P Pin skrev:
System för att hålla koll på alla bilar via GPS finns också redan. Förutsatt att bilen har GPS (eller en telefon i bilen).
Driften av trängselskatt i sthlm kostar flera hundra miljoner om året. Ska det införas i alla tätorter blir det dyrt.
Nej det du beskriver är om man är snäll ett halft system. Det finns inga standardiserade gränssnitt för data uppladdning och att dataformat tex. Det är även lite läskigt om jag måste ladda upp all min körning till staten.

Det är en stor gåta att det kostar som det gör. Vilken teknikstudent som helst kan svänga ihop en nummerskyltsläsare på en dag eller två med en enkel enkortsdatorn.

Långt ifrån alla tätorter kan rimligt bygga ut kollektivtrafik så att den blir ett alternativ.
 
T tompaah7503 skrev:
Har svårt att se hur kilometerskatten som diskuteras kan bli implementerad i praktiken.
GPS-baserad övervakning är, som du säger, så pass integritetskränkande att det hade inte gått att genomföra utan stora protester. Att räkna antalet mil mellan besiktningarna är inte tillförlitligt då mätare kan manipuleras även om det finns förslag på att göra det olagligt. Man kan inte heller beskatta elbilar genom elen då det är omöjligt att veta om utomhusuttaget vid garaget används till elbilsladdning, motorvärmare eller häcktrimmern, var ska man räkna kWh:arna? En speciell mätare installerad i bilen som endast har skatteräkningen som syfte, är väl nästan det enda som går, likt kilometerräknarna i äldre dieselbilar.
Det är precis därför jag förespråkar att dubbeldebitera dom som kör i trängelzonerna. Systemet finns redan!
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
I Stockholms innerstad (på malmarna, inte i absoluta city) kostar det 15 kr/h, alltså knappa 150 kr/dag att parkera. Lägg 50 kr/dag i biltullar så kan vi väl säga att det kostar 200 kr per dag innan man ens startat bilen att pendla till centrala Stockholm. I skatter och avgifter.

En kilometerskatt ovanpå det påverkar högst marginellt. Om det nu är ett argument för eller emot att det skulle vara dyrare att köra bil i städerna beror nog på vad man redan tycker. För egen del tror jag att det finns effektivare styrmedel än diversifierad km-skatt.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
A andersda skrev:
Nej det du beskriver är om man är snäll ett halft system. Det finns inga standardiserade gränssnitt för data uppladdning och att dataformat tex. Det är även lite läskigt om jag måste ladda upp all min körning till staten.

Det är en stor gåta att det kostar som det gör. Vilken teknikstudent som helst kan svänga ihop en nummerskyltsläsare på en dag eller två med en enkel enkortsdatorn.

Långt ifrån alla tätorter kan rimligt bygga ut kollektivtrafik så att den blir ett alternativ.
Läskigt ja. Fast redan idag delar majoriteten dessa data till privata företag helt frivilligt.

Varför måste det finnas standardiserade format och gränssnitt? Räcker att alla har storebrorsappen, som då iofs blir de facto standard.
 
A andersda skrev:
Det är i dom stora städerna som kollektivtrafik har högst potential det är där man verkligen bör försöka få över fler till kollektivtrafik.
Jag skulle åka kollektivt om det fanns bra alternativ de dagar jag ska till kontoret. Tyvärr är det så att trots köer så kapar jag restiden med 50 minuter enkel resa. Byten som ställer till det. Stockholm i ett nötskal. De flesta bostäderna finns söder om stan och jobben norr samt väster om stan.
 
R Rkarlsson skrev:
Den är groteskt dyr ny. Om du vill ha dörrar och musik så kostar den 127 tusen, vet inte om du får hyra eller batteriet blir ditt. Men hur som så får du väl en 4 sitsig liten ny bil för samma pengar och slipper betala så mycket för att byta lite bromsar och dylikt efter 1000 mil.
Vi betalade 115kkr ny med dörrar och fönster och inklusive bluetooth, aluminiumfälgar samt batteri.

Detta för mopedbilen som går 10 mil i verkligheten på en laddning. Jämfört med att köpa A-traktor så är det billigt då andrahandsvärdet är högt. Dessutom mycket billigare försäkring på Twizyn.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Vi betalade 115kkr ny med dörrar och fönster och inklusive bluetooth, aluminiumfälgar samt batteri.

