Hej!
Jag har ett lite egendomligt problem som jag hoppas någon har ett gott råd för.

Jag har uppdaterat min installation med lite nya deckare och en expansionsenhet, allt gick bra och jag avslutade med att uppgradera centralen från 3.8.1 till 3.11. Uppgraderingen gick också bra men sedan tilltog huvudbryn då jag inte kunde ansluta till larmets webbserver längre.

Det visade sig till sist att jag fortfarande kunde ansluta till den vanliga adressen på port 443, men via HTTP (inte HTTPS).
I manualen berättas att man ska klicka i rutan "TLS-Aktiverad" under Kommunikationer -> Tjänster. Rutan ska finnas direkt efter fältet HTTP-port men i min panel finns inte detta val tillgängligt längre! Se bild.
Skärmdump av inställningar för nätverkstjänster på en larmsystems webbpanel utan TLS-aktiveringsalternativ.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag vill inte gärna köra mitt larm med klartextkommunikation ens på mitt privata nätverk, hoppas det finns en lösning.

Tack på förhand,
/Jon
 
J J.F. skrev:
Hej!
Jag har ett lite egendomligt problem som jag hoppas någon har ett gott råd för.

Jag har uppdaterat min installation med lite nya deckare och en expansionsenhet, allt gick bra och jag avslutade med att uppgradera centralen från 3.8.1 till 3.11. Uppgraderingen gick också bra men sedan tilltog huvudbryn då jag inte kunde ansluta till larmets webbserver längre.

Det visade sig till sist att jag fortfarande kunde ansluta till den vanliga adressen på port 443, men via HTTP (inte HTTPS).
I manualen berättas att man ska klicka i rutan "TLS-Aktiverad" under Kommunikationer -> Tjänster. Rutan ska finnas direkt efter fältet HTTP-port men i min panel finns inte detta val tillgängligt längre! Se bild.
[bild]
Jag vill inte gärna köra mitt larm med klartextkommunikation ens på mitt privata nätverk, hoppas det finns en lösning.

Tack på förhand,
/Jon
Tyvärr är krypteringsmöjligheten borttagen i 3.11. Se inlägget #3690 (precis ovan ditt)

Om man har svårt att leva med detta så är nog enda möjligheten att avaktivera webbgränssnitet och använda SPC Connect Pro istället. Dock osäker om SPC Connect Pro är tillgänglig för privatpersoner.
 
Redigerat:
gol gol skrev:
Tyvärr är krypteringsmöjligheten borttagen i 3.11. Se inlägget ovan diitt.
Märkligt på min ära, båda att ta bort kryptering från en proffsprodukt och att inte nämna det i manual eller releasenötter. Men stort tack för ditt klargörande, då kan jag ju sluta leta :)
 
J J.F. skrev:
att inte nämna det i manual eller releasenötter
De skäms väl. Det borde de göra... hela nätverksdelen är ju märkligt primitiv.
 
  • Haha
J.F.
  • Laddar…
RilleRock
gol gol skrev:
Dock osäker om SPC Connect Pro är tillgänglig för privatpersoner.
Det är den men man måste ha ett spc connect installatörskonto då det är via det man loggar in i SPC Connect Pro.
 
Igår la SPC Connect av för mig. Kommer inte åt larmet alls varken via appen eller inloggning i browser. Gjorde en norsk reset i hopp om att det skulle lösa det, men icke. Dock konstigt nog fick jag meddelanden i telefonen att det var strömavbrott, öppnad kapsling m.m. Så någon form av kontakt finns där ju.

SPC Connect indikerar att jag har kontakt med panelen men ger detta fel:
"SPC Connect kunde inte hämta all information från centralen. En del av uppgifterna har dolts. Detta är möjligen på grund av kommunikation går förlorade med centralen eller användares centralanslutningsuppgifter är ur synk (Användar PIN ändrats på centralen?)."

Men hur f*n löser jag det när jag inte kommer åt något?
 
Redigerat:
Det löste sig. Hittade någon som testat att rycka ethernet kabeln och låta den gå över på 3g istället. Då kom det igång igen. Växlade över till ethernet igen och verkar lira. Mysko fel...
 
Jag använder TAG för att larma av/på.

Om jag har ett utlöst larm skulle jag inte vilja att det går att stänga av larmet med TAG utan vill då vara tvungen att använda PIN.

