PNO PNO skrev:
Det där halvtimmesjobbet börjar i rask takt gå mot ett halvdagsjobb.
Story of my life...
 
  • Gilla
PNO
  • Laddar…
PNO PNO skrev:
Lite lustigt dock med en okrympt Duraseal på jord
Man vill ju att skyddsjorden ska ha bra kontakt med jorden i marken.
 
Ser nu att jag fick det att låta som om det var skarven i sig som fick mig att tro att utföraren var den det var. Nej, så var det ju inte. Dels vet jag vem som gjorde de flesta eljobben på idrottsplatsen vid den tiden och dels är det andra detaljer i materialval och utförande som jag känner igen. Det är mer att den i och för sig noggranna skarven, men med heltokigt material, bekräftar att det inte var någon annan som avslutade ett jobb han påbörjat.

Snarare är det så att jag dels vill visa att kunskap är färskvara - den här personen slutade läsa nya föreskrifter ungefär när han gick i pension. Därav en viss vurm för EKKJ 3x2,5+2,5 som huvudledning, centraler utan jordfelsbrytare och en del andra saker som var ok förr. Dels så ska man inte göra regelvidriga, men just nu inte farliga saker "så länge". För risken är stor att det aldrig blir åtgärdat och därmed förr eller senare hamnar i en tråd på byggahus.

Inser att jag nu när jag skriver detta att jag genast ska ner i tvättstugan och klamra fast den där ledningen som jag lossade "tillfälligt" när jag målade om 2015...
 
  • Gilla
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
Det måste ha gått åt ett par rullar eltejp ;-)
 
Jorå, såatteh...
Två skilda elledningar där isoleringen är avskalad och koppartrådar syns, redo för sammanfogning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Närbild på en avskalad elektrisk kabel med oskyddade kopparkärnor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
big mike och 4 till
  • Laddar…
JanneJanne123
Ser scoutmässigt ut!
 
  • Haha
  • Gilla
daddydj och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
En bra knut för att slanga in en ny ledare ...
Är det verkligen en koppling som varit i drift?
 
tommib
Meh... Råbanbsknop suger faktiskt för dragbelastning, speciellt om den är felslagen som den där.

Ska man skarva belastade tampar är det skotstek som gäller.
 
  • Gilla
  • Älska
big mike och 5 till
  • Laddar…
Med tanke på vågorna i knuten måste det handla om växelström. :cool:
 
  • Haha
Stickan56
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Meh... Råbanbsknop suger faktiskt för dragbelastning, speciellt om den är felslagen som den där.

Ska man skarva belastade tampar är det skotstek som gäller.
föredrog vattenknop eller dubbel överhandsknop i åtta när det var aktuellt, lättare att dela.
 
tommib
Iofs sant men en sån där skarv ska väl sällan delas igen. Men visst, smidigare med dubbelåtta eftersom man får de fria parterna längs med istället för att en sticker ut 90 grader åt sidan.

Det här har också väldigt lite att göra med elkopplande inser jag.
 
niklasn niklasn skrev:
Jorå, såatteh...
[bild]
såg denna ”knuten” i ett instagramklipp idag. Perfekt...
 
Mikael_L
Ok, dags att mata tråden igen med en grej från verkligheten.
Grävde lite i en gammal 30-tals-fastighet.
Men detta såg lite skumt ut.
Blå och vita ledare ihopkopplade, - inget konstigt, vit är nolla i detta hus i originalinstallationen. Men varför en gulgrön där också?

Elledningar i en öppnad väggdosa med blå, vit och gulgrön ledare inkopplade felaktigt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag gräver vidare, kollar vart det går.
Aha, till en lysrörsarmatur i toaletten...
Elkablar i gammal fastighet med blå, vit och gulgrön ledare inkopplade, tecken på amatörmässig jordning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jaja, ärligt talat hade det varit bättre/säkrare ifall de inte fuljordat såhär, utan kört ojordat istället.
Men nu är det fixat, riktigt jord inkopplat.
 
  • Gilla
  • Wow
Jotsat och 7 till
  • Laddar…
Magnus E K
Är den vita FK:n verkligen från 30-talet?
 
niklasn niklasn skrev:
Jorå, såatteh...
[bild]
koppling och låsning i ett
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.