M
Jag vill inte vara sån men många verkar låsa sig vid tanken att det är "vi" och det är "butikerna". Självklart kommer det bli problem med tomma butikshyllor, men det kommer också uppstå en svart marknad för ALLT. Och inte fasen kommer Lasses diversehandel vara sugen på din 5liters dunk med bensin i byte mot ett flak ägg. Han vill ha cash naturligtvis, cash som fungerat som betalmedel längre än vad vi i tråden är i ålder ihop.
Beträffande valuta så kommer Svenska kronor säkert att tappa sitt värde ganska drastiskt, men Euron som används i rätt många länder idag är nog ganska säker som valuta, likaså Usd.
 
Och jag tror inte att Lasse bryr sig om dina kontanter, utan han föredrar att byta till någon annat användbart...

Kontanta medel har funnit länge, byteshandel har hunnits ännu längre ;)
 
För ca tre år sedan minns jag att swedbank hade problem med att deras betalkort inte fungerade att betala med i butiker.
Då gick det utmärkt att betala med kontanter, eller kort i från annan bank. Det var ett par tillfällen på kort tid detta hände.

En kris behöver inte betyda undergång med värdelös valuta.
Jag är ganska säker på att om betalsystem med kort/swish mm ligger nere en lite längre period då kommer kontanter accepteras i de flesta butiker mm. Annars kan de inte sälja.

Det är väl inte fel att ha kontanter det rekommenderas även av myndigheterna.

Sedan är frågan hur mycket?

Att ha lite pengar hemma är inte sämre än att ha de på lönekontot 0:- i avkastning på ställena.
 
  • Gilla
heimlaga och 1 till
  • Laddar…
Problemet med kontanter uppstår när de ska bytas ut... växla in 10000 i 100-lappar var spännande. Man blev misstänkliggjord och förutsattes sätta in pengarna på ett konto...
 
M
13th Marine 13th Marine skrev:
Och jag tror inte att Lasse bryr sig om dina kontanter, utan han föredrar att byta till någon annat användbart...

Kontanta medel har funnit länge, byteshandel har hunnits ännu längre ;)
Yes, och den som kan sin historia vet att kontanter togs fram för att slippa ha all sin egendom i form av skrymmande saker.
 
S sunqan skrev:
Problemet med kontanter uppstår när de ska bytas ut... växla in 10000 i 100-lappar var spännande. Man blev misstänkliggjord och förutsattes sätta in pengarna på ett konto...
Använd insättningsautomat om du har nära till en storstad så slipper du en bajsnödig banktjänsteman...
 
M
S sunqan skrev:
Problemet med kontanter uppstår när de ska bytas ut... växla in 10000 i 100-lappar var spännande. Man blev misstänkliggjord och förutsattes sätta in pengarna på ett konto...
Så länge kontanter fungerar som betalmedel i vårt normalsamhälle, vilket hela min teori bygger på, annars är ju diskussionen meningslös, så kommer vi bli varsko om sedelutbyte ganska många år innan det sker. Då har iaf. jag ganska stora möjligheter att ”sätta sprätt” på ett eventuellt lager av kontanter. Mat, bensin, mm., sånt som idag enbart sker med kortköp, omsätter iaf. min familj +20K/mån. Så 100K tar 5mån att omsätta.

Vidare så finns väl inget som hindrar att man går till Forex och hämtar ut 100K sek, vänder i dörren och säger att man ångrat sig och växlar in dom igen, fast då i form av dom gamla sedlarna.(y):D
 
  • Gilla
HSP
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Använd insättningsautomat om du har nära till en storstad så slipper du en bajsnödig banktjänsteman...
Ingen garanti att man slipper. De ska ändå kontrollera.
Och efter bankernas baltäventyr lär ju bankerna få ånnu större krav på att vara säkea på var pengarna kommer från. Vet du säkert att din arbetsgivare inte betalar din lön med tvättade pengar...
 
M Markarbetaren skrev:
Yes, och den som kan sin historia vet att kontanter togs fram för att slippa ha all sin egendom i form av skrymmande saker.
Yup, och då använde man mynt av exempelvis ädelmetaller som då hade ett "reellt" värde, ex guld och silver, till skillnad från papperspengar.
 
M Markarbetaren skrev:
Så länge kontanter fungerar som betalmedel i vårt normalsamhälle, vilket hela min teori bygger på, annars är ju diskussionen meningslös, så kommer vi bli varsko om sedelutbyte ganska många år innan det sker. Då har iaf. jag ganska stora möjligheter att ”sätta sprätt” på ett eventuellt lager av kontanter. Mat, bensin, mm., sånt som idag enbart sker med kortköp, omsätter iaf. min familj +20K/mån. Så 100K tar 5mån att omsätta.