Är detta möjligt?
 
  • Gilla
nikbr998
  • Laddar…
M markus00 skrev:
Jag använder TAG för att larma av/på.

Om jag har ett utlöst larm skulle jag inte vilja att det går att stänga av larmet med TAG utan vill då vara tvungen att använda PIN.

Är detta möjligt?
Skapa en användare utan tag (bara PIN), med behörighet att återställa larm, och ta bort behörigheten att återställa från användare med TAG. Går att styra genom att tilldela lämpliga grupptillhörigheter.
 
crallian: Stort tack!!
 
  • Gilla
crallian
  • Laddar…
RilleRock
Viktigt angående Fw 3.11

SPC skickar inte BA, BV som är inbrottslarm och bekräftat larm om larmsändarens fördröjning är inställd på "0".
Ett högre värde än "0" så kommer de iväg efter inställd fördröjning.
Så välj "1".

https://www.spcsupportinfo.com/SPCConnectPro/?page_id=21421
 
  • Gilla
crallian och 2 till
  • Laddar…
FYI, som jag förstår det kommer man inte få larm via appen eller komma åt larmet via appen den här tiden.

Dear SPC Connect partner,

This notification is to inform you about an upcoming SPC Connect update. On 6 February 2020 at 2:00PM (CET), Vanderbilt will update the SPC Connect Cloud service to version 3.0.

This latest version, 3.0, includes:
  • An entirely reworked user interface and focuses on more intuitive features.
  • This is a major enhancement for the SPC Connect system that will improve the usability of the service.
  • A completely reworked user interface allows the installer to get a full overview of the installed SPC panel base and easy access to all available operations in the new operations menu.
  • In addition, a new menu tab allows the company manager to get access to all available company settings in place.
Due to the server update, the SPC Connect Cloud and its linked services (SPC Connect Mobile and SPC Connect web server) will be offline for 4 hours. You will be able to track the status of the update HERE.

Best regards,
You SPC Connect Team.
 
  • Gilla
crallian
  • Laddar…
Har försökt absorbera flertalet inlägg här kring strömförbrukning osv ang sirener. Kan någon vänlig tipsa på hur jag kopplar in'

1, inomhussiren SD110W
2. Utomhussiren TL30X (xenon)

i mitt 5330? Så man inte gör bort sig förbrukningsmässigt menar jag.

Diagram över kopplingsinstruktioner för en inomhussiren och utomhussiren, inklusive specifikationer och DIP-switches inställningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Schablonbild av inomhussiren SD110W med tekniska specifikationer och kopplingssplint.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Please help :)
 
Har problem med att logga in i en Siemens CCMS2010-IR som var kopplad till mitt SPC larm. Hade strul med att webgränssnittet i kameran inte ville spara ändringar som jag gjorde. Körde därför en export av mina inställningar och sedan full återställning av fabriksinställningarna. Kunde komma åt och logga in via http://192.168.0.10 men hade samma problem som tidigare så jag körde återställning genom att hålla in knappen på utsidan i 20 sek.

Efter det så tar den inte admin/admin och låter mig logga på, varken via http eller telnet. Via telnet ser det ut så här:

Compact Siemens IP camera login: admin
Password:
Login incorrect

Har provat att återställa ett antal gånger igen, låtit kameran ligga strömlös ett dygn utan något resultat.

Någon idé på vad man mer kan prova?
 
  • Gilla
M001
  • Laddar…
Har problem med 2st trådlösa detektorer i en villa på 200kvm plus närliggande garage.

Kör gamla siway med mottagare både i centralen, map och en extra xbus-siway-mottagare i garage. Får ändå 2 detektorer som tappar kontakten hela tiden. (Disconnected) Har totalt 10 trådlösa enheter på fönster och dörrar. Har bytt batteri men det hjälper inte. Kan det vara fel på dem? Går det att felsöka?

Om jag skulle byta till 2-way skulle jag vinna något på det? Känns det rimligt att en nya SPC w120 kan ersätta alla mina 3 nuvarande e mottagare? Dvs klädkammare där central sitter till längst bort i garaget där sändare för garageport sitter, ca 25m bort inkl innerväggar i trä och 2 ytterväggar i trä på vägen.

Kristian
 
  • Gilla
hi-fi
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.