdrag på ersättningen, normalt med 25 procent. Avdraget kan i allvarliga fall bli större, till och med så att du inte får någon ersättning alls. I lindriga fall görs inget avdrag. "

Det är skrivet så, att om det frysit sönder något, så har man inte uppfyllt aktsamhetskraven genom att inte värmen varit tillräcklig, och då är det normalt 25% avdrag.
 
Vatten fryser vid noll grader. Inte 15 eller 10. Har du något exempel eller tydligt krav. Inte dina extrema tolkningar.
 
Om du tror att det är lätt att få full kostnadstäckning vid skada från Folksam, så har du nog en del att lära.
 
Det bör man aldrig få. Det är både självrisk och nedskrivningar. Men det var inte vad det handlade om här.
 
useless useless skrev:
Hur dyr den är beror väldigt mycket på vart man bor och vem som är leverantör. Ca 60 öre/kWh plus moms är väl inte så jättedyrt? Ska man vara självförsörjande och/eller ha värmepump krävs det en investering i hundratusenkronorsklassen som ska beta igen sig.

Vad är det som är svårt med fjärrvärme? Jag skulle säga att det är det simplaste vattenburna systemet man kan ha näst efter en elpanna.
Läste ni TS inlägg?
De har galna kostnader!
Tråkigt med energileverantörer som har dåligt fungerande teknik som leder till överdebitering och lidande slutkunder
 
B byggarätt skrev:
Läste ni TS inlägg?
De har galna kostnader!
Tråkigt med energileverantörer som har dåligt fungerande teknik som leder till överdebitering och lidande slutkunder
Har nog missat var kostnaderna är galna. Tyckte bara kWh vart hög men tydligen hade radiatorerna värmt en del ändå. Om du googlar bästa/smartaste/enklaste och mest ekonomiska värmekälla så kommer ibland fjärrvärme på första plats men alltid i topp tre.
 
Hiréns Hiréns skrev:
Har nog missat var kostnaderna är galna. Tyckte bara kWh vart hög men tydligen hade radiatorerna värmt en del ändå. Om du googlar bästa/smartaste/enklaste och mest ekonomiska värmekälla så kommer ibland fjärrvärme på första plats men alltid i topp tre.
Ja tack för rättelse...
Själv är jag tveksam till energikällor med långa transportvägar med förluster i dessa tider av miljövänlighet!
Så jag skulle inte behålla fjärrvärme
Utan välja något som gör er oberoende
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.