K Kjell_G skrev:
Okej, så du kunde ansluta till systemet eller går det till nån stenkista?
Funderar själv på att flytta pumpen till förrådet/carporten men har inget avlopp där.
Det går till en stenkista.

Jag tycker det är väldigt bra med pumpen ute i garaget. Det tar ju en hel del plats och annars skulle vi haft det i tvättstugan. Jag resoner som så att även om det skiter sig i garaget och årets vattenläcka inträffar, så är det inget som går sönder ändå.

Det går ju även att komplettera med en golvbrunn. Inget större jobb att såga upp ett hål och gjuta ner en golvbrunn. Men man måste ju ha någonstans att göra av vattnet bara !
 
  • Gilla
thomas33 och 1 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Kan inte vatten rinna ut under porten bara?
 
  • Gilla
Fisk3n
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Kan inte vatten rinna ut under porten bara?
Jo det går lika bra det. Vatten kommer alltid ut på ett eller annat sätt :)
 
  • Haha
kest
  • Laddar…
Martin_B
@Fisk3n Alltså tummen upp för ett fantastiskt bygge! Helt sanlöst vad du bygger på, du är som en bygg-gud som verkar kunna praktiskt taget allt. Allt från gjutning till stomme, panel, inredning i trä, spegelpaneler, stuckaturer etc.
Effektiviteten skall vi inte ens tala om, hur hinner du med allt?

Jag har dock en fråga, som inte är så insatt i ämnet betong. Vad är vitsen med att gjuta väggarna i betong när det ändå reglas på utvändigt och spikas upp träpanel? Det ser ut som ett riktigt trähus med trästomme utvändigt, och säkerligen invändigt också med tanke på att även invändigt monteras en hel del träspegelpaneler med mera.

Det finns ju så klart flera fördelar med betong, som överlägsen ljudisolering, brandsäkerhet med mera, men det finns även en del nackdelar osv. Så jag undrar egentligen bara om det finns någon speciell anledning till att väggarna är gjutna i betong istället för reglat i trä? (orkade inte finkamma alla hundratals inlägg efter eventuella svar :D )
 
  • Gilla
Fisk3n
  • Laddar…
Hade jag byggt ett hus själv hade jag definitivt gjort det med en träregelstomme. Men det är
mest för att jag tycker det är roligare och för att det hade blivit ofantligt dyrt för mig utan kontakter i en storstad att ha dit en kranbil vid 3 tillfällen.

Den stora fördelen som jag ser med betong är att man får ett väldigt tyst hus när det blåser storm var och varannan dag (som det gör här på västkusten sep -> jan varje år typ).
 
  • Gilla
Fisk3n
  • Laddar…
Jag har ett nytt trähus, och det enda som låter när det stormar är spjäll i ventilationen
 
  • Gilla
Fisk3n och 1 till
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Jag har ett nytt trähus, och det enda som låter när det stormar är spjäll i ventilationen
Har ett trähus från 90-talet. Hörs i princip ingenting när det stormar.

Däremot när det är kraftigt regn på plåttak. Men ska erkänna att jag bara sover godare då.
 
  • Gilla
Fisk3n
  • Laddar…
Martin_B
Appendix Appendix skrev:
Däremot när det är kraftigt regn på plåttak. Men ska erkänna att jag bara sover godare då.
Ja, så länge det inte droppar från taket så sover man gott när det regnar :rofl:
 
  • Haha
  • Gilla
Fisk3n och 2 till
  • Laddar…
F Fisk3n skrev:
Jo det går lika bra det. Vatten kommer alltid ut på ett eller annat sätt :)
Förlåt jag kunde bara inte låta bli.
 
  • Gilla
Fisk3n
  • Laddar…
Joachim Johansson Joachim Johansson skrev:
Grymt som alltid!
Tack !
 
