optimum optimum skrev:
Går att lösa. Bara massa vägtullstationer som läser av bilens sändare eller registreringsnummer.
Kommer bara fungera i storstäderna tror jag. På landsbygden finns det för många småvägar, lär kosta många miljarder att sätta upp avläsningsstationer på varenda liten väg.
 
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
PAF PAF skrev:
Nej, det är det totala resandet per dag...
Ja och jag undrade hur mycket av det som är arbetspendling.

Som jag har skrivit flera gånger i tråden så åker jag kollektivt till och från jobbet. Bilen kan stå i garaget 2-3 veckor utan att köras ibland.

Om man inte arbetspendlar blir det alltså en mycket större andel av resorna som inte kommer funka att köra på el.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Visst klarar man sig oftast med mindre räckvidd än man kanske tror, men en bil blir rätt värdelös när den inte går att använda.
Precis. Om elbilen bara funkar till 95% av resorna, hur ska man lösa de övriga? Hyrbil tenderar att bli rätt dyrt.
 
Man får väl planera in ett stopp för laddning?
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Man får väl planera in ett stopp för laddning?
Det är just det, varför ska man behöva göra ett extra stopp bara för att ladda?

Jag har gett exemplet tidigare. Vi har släkt som bor drygt 20 mil bort. Det finns ingen möjlighet att ladda på besöksparkeringen i området där de bor. När vi åker dit åker vi oftast efter frukost på lördag morgon, och vi åker hem framåt 20-tiden på lördagskvällen (vi sover inte kvar). Vi har alltså inget behov av att stanna längst vägen för att äta, tvärtom vill vi ha så lite stopp som möjligt för att få ner restiden.

Jag tror inte vi är ensamma om att göra såna resor.
 
  • Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
Synd för er. Ni tillhör den promillen av befolkningen som inte kan skaffa elbil. Eller så får ni skaffa en bil med minst 50 mils räckvidd.

Jag har 130 mil till släkten och när jag åker dit vill jag ha med mig skotrarna på släpvagn.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Ja och jag undrade hur mycket av det som är arbetspendling.

Som jag har skrivit flera gånger i tråden så åker jag kollektivt till och från jobbet. Bilen kan stå i garaget 2-3 veckor utan att köras ibland.

Om man inte arbetspendlar blir det alltså en mycket större andel av resorna som inte kommer funka att köra på el.
Fördelen med en ren elbil är störst vid kontinuerlig användning. Jag tror att vårt sätt att använda den med många korta resor varje dag är oslagbart. Att låta en elbil stå länge kräver lite planering. Den bör inte ställas 100% laddad eller nästan tom. Batteriet mår bäst ifall det är 40-80% laddat vid längre tids stillastående.

Angående arbetapendlande:
Vi har valt en annat sätt att leva än de flesta. Min fru är hemma 4dagar och jag en dag i veckan. Vi har fem barn som skall hämta och lämnas. Blir många olika tider och körningar fram och tillbaka. Övrig tid står bilen hemma och laddar.
 
PAF PAF skrev:
Fördelen med en ren elbil är störst vid kontinuerlig användning. Jag tror att vårt sätt att använda den med många korta resor varje dag är oslagbart. Att låta en elbil stå länge kräver lite planering. Den bör inte ställas 100% laddad eller nästan tom. Batteriet mår bäst ifall det är 40-80% laddat vid längre tids stillastående.

Angående arbetapendlande:
Vi har valt en annat sätt att leva än de flesta. Min fru är hemma 4dagar och jag en dag i veckan. Vi har fem barn som skall hämta och lämnas. Blir många olika tider och körningar fram och tillbaka. Övrig tid står bilen hemma och laddar.
Jag förstår att det är perfekt för elbil
 
optimum optimum skrev:
"Chockhöjningen: 20 kr / mil för att ladda elbil"

[länk]

Laddningsnätverket Ionity för elbilar chockhöjer sina laddpriser.
Varje kilowattimme i Sverige kommer att kosta 8,70 kr.
Det innebär att ladda fullt batteri kan kosta uppåt 700 kr – och att elbilen kostar över 20 kr milen enbart i elförbrukning vid motorvägskörning.

