Inte den första men tycker inte jag hittar likadana förutsättningar.
Jag har en lada 9x20m. Stående timmer med plåttak och plank golv ca 50cm över marken.
Ladan har fått stående panel på några av fasaderna.
Nu till framtidsplanerna. Jag vill isolera ladan. Väggar är tanken att plocka bort Panel, sätta vindväv, regla liggande för stt lätt kunna räta ut skevhet, regla stående, vindväv, gles liggande, stående Panel.
Tak finns lite olika tankar. Ladan är en genomkörnings loge där timringen är 4m hög. Gavelspetsarna väl ventilerade panelade bara. En tanke är att isolera tak genom att bygga ett Mellan bjälklag. Annars är det att isolera inifrån under plåten.
Golv är ett plank golv ca 50mm tjockt med 50-80cm luft under. Här är tanken att antingen bygga trossbotten, hänga isolering under golvet. Alternativ två är att fylla hela utrymmet under golvet. Lecakulor, cellplast/mineralull.
Problematiken är att logen har ett fint plankgolv men har lite springor, lokalen kommer fungera som festlokal och risken finns det rinner ner vatten rakt ner i all isolering. Där tänker jag att lecakulor är väldigt intressant.
Ladan ska inte bli ett passivhus och det handlar främst att få vindtät. Det blir troligen 4-5 helger som värms och till en början med hyrd dieselvärmare.
Hur ska man tänka på isoleringstjocklek?
Jag har en lada 9x20m. Stående timmer med plåttak och plank golv ca 50cm över marken.
Ladan har fått stående panel på några av fasaderna.
Nu till framtidsplanerna. Jag vill isolera ladan. Väggar är tanken att plocka bort Panel, sätta vindväv, regla liggande för stt lätt kunna räta ut skevhet, regla stående, vindväv, gles liggande, stående Panel.
Tak finns lite olika tankar. Ladan är en genomkörnings loge där timringen är 4m hög. Gavelspetsarna väl ventilerade panelade bara. En tanke är att isolera tak genom att bygga ett Mellan bjälklag. Annars är det att isolera inifrån under plåten.
Golv är ett plank golv ca 50mm tjockt med 50-80cm luft under. Här är tanken att antingen bygga trossbotten, hänga isolering under golvet. Alternativ två är att fylla hela utrymmet under golvet. Lecakulor, cellplast/mineralull.
Problematiken är att logen har ett fint plankgolv men har lite springor, lokalen kommer fungera som festlokal och risken finns det rinner ner vatten rakt ner i all isolering. Där tänker jag att lecakulor är väldigt intressant.
Ladan ska inte bli ett passivhus och det handlar främst att få vindtät. Det blir troligen 4-5 helger som värms och till en början med hyrd dieselvärmare.
Hur ska man tänka på isoleringstjocklek?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle välja ett isolerat mellanbjälklag. Dels är det ju ändå 4 m takhöjd, vilket är rejält för en festlokal, och dels för att hindra att all värme sticker upp under takåsen där det inte gör någon nytta.
Det ser ut att vara rätt rejäla dimensioner på mellanbjälklaget, så det bör få styra isoleringstjockleken. 20 cm isolering i taket är helt ok efter förutsättningarna/syfte.
Tänker på motsvarande sätt för väggarna. Eftersom du ändå ska korsregla, så förefaller det lämpligt/praktiskt att lägga 45 mm i första skiktet (horisontellt), och sedan 95 mm i det yttre stående skiktet. (Tänker lite ekonomiskt också. Det är ju ändå stora ytor. Om man väljer de vanligaste tjocklekarna på isolering, och för all del även reglar, så bör det bli lite billigare per mm.)
Golvet: Det viktigaste är att få grunden absolut vindtät. Då kan det fungera med Lecakulor.
Jag skulle inte nöja mig med enbart vindduk, utan föredra ngt betydligt robustare, såsom t ex lerputs, om det är en stengrund?
Det ser ut att vara rätt rejäla dimensioner på mellanbjälklaget, så det bör få styra isoleringstjockleken. 20 cm isolering i taket är helt ok efter förutsättningarna/syfte.
Tänker på motsvarande sätt för väggarna. Eftersom du ändå ska korsregla, så förefaller det lämpligt/praktiskt att lägga 45 mm i första skiktet (horisontellt), och sedan 95 mm i det yttre stående skiktet. (Tänker lite ekonomiskt också. Det är ju ändå stora ytor. Om man väljer de vanligaste tjocklekarna på isolering, och för all del även reglar, så bör det bli lite billigare per mm.)
Golvet: Det viktigaste är att få grunden absolut vindtät. Då kan det fungera med Lecakulor.
Jag skulle inte nöja mig med enbart vindduk, utan föredra ngt betydligt robustare, såsom t ex lerputs, om det är en stengrund?
Tycker det känns som överkurs och onödiga pengar att renovera isolera bland annat golv.
Alla kommer troligtvis går med skor på i ladan?
Hur ofta kommer det användas som festlokal, varje helg?
Har varit i många lador och caterat mat till bröllop mm men har aldrig varit i en isolerad lada.
Alla kommer troligtvis går med skor på i ladan?
Hur ofta kommer det användas som festlokal, varje helg?
Har varit i många lador och caterat mat till bröllop mm men har aldrig varit i en isolerad lada.
