B byggarns skrev:
Hur mkt Vermikulit gick d åt tänkte köra 5-1 räcker en 100 liters eller ska man köpa två? Tänkte ha 10cm tjockt eller mer
Jag gjorde av med 2 säckar, har lite bilder i tråden
 
B byggarns skrev:
Du putsade direkt på filten?
filt -> hönsnät -> puts -> klinker (y)
 
  • Gilla
HansOtto
  • Laddar…
Det är inte alldeles enkelt att kombinera järn/stål och murade konstruktioner, så du är medveten om det... Järn expanderar snabbare, så det är risk för sprickor...
 
Tänkte du på hönsnätet eller luckan? Hur är det med gjutjärn expanderar det med?

När det gäller skorstenen så tänkte jag lämna någon cm i diameter och packa med stenull som man gör i kaniner.
 
B byggarns skrev:
Tänkte du på hönsnätet eller luckan? Hur är det med gjutjärn expanderar det med?

När det gäller skorstenen så tänkte jag lämna någon cm i diameter och packa med stenull som man gör i kaniner.
Japp, det är luckan jag tänker på ..kan krävas lite eftertanke för att få den att sitta fast utan att spräcka ugnen ...
 
Då va det dags för mig att börja...
 
  • Halvfärdigt byggprojekt med en betongstruktur i form av en båge på ett arbetsbord och en blank metallrör bredvid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Person i verkstad med mobil bredvid omogen pizzaugn av lera.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
LeKlint och 9 till
  • Laddar…
R Ricregad skrev:
Då va det dags för mig att börja...
Snyggt!
 
Beställt material idag till mitt bygge. Läser i tråden att det är lite olika fördelning av vermeculit/eldfast bruk/vatten, vad ska man köra på? Hönsnät som armering i vermeculitblandningen eller enbart efter isoleringen (tänker keramisk isolermatta) och sen puts med eldfast bruk?
 
B Bergz skrev:
Beställt material idag till mitt bygge. Läser i tråden att det är lite olika fördelning av vermeculit/eldfast bruk/vatten, vad ska man köra på? Hönsnät som armering i vermeculitblandningen eller enbart efter isoleringen (tänker keramisk isolermatta) och sen puts med eldfast bruk?
Hönsnät efter isolering sen puts, själv körde jag med vanlig cement till vermikuliten, hade eldfast bruk första gången men min stelnade aldrig. Stenhårt med cement. Lycka till.
 
  • Gilla
Bergz
  • Laddar…
H HansOtto skrev:
Hönsnät efter isolering sen puts, själv körde jag med vanlig cement till vermikuliten, hade eldfast bruk första gången men min stelnade aldrig. Stenhårt med cement. Lycka till.
Vilken fördelning körde du med vermikuliten/cement och vatten?
 
Jag körde nog 5 vermikulit/1 cement i botten, och sen 10/1 som isolering utanpå min kupol av "homebrew".
Har något minne av 3 delar vermikulit och 1 del vatten, men det är jag osäker på.

Hönsnät i det innersta lagret tror jag inte är någon bra ide, tror det bara riskerar att skapa sprickor, men däremot är det väl smidigt att lägga över någon sorts isolering för att hålla på plats och lägga puts på
 
  • Gilla
Bergz
  • Laddar…
Ganlet
S Strangelove skrev:
Jag körde nog 5 vermikulit/1 cement i botten, och sen 10/1 som isolering utanpå min kupol av "homebrew".
Har något minne av 3 delar vermikulit och 1 del vatten, men det är jag osäker på.

Hönsnät i det innersta lagret tror jag inte är någon bra ide, tror det bara riskerar att skapa sprickor, men däremot är det väl smidigt att lägga över någon sorts isolering för att hålla på plats och lägga puts på
Vilken "släckt kalk" avände du till din home brew? Är också på jakt efter kalk till detta. Såg i din inköpslista att det stod "Murkalk".

Sökte på detta och det verkar vara som så att den typiskt är en blandning av släckt kalk och portland cement, ex:

https://www.finja.se/storage/ma/78cbf091ad4c4ba987a7f939d560528d/a48ec558cad142778eeb1ffdab1f1425/pdf/41391A9CC76942D6A020890651B09088BDC5B679/Släckt Murkalk E_SDB_sv.pdf

Är det något lurigt med släckt kalk eftersom det ska vara så svårt att hitta som privatperson?
 
Ganlet Ganlet skrev:
Vilken "släckt kalk" avände du till din home brew? Är också på jakt efter kalk till detta. Såg i din inköpslista att det stod "Murkalk".

Sökte på detta och det verkar vara som så att den typiskt är en blandning av släckt kalk och portland cement, ex:

[länk] Murkalk E_SDB_sv.pdf

Är det något lurigt med släckt kalk eftersom det ska vara så svårt att hitta som privatperson?
Jag körde med den här.
https://www.k-rauta.se/produkt/murkalk-weber-saint-gobain-slackt-e-10kg/7391479120157

inte helt 100 på att det är exakt det som menas.
 
Ganlet
S Strangelove skrev:
Jag körde med den här.
[länk]

inte helt 100 på att det är exakt det som menas.
Jag ska kolla vidare, återkommer om jag lyckas få min hypotes bekräftad. Om det är rent släckt tekniskt kalk som gäller (t.ex. Nordkalk SL), så har jag även ett tips på var man kan hitta det som visar sig vara lättare sagt än gjort som privatperson.

Finns en webshop med överkomlig pris och frakt:
https://www.landang.se/shop/product/slackt-teknisk-kalk-20kg?tm=&sm=

Och ännu enklare, sök rätt på ett företag som säljer lantbruksprodukter (tips från boken Pizza napoetana). Första bästa jag ringde hade säckar inne á 20kg för 100kr.


Nästa huvudvärk som redan tagit åtskilliga timmar av googlande, komponenten fire clay / eldfast lera till homebrew. Någon som fått det helt bekräftat vad det faktiskt motsvarar i Sverige? Vad man kan hitta på detta forumet används det allt från eldfast lera, kakelugnslera och lermjöl.

Strangelove, ser att du använt lermjöl har du fått det bekräftat att det är korrekt?

Söker man på eldfast lera hittar man 5kg-hinkar med järnfilspån med okänt fabrikat och 25kg-säckar från fabrikatet Calderys. Sista uppenbarelsen var att 25kg-säckarna som benämns som eldfast lera är samma sak som eldfast gjutmassa (Calderys - Calde Cast F53). Är inte helt såld på att detta är rätt heller... Någon som klurat ut det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.