danne9 danne9 skrev:
Fick du kort kabel också?
Min laddkabel är 30 cm, samma i första kittet jag köpte. Om det är lång eller kort vet jag inte.

danne9 danne9 skrev:
Ja volymen på sirenen var pinsamt dålig. Men det verkade inte komma som någon nyhet för kundtjänst utan de var dom som erbjöd ett byte innan ja ens tänkt tanken. Ja trodde det var fel på de jag fått.
Som den låter nu så är det riktigt obehagligt att vara i samma rum. När det varit igång typ 20 sek så känner ja av det i öronen efteråt (har ifs stått ganska nära då).
Det är stor skillnad så ska man använda sig av sirenen är ett byta ett måste.
Vilken modell hade du på första basenheten och vilken fick du när du påpekade att sirenen var svag? Är det olika versioner av samma hårdvara eller är de helt annorlunda?

danne9 danne9 skrev:
Hade varit intressant och sett en bild då du tycker att det är bra HD och jämföra med när det är dåligt.
Eftersom det är så sällan det är riktigt skarp bild så ska jag ha lite tur...kan ju inte sitta och bevaka bilden hela tiden...:rofl: Här är en bild från igår kväll:

Övervakningsbild med låg upplösning i ett halvmörkt vardagsrum som visar suddiga möbler och svagt ljus från ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det ska sägas att ljusförhållandena är precis på gränsen för mörkerläget, men det visar ändå hur dålig upplösning det är. Så där kan det se ut även i dagsljus, och ännu sämre därtill. Det konstiga är ju att det varierar så kraftigt. Om det var halvkass bild hela tiden kunde jag köpa det, och direkt avfärda Arlo som system i synnerhet som de säljer systemet som full HD, men eftersom jag ser riktigt bra bild (om än sällan) så känns det ju som att Arlo skulle kunna vara precis det jag vill ha. Det är enda anledningen till att jag inte bara lämnade tillbaka grejerna efter första försöket.

Den här snubben har precis samma fenomen som jag har:
Kolla i den mörka rutan uppe till vänster i bild, det är det jag menar med att pixlarna väller fram, stannar, hoppar till och sedan väller fram igen. Hans exempel är dock långt ifrån lika dåligt som mina kameror. Det ska tilläggas att det ser likadant ut i appen som det gör i datorns webbläsare.
 
P Paxman skrev:
Min laddkabel är 30 cm, samma i första kittet jag köpte. Om det är lång eller kort vet jag inte.



Vilken modell hade du på första basenheten och vilken fick du när du påpekade att sirenen var svag? Är det olika versioner av samma hårdvara eller är de helt annorlunda?



Eftersom det är så sällan det är riktigt skarp bild så ska jag ha lite tur...kan ju inte sitta och bevaka bilden hela tiden...:rofl: Här är en bild från igår kväll:

[bild]

Det ska sägas att ljusförhållandena är precis på gränsen för mörkerläget, men det visar ändå hur dålig upplösning det är. Så där kan det se ut även i dagsljus, och ännu sämre därtill. Det konstiga är ju att det varierar så kraftigt. Om det var halvkass bild hela tiden kunde jag köpa det, och direkt avfärda Arlo som system i synnerhet som de säljer systemet som full HD, men eftersom jag ser riktigt bra bild (om än sällan) så känns det ju som att Arlo skulle kunna vara precis det jag vill ha. Det är enda anledningen till att jag inte bara lämnade tillbaka grejerna efter första försöket.

Den här snubben har precis samma fenomen som jag har: [media] Kolla i den mörka rutan uppe till vänster i bild, det är det jag menar med att pixlarna väller fram, stannar, hoppar till och sedan väller fram igen. Hans exempel är dock långt ifrån lika dåligt som mina kameror. Det ska tilläggas att det ser likadant ut i appen som det gör i datorns webbläsare.
Ok då fick ja samma kabel som du. Ja trodde det var fel och att man skulle få en längre så när ja klagade skickade dom mig en som var 2 meter. Efter som dom inte sa emot heller så utgick ja ifrån att man alltid fick längre kabel än så.
Den korta har ja också kvar.

