X xLnT skrev:
Om det där är vad värmepumpen drar i el, hur kan det då räknas som passivhus?
Det är ju inte så bra värden tänker jag.
Det är total elförbrukning på bilden
 
Vad är det för värmepump du har?
 
Det är en REC VP. Ett samarbete mellan REC som gör ventilationsutrustning och Energy save. Börjar fundera på om den kanske går som ren elpanna eller något. Förbrukningen är väldigt hög sett till hus isoleringsgraden är på huset.
6184kWh har ventilation+värmepump dragit sedan början på April. Har kört kyla under sommaren så det ger lite extra.

2 personer, uppvärmt till 22-23 grader, både hus och garage via golvvärme. Kulvert mellan hus och garage (2m mellan)
Hus: 135m2 boyta. Isolering: golv 400mm vägg 415mm tak 600mm och Nordan N-Tech Passiv fönster.

Garage: en vanlig gångdörr, en isolerad 5×2,25 port från crawford. 300 i plattan och ~230 i vägg. Tak 600.
 
Det borde gå att mäta temperaturen frånluft och avluft och se om värmepumpen har plockat ut någon energi eller om det bara blåser rakt igenom.
 
Det är en split luft-vatten värmepump. Så värmepumpen plockar ingen värme från ventilationsluften. FTX aggregatet har jag uppkopplat så där har jag tillgång på logg av temperaturer, flöden etc. Det är själva värmepumpen jag tvivlar på hur bra den är. Fläkten på utedelen går ibland och den blåser kallt. Pumpen går alltså, jag bara tycker det känns som verkningsgraden är låg.
 
Oj!

Jag byggde ett o-passivt hus med vanlig BVP och FTX. Det har dragit drygt 22kWh/m2 senaste året i värme och FTX.

Vi har inte ens termostater på värmen i huset utan det går enbart på utegivare och retur temp.
 
Låter som att värmepumpen kanske inte har det bästa COP-värdet. Men du har ett i förhållande till golvytan stort klimatskal så kanske det inte är så farligt ändå.

Jag har i princip lika mycket isolering som du, men 1,5 plan på 162 kvm, FTX, 21-22 grader, 1 person, Sthlm. Min luft-vatten-VP drog under 2019 2011 kWh (COP 3,5). 3/4 går till värme, resten varmvatten. Så är man många som duschar länge så drar det säkert också iväg.
 
Cop för värmepumpen är angivet till
5,22 (+7)
3,86 (+2)
2,64 (-7)

Så jag bör ligga närmare dig då vi har lite varmare klimat och inte 3ggr så mycket..
 
Jag tycker det låter som att du har ett enromt energibehov. Det måste vara något fel på pumpen? Hade det varit direktverkande el så hade det kanske varit mer rimligt. Ni har ju nästan samma energibehov som oss i ett 70-talshus med direktverkande el (38kWh per m2 och år).
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Det är 135+56m2. Räknar vi bort kylan på sommaren så gissar jag på att årsvärdet blir runt 6000kWh för värmepump + FTX.
6000/191= 31,4kWh per m2 och år

Det är alltså denna anläggningen som sköter värme och ventilation
[länk]
Vad visar din energideklaration då?
Vår säger 24kWh/år/m2 (228kvm, 1-plan, BVP, FTX)
 
Ja, den är också dålig. Kanske är så att det är en riktig skitpump. tycker ändå klimatskalet bör vara bra med såpas mycket isolering, eller är cellulosa helt värdelöst i verkligheten?
Såhär ser den ut
Dokument med en beräkning av specifik energianvändning för småhus som visar energiförbrukning och isoleringseffektivitet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Total yta för fönster och dörrar i huset är ca 25m2 U-värde 0,7
Golvyta inne 135m2 byggyta 160m2
Väggyta inne 102m2 ute 140m2

Isolering:
Golv: 400mm EPS s80 100mm kantisolering
Vägg: 22mm Träpanel - 28mm luftspalt - 22mm Pavatex - 340mm Lättbalk med Cellulosa - Airstop - 45mm installationsskikt - 17mm råspont - 13mm gips
Tak 600mm cellulosa

Tycker det bör vara energisnålt som tusan
 
Redigerat:
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Ja, den är också dålig. Kanske är så att det är en riktig skitpump. tycker ändå klimatskalet bör vara bra med såpas mycket isolering, eller är cellulosa helt värdelöst i verkligheten?
Såhär ser den ut
[bild]
Hur kan det då räknas som passivhus? Det är ju nästan det dubbla mot vad vårt (icke passivhus) har?
 
Hur länge har ni bott i huset. Eller rättare sagt hur länge har huset varit uppvärmt? Det första året brukar energibehovet vara högre i nybyggda hus på grund av fukt i alla byggmaterial som måste torkas ut.
 
Flyttade in i April. Jag skall tillägga att garaget inte är med här. Men visst är det lite hög bara beräkningen. Det står inte med uppskattad verkningsgrad på värmepumpen

Rimligt räknat?
fönster 25m2 u0,7
vägg 102m2 u0,1
golv 135m2 u0,1
tak 135m2 u0,07
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.