Oklart vem som någonsin trott att snabbladdning skulle vara billigt. Det är väl närmast att jämföra med att köpa en frukostmacka på en flygplats istället för att bre en hemma; absolut något man kan känna att man behöver göra någon gång ibland, men inte något som i stort påverkar snittkostnaden för ens konsumtion.
 
  • Gilla
martin43 och 2 till
  • Laddar…
Jag skulle inte bli förvånad om det blir en särskild punktskatt på elbilar framöver.
 
Nej, politikerna har lärt sig att man ska inte ha för specificerade skatter, idag försöker man oftast göra dem teknikneutrala. Detta för att slippa ändra en massa om de dyker upp ny teknik, och för att täppa till eventuella kryphål.
 
  • Haha
martin43 och 1 till
  • Laddar…
Det blir väl en ny elskatt till slut som drabbar alla abonnenter.
 
sunnis
H Hammarfall skrev:
Det blir väl en ny elskatt till slut som drabbar alla abonnenter.
Varför tror du det? Finns ingen anledning till att spekulera när vi vet att förslaget som bearbetas är en kilometerbaserad fordonsskatt.
 
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
Det är även på tapeten att begränsa möjligheten att ladda hemma. De som har eget garage i anslutning till sitt hus och inte behöver utöka sitt abbonemang kommer klara sig. Man pratar om smarta nät men faktum är att det kommer behövas stora investeringar i det lokala nätet om det skall in ett antal laddstationer på parkeringar etc. Jag har bilen i ett gemensamt garage där det i dagsläget endast finns 16a. Vi fick nej att installera att utöka abbonemanget pga kapacitetsbrist och det finns inte heller en plan på att utöka kapaciteten i den närmaste femårsplanen. Hela denna elektrifieringsplanen känns framforcerad där man inte har koll på vad som behövs innan man skrider till verket. Detta är en åsikt och skall inte tas som en vedertagen sanning.
 
Det är väl inga "planer" på att begränsa laddning hemma, däremot är det kapacitetsbrist i elnätet, så det blir svårt för alla att kunna säkra upp så de kan lada hemma.

Jag tror att om alla som har eget garage börjar maxa sin huvudsäkring på nätterna så kommer vi se en ökning av strömavbrott nattetid. Elnätet är inte dimensionerat för att alla abonnenter ska kunna maxa sin huvudsäkring samtidigt.

Jag läste nånstans om en utökning av stamnätet och där räknade man med att det skulle ta 10 år att bygga ut. Och då är det ju i princip bara en ledning med tillhörande stationer på vägen. Om alla lokala och regionala elnät ska byggas ut kommer det säkert ta 30-40 år. Inte för att det tar lång tid att göra det, utan för att mängden personer som kan jobba med det är begränsad. Det kommer inte gå att jobba på alla ställen samtidigt, för det finns inte tillräckligt med folk och maskiner till det.
 
N Nerre skrev:
Jag tror att om alla som har eget garage börjar maxa sin huvudsäkring på nätterna så kommer vi se en ökning av strömavbrott nattetid.
Varför skulle alla börja maxa sin huvudsäkring samtidigt?
Snittbilen i Sverige kör ungefär 1500 mil/år.
Med 2kWh/mil blir det i snitt 8h laddning per natt om man laddar med 1kW.
 
  • Gilla
martin43 och 4 till
  • Laddar…
E
N Nerre skrev:
Det är väl inga "planer" på att begränsa laddning hemma, däremot är det kapacitetsbrist i elnätet, så det blir svårt för alla att kunna säkra upp så de kan lada hemma.

Jag tror att om alla som har eget garage börjar maxa sin huvudsäkring på nätterna så kommer vi se en ökning av strömavbrott nattetid. Elnätet är inte dimensionerat för att alla abonnenter ska kunna maxa sin huvudsäkring samtidigt.

