nikasp
Jag plöjde hur mycket som helst om ställningar innan jag köpte förra våren. Klart är väl att stora tunga ställningar är stabilare men man ska ju orka använda dem och inte dra sig för att använda dem också. Jag tyckte att aluminiumförespråkarna verkar vara fler och tror inte någon av sidorna har fel.

Jag kommer säkert att ha min ställning livet ut också. Ett så hårt liv lever de ju inte för hemmabruk för målning och takläggning mm. Börjar man låna och hyra ut till folk som misshandlar grejerna så kan det däremot säkert bli skador.
 
N Nickesågen skrev:
Vart får du dina tankar/idéer ifrån?
Praktisk erfarenhet. Om jag som amatör kan betala några tusenlappar för ett bättre verktyg som gör att jag kan göra jobbet själv så krävs det inte många hantverkartimmar innan jag går plus.Och TS är uppenbarligen amatör och för amatörbruk är inte utmattning lika allvarligt. du pratar och mångårig erfarenhet inom yrket men så använder inte amatörer prylarna.

Sedan är jag som sagt på väg mot de 60. Det går utför med manligheten efter 35 och efter 50 är det som backen i nypårsdagens störtlopp. Lättare vikt gör att man orkar mer och minskar risken för skador.

Förklara nu gärna hur TS i sitt amatörliv kommer att märka av rangligheten i en aluminiumställning. Och om en spira skulle skadas får du väl köpa en ny. Allt beror på vilka krav man har men i min ålder börjar låg vikt att bli ett viktigt krav.
 
A Anders_Nilsson skrev:
Praktisk erfarenhet. Om jag som amatör kan betala några tusenlappar för ett bättre verktyg som gör att jag kan göra jobbet själv så krävs det inte många hantverkartimmar innan jag går plus.Och TS är uppenbarligen amatör och för amatörbruk är inte utmattning lika allvarligt. du pratar och mångårig erfarenhet inom yrket men så använder inte amatörer prylarna.

Sedan är jag som sagt på väg mot de 60. Det går utför med manligheten efter 35 och efter 50 är det som backen i nypårsdagens störtlopp. Lättare vikt gör att man orkar mer och minskar risken för skador.

Förklara nu gärna hur TS i sitt amatörliv kommer att märka av rangligheten i en aluminiumställning. Och om en spira skulle skadas får du väl köpa en ny. Allt beror på vilka krav man har men i min ålder börjar låg vikt att bli ett viktigt krav.
Jag har förklarat mina erfarenheter i ämnet och behöver inte argumentera mer om detta med dig. Vad vill du få fram egentligen, eller vill du bara traggla om detta i all evighet? Detta är mina tips om hur TS ska göra. Hur och vad du gör får stå för dig men jag lägger locket på nu för detta leder ingenstans. Hoppas TS hittar något som passar hen! Mvh
 
N Nickesågen skrev:
Jag har förklarat mina erfarenheter i ämnet och behöver inte argumentera mer om detta med dig. Vad vill du få fram egentligen, eller vill du bara traggla om detta i all evighet? Detta är mina tips om hur TS ska göra. Hur och vad du gör får stå för dig men jag lägger locket på nu för detta leder ingenstans. Hoppas TS hittar något som passar hen! Mvh
Det är ju ett utmärkt tips om TS ska starta byggfirma med anställda som hanterar någon annans utrustning. Eller om ställningen ska hyras ut.

Jag har själv en Monzon ta ställning i aluminium, med sju sektioner. Det finns inte på världskartan att jag lånar ut den, ens till vänner. Folk behandlar inte andras egendom som man behandlar sin egen. Stål är givetvis mer robust.
 
Redigerat:
  • Gilla
Nickesågen
  • Laddar…
Heij83
Jag har en alu ställning till mitt bygge.
Har även testat stål, men då jag bygger själv så var det bara att ge upp stålställningen.
Alu stämningen klarar jag däremot att bygga själv, upp till 4 våningar har gått bra.
Rangligheten är inget problem så länge man fäster den i fasaden.
 
  • Aluminiumställning monterad på en gul isolerad husfasad under byggnation med byggmaterial och verktyg på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
nikasp
Heij83, hur fasen får du upp plattformen med genomgång själv så högt upp? Den måste väl väga 30+ kg? Jag och sambon lyfter upp grejerna med varsin stege. Har varit tillfällen då jag/vi behövt vänta på varandra då en varit 100% upptagna med barnen.
 