Den första basenheten var en VBU4500 men fick den utbytt till den tidigare modellen VMB4000.
Som ja förstod så var den äldre bättre på nästan allt. Den nya skulle dra lite mindre ström och vara mer slim vilket ja inte bryr mig om utan har hellre en som hörs när det behövs.
Här står de lite om dom olika modellerna. Har själv inte läst så noga utan nöjde mig med de supporten sa.
https://kb.arlo.com/000062284/What-is-the-difference-between-each-Arlo-SmartHub-and-base-station

Du får va snabb med en skärmdump eller spela in om/när du har bra bild.
Förstår hur du menar när man ser klippet. Det ser ut som att den inte laddar hela tiden utan uppdaterar då och då (när den rycker till). Vad har du för internetuppkoppling?
Ja kan också tycka att de är lite grynigt ibland och zoomar man in lite så blir det lite pixligt, speciellt om ja kollar på fullskärm.
När de är på väg att bli mörkt är de ju lite sämre så klart mot mitt på dagen med bra dagsljus.
Jag har en kamera ute och den ger ju bättre blid än den jag har inne, just på grund av ljuset.
Så här såg de ut på helskärm på datorn vid 9.30 i morse, med ganska ok ljus.
Klickar du på bilden så ser du att den inte är helt klar, men de är den aldrig.
Övervakningsbild av en veranda med räcken och trädgård i bakgrunden, tagen i dagsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Håller på att sätta upp Arlo hemma. Ett par frågor har uppstått på vägen, kanske någon vet...

1. En kamera ska ström-matas konstant tänkte jag. Arlo sägs inte ta emot laddning när det är minusgrader. Fungerar zoner ändå, när det är minusgrader?

2. Jag vill ha Geofencing plus hemmaläge som är aktivt typ 22-06. Men appen säger att starttid måste vara tidigare än sluttid eller nåt sånt. Är appen verkligen så stendum eller är det jag som är det?
 
A antstein skrev:
Håller på att sätta upp Arlo hemma. Ett par frågor har uppstått på vägen, kanske någon vet...

1. En kamera ska ström-matas konstant tänkte jag. Arlo sägs inte ta emot laddning när det är minusgrader. Fungerar zoner ändå, när det är minusgrader?

2. Jag vill ha Geofencing plus hemmaläge som är aktivt typ 22-06. Men appen säger att starttid måste vara tidigare än sluttid eller nåt sånt. Är appen verkligen så stendum eller är det jag som är det?
Ja, då dum är appen. Du får väla en period från 00 och framåt och en period sent till 23:59.
//Henry.
 
  • Gilla
antstein
  • Laddar…
Funkar zoner bra?

skulle vilja ha på min (tilltänkta) uteplats men enbart just på den. Den ligger nära port och väg där det passerar lite folk då och då, finns det risk för falsklarm då?
 
G ginko skrev:
Funkar zoner bra?

skulle vilja ha på min (tilltänkta) uteplats men enbart just på den. Den ligger nära port och väg där det passerar lite folk då och då, finns det risk för falsklarm då?
Zoner fungerar utmärkt men en kamera utomhus blir ju lurad lite då och då av många olika saker. Fåglar, djur, hård vind men även ovanliga ljud trots att man stängt av den funktionen så händer det om ljuden är höga, snöröjning t. ex.
 
  • Gilla
ginko
  • Laddar…
Jag har gjort en mapp på datorns skrivbord där jag sparar inspelningar från kamerorna.
Men jag får hela tiden upp två mappar (Kamerabilder och Sparade bilder) som Arlo verkar skapa själv .
Jag kan kasta dom mapparna hur många gånger som helst och ändå kommer de bara tillbaka.
Är de fler som har så och hur kan ja slippa de mappar jag inte vill använda!? Ett litet problem som är väldigt störande.
 
HenFre HenFre skrev:
Zoner fungerar utmärkt men en kamera utomhus blir ju lurad lite då och då av många olika saker. Fåglar, djur, hård vind men även ovanliga ljud trots att man stängt av den funktionen så händer det om ljuden är höga, snöröjning t. ex.
tack!

så mycket liv och rörelser är det nog inte (innergård med väg), ska testa nån arlo istället för larm tror jag.
 
  • Gilla
HenFre
  • Laddar…
danne9 danne9 skrev:
Jag har gjort en mapp på datorns skrivbord där jag sparar inspelningar från kamerorna.
Hur gör du detta?
 
  • Gilla
ajmi
  • Laddar…
F f_spindel skrev:
Hur gör du detta?
Skapar bara en mapp som vanligt på datorn som ja döper till vad jag vill. När Arlo sen spelat in nåt ja vill spara väljer ja att spara det genom att välja min mapp, eller att dra dom dit om dom hamnar fel.
De som är störande bara är att Arlo skapar 2 egna mappar på samma ställe (i mitt fall Skrivbordet) som ja inte vill använda. Raderar dom dagligen.
 
