Hiréns Hiréns skrev:
Okej, alltså något har varit riktigt fel nånstans i alla fall eftersom han fått upp temperaturen till 14 grader i huset de vintrar han eldat som in i helvete i spisen och haft Fjärrvärmen på högsta. Du menar att det skadar mer än hjälper att lägga 120 icell innanför originalen? :worried:
Nej, men kan vara värt att fundera kring om det verkligen är genom väggarna värmen försvinner. Kanske är det det, då kan isolering vara lösningen. Eller försvinner all värme någon annanstans? Fönster/dörrar/hål i väggen/ drag/ annat

Suck. 2a ;)
 
  • Haha
  • Gilla
Tistelart och 2 till
  • Laddar…
Vi skulle ju som sagt vilja få upp k värdet så att vi någon gång kanske, med tur, kan lyckas få bort k märkningen om vi vill. Typ när unge nummer 3 ska avlas och det börjar bli trångt i det enda sovrummet vi kan förvara dom i pga brandreglerna..
 
Hiréns Hiréns skrev:
Okej. Tack för input. Jag ska ringa kommunen och fråga om det är ok och sedan höra med glasmontören vi fått offert av om dom tror på det. Det är Åland, alla känner alla. Dom är ärliga. På min offert stod det Chili, vilket är mitt artistnamn. Men jag nämnde aldrig ordet Chili när vi talades vid om offerten, så tydligen är det någon som känner mig i alla fall :thinking:
Tänk vad många det blev som börja googla "chili +Åland" :crysmile:(y)
 
  • Gilla
  • Haha
ErikLtz och 1 till
  • Laddar…
P Pappa1986 skrev:
Tänk vad många det blev som börja googla "chili +Åland" :crysmile:(y)
Vi är nog dom enda i världen med namnet Hirén också kan jag lova. Det finns registrerat som förnamn i Indien och betyder lord of the diamonds men på Shakespeareengelska betyder det bara hora. Det var inte meningen. Det är en kombo av mitt och min karls gamla namn. Så det är inte svårt att googla mig om man vill tryna :crysmile:

Svårare att googla karln dock. Han är jävla inkognito
 
  • Haha
  • Gilla
Ramnemark och 6 till
  • Laddar…
P paa_1 skrev:
Plastfolie (tät ångspärr) fungerar inte i hus som står kalla under delar av året, då kan det bli fuktvandring utifrån och in, och fukten hamnar mot plasten längst in i väggen. Inte bra!
Här finns en broschyr som ingående beskriver ångtryck och fuktvandring och hur man kan bygga för att ta hänsyn till sådant:
[länk]
Jag har ingen plan på att lägga till plast av något slag i huset :ok:
 
  • Gilla
ErikLtz och 1 till
  • Laddar…
Vad kommer ni ha fel värmekälla?
Vid torpargrund är det viktigt med att fortsätta elda så att murstocken värms upp, speciellt vintertid

Ska bli intressant att följa allt detta
 
Hiréns Hiréns skrev:
Jag har ingen plan på att lägga till plast av något slag i huset :ok:
Jag kommenterade mest en annan skribent i tråden som ansåg att det inte var någon fara med plast.
Däremot finns det säkert mycket intressant om vindskydd och ångbroms mm i PDF-filen som kan passa i ert hus också. För övrigt är "bönhus" allmänna benämningen i Sverige på sådana byggnader, men det kan ju vara dialektalt annat på Åland.
 