Martin_B Martin_B skrev:
@Fisk3n Alltså tummen upp för ett fantastiskt bygge! Helt sanlöst vad du bygger på, du är som en bygg-gud som verkar kunna praktiskt taget allt. Allt från gjutning till stomme, panel, inredning i trä, spegelpaneler, stuckaturer etc.
Effektiviteten skall vi inte ens tala om, hur hinner du med allt?

Jag har dock en fråga, som inte är så insatt i ämnet betong. Vad är vitsen med att gjuta väggarna i betong när det ändå reglas på utvändigt och spikas upp träpanel? Det ser ut som ett riktigt trähus med trästomme utvändigt, och säkerligen invändigt också med tanke på att även invändigt monteras en hel del träspegelpaneler med mera.

Det finns ju så klart flera fördelar med betong, som överlägsen ljudisolering, brandsäkerhet med mera, men det finns även en del nackdelar osv. Så jag undrar egentligen bara om det finns någon speciell anledning till att väggarna är gjutna i betong istället för reglat i trä? (orkade inte finkamma alla hundratals inlägg efter eventuella svar :D )
Tack för dom fina orden. Anledningarna till att vi bygger med betongstomme är flera.
det gjutna valvet är i stort sett fribärande och vilar på ytterväggarna samt 2 pelare inne i huset. Man kan då rita innerväggarnag lite hur man vill.
Installationer går väldigt snabbt när man gjuter ett valv då man kan gå med rör och slang nästan hur man vill utan att behöva borra sig igenom balkar och plank.
Undersidan på valvet är färdig att spackla och måla efter gjutning och ovansidan har du ett golv att gå på direkt.
Balkongen är bra att ha i byggskedet då det är smidigt att lyfta upp material på den och ta in det i huset sen.
När jag tillverkade betongväggarna så fick jag med mig stomme, diffspärr, el. Väggarna behövde bara spacklas invändigt och panel på utsidan. Väggarna byggdes på backen och kranen lyfte dom på plats, på så sett blir det väldigt smidigt då man inte behöver springa med material på höjden, utan ett ganska bekvämt byggande.

Sen varken ruttnar eller möglar stommen.

Nackdelarna är om man har glömt någon dosa eller liknande, då är det tråkigt att ändra.
 
  • Gilla
Bengt Larsson och 7 till
  • Laddar…
Godkväll!

Denna veckan har det ej hänt lika mycket. Vitvarnorna anlände i torsdags och en kompis hjälpte till att montera dom. Det är Ikeas vitvaror allt ihop.

Annars har jag mest fixat lite smågrejjer utöver vitvarnorna känns det som. Har monterat knoppar i på alla skåpen, skruvar upp ett medicinakåp, monterat blandare osv. Alla golven är avtäckta och nu nästa vecka ska golven slipas över lite lätt!

Bänkskivan i köket har oljats.
Hörnet av ett nytt grönaktigt kök med oljad bänkskiva i trä och svarta knoppar på skåpdörrarna, under montering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tvättstugan har fått trådbackar.
Trådbackar monterade i grönt skåp i en tvättstuga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och en tvättmaskin.
Nyinstallerad tvättmaskin intill gröna köksskåp och diskbänk med förpackningar ovanpå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Diskmaskin är även den på plats.
Nyinstallerad Ikea diskmaskin i ett kök under renovering, med öppen lucka och synlig inredning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Häll isågad.
Nyinstallerad mörkgrå induktionshäll på bänkskiva i ljuslackerat trä, gröna Ikea-skåp och vita kakelplattor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och en ugn. Vi ville egentligen ha en snygg retrospis, men hittade ingen till ett vettigt pris så det blev denna lösningen. Blir bra ändå.
Nyinstallerad Ikea-ugn och häll i gröna köksskåp, med oljad bänkskiva och vitt kakel ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kyl och frys monterade.
Nyinstallerad öppen kyl och frys inbyggda i ljusgröna köksskåp med plastskyddsflärpar på kylskåpshyllorna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tvättstållskåpet i badrummet klart!
Grönt tvättställsskåp med vitt handfat, blandare och vit kaklad vägg bakom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lite helhetsbilder på hur det ser ut när tackpappen på golven är borta.

