Silverfiskar blir man nog aldrig fri ifrån utan att öppna upp och sanera i alla väggar osv. Mission impossible.
 
  • Gilla
MahNas92
  • Laddar…
A
Lider med ts
Detta land börjar svämma över av skadedjur såsom löss, kackerlackor o nu detta.

Stöter tyvärr på sånt här i jobbet hos kunder.

Dagligen kör jag rutiner för att inte få in dylikt hos mig som tex löss.

1 Inga arbetskläder i mitt hus.
2 skydds skor som är helt släta under utan springor o mönster
3 kommer jag i kontakt med en fälla eller liknande kastatvjag kläderna o köper nytt direkt.
M.m.

Tycker ts ska driva detta stenhårt oavsett vad som skrivs här.

Oavsett vad som kan bevisas så kände garanterat säljaren till detta.
(Sätter min högra näve på att säljaren inte heller har något kvitto från sanering i sinbesittning i någon form överhuvudtaget)
 
Staffans2000
Henrik Nordlander skrev:
Tycker ts ska driva detta stenhårt oavsett vad som skrivs här.
Mot vem?
 
Henrik Nordlander skrev:
3 kommer jag i kontakt med en fälla eller liknande kastatvjag kläderna o köper nytt direkt.
Kontakt med vilken typ av fälla? Fälla för silverfisk eller? Och menar du på allvar att du kastar dina kläder efter att ha rört en fälla eller vad menar du egentligen? :thinking:
 
  • Gilla
FMagnus och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Mot vem?
Mot silverfiskarna!
 
Driv det mot silverfiskarnas riksförbund, dom är kända för att slingra sig och smita undan men ge aldrig upp!
 
  • Haha
  • Gilla
somba85 och 4 till
  • Laddar…
P Paksi skrev:
Mm, valde till slut att inte lägga mig ner och dö och istället gå till motattack. Har roat mig med att strö ut kiselgur, spraya radar och dragit mjukfog längs alla lister i hela huset. Ut ur mitt hus, otäcka kryp!
Berätta hur det gått.
Vilken typ av mjukfog använde du, målarfog, silikon eller något annat?
Också nyfiken på hur du använde kiselgur, hade du något verktyg för att applicera det?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Driv det mot silverfiskarnas riksförbund, dom är kända för att slingra sig och smita undan men ge aldrig upp!
Uppenbarligen är min villa tvångsansluten!
 
  • Haha
  • Gilla
4774 och 1 till
  • Laddar…
Jag har nyss kört alla lister på min villa med neudorff ohyra pyretrin. Åkte bort några dagar, och familjen borta, så det var ett gyllene tillfälle. Förra gången hittade jag ca 15 - 20 stycken plus några som krälade fram och dog efter någon dag. Denna gång har jag hittat 3 så det ser bra ut. Då har jag sedan förra gången tätat en del sprickor, fixat en fuktskada (läckande kondensvatten) dammsugit noggrant varje vecka, kiselgur på några ställen där man inte sprider ut det, även lister, alla rum, samt lagt röd ceder på en del ställen vid valt tillfälle. De kommer nog tillbaka, men just nu känns det som att det är under kontroll i alla fall. Tack och lov.
 
Redigerat:
  • Gilla
Nyblivenhusägare123
  • Laddar…
Vilken typ av huskonstruktion har ni som drabbats? Källare? Torpargrund? Hur ligger era hus? Nära anslutning till andra hus? Egna avlopp?

Intressant att veta.
 
P pennybridge skrev:
Vilken typ av huskonstruktion har ni som drabbats? Källare? Torpargrund? Hur ligger era hus? Nära anslutning till andra hus? Egna avlopp?

Intressant att veta.
Alla kan drabbas. Silverfiskar kan komma in med varor man köper. Det är tydligen inte helt ovanligt i nyproducerade lägenheter.
 
Staffans2000
Drabbas och drabbas!
Drabbas gör man väl av inbrott, brand, hjärtinfarkt, Staffan Westerberg, flygplanskapningar etc.
Att en silverfiskfröken med en (många) bullar i ugnen flyttar in, är inget man drabbas av. Det är något som sker hela tiden, men oftast märker vi det inte.
Nybyggda hus högre fukthalt är säkert en av orsakerna till att de små gynnarna trivs där.

Staffan
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
H Hank_Ö skrev:
Berätta hur det gått.
Vilken typ av mjukfog använde du, målarfog, silikon eller något annat?
Också nyfiken på hur du använde kiselgur, hade du något verktyg för att applicera det?
Jag lossade alla golvlister och strödde ut kiselgur bakom, spikade tillbaks och drog målarfog på ovansidan och nån form av golvfog (lite mer elastisk variant) mot golvet. Strödde extra kisel längs alla väggar, bakom skåp, garderober etc, dvs överallt där jag kom åt. Sen sprayade jag alla misstänkta områden med myrr-spray (pyretrin). Sprayar fortfarande med jämna mellanrum men nu (peppar peppar ta i trä) har jag inte stött på någon på flera månader, varken död eller levande och så hoppas jag att det ska förbli. Dammsuger ofta, låter inte saker ligga länge på golvet och stampar hårt på allt som ser misstänkt ut (typ små trådstumpar, ludd och repor i trägolvet) Är försiktig med kartonger från beställda paket och försöker få ut dem ur huset så snart jag kan.
 
  • Gilla
Patrik440 och 2 till
  • Laddar…
I vårt förra hus i Gbg, byggt 1969, hade vi en del silverfiskar.
Dök upp i badrummen, fastän alla sa att det inte har med det kommunala avloppet och golvbrunnarna att göra.
Och jag hittade faktiskt en död silverfisk i en eldosa i souterrängvåningen.
Nu, i vårt nya hus, byggt 2010, har vi inte sett någon silverfisk på nio år.
Men det kan väl inte bero på att vi har enskilt avlopp, ej kopplat till kommunens :thinking:
 
  • Gilla
pennybridge
  • Laddar…
P Paksi skrev:
strö ut kiselgur
Enligt en välkänd Alfred skall Kisegur blandas försiktigt med nitro då han bror blev skadad vid dessa övningar. Blev dock miljardär på blandningen.
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.