Jag sällar mig till dom som säger "elda ordentligt, så blir det inte sot på glaset".
Fuleldar jag med lite dålig förbränning eller sur ved så är det givet att det inte går att se in i kaminen. Eldar jag vettigt med torr och fin ved och bra drag, så behöver jag torka av med blött papper ett par gånger om året.

För riktigt hård beläggning är det blött papper och aska som gäller. Behövs inget annat.
 
  • Gilla
kontorsråttan och 3 till
  • Laddar…
Kaminmontör här!

Om man har en modern eldstad, eldar rätt och med bra ved så ska det brinna rent på glaset. Ett sätt att prova sig fram med är att justera tilluften. Om det sotar på glaset utan att det försvinner så ge lite mer luft.

Tillslut behöver man ändå rengöra, och då ska man inte använda tidningspapper då det finns lera i pappret. Detta repar glaset och gör att det sotar lättare i framtiden. Köp istället rengöringsspray som är till för braskaminer hos närmsta braskaminsfirma. Funkar hur smidigt som helst och du har städat färdigt på 5 min!
 
tensiden tensiden skrev:
Jag sällar mig till dom som säger "elda ordentligt, så blir det inte sot på glaset".
Fuleldar jag med lite dålig förbränning eller sur ved så är det givet att det inte går att se in i kaminen. Eldar jag vettigt med torr och fin ved och bra drag, så behöver jag torka av med blött papper ett par gånger om året.

För riktigt hård beläggning är det blött papper och aska som gäller. Behövs inget annat.
Håller med om blött tidningspapper och aska. Men även om man eldar ordentligt så händer det ibland att man får sot på glaset ändå. Hos mig är den vanligate orsaken att eldens sätt att sprida sig gör att den staplade veden efter en stund ramlar ut mot luckan och att glöd eller brinnande ved då sotar mot glaset pga syrebristen som uppstår då den ligger tätt mot glaset. Det händer inte ofta, men det händer...
 
Kaminman Kaminman skrev:
Kaminmontör här!

Tillslut behöver man ändå rengöra, och då ska man inte använda tidningspapper då det finns lera i pappret. Detta repar glaset och gör att det sotar lättare i framtiden. Köp istället rengöringsspray som är till för braskaminer hos närmsta braskaminsfirma. Funkar hur smidigt som helst och du har städat färdigt på 5 min!
Det här tycker jag låter mycket underligt. Jag kan inte tänka mig att en vedeldad kamin har annorlunda glas än min pelletskamin. Jag stänger av kaminen ett par timmar mitt på dagen då ljuset/solen gör sitt till. Dagligen rengör jag glaset med vått tidningspapper och lite sot. Detta har jag gjort under den kalla årstiden i fjorton (14) år. Och glaset har inte repats ett dugg!!!
 
  • Gilla
kontorsråttan och 1 till
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Det här tycker jag låter mycket underligt. Jag kan inte tänka mig att en vedeldad kamin har annorlunda glas än min pelletskamin. Jag stänger av kaminen ett par timmar mitt på dagen då ljuset/solen gör sitt till. Dagligen rengör jag glaset med vått tidningspapper och lite sot. Detta har jag gjort under den kalla årstiden i fjorton (14) år. Och glaset har inte repats ett dugg!!!
Japp, dyra rengöringsmedel köpta på specialbutik suger! Har provat, återgick till papper (dock hushållspapper) och aska.
 
  • Gilla
kontorsråttan
  • Laddar…
Har en Contura 660T som brukar elda rent glaset. Om någon har pyreldat.
Sot är ingen konst att torka bort annars.
Men nu var jag borta en månad och ungarna har eldat utan att torka rent. Och det har blivit som vita saltavlagringar på glaset. Dom är värre att få bort.
Ska experimentera lite.
 
Doppa en bit papper i varmt vatten och doppa sedan i askan, gnugga på glaset så det blir en liten gegga. Rikligt med vatten och aska.
Sen torkar du bara med rent vatten!

Vips så rent det blir!

Aska löser aska (sot)
 
  • Gilla
Turbo_Tail och 4 till
  • Laddar…
Jag använder gin. Blanda med lite Tonic water, en isbit och lite citron. Efter ett tag så är smutsen som bortblåst. :cool:
 
  • Gilla
  • Haha
DYEUffe och 3 till
  • Laddar…
Du menar att du efter ett tag blir så suddig att du inte ser sotet? :D
 
  • Gilla
fusion
  • Laddar…
Sot från glaset på kaminer tas lätt bort med vatten blandat med en hygglig dos vanlig ammoniak.
En 5 litersdunk är billig och räcker länge.
 
T
M mogge_73 skrev:
Doppa en bit papper i varmt vatten och doppa sedan i askan, gnugga på glaset så det blir en liten gegga. Rikligt med vatten och aska.
Sen torkar du bara med rent vatten!

Vips så rent det blir!

Aska löser aska (sot)
Absolut enklaste sättet att rengöra glaset! Med papper menas naturligtvis hushållspapper - miljövänligt och enkelt. Skippa amoniakdunken!
 
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
Fukts tidningspapperet och ta lite aska på det. Gnugga =klart!
 
  • Gilla
thomas33 och 1 till
  • Laddar…
S skogstomten skrev:
Fukts tidningspapperet och ta lite aska på det. Gnugga =klart!
Så har jag gjort dagligen under vinterhalvåret i alla år. Det är viktigt att man tar bort häftklammern så att denna inte repar glaset.
 
  • Haha
tobbbias
  • Laddar…
Förstår inte att det skall användas både den ena eller den andra kemikalien med eller utan drivgas, farlig eller inte, gift eller inte mm mm.

När svaret kom redan i inlägg #3 för snart 13 år sedan. Det är både gratis och effektiv samt finns redan hemma hos den som eldar och får ett sotigt glas. nämligen det som nämns ovan fuktigt tidningspapper med aska på.
Skippa alla köpeprodukter som bara kostar pengar och är det mesta av vad jag skrev på första raden.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Skriver som många andra fuktigt tidningspapper eller hushållspapper med aska.
 
  • Gilla
arneri68 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.