FreQa FreQa skrev:
Den flaskan verkar praktisk men torkar den för en annan som inte limmar så ofta?
Håller helt med! Grymt bra flaska.
För mig som inte använder den jätteofta så brukar den endast torka på längst ut på pipen, men det har gått väldigt enkelt att bara ta kniven och peta bort det torkade limmet.
 
  • Gilla
FreQa
  • Laddar…
FreQa FreQa skrev:
Den flaskan verkar praktisk men torkar den för en annan som inte limmar så ofta?
Jag limmar inte så ofta heller och har bara haft den några månader men att den inte torkar, förutom lite i pipen som är väldigt lätt att fixa, upplever jag vara en av fördelarna. Men den stora fördelen är att en inte behöver skaka och trixa för att få fram limmet när man står där och redan har tre armar upptagna.
 
  • Gilla
FreQa
  • Laddar…
richardtenggren
@pyro
Jag antar att det blå kittet även det är för limning?
Inte allt för länge sedan så såg jag ett tips på instagram av oskarsnickrar om att använda en silikonpensel, sådan man ofta har i kökslådan, för att just stryka ut trälim.
Vad den gör i kökslådan vet jag inte... men vi har en!
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
@pyro
Jag antar att det blå kittet även det är för limning?
Inte allt för länge sedan så såg jag ett tips på instagram av oskarsnickrar om att använda en silikonpensel, sådan man ofta har i kökslådan, för att just stryka ut trälim.
Vad den gör i kökslådan vet jag inte... men vi har en!
Det funkar mycket bra om man friserar den först, tycker jag. Annars blir den för sladdrig.
 
  • Gilla
GUBE och 1 till
  • Laddar…
Idag hämtade jag ut mina nya 600mm tvingar från Rutlands. Har bara smygtafsat lite på dom än så länge, ser verkligen fram emot att få använda dom.
Nya 600mm tvingar från Rutlands på ett träarbetsbord, bredvid en skruvdragare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nya 600mm tvingar från Rutlands på ett verkstadsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Martin321 och 5 till
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
@pyro
Jag antar att det blå kittet även det är för limning?
Inte allt för länge sedan så såg jag ett tips på instagram av oskarsnickrar om att använda en silikonpensel, sådan man ofta har i kökslådan, för att just stryka ut trälim.
Vad den gör i kökslådan vet jag inte... men vi har en!
Jag testade med en från kökslådan en gång tidigare, men den var för sladdrig i stråna, så det var flera som gick av när jag försökte ta loss det torkade limmet. Men jag har en sådan pensel sen tidigare (fast med rött skaffat) som jag är nöjd med, så jag köpte en till. Kanske lite dyrare än en för köket, men jag gissar att skillnaden inte är jättestor. Fast det skulle kanske vara en annan budget om jag bara plockade dem i köket. ;-)
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:
Det var ingen dålig påfyllning! Får man fråga varifrån du köpte?
//Ronnie
De mindre kommer från Bauhaus och parallelltvingarna från Swedendro.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
iwe iwe skrev:
Håller helt med! Grymt bra flaska.
För mig som inte använder den jätteofta så brukar den endast torka på längst ut på pipen, men det har gått väldigt enkelt att bara ta kniven och peta bort det torkade limmet.
Det låter lovande. Nu har jag ju inte hunnit använda min glubot så mycket, men den kändes väldigt bra till det lilla jag hunnit. Jag använder inte heller alltid mitt lim så ofta har haft problem med andra korkar som satt igen, titebonds korkar så illa att flaskan inte går att öppna pipen på igen. Så jag hoppas på att denna ska vara bättre. De hävdar ju att det blir ett litet baksug när man sätter ner den som tar bort det i pipen. Gillade dessutom att den var så pass mjuk, så det var enkelt att klämma ut lagom mycket lim. Nu har jag visserligen kontorsarmar, men vissa flaskor tycker jag man får ta i hur mycket som helst för att lyckas klämma ut limmet, och då är det rätt svårt att samtidigt lyckas koncentrera sig på att få det på rätt ställe.
 
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
nikasp
E erikssonjorgen skrev:
[bild]
Så jag kan göra fler tavlor
Såna har jag också! Sedan två år och helt oanvända, säg inget till sambon :)
 
Microkatten
Av någon anledning kände jag mig tvungen att införskaffa spånhyvel:
En spånhyvel som används på en träbit, med träspån och en hålbräda i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 6 till
  • Laddar…
Microkatten Microkatten skrev:
Av någon anledning kände jag mig tvungen att införskaffa spånhyvel:
Behövs annan anledning än att du ansåg du ägde för få, eller rentav inga? :thinking:
 
Microkatten
Det är ju en anledning. ;)
 
Angående lim och flaskor så använder jag huvudsakligen Pattex trälim. Jag har inte märkt att det skulle vara varken bättre eller sämre än något annat men fördelarna är att flaskan är väldigt bra och det finns lätt tillgängligt på Hornbach. Jag förbrukar ju inga stora mängder och flaskan får ofta stå ganska länge mellan varven men jag har aldrig upplevt att pipen sätter igen eller att limmet torkat. Inte heller brukar det vara några problem att få ut det sista när flaskan börjar bli tom.

https://www.hornbach.se/shop/PATTEX-Tralim-original-750-ml/7126930/artikel-detaljer.html
 
  • Gilla
Sthlm1891
  • Laddar…
På vårt jobb fick vi julklapp i form av presentkort på valbara saker. Vi hade kunnat välja köttbit, chokladtryffel eller inredning som skålar eller lakan.

Vi behövde mest en extra hammare och en liten yxa, så...
En Fiskars yxa och en lång vattenpass från Bahco ligger på ett träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
bulleribock och 4 till
  • Laddar…
K
Fick också Delicard från jobbet, jag brukar lämna över det till min bättre hälft som får förvalta och välja.
Loggar in med jämna mellanrum under året och kollar, dom byter ut sortimentet löpande, det har dock mycket handdukar på senare år :p
 
  • Gilla
RmK_71
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.