Tänker att korslägga 95mm då dessa får sättas fast med vinkeljärn för att kunna kompensera all skevhet. Sen tänkte jag att 45mm kan man dra rakt igenom med typ 5x120-skruv. Hur gör man normalt när man reglar ut de tjockare reglarna. Allt en massa vinkeljärn. Kan ju inte skruva med 150mm skruv, dem är ju dessutom inte "ogängade" 95mm.Oldboy skrev:Jag skulle välja ett isolerat mellanbjälklag. Dels är det ju ändå 4 m takhöjd, vilket är rejält för en festlokal, och dels för att hindra att all värme sticker upp under takåsen där det inte gör någon nytta.
Det ser ut att vara rätt rejäla dimensioner på mellanbjälklaget, så det bör få styra isoleringstjockleken. 20 cm isolering i taket är helt ok efter förutsättningarna/syfte.
Tänker på motsvarande sätt för väggarna. Eftersom du ändå ska korsregla, så förefaller det lämpligt/praktiskt att lägga 45 mm i första skiktet (horisontellt), och sedan 95 mm i det yttre stående skiktet. (Tänker lite ekonomiskt också. Det är ju ändå stora ytor. Om man väljer de vanligaste tjocklekarna på isolering, och för all del även reglar, så bör det bli lite billigare per mm.)
Golvet: Det viktigaste är att få grunden absolut vindtät. Då kan det fungera med Lecakulor.
Jag skulle inte nöja mig med enbart vindduk, utan föredra ngt betydligt robustare, såsom t ex lerputs, om det är en stengrund?
Idag är utrymmet under golvet helt öppet. Perfekt ställe o samla skräp. Men tanken var att köra typ liggande träpanel, svartmålad.
Leca är inte helt fel alltså. Men det går ju inte att få dikt an golvet. Blir ju minst 3cm luft spalt. Får man det bara tätt är det ju lugnt, men om inte lär ju all leca vara verkningslös.
I verkligheten börjar jag nog att köra Panel och Vindduk för att utvärdera om det behövs mer. Alternativt sockelskivor.
Mellanbjälklag är nog helt rätt. Men jag vill nog att balkarna ska synas så allt blir ovanför. Skulle vilja kolla på möjlighet att ha en säsongs omställning där bjälklag isoleras. Trist och bygga bort takhöjd för alla sommarmånaderna.
Tankarna går kring stort tyg på balkarna och sedan isoleringsrullar över det. Om det går att isolera och öppna upp på 2perd 8h /2ggr om året så hade det varit värt det för sommarbröllopen.
Balkarna ligger ju på cc3m nu så tänker mig vajrar som halverar spännvidden. Då borde tyg/press samt isoleringsrullar hyfsat enkelt kunna läggas ovanför all och hänga lite böljande fint.
Idag hyrs den ut maj - september och blir ca 16 bröllop/helger per år. Tanken är att utöka säsongen kanske april-oktober på bröllop och fest. Och framförallt julbord under december. Kan nog bli en del fester oktober-april också.P Pappa1986 skrev:
Håller med om att golv är sista prio.
Synliga balkar är helt rätt!
Hm, cab-tak... Intressant, men kanske inte helt lätt att hantera i praktiken?
Isolering... mkt folk + värme => kondens om inte lämplig ångbroms kan appliceras.
Taket bör vara lufttätt.
Vidare så brukar gnagare vara ett stort problem i gamla ekonomibyggnader. De vill bo precis som vi, med tak över huvudet (torrt), vindskyddat, varmt och med bra (mjuka, varma, fluffiga) mtrl att boa i. Glas- och stenull är två favoriter. Tyg är inte heller så dumt, liksom plast. Där de trivs, där brukar det också bli mkt stora och lilla a. Gnagare är visserligen marklevande djur, men de är excellenta klättrare, gräver bra, och kan dessutom hoppa rejält långt, så de attackerar från alla håll.
De yttre stående reglarna kan vara tjockare. De skråspikas fast i den liggande.
Extremt stora skevheter (=inbuktningar) kan kanske vara ok att mildra ngt, men jag förstår inte varför man ska lägga tid och energi på att räta ut väggarna? Isolering, vindduk och panel hanterar ojämnt underlag alldeles utmärkt.
Skruv och vinkeljärn är onödigt och dyrt. Det tar man bara till på de enstaka ställen där det är absolut oundvikligt.
Hm, cab-tak... Intressant, men kanske inte helt lätt att hantera i praktiken?
Isolering... mkt folk + värme => kondens om inte lämplig ångbroms kan appliceras.
Taket bör vara lufttätt.
Vidare så brukar gnagare vara ett stort problem i gamla ekonomibyggnader. De vill bo precis som vi, med tak över huvudet (torrt), vindskyddat, varmt och med bra (mjuka, varma, fluffiga) mtrl att boa i. Glas- och stenull är två favoriter. Tyg är inte heller så dumt, liksom plast. Där de trivs, där brukar det också bli mkt stora och lilla a. Gnagare är visserligen marklevande djur, men de är excellenta klättrare, gräver bra, och kan dessutom hoppa rejält långt, så de attackerar från alla håll.
Det var därför jag föreslog 45 mm som första lager. Bara att spika fast i det stående timret.J JKrister skrev:
De yttre stående reglarna kan vara tjockare. De skråspikas fast i den liggande.
Extremt stora skevheter (=inbuktningar) kan kanske vara ok att mildra ngt, men jag förstår inte varför man ska lägga tid och energi på att räta ut väggarna? Isolering, vindduk och panel hanterar ojämnt underlag alldeles utmärkt.
Skruv och vinkeljärn är onödigt och dyrt. Det tar man bara till på de enstaka ställen där det är absolut oundvikligt.