Detta för mopedbilen som går 10 mil i verkligheten på en laddning. Jämfört med att köpa A-traktor så är det billigt då andrahandsvärdet är högt. Dessutom mycket billigare försäkring på Twizyn.
Ja nu kollade jag 80km/h. Den hade teoretiskt när jag provade den för något år sen 8 mil.
Sen vet jag inte, om man nu måste köpa en "bil" till barnen så räknar du ju inte hem 115 vs 25 tusen på 2 år. Du får ju tillbaka pengarna för de där epatraktorerna då de sjunker inte alls längre.
 
Silver78 Silver78 skrev:
Jag skulle åka kollektivt om det fanns bra alternativ de dagar jag ska till kontoret. Tyvärr är det så att trots köer så kapar jag restiden med 50 minuter enkel resa. Byten som ställer till det. Stockholm i ett nötskal. De flesta bostäderna finns söder om stan och jobben norr samt väster om stan.
Jag åker strax under 30km i Göteborg, bara norr om stan. Saknar kollektivtrafik de första 6km, behöver dock köra 14km för att komma till kollektivtrafik som går frekvent. Jag må ha flextid, men i praktiken innebär det att jag måste kunna ta möten tidigt på morgonen och sent på kvällen, dvs att jag måste använda kollektivtrafiken 14km bort om jag skall åka kollektivt.

Restiden med bil till jobbet är 35 minuter. Bil plus kollektivt tar runt 75 minuter, då har jag dessutom kört halva sträckan till jobbet redan. Jag betalar trängselskatt för att slippa köra runt området och få längte resväg och restid (det är trängselskatt mellan E6 och övriga Hisingen i Göteborg).

Enda alternativet är i praktiken bil, förutom på sommarhalvåret då jag cyklar så ofta jag kan (vilket trots landsväg går snabbare än kollektivttafiken). Om inte både bostad och arbete ligger på ekrarna i kollektivtrafiken så fungerar den inte. Min fru cyklar dock till jobbet (6km) om vädret så tillåter.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Ja nu kollade jag 80km/h. Den hade teoretiskt när jag provade den för något år sen 8 mil.
Sen vet jag inte, om man nu måste köpa en "bil" till barnen så räknar du ju inte hem 115 vs 25 tusen på 2 år. Du får ju tillbaka pengarna för de där epatraktorerna då de sjunker inte alls längre.
Har du koll på vad de kostar i underhåll och försäkring? Den billigaste försäkringen jag hittade på Twizyn förutom Renaults egen (4700kr/år) låg på 16000kr/år (hade offerter på 50kkr per år). A-traktorer kan du inte ens få vagnskadeförsäkring på....


Samt bränsle med de varvtal de gör? Två barn och fem år med Twizy räknar jag med vara en bra investering.
 
Ett alternativ till km-skatt skulle kunna vara ytterligare el-skatt, där man då har en elmätare i bilen som kan fjärravläsas. Det helt analogt med hur det funkar med huset idag. Mindre integritetskränkande än gps. Men det faller kanske på att det inte är teknikneutralt, och att det krävs ny utrustning i bilen. Fördelarna gentemot km-skatt är också små.
 
Jag tror inte systemet kommer fungera så att GPS-positionen rapporteras, utan det blir nog typ en färdskrivare som tar in GPS-informationen och registrerar kör sträcka med i vilken typ av zon bilen körs.

Fast det finns ju inget som hindrar att färdskrivaren får en bakdörr som rapporterar position. Men den möjligheten finns ju redan i bilars inbyggda GPS. Det finns väl många bilar som har en "nödknapp" som ringer larmcentralen och samtidigt rapporterar bilens position?
 
N Nerre skrev:
Jag tror inte systemet kommer fungera så att GPS-positionen rapporteras, utan det blir nog typ en färdskrivare som tar in GPS-informationen och registrerar kör sträcka med i vilken typ av zon bilen körs.

Fast det finns ju inget som hindrar att färdskrivaren får en bakdörr som rapporterar position. Men den möjligheten finns ju redan i bilars inbyggda GPS. Det finns väl många bilar som har en "nödknapp" som ringer larmcentralen och samtidigt rapporterar bilens position?
Då skulle väl samma system automatiskt kunna rapportera om man kör för fort.
Om man samtidigt ändrar lagen till att fordonsägaren är ansvarig för fortkörning, så kunde man dra böter och skatt direkt från ägarens konto(y)
 
...och automatisk betala för parkering, och dra böter för felparkering...
 
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
Eller så blir man avläst på mätarställning vid besiktning
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Eller så blir man avläst på mätarställning vid besiktning
Krävs ju inga Einstein-kunskaper för att manipulera mätare på bilarna så det är inte så tillförlitligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.