Sovrummet
Nyrenoverat rum med trägolv och ett fönster, kartonger på golvet och osatta lampor i taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hallen
Renoverat rum med nyslipat furugolv, vita väggar och en stängd dörr i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tvättstugan
Ett nyrenoverat kök med vita kakelväggar, gröna skåp, diskbänk och inbyggd vit tvättmaskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vardagsrummet
Renoverat rum med oavtäckt furugolv, vita panelväggar och fönster under renovering, och en dammsugare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Omtäckt trägolv i rum under renovering med vitmålade väggar och låg panel, och en dammsugare på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Köket
Nyrenoverat kök med monterade gröna skåp, vitvaror från IKEA och avtäckt trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nästa vecka ska golven slipas. Har några smågrejjer som ska monteras med. Elektrikern och rörmokaren har även lovat att komma till Veckan och koppla ihop allt. Snart inflytt :)
 
  • Gilla
  • Wow
Casper Lie och 40 till
  • Laddar…
F Fisk3n skrev:
Godkväll!

Denna veckan har det ej hänt lika mycket. Vitvarnorna anlände i torsdags och en kompis hjälpte till att montera dom. Det är Ikeas vitvaror allt ihop
Det blir jättefint

Annars har jag mest fixat lite smågrejjer utöver vitvarnorna känns det som. Har monterat knoppar i på alla skåpen, skruvar upp ett medicinakåp, monterat blandare osv. Alla golven är avtäckta och nu nästa vecka ska golven slipas över lite lätt!

Bänkskivan i köket har oljats.
[bild]

Tvättstugan har fått trådbackar.
[bild]

Och en tvättmaskin.
[bild]
Diskmaskin är även den på plats.
[bild]
Häll isågad.
[bild]
Och en ugn. Vi ville egentligen ha en snygg retrospis, men hittade ingen till ett vettigt pris så det blev denna lösningen. Blir bra ändå.
[bild]

Kyl och frys monterade.
[bild]

Tvättstållskåpet i badrummet klart!
[bild]

Lite helhetsbilder på hur det ser ut när tackpappen på golven är borta.

Sovrummet
[bild]
Hallen
[bild]
Tvättstugan
[bild]
Vardagsrummet
[bild]
[bild]
Köket
[bild]

Nästa vecka ska golven slipas. Har några smågrejjer som ska monteras med. Elektrikern och rörmokaren har även lovat att komma till Veckan och koppla ihop allt. Snart inflytt :)
 
Martin_B
F Fisk3n skrev:
Tack för dom fina orden. Anledningarna till att vi bygger med betongstomme är flera.
det gjutna valvet är i stort sett fribärande och vilar på ytterväggarna samt 2 pelare inne i huset. Man kan då rita innerväggarnag lite hur man vill.
Installationer går väldigt snabbt när man gjuter ett valv då man kan gå med rör och slang nästan hur man vill utan att behöva borra sig igenom balkar och plank.
Undersidan på valvet är färdig att spackla och måla efter gjutning och ovansidan har du ett golv att gå på direkt.
Balkongen är bra att ha i byggskedet då det är smidigt att lyfta upp material på den och ta in det i huset sen.
När jag tillverkade betongväggarna så fick jag med mig stomme, diffspärr, el. Väggarna behövde bara spacklas invändigt och panel på utsidan. Väggarna byggdes på backen och kranen lyfte dom på plats, på så sett blir det väldigt smidigt då man inte behöver springa med material på höjden, utan ett ganska bekvämt byggande.

Sen varken ruttnar eller möglar stommen.

Nackdelarna är om man har glömt någon dosa eller liknande, då är det tråkigt att ändra.
Tack för ett utförligt svar! Ja, där var några fördelar till som jag inte tänkte på. Inte dumt alls faktiskt!

Kan tänka mig att ljudisolering våningar emellan är totalt överlägsen med gjutet valv kontra träbjälklag!
 
  • Gilla
Fisk3n
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.