Tokslut Tokslut skrev:
Klöv en pall ved

[bild]

[bild]
När levererar du till mig? :thinking:
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
P-plats P-plats skrev:
När levererar du till mig? :thinking:
Med tanke på den manuella hanteringen så är det inget pris du vill höra :crysmile::seenoevil:
 
  • Haha
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
Då man inte hade tillgång till en 3d printer fick man bonna ihop en övergång från spånsug till filter i trä istället :).
Björkplywood som är skruvad och limmad samt tätad utvändigt med lim/tät massa.
Pga fläkten ska monteras som på bilden över en cyklon då hamnade dom rektangulära flänsarna fel mot varandra. Så detta ska förhoppningsvis funka fint!
Handtillverkad övergång för spånsug till filter i trä, skruvad och limmad, intill komponenter för montering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
kulle och 13 till
  • Laddar…
Sätter upp hyllor, och behövde såga av dem. Blev riktigt imponerad över hur fint snittet blev med ett riktigt sågblad. 80 tänder. (Tror det syns på bilden.. :))

Avsågad hyllplanka med rent snitt bredvid ett sågblad med 80 tänder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


och så här blev resultatet;

Nyuppsatta vita hyllor på en vägg med randig tapet, bredvid en bokhylla och ovanför en radiator.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Sthlm1891 och 5 till
  • Laddar…
Chrille.B Chrille.B skrev:
Då man inte hade tillgång till en 3d printer fick man bonna ihop en övergång från spånsug till filter i trä istället :).
Björkplywood som är skruvad och limmad samt tätad utvändigt med lim/tät massa.
Pga fläkten ska monteras som på bilden över en cyklon då hamnade dom rektangulära flänsarna fel mot varandra. Så detta ska förhoppningsvis funka fint!
[bild]
Djupt imponerad, hade sagt att den var svetsad i stål om du inte hade avslöjat dig. Så är detta din nivå på bonnsnickeri så ska jag nog inte börja med finsnickeri.
 
  • Gilla
Prodigys
  • Laddar…
Här är ett problem jag har funderat på ett tag nu. Kutterskyddet på Hammer A3-31, dvs det på baksidan, som sitter fast i anhållet, har en del formgivningsmissar. Först och främst sticker det ut orimligt mycket. Dåligt om man har ont om plats. Dessutom tar det i maskinens chassi när man fäller upp borden och samtidigt som man har anhållet långt skjutet åt sidan. Här är platsen för skyddet, tyvärr glömde jag att fotografera innan jag tog bort det.
Del av en träbearbetningsmaskin med fokus på det grå kutterskyddet som är fäst vid anhållet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag hade tänkt mig en jalusilösning med 9 mm brörkplywood i två lager med ett par nylonband infräst i det ena lagret, ungefär såhär:
Skiss av ett modifierat kutter/verktygsskydd med märkningar för 9 mm brädplywood och nylonband.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När jag skulle ta loss skyddet såg jag att det fanns en betydligt enklare lösning:
Kombinerad snickerimaskin Hammer A3-31 med modifierat kutterskydd fäst med pianogångjärn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hand som håller en piano gångjärnsmodifiering på en träbearbetningsmaskin Hammer A3-31.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hand som pekar på modifierat kutterskydd på en kombinerad hyvel och planmaskin med pianogångjärn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Detaljbild av en träbearbetningsmaskin Hammer A3-31 med ett modifierat kutterskydd och ett piano gångjärn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inte så over engineered, som jag har beskyllts för, utan en enkel och relativt snabb modifiering med delar jag hade hemma. Pianogångjärn ska man alltid ha hemma.
 
  • Gilla
Robin Wahlman och 10 till
  • Laddar…
Hennke85 Hennke85 skrev:
Djupt imponerad, hade sagt att den var svetsad i stål om du inte hade avslöjat dig. Så är detta din nivå på bonnsnickeri så ska jag nog inte börja med finsnickeri.
Jaa hehe kanske lite fel uttryck, den blev bättre än väntat kändes dock lite bonnig innan jag hade fått ihop allt samt målat den :rofl:
 
mattiasp mattiasp skrev:
Här är ett problem jag har funderat på ett tag nu. Kutterskyddet på Hammer A3-31, dvs det på baksidan, som sitter fast i anhållet, har en del formgivningsmissar. Först och främst sticker det ut orimligt mycket. Dåligt om man har ont om plats. Dessutom tar det i maskinens chassi när man fäller upp borden och samtidigt som man har anhållet långt skjutet åt sidan. Här är platsen för skyddet, tyvärr glömde jag att fotografera innan jag tog bort det.
[bild]

Jag hade tänkt mig en jalusilösning med 9 mm brörkplywood i två lager med ett par nylonband infräst i det ena lagret, ungefär såhär:
[bild]

När jag skulle ta loss skyddet såg jag att det fanns en betydligt enklare lösning:
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Inte så over engineered, som jag har beskyllts för, utan en enkel och relativt snabb modifiering med delar jag hade hemma. Pianogångjärn ska man alltid ha hemma.
Ahh tack för idén! Nyligen bytt från en Moreten H410 till en A31 och detta störde mig rejält, känns så dumt utformat på flera sätt.
Tänkte först ta bort den helt men eftersom anhållet fästs där så var inte de en bra lösning.

