Ok kollar imorgon, ja troligen är den lite för lång eller så har jag dragit nåt lite snett

Låset funkade några gånger så jag skulle tro det är pinnen som spökar
 
Klippte av pinnen och nu fjädrar vredet tillbaka som det ska.
Har fortfarande problemet att man måste trycka till dörren lite för att den ska gå i lås.

Bilder på blecken om nån blir klokare?
En närbild av ett dörrbleck med märkningen "ABLOY LP712" mot en bakgrund av verktyg och byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Original som satt i dörren vid leverans

Dörrens kant med en monterad Assa Abloy låsbleck, visande gamla och nya positioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det som följde med låset

Mäter jag från utsidan och in till hålets början så är det ca 12mm på gamla och 15 på nya så det är kanske där felet är?
 
Kan det vara en 1487-1 jag ska ha tro?

Har beställt 2 lås till och 2 st 1487-1
Hoppas det blir rätt...

Går det att låsa från insidan så det inte går att låsa upp från utsidan?
Har en tvättstuga med dusch och wc som ibland används, vore ju trevligt att kunna låsa om sig utan att behöva oroa sig att nån kommer in.... Idag har jag en vanlig hasp som extra låsning
 
Redigerat:
nino nino skrev:
Klippte av pinnen och nu fjädrar vredet tillbaka som det ska.
Har fortfarande problemet att man måste trycka till dörren lite för att den ska gå i lås.

Bilder på blecken om nån blir klokare?
[bild]
Original som satt i dörren vid leverans

[bild]
Det som följde med låset

Mäter jag från utsidan och in till hålets början så är det ca 12mm på gamla och 15 på nya så det är kanske där felet är?
Abloy LP712 har ställbart plösmått 12-17mm och då det är i botten så motsvarar det 1487-1.
Teknisk ritning av Abloy LP712 lås med måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
nino nino skrev:
Går det att låsa från insidan så det inte går att låsa upp från utsidan?
Nej men det går att låsa i bortasäkert läge med tag (nyckelbricka) så det inte går att öppna från insidan.
Däremot rekommenderar jag att du sätter upp en lapp om nödöppning om batterierna skulle ta slut och någon måste ut, obs nödöppning fungerar inte i bortasäkert läge.
https://www.yale.se/Yale/YaleSE/fil...r/Installation Guide-User Manual V2N 1706.pdf
 
1 123abc skrev:
Nej men det går att låsa i bortasäkert läge med tag (nyckelbricka) så det inte går att öppna från insidan.
Däremot rekommenderar jag att du sätter upp en lapp om nödöppning om batterierna skulle ta slut och någon måste ut, obs nödöppning fungerar inte i bortasäkert läge.
[länk] Guide-User Manual V2N 1706.pdf
Jo det har jag sett men då låser man ju in sig själv utan möjlighet att komma ut från tvättstugan :D
 
L
L Lewdis skrev:
Då kanske vi inte hade precis samma problem ändå. Efter besöket hos låsbutiken testade jag att röra lite på handtaget. Då visade det sig att för min del räckte det att putta några millimeter för att det skulle bli bra. Då tog jag bort innerdelen och höll upp handtaget ytterst lite. Sedan skruvade jag åt skruvarna ordentligt. Som jag förstod det sitter en givare där inne. Sannolikt där ditt problem ligger då.
tog visst ut segern i förskott. Samma problem igen fast nu funkar det att låsa utan att lyfta handlaget ibland och ibland måste jag lyfta. Blir till att reklamera imorgon.
 
  • Gilla
Axtre
  • Laddar…
Ringt Yale?
 
L
nino nino skrev:
Ringt Yale?
följande svar, redan testat tyvärr

Hvis du har problemer med låsing, er det som oftest bare nødvendig å justere litt på døren. Du kan teste om låsen virker slik:

1. Åpne døren, den skal være både ulåst og åpen.
2. Trykk og hold inne triggerbolten/sperrefallen/förreglingskolven med fingeren.
(Dette er den lille trekantede låsetappen/låskolven av metall som sitter øverst på låsekassen/låshuset/låskistan i døråpningen, rett ovenfor den svarte bryteren)
3. Hakereilen/hakregelen skal da sprette ut av låskassa.
4. Ikke slipp triggerbolt/sperrefall/förreglingskolven før punkt 10
5. Hvis du har på automatisk låsing skal døren nå låse seg. Har du ikke på automatisk låsing, vri om på låsevrideren på innersiden av døren. Det skal lyse rødt, og du hører *tre* toner når døren låser.
6. Hvis du hørte *fire* «sinte» toner, eller det ikke lyste rødt, forsøk igjen. Husk at triggerbolt/sperrefall/förreglingskolven skal holdes inntrykt mens du tester
7. Trykk ned dørhåndtaket for å verifisere at låsen er låst. Hakereile/hakregel skal ikke bevege seg.
8. Hvis du fremdeles ikke får låst, er det noe galt på låsen.
9. Lås opp døren med låsevrideren på innsiden. Det skal lyse grønt, og du skal høre tre toner.
10. Du kan nå slippe triggerbolt/sperrefall/förreglingskolven med fingeren.
11. Trykk ned dørhåndtaket, hakereile skal nå gå inn, slik at du kan lukke døren.

Skulle du utløse alarm, slutter den automatisk etter 2 minutter. Du kan også skru den av ved å fjerne et batteri, eller benytte en av nøkkelbrikkene.
 
Hmmm
Kan man ha 2 microenheter på olika adresser/hus
 
Ja det kan man
Blir en ny installation då väljer man vilken adress/ställe
 
nino nino skrev:
Ja det kan man
Blir en ny installation då väljer man vilken adress/ställe
Hur gjorde du det?
I appen? På webben? Jag har nämligen försökt.
 
På nätet, mina sidor
Gör det själv, installera
Och sen nytt system
 
Så enkelt!
Tack så mycket.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Verisure microenheten hur fäster man upp den?
Har för mig att det stod medföljande väggfäste men jag har då inte hittat nåt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.