[bild]

Källa till bild enligt länken här ovan
Vad vill du ha sagt med det här inlägget? För informationen i sig är ju tämligen vilseledande i sin ofullständighet.
 
N Nerre skrev:
Det är just det, varför ska man behöva göra ett extra stopp bara för att ladda?

Jag har gett exemplet tidigare. Vi har släkt som bor drygt 20 mil bort. Det finns ingen möjlighet att ladda på besöksparkeringen i området där de bor. När vi åker dit åker vi oftast efter frukost på lördag morgon, och vi åker hem framåt 20-tiden på lördagskvällen (vi sover inte kvar). Vi har alltså inget behov av att stanna längst vägen för att äta, tvärtom vill vi ha så lite stopp som möjligt för att få ner restiden.

Jag tror inte vi är ensamma om att göra såna resor.
Utvecklingen går framåt.
Om 6mån finns det kanske laddmöjlighet på besöksparkeringen?
Tillgången på elbilar är idag begränsad så alla kan ändå inte byta idag. Några får helt enkelt vänta, så enkelt ät det. Elbilarna blir bättre och billigare.
 
P para skrev:
Utvecklingen går framåt.
Om 6mån finns det kanske laddmöjlighet på besöksparkeringen?
Tillgången på elbilar är idag begränsad så alla kan ändå inte byta idag. Några får helt enkelt vänta, så enkelt ät det. Elbilarna blir bättre och billigare.
Flera av laddbolagen har som affärsidé att låta andra betala för laddstolparna och sedan få procent på intäkterna.

Frågan är om bostadsrättsföreningar mm kommer att acceptera denna lösning?
 
optimum optimum skrev:
Laddning på företag för anställda kommer garanterat förmånsbeskattas och då är det knappast priser som man laddar hemma.

Jämför med förmånen om man får använda företagens stugor på skidorter så är det förmånsvärde liknande man hyr stuga privat.
Naivt att tro elbilar inte måste beskattas för pengarna måste in.

Först kommer man ge sig på alla hybridbilar och sedan rena elbilar.
Se hur det gick med "framtidens" dröm med etanolbilar.Knappast vettigt alternativ.
Enda effekten av dessa var att tankställen på landsbygden fick stänga då de inte hade lönsamhet att vara kvar då de tvingades kunna erbjuda etanol i pumparna.

Att bo på landet är fult i Sverige, alla ska bo i städerna och åka kollektivt.
Allt jag använder bilen privat dras via skattsedeln. De räknar ett schablonbelopp på 7 kr milen + förmånsvärde.
 
PAF PAF skrev:
Angående arbetapendlande:
Vi har valt en annat sätt att leva än de flesta. Min fru är hemma 4dagar och jag en dag i veckan. Vi har fem barn som skall hämta och lämnas. Blir många olika tider och körningar fram och tillbaka. Övrig tid står bilen hemma och laddar.
Då förstår jag att elbil lönar sig för er. Vi valde istället att köpa hus som ligger ett stenkast från skolan och 10 minuters promenad från pendeltågsstationen. På den tiden ungarna gick på dagis låg dagis på vägen till stationen (tyvärr brann det dagiset ner några år efter att våra ungar börjat skolan). Både sambon och jag jobbar 10 minuters promenad från varsin pendeltågsstation. Vi klarar alltså vardagen utmärkt utan bil (dessutom är det bara jag som har körkort, inte min sambo).
 
P para skrev:
Utvecklingen går framåt.
Om 6mån finns det kanske laddmöjlighet på besöksparkeringen?
Haha, tror du det är stor chans att t.ex. en besöksparkering i Vivalla i Örebro får laddningsmöjlighet på besöksparkeringen? Finns det ens BRF:er som har laddning för besökare? Att man har laddning för de boende är en sak, men besökare är en helt annan femma.
 
optimum
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Vad vill du ha sagt med det här inlägget? För informationen i sig är ju tämligen vilseledande i sin ofullständighet.
Det kommer inte vara så billigt som vissa tror.
Billigast är nog de som skaffar en bil som går ladda hemma.
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.