Heij83
nikasp nikasp skrev:
Heij83, hur fasen får du upp plattformen med genomgång själv så högt upp? Den måste väl väga 30+ kg? Jag och sambon lyfter upp grejerna med varsin stege. Har varit tillfällen då jag/vi behövt vänta på varandra då en varit 100% upptagna med barnen.
lite kämpigt är det men det går om man vill, jag är bara 1,75 men står man på tå så går det :cool:.
Har ingen som har tid att hjälpa mig.
Man ställer plattformen upp mellan genomgångarna, sen lyfter man på mitten. Lyfter först upp över den ”bakre” genomgången då kan man få upp plattformen på den ”främre” i sina fästen. Sen vänder man sig och sätter i den ”bakre”
Hoppas min förklaring inte var allt för otydlig:rolleyes:

mer avancerat är det när man bygger en ensam modul rakt upp. Problemet blir då att få upp plattformarna, men även det går med lite svett.
 
Hur bred är en sådan ställning? Det ser lite trångt ut. Jag antar att man måste fästa dem i fasaden?!
 
Alltså, ranglighet hjälper inte stål mot, min haki i stål är också väldigt svajig (trots 3x1,6m). Man får helt enkelt staga upp sektionerna med spännband så de inte kommer nånstans. Då blir de tokstabila.
Men det är inte svårt att bygga stålställlning även om man är gammal, man får bara göra lite fler moment så man inte behöver lyfta så över huvet osv.
 
  • Gilla
Nickesågen
  • Laddar…
nikasp
X xLnT skrev:
Alltså, ranglighet hjälper inte stål mot, min haki i stål är också väldigt svajig (trots 3x1,6m). Man får helt enkelt staga upp sektionerna med spännband så de inte kommer nånstans. Då blir de tokstabila.
Bild eller kan du förklara hur och var du drar åt?
 
Heij83
johel572 johel572 skrev:
Hur bred är en sådan ställning? Det ser lite trångt ut. Jag antar att man måste fästa dem i fasaden?!
har för mig att bredden är 70cm.
Fästa i fasaden är att föredra om man bygger mer än 1 våning. Man jag har arbetat på våning 2 utan fästen och det funkar men kan bli lite osäkert.
 
Heij83
X xLnT skrev:
Alltså, ranglighet hjälper inte stål mot, min haki i stål är också väldigt svajig (trots 3x1,6m). Man får helt enkelt staga upp sektionerna med spännband så de inte kommer nånstans. Då blir de tokstabila.
Men det är inte svårt att bygga stålställlning även om man är gammal, man får bara göra lite fler moment så man inte behöver lyfta så över huvet osv.
Jag behöver inte staga min mer än att fästa i fasaden för säkerhetsskull annars är den tokstabil.
 
Just plattformarna med stege på monzoonställningen tyckte jag var värdelöst eftersom jag inte kunde lyfta upp dem själv. Hyrde en sån aluställning efter att alla här lovordade dem. Aldrig mer...
Förstår att vi alla har olika behov och förutsättningar men för mig var den helt fel. Min hakiställning kan jag bygga helt själv, men får göra mellanplan för att nå att bygga uppåt. Aluställningen fick jag inte trapplattformen på plats, dels för tung och dels är jag för kort. Sen hade den inte tillräckligt med höjdinställningsmöjligheter för mitt hus. Behövde upp ca 50 cm från överstaplattformen. En hel våning till hade ju inte hjälpt för då hade jag hamnat för högt.

Men det är jättebra att folk byter ut sina haki till aluställningar för då kan jag komplettera min. :)
 
nikasp nikasp skrev:
Bild eller kan du förklara hur och var du drar åt?
Har ingen bild just nu, kan ta en när jag kommer till bygget.
 
Heij83
Dalbotant Dalbotös skrev:
Just plattformarna med stege på monzoonställningen tyckte jag var värdelöst eftersom jag inte kunde lyfta upp dem själv. Hyrde en sån aluställning efter att alla här lovordade dem. Aldrig mer...
Förstår att vi alla har olika behov och förutsättningar men för mig var den helt fel. Min hakiställning kan jag bygga helt själv, men får göra mellanplan för att nå att bygga uppåt. Aluställningen fick jag inte trapplattformen på plats, dels för tung och dels är jag för kort. Sen hade den inte tillräckligt med höjdinställningsmöjligheter för mitt hus. Behövde upp ca 50 cm från överstaplattformen. En hel våning till hade ju inte hjälpt för då hade jag hamnat för högt.

Men det är jättebra att folk byter ut sina haki till aluställningar för då kan jag komplettera min. :)
det fins halvplan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.