P Pappa1986 skrev:
Vad kommer ni ha fel värmekälla?
Vid torpargrund är det viktigt med att fortsätta elda så att murstocken värms upp, speciellt vintertid

Ska bli intressant att följa allt detta
Nu har spisen inte varit igång sedan i våras men tänkte börja elda svagt och långsamt imorgon faktiskt, bara kartonger först var tanken. Det är första dagen någon ska vara där tillräckligt länge för att våga börja testa elda. Plus att vi köpt en ny brandsläckare nu :crysmile:
Det är fjärrvärme kopplat till radiatorer under varje fönster. Endast ett som inte funkar
 
P paa_1 skrev:
Jag kommenterade mest en annan skribent i tråden som ansåg att det inte var någon fara med plast.
Däremot finns det säkert mycket intressant om vindskydd och ångbroms mm i PDF-filen som kan passa i ert hus också. För övrigt är "bönhus" allmänna benämningen i Sverige på sådana byggnader, men det kan ju vara dialektalt annat på Åland.
Ah! Tack! Är det därför jag inte hittat någon info om andras renoveringar eller pågående försäljningar i Sverige :crysmile: måste kika på pdfen då. Är ännu osäker på vilka lager papp och vilken sort. Särskilt angående golvet.
 
Sätt gärna upp en givare för temp och fuktighetsmätare nere i krypgrunden och om det visar höga fuktvärden, oftast runt sensommaren, så kan jag föreslå att ni tittar på Trygghetsvakten. Det är en värmekabel som man monterar under golvet i krypgrunden och som styrs av en inbyggd fuktsensor. Den behöver inte värma speciellt mycket för att hålla ner fuktvärdet i krypgrunden.
https://www.trygghetsvakten.se/?gcl...wFKu04Rl4CQ-9LzMnOyYokX6h3Tv9mkRoCozEQAvD_BwE
 
  • Gilla
Hiréns
  • Laddar…
Hiréns Hiréns skrev:
Nu har spisen inte varit igång sedan i våras men tänkte börja elda svagt och långsamt imorgon faktiskt, bara kartonger först var tanken. Det är första dagen någon ska vara där tillräckligt länge för att våga börja testa elda. Plus att vi köpt en ny brandsläckare nu :crysmile:
Det är fjärrvärme kopplat till radiatorer under varje fönster. Endast ett som inte funkar
Jag hade nog hellre eldat med torr ved.
Kartong ryker bara en massa
Är den provtryckt och godkänd?
Annars hade jag låtit bli tills en sotare kollat över den :D
 
P Pappa1986 skrev:
Jag hade nog hellre eldat med torr ved.
Kartong ryker bara en massa
Är den provtryckt och godkänd?
Annars hade jag låtit bli tills en sotare kollat över den :D
Min mor sa att man inte skulle elda för varmt i början när den är så kall för att det kan spricka. Så tänkte ta det försiktig och det försiktigaste jag visste nästefter tändstickor var kartong :thinking:
Det står några tunna klabbar bredvid spisen som stått säkert ett år. Det kanske vore bäst då

Jo, det var ett av våra två krav för att köpslutet skulle gå igenom, att få den anmärkningsfritt besiktigad innan
 
  • Gilla
Tistelart och 2 till
  • Laddar…
Microkatten
Hiréns Hiréns skrev:
Vi skulle ju som sagt vilja få upp k värdet så att vi någon gång kanske, med tur, kan lyckas få bort k märkningen om vi vill.
Där dribblade du bort mig helt om hur k-märkningen skulle kunna vara beroende av k-värdet (beteckningen ”u-värde” används numera, åtminstone i Sverige). ;)

I denna tråd finns en intressant diskussion om invändig isolering av gamla plankhus.
 
Microkatten Microkatten skrev:
Där dribblade du bort mig helt om hur k-märkningen skulle kunna vara beroende av k-värdet (beteckningen ”u-värde” används numera, åtminstone i Sverige). ;)

I denna tråd finns en intressant diskussion om invändig isolering av gamla plankhus.
Satan vad mycket fördelar med att bo på Åland, man kan skylla allt på det ju! Om jag skriver fel angående nåt: "näe.. Men på Åland är det så här" eller "åländsk slang! Lovar!" :crysmile: ska kika
Det står också i Originalposten, att vi fick det omskrivet till bostad tack vare k märkningen, eftersom byggnaden aldrig skulle ha klarat dagens energikrav. Dom såg mellan fingrarna på energikraven tack vare den
 
  • Gilla
ErikLtz
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.