Vidare så finns väl inget som hindrar att man går till Forex och hämtar ut 100K sek, vänder i dörren och säger att man ångrat sig och växlar in dom igen, fast då i form av dom gamla sedlarna.(y):D
Mmm. Det finns folk som haft problem med liknande saker - tagit ut pengar för att köpa bil/mc däe affären inte blivit av och som blivit nekad sätta in dem igen.
Personen i kassan på forex ska i det läget fråga var pengarna kommee ifrån, eftersom de inte lämnar ut sedlar som ska bytas ut. Forex är också en bank...
 
Staffans2000
S sunqan skrev:
Mmm. Det finns folk som haft problem med liknande saker - tagit ut pengar för att köpa bil/mc däe affären inte blivit av och som blivit nekad sätta in dem igen.
Personen i kassan på forex ska i det läget fråga var pengarna kommee ifrån, eftersom de inte lämnar ut sedlar som ska bytas ut. Forex är också en bank...

Det gjorde jag en gång. Banken frågade var pengarna kom ifrån. Jag fyllde i en blankett och sade -prostitution och narkotikaförsäljning. Banktjänstemannen skrattade och satte in pengarna.
 
  • Haha
  • Gilla
Markarbetaren och 2 till
  • Laddar…
S sunqan skrev:
Ingen garanti att man slipper. De ska ändå kontrollera.
Och efter bankernas baltäventyr lär ju bankerna få ånnu större krav på att vara säkea på var pengarna kommer från. Vet du säkert att din arbetsgivare inte betalar din lön med tvättade pengar...
Fast om du säger att du sålt av prylar i hemmet eller sparat undan genom åren så får de ju motbevisa dig.

10 000 är inga problem att mata in i en bankomat och slippa ögonkontakt med en sur tjänsteman. Du kan troligtvis få ett samtal eller nästa gång du loggar in på internetbanken få fylla i ett formulär som är standardfrågor som typ, var får du pengarna från, känner du kim jong il eller något annat löjligt.

S sunqan skrev:
Mmm. Det finns folk som haft problem med liknande saker - tagit ut pengar för att köpa bil/mc däe affären inte blivit av och som blivit nekad sätta in dem igen.
Personen i kassan på forex ska i det läget fråga var pengarna kommee ifrån, eftersom de inte lämnar ut sedlar som ska bytas ut. Forex är också en bank...
Jag fick det problemet med handelsbanken. Sur jävel var det med, hade sålt båt med släp för 20-25 tusen. Men det handskrivna kvittot dög inte för honom. Men fick in pengarna till sist och han sa något snorket med att nästa gång....
Hans surhet och hans ljugande kollega gjorde att jag lämnade dem rätt snabbt.

Men om man plockar ut sedlar via tex forex så får man ju kvittot, och de kan man ha med sig så bör de inte vara några bekymmer. Om de är bekymmer är de bara jobbiga.
 
hsd
Sålde traktorn, 60' ,satte in på handelsbanken å hon frågade snällt vad det gällde så hon fick en kopia på kvittot då blev hon jätteglad
 
R Rkarlsson skrev:
Fast om du säger att du sålt av prylar i hemmet eller sparat undan genom åren så får de ju motbevisa dig.

10 000 är inga problem att mata in i en bankomat och slippa ögonkontakt med en sur tjänsteman. Du kan troligtvis få ett samtal eller nästa gång du loggar in på internetbanken få fylla i ett formulär som är standardfrågor som typ, var får du pengarna från, känner du kim jong il eller något annat löjligt.



Jag fick det problemet med handelsbanken. Sur jävel var det med, hade sålt båt med släp för 20-25 tusen. Men det handskrivna kvittot dög inte för honom. Men fick in pengarna till sist och han sa något snorket med att nästa gång....
Hans surhet och hans ljugande kollega gjorde att jag lämnade dem rätt snabbt.

Men om man plockar ut sedlar via tex forex så får man ju kvittot, och de kan man ha med sig så bör de inte vara några bekymmer. Om de är bekymmer är de bara jobbiga.
Det var just att man i det läget kommer med sedlar som de inte bör ha lämnat ut.

Banker är enlugt lag skyldiga att vara jobbiga.
 
Det är inte några problem med att handla upp pengar om man sålt något. Det kanske är enklare för endel nervösa personer att använda pengarna till vanliga inköp istället för att passa bankens öppettider och deras ev frågor.

Det är väl tur att banken inte kan ta pengarna i beslag om inte förklaringen duger. De nekar bara insättning, då är det bara att handla dagligvarorna mm.

Riksbanken där emot kan beslagta pengar om man skickar in gamla ogiltiga sedlar med för dålig förklaring var pengarna kommit från.

Handskrivna kvitton ska fungera till banken vid insättning men det gäller att "rätt" information finns med, dvs man ska kunna identifiera köpare, säljare, objektet, priset och datum med uppgifterna på själva kvittot.

Dvs det räcker inte med för och efternamn, utan även adress, personnummer, objektets ev id nummer eller beskrivning. mm. då går det hur bra som helst.
Men många vet tyvärr inte hur ett kvitto ska skrivas.

Och byte av sedlar är väl ändå ett litet problem. Det är så att vi vet om det väldigt lång tid i förväg.
 
Redigerat:
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.