Jag läste nånstans om en utökning av stamnätet och där räknade man med att det skulle ta 10 år att bygga ut. Och då är det ju i princip bara en ledning med tillhörande stationer på vägen. Om alla lokala och regionala elnät ska byggas ut kommer det säkert ta 30-40 år. Inte för att det tar lång tid att göra det, utan för att mängden personer som kan jobba med det är begränsad. Det kommer inte gå att jobba på alla ställen samtidigt, för det finns inte tillräckligt med folk och maskiner till det.
Beror utökningen av stamnätet på elbilsladdning? Det är väl snarare elektrifiering av industrin och förnyelsebar elproduktion som är orsaken?
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Oklart vem som någonsin trott att snabbladdning skulle vara billigt. Det är väl närmast att jämföra med att köpa en frukostmacka på en flygplats istället för att bre en hemma; absolut något man kan känna att man behöver göra någon gång ibland, men inte något som i stort påverkar snittkostnaden för ens konsumtion.
Tesla tar 2.56kr/kWh vilket måste anses vara billigt. De har dessutom det största nätverket i Sverige.

Ännu ett exempel på att Tesla i praktiken är den enda bil som fungerar.

Hade de haft en bil som passat mig så hade jag redan ägt en. Dvs en SUV eller herrgårdsvagn med en prislapp under 700kkr.
 
Rörande elnätet så håller man redan på med att ändra om debiteringsmodellen mot att man betalar utifrån den högsta effekt man tar ut varje månad. Detta för att få folk att minska sitt effektbehov, exempelvis genom att bara ladda på natten.

Det kan dock med denna modell bli ganska dyrt att ta ett bastubad, laga mat till en större fest, värma upp inglasning en för nyår och liknande, det kan mycket väl vara så att det kostar en bra bit över 100-lappen att använda el vid ett enstaka tillfälle. Det finns en sparat tråd om detta här på byggahus...
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
sunnis sunnis skrev:
Varför tror du det? Finns ingen anledning till att spekulera när vi vet att förslaget som bearbetas är en kilometerbaserad fordonsskatt.
Energiskatten höjdes igen 1/1. Fyrdubblats på 20 år. Att den höjs igen med ökad belastning på elnätet är ingen högoddsare. Sen tillkommer säkerligen även en kilometerbaserad fordonsskatt.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Tesla tar 2.56kr/kWh vilket måste anses vara billigt. De har dessutom det största nätverket i Sverige.

Ännu ett exempel på att Tesla i praktiken är den enda bil som fungerar.

Hade de haft en bil som passat mig så hade jag redan ägt en. Dvs en SUV eller herrgårdsvagn med en prislapp under 700kkr.
Model Y kanske kan passa dig, oklart när den börjar säljas i Sverige.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Rörande elnätet så håller man redan på med att ändra om debiteringsmodellen mot att man betalar utifrån den högsta effekt man tar ut varje månad. Detta för att få folk att minska sitt effektbehov, exempelvis genom att bara ladda på natten.

Det kan dock med denna modell bli ganska dyrt att ta ett bastubad, laga mat till en större fest, värma upp inglasning en för nyår och liknande, det kan mycket väl vara så att det kostar en bra bit över 100-lappen att använda el vid ett enstaka tillfälle. Det finns en sparat tråd om detta här på byggahus...
Ja modellen känns helt fel faktiskt. Få kommer att ha koll på när man toppat och har man väl toppat är det bara att brassa på resten av månaden.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Tesla tar 2.56kr/kWh vilket måste anses vara billigt. De har dessutom det största nätverket i Sverige.

Ännu ett exempel på att Tesla i praktiken är den enda bil som fungerar.

Hade de haft en bil som passat mig så hade jag redan ägt en. Dvs en SUV eller herrgårdsvagn med en prislapp under 700kkr.
Ja, och de tidiga bilarna tog de väl inget alls för. Lockpriser säger jag, det finns ingen rimlighet i att snabbladdning längs vägarna är billigare än långsamladdning i stan.

Att ha laddatationer knutna till vissa bilmärken tror jag därtill även det är ett övergående fenomen. Lite som Volvos egna bensinmackar i Sverige. Elen är, liksom bensin och diesel, en standardprodukt som det inte finns någon rimlighet i att affärsmodellmässigt knyta till ett visst märke.

Nu i början kan det funka, men det är i allt väsentligt en gimmick.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.