Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Flyttade in i April. Jag skall tillägga att garaget inte är med här. Men visst är det lite hög bara beräkningen. Det står inte med uppskattad verkningsgrad på värmepumpen
Ja något går inte ihop, vi har 0,23 Um där du har 0,19.
Eller så läcker värmen ut någonstans, har du kollat med en FLIR-kamera?
 
Vem har sagt att det är passivhus? Deklarationen säger 45kWh/m2 och det är väl ungefär där du landar?
 
R Robert-san01 skrev:
Vem har sagt att det är passivhus? Deklarationen säger 45kWh/m2 och det är väl ungefär där du landar?
Du kan kika vad rubriken heter, eller läsa första posten.
 
X xLnT skrev:
Du kan kika vad rubriken heter.
Någon har väl sagt åt honom att det är ett passivhus?
 
R Robert-san01 skrev:
Någon har väl sagt åt honom att det är ett passivhus?
Det var lite otydligt, men nu förklarade du vad du menade. Så vi får väl vänta på vad TS svarar.
 
Det är ett passivhus som vi beställt av XN-Villan. Så iallafall klimatskalet är tilltaget i isoleringsmängd. Misstänker att dom bara tagit ett generiskt värde för u-medel i energiberäkningen. Den gick lite för fort för att vara 100%

När jag summerar ihop det får jag ungefär

Hus Um 0,13 invändig yta 397m2
Garage Um 0,22 invändig yta 193m2

Nu har jag i princip haft full värme på i garaget, men det är ändå hyffsat isolerat så det borde inte krävas så mycket.

Tänkbara förklaringar:
- Hus + garage är mycket tillsammans
- Onödigt hög temperatur
- Uttorkning av hus, framförallt garageplattan
- Dåligt COP värme
- Dåligt COP varmvatten
- Kyla sommartid
- Värmeläckage någonstans, Trolig källa kulvert och kant på plattan
 
sunnis
Varför Cellulosa? Då är det inte 100 ångspärrat heller? Ingen risk att det läcker luft någonstans?

Har en 195kvm två plan, Um = 0,225 och har en årsförbrukning 8231kWh senaste 12 månaderna. Då kör jag även kyla på sommaren och ventilation i husgrunden och en såndär "hemsk" FLVP. Det jag inte fattar är jag har en beräknat energianvändning på 33,9 kWh per kvm energiklass A, den har jag aldrig förstått varför den är så låg men den kanske friseras PGA solcellerna? Borde vara drygt 40 kWh. Producerat ca 7200 kWh under den perioden med solel. Så Nettoförbrukning på ett år ca 1000kwh eller något.

Ditt borde prestera lite bättre. :thinking:
 
Redigerat:
sunnis
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Det är ett passivhus som vi beställt av XN-Villan. Så iallafall klimatskalet är tilltaget i isoleringsmängd. Misstänker att dom bara tagit ett generiskt värde för u-medel i energiberäkningen. Den gick lite för fort för att vara 100%

När jag summerar ihop det får jag ungefär

Hus Um 0,13 invändig yta 397m2
Garage Um 0,22 invändig yta 193m2

Nu har jag i princip haft full värme på i garaget, men det är ändå hyffsat isolerat så det borde inte krävas så mycket.

Tänkbara förklaringar:
- Hus + garage är mycket tillsammans
- Onödigt hög temperatur
- Uttorkning av hus, framförallt garageplattan
- Dåligt COP värme
- Dåligt COP varmvatten
- Kyla sommartid
- Värmeläckage någonstans, Trolig källa kulvert och kant på plattan
Hur ser dina garageportar ut? Det är väl säkert vanliga skumisolerad 30mm? Med tveksam gummilist som tätar? Kulverten påverkar ju också. Tror det skulle varit bättre med en egen FLVP i garaget och sedan 16-18 grader... Eller har du V/L anläggningen i garage och kulvert in i huset?
 