Hur mycket kapa du?

Fick äntligen tummen ur och gjorde ett högt anhåll till bandsågen, måste köpa en trisslott - exakt 90° från bordet utan shims! Finns sina fördelar och köra 40x80 aluprofil som anhåll..

Bild på en bandsåg med ett nyligen tillverkat högt anhåll av MDF och aluprofil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
stigen och 2 till
  • Laddar…
devizion devizion skrev:
Hur mycket kapa du?
Jag har inte tagit bort något alls. Bara kapat av den och skarvat ihop med pianogångjärn och popnitar.
 
mattiasp mattiasp skrev:
Här är ett problem jag har funderat på ett tag nu. Kutterskyddet på Hammer A3-31, dvs det på baksidan, som sitter fast i anhållet, har en del formgivningsmissar. Först och främst sticker det ut orimligt mycket. Dåligt om man har ont om plats. Dessutom tar det i maskinens chassi när man fäller upp borden och samtidigt som man har anhållet långt skjutet åt sidan. Här är platsen för skyddet, tyvärr glömde jag att fotografera innan jag tog bort det.
[bild]

Jag hade tänkt mig en jalusilösning med 9 mm brörkplywood i två lager med ett par nylonband infräst i det ena lagret, ungefär såhär:
[bild]

När jag skulle ta loss skyddet såg jag att det fanns en betydligt enklare lösning:
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Inte så over engineered, som jag har beskyllts för, utan en enkel och relativt snabb modifiering med delar jag hade hemma. Pianogångjärn ska man alltid ha hemma.
Synnerligen icke-over-engineered utan istället awesome! Kan inte fatta att det inte ser ut så original.
 
mattiasp mattiasp skrev:
Här är ett problem jag har funderat på ett tag nu. Kutterskyddet på Hammer A3-31, dvs det på baksidan, som sitter fast i anhållet, har en del formgivningsmissar. Först och främst sticker det ut orimligt mycket. Dåligt om man har ont om plats. Dessutom tar det i maskinens chassi när man fäller upp borden och samtidigt som man har anhållet långt skjutet åt sidan. Här är platsen för skyddet, tyvärr glömde jag att fotografera innan jag tog bort det.

Jag hade tänkt mig en jalusilösning med 9 mm brörkplywood i två lager med ett par nylonband infräst i det ena lagret, ungefär såhär:

När jag skulle ta loss skyddet såg jag att det fanns en betydligt enklare lösning:

Inte så over engineered, som jag har beskyllts för, utan en enkel och relativt snabb modifiering med delar jag hade hemma. Pianogångjärn ska man alltid ha hemma.
Smart. Det är en ruskigt dålig konstruktion i orginalutförandet. Nog fler än jag som råkat fälla upp bordet med anhållet lite långt bak varvid den där plattan krockar med baksidan på hyveln.

Är det fortfarande stadigt för anhållet om du spänner det i främre läget, dvs utanför/bakom gångjärnet?
 
Vad ni ställer krav! Nu har jag mätt med indikatorklocka och ryckt i anhållet med mina kalibrerade armar. Det är ingen skillnad.
 
  • Gilla
Pysslarn och 2 till
  • Laddar…
Slitet handtag på en pallyft som delvis renoverats med nytt plattjärn, i en verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har en pallyft här hemma som är lite trött i handtaget...

En nygjord handtagsreparation på en pallyft, med svetsat plattjärn i en verkstads miljö, omgiven av verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hittade ett passande plattjärn i skrotlådan, bockade till den med den gamla som mall.

Renoverad pallyftshandtag med nytt svetsat plattjärn och grundfärg i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kapade bort gamla röret och svetsade dit ett lite fräschare.

Nyligen reparerat och grundmålat handtag till en pallyft, med nytt svetsat plattjärn, i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lite bättre!
Sprayade lite grundfärg som skydd, tanken är att blästra upp hela lyften och måla den, men om jag känner mig själv kan det vara några år bort :crysmile:
 
  • Gilla
ergonomen och 14 till
  • Laddar…
Bytt dammsugarslang från 6 till 10 m.
Upprullad dammsugarslang på 10 meter i en verkstad, med arbetsbänk och verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dammsugare med ny 10 meter lång slang i verkstadsmiljö med verktyg och tvättstuga i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tetrisbax med två svarvar. Nu har jag en Solberga som står halvvägs in i tvättstugan, förhoppningsvis kommer någon och förbarmar sig över den innan jag råkar illa ut :sweat:
Trång korridor med verktyg och en stor svarv, Solberga, som leder in till en tvättstuga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Björn Melander och 1 till
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
har jag en Solberga som står halvvägs in i tvättstugan, förhoppningsvis kommer någon och förbarmar sig över den innan jag råkar illa ut :sweat:
Säg att du förvarar den åt mig för att skydda mig från min fru ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.