F f_spindel skrev:
Hur gör du detta?
Jag har satt en USB-disk direkt på ARLOs centralenhet. Då hamnar alla filmer där och på nätet. Eftersom det är en 250 GB disk så klarar den rullande flera år utan att jag behöver gripa in. Jag ser dem visserligen inte utan får flytta disken till en dator i nätverket när jag vill titta på dem. Men det är så otroligt sällan jag vill se en film efter de 30 dagar som bilderna lagras hos ARLO om man har abonnemang. Men även utan abonnemang ser man dem tillräckligt länge tycker jag.
//Henry
 
HenFre HenFre skrev:
Jag har satt en USB-disk direkt på ARLOs centralenhet. Då hamnar alla filmer där och på nätet. Eftersom det är en 250 GB disk så klarar den rullande flera år utan att jag behöver gripa in. Jag ser dem visserligen inte utan får flytta disken till en dator i nätverket när jag vill titta på dem. Men det är så otroligt sällan jag vill se en film efter de 30 dagar som bilderna lagras hos ARLO om man har abonnemang. Men även utan abonnemang ser man dem tillräckligt länge tycker jag.
//Henry
Jag har inget abonnemang men tycker tiden räcker bra ändå.
Men jag har inget intresse att spara på en massa filmer som inte är av värde utan kollar alla när de finns några och är de nåt som är av värde så sparar jag dom direkt.
Är ju (som tur är) sällan banditer som filmas men de kan ju vara annat.
Däremot vill man ju inte sitta och titta igenom en massa onödigt.

Alla gör ju som dom vill.
Surt bara att Arlo ska skapa egna mappar på datorn... förstår inte riktigt varför det blir så. Innan jag började spara filmerna "manuellt" fanns inte dessa mappar.
Och de finns ju inget i inställningarna (vad ja sett) där jag kan ställa in var filmer ska sparas (vilket hade varit bra).
 
danne9 danne9 skrev:
Jag har inget abonnemang men tycker tiden räcker bra ändå.
Men jag har inget intresse att spara på en massa filmer som inte är av värde utan kollar alla när de finns några och är de nåt som är av värde så sparar jag dom direkt.
Är ju (som tur är) sällan banditer som filmas men de kan ju vara annat.
Däremot vill man ju inte sitta och titta igenom en massa onödigt.

Alla gör ju som dom vill.
Surt bara att Arlo ska skapa egna mappar på datorn... förstår inte riktigt varför det blir så. Innan jag började spara filmerna "manuellt" fanns inte dessa mappar.
Och de finns ju inget i inställningarna (vad ja sett) där jag kan ställa in var filmer ska sparas (vilket hade varit bra).
Som sagt alla gör ju som de själva vill. Jag vill ha det helt arbetsfritt. Därför låter jag en disk lagra allt tills den är full och sedan skriva över det äldsta. Det är det enklaste för mig. Bara att koppla in en USB-disk på centralenhetens USB-port och ställa in detta:

Skärmdump av lagringsinställningar på en enhet med alternativet "Skriv över automatiskt" aktiverat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan rullar det självt. Har rullat automatiskt, utan ingrepp, i 2,5 år nu! Spelar väl ingen roll om disken rymmer mycket eller lite, alla diskar är små idag.
//Henry
 
Allra enklast är ju en USB-sticka i basenheten. Själv har jag en 15 G och systemet är inställt på att skriva tills det är 5 MB kvar, och sen börjar den skriva över äldsta klippet. Nu har jag inte satt upp kamerorna där jag vill ha dem (utomhus) ännu pga problemen med dålig upplösning (som jag förgäves försöker få supporten att hjälpa mig med), så jag har inga klipp sparade. 15 G är kanske lite i underkant, men det var största stickan jag hade hemma. Märker jag att jag behöver större så finns ju det för inte allt för mycket pengar.
 
  • Gilla
Mrkarlmagnus
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Allra enklast är ju en USB-sticka i basenheten. Själv har jag en 15 G och systemet är inställt på att skriva tills det är 5 MB kvar, och sen börjar den skriva över äldsta klippet. Nu har jag inte satt upp kamerorna där jag vill ha dem (utomhus) ännu pga problemen med dålig upplösning (som jag förgäves försöker få supporten att hjälpa mig med), så jag har inga klipp sparade. 15 G är kanske lite i underkant, men det var största stickan jag hade hemma. Märker jag att jag behöver större så finns ju det för inte allt för mycket pengar.
Storleksbehovet är ju främst beroende av hur många kameror man har och hur mycket som händer. Jag har 10 st., 8 utomhus och 2 st inomhus. Sedan har jag en Automower och det kan ge rätt många filmer när vi inte är hemma.
//Henry
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.