Testa att stänga av värmepumpen en vecka och se om det blir nån radikal skillnad på elförbrukningen.
 
Värmepumpen står i tvättstugan och det är 2m mellan hus och garage. Tvättstugan är närmast garaget så det är väl 3m från värmepumpens innedel till garaget, tror kulverten är totalt ca 5m.

Hade jag haft en luft-luft värmepump i garaget istället för golvvärmen så hade den troligtvis haft ett bättre cop och jag hade haft enklare att reglera temperaturen där. Men nu är det som det är.

Garageporten är en Crawford Smart 42. 5x2,4m

Jag har en elmätare till värmepumpen så jag kan ju se vad den förbrukar. Hushållselen verkar ligga på ca 1600kWh för 2019. Total elförbrukning - värmepumpens mätare.


Cellulosa för att det är miljövänligt. Egentligen bara därför. Huset är tryckprovat med mycket bra resultat så det är inte frågan om något luftläckage.
Garaget har jag haft varmt så det kan ju vara en bidragande orsak. Tycker bara att energiprestandan borde varit bättre. på total uppvärmd yta blir det alltså.

Um 0,16 och 590m2. Vad borde värmebehovet bli per år?
 
Redigerat:
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Det är ett passivhus som vi beställt av XN-Villan. Så iallafall klimatskalet är tilltaget i isoleringsmängd. Misstänker att dom bara tagit ett generiskt värde för u-medel i energiberäkningen. Den gick lite för fort för att vara 100%

När jag summerar ihop det får jag ungefär

Hus Um 0,13 invändig yta 397m2
Garage Um 0,22 invändig yta 193m2

Nu har jag i princip haft full värme på i garaget, men det är ändå hyffsat isolerat så det borde inte krävas så mycket.

Tänkbara förklaringar:
- Hus + garage är mycket tillsammans
- Onödigt hög temperatur
- Uttorkning av hus, framförallt garageplattan
- Dåligt COP värme
- Dåligt COP varmvatten
- Kyla sommartid
- Värmeläckage någonstans, Trolig källa kulvert och kant på plattan
Jag har ett beräknat u-medel på 0,23. Låter som något inte riktigt stämmer för dig.

Min beräkning låg på 45kWh och kommunen skrattade åt den och tyckte att det skulle bli problem för mig men att det var mitt problem. Blir kul att få skicka in ED till dem. :)
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Nu har installatören varit här och gjort en mjukvaruuppdatering på pumpen. Vet inte riktigt vad som är ändrat men det kanske blir en förbättring
 
  • Gilla
Fisk3n och 3 till
  • Laddar…
Jag har kollat förbrukningen nu och gjort en överslagsräkning.
Uppvärmd mantelarea: 590m2
Um: 0,16
Innetemp: +22
Utetemp: +4
Delta T: 18
-> Värmebehov 1699w -> 40kWh/dag
Varmvattenbehov uppskattat 5,5kWh/dag
Totalt varmvatten + värme 45kWh/dag ..... Rimligt?
Värmepumpens förbrukning (FTX+värmepump): 18,6kWh/dag

COP: 45/18,6 = 2,42
Kanske bör särskilja varmvatten från uppvärmning?

Angivet COP från REC:
+7 COP 5,22
+2 COP 3,86
-7 COP 2,64

Känns som att COP är betydligt lägre än angivet, varmvattnet står på 50 grader.
 
Vid vilken temperatur på varma sidan gäller COP-siffrorna? Är det vid 35 grader så lär det vara betydligt sämre vid varmvattenproduktion.
Men rent krasst så känns ett uppmätt SCOP på ca 2,5 ganska normalt för en luft/vattenvärmepump.
 
Det är nog 35 grader i deras test. Vill bara utvärdera om värmepumpen känns rimlig i verkningsgrad. Förväntar mig att den är sämre än en Nibe F2120 men inte hur mycket som helst
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.