Jag tror både el och internet är såpass viktiga för oss idag att skulle någon av dessa falla bort så kommer vi reparera detta inom några dagar. Kvarstår problemet längre än så så tror jag att anledningen till problemet är så allvarligt att vi kommer ha väldigt svårt att återhämta oss alls.

På den korta horisonten så kommer vi knappt behöva kontanter, vi klarar oss ändå (och jag tror det är för kort tid för att börja hantera kontanter).

Tar det längre tid än så så tappar kontanterna sitt värde.
 
M
13th Marine 13th Marine skrev:
Oavsett så tror jag att pengarna snabbt blir värde väldigt lite, för maten kommer snabbt bli bristvara medans pengar finns i "överflöd".
Men hur får du ihop ekvationen att pengar finns i överflöd om alla har sina pengar låsta på konton och inte kommer åt dom?
Det är väl mer logiskt att den som har kontanter kan köpa det man behöver, oavsätt svart eller vit marknad.
 
M
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Förutom att i ditt fall är det USA som backar upp valutan.... Inte Jemen...
Därav ha kontanter i en valuta som fungerar.
 
M
13th Marine 13th Marine skrev:
Det jag menade på var att de i betydligt större utsträckning använder kontanter.".
Så du menar att man i krisdrabbade länder använder sig av kontanter i STÖRRE utsträckning? Jag vill inte vara sån men du talar emot dig själv mest hela tiden tyvärr:thinking:
 
M
F Finndjävel skrev:
Det är därför man har kontanter. För att kunna hamstra medan pengarna har ett värde.
13th Marine 13th Marine skrev:
Kan förvisso funka, sålänge du har en butik som snabbt kan ställa om till kontanthantering, vilket jag inte tror är så vanligt.
Du har fastnat i bubblan att ALLA köp fortsättningsvis ska ske genom din lokala ICA där handlaren ser det som sin livsuppgift att föra in varenda krona i systemet för att dessa ska komma med i bokföringen. Vad tror du händer när maffian kapar en lastbil på väg från ICA's centrallager och kränger mjölk och lövbiff på den svarta marknaden? Jag tror inte han är sugen på swish eller kort, cash is king som nån nämnde tidigare.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Så du menar att man i krisdrabbade länder använder sig av kontanter i STÖRRE utsträckning? Jag vill inte vara sån men du talar emot dig själv mest hela tiden tyvärr:thinking:
Jag menar att dessa länder är annorlunda och därmed drabbas annorlunda i kriserna.

Hur tror du livsmedelsförsörjningen ser ut i Sverige jämfört med dessa länder?
 
Med 50.000 kr och 10.000 Euro/Dollar i kontanter kommer man ganska långt i en kris.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
det är sannolikt en liten överdrift för innan de pengarna är uppanvända har man sannolikt antingen blivit rånad eller så har pengarna tappat sitt värde.
Fast jag tycker att låt oss säga 10000 kronor eller motsvarande summa i annan valuta borde finnas i kontanter i varje hushåll plus ett rejält matförråd och minst en helst två tjugolitersdunkar bensin till bilen. Då flyter man i alla fall någon vecka om datanätet slås ut och som vi alla vet eller borde veta så är nätet väldigt utsatt för både naturliga störningar och attacker från främmande makt (läs Putin&co)
 
M
H heimlaga skrev:
det är sannolikt en liten överdrift för innan de pengarna är uppanvända har man sannolikt antingen blivit rånad eller så har pengarna tappat sitt värde.
Fast jag tycker att låt oss säga 10000 kronor eller motsvarande summa i annan valuta borde finnas i kontanter i varje hushåll plus ett rejält matförråd och minst en helst två tjugolitersdunkar bensin till bilen. Då flyter man i alla fall någon vecka om datanätet slås ut och som vi alla vet eller borde veta så är nätet väldigt utsatt för både naturliga störningar och attacker från främmande makt (läs Putin&co)
Så om man har 10K i Sek så finns ingen risk att dessa tappar i värde men har man mer eller säkrar med Euro så är det meningslöst?
Finner det alltid lika lustigt när folk försöker nedvärdera pengar som nått meningslöst utan värde i en kris. Ungefär som dom som inbillar sig att dom som har det svårast i krigsdrabbade länder är dom som har råd att ta sig till europa, ja tjena!
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Ungefär som dom som inbillar sig att dom som har det svårast i krigsdrabbade länder är dom som har råd att ta sig till europa, ja tjena!
Detta är ett argument som jag förundras över. Bara för att man har pengar är man alltså inte en ”värdig” flykting?
Det finns väldigt många som blir jagade eller lever farligt som är välutbildade och/eller har det gott ställt.
Antingen är man invandrarfientlig eller är man inte särskilt medveten.
Inte sällan är det de som är välutbildade som makten vill bli av med eftersom de kan utgöra ett hot.
 
  • Gilla
yalazy och 4 till
  • Laddar…
M
K knipo skrev:
Detta är ett argument som jag förundras över. Bara för att man har pengar är man alltså inte en ”värdig” flykting?
Det finns väldigt många som blir jagade eller lever farligt som är välutbildade och/eller har det gott ställt.
Antingen är man invandrarfientlig eller är man inte särskilt medveten.
Inte sällan är det de som är välutbildade som makten vill bli av med eftersom de kan utgöra ett hot.
Jag kan inte se att jag lagt in nån värdering i mitt påstånde, eller? Jag försökte poängtera att har man 10,000Usd eller vad det nu kostar att ta sig över medelhavet med smugglarna så har man väl en ganska stor fördel kontra dom som inte har råd? Fel påstående? På vilket sätt skulle det för mig vara en nackdel med en skokartong full med Euro/Sek om vi råkar ut för attack från främmande makt?
 
Det enda som är värt något vid en riktig kris är varor att byta. En sketen sedel kan man inte äta. Det man ska ha hemma inför en kris är förnödenheter, inte pengar. Konserver, vatten, ris osv.

Klassiska filmer där folk länsar affärer och skjuter varandra för en burk inlagd gurka är förmodligen inte fiktion. Det blir förmodligen ganska snabbt ociviliserat. Vi har folk i detta landet nu som garanterat vet hur det går till när allt ballar ur. Fråga närmsta som kom hit från balkan under kriget i bosnien. De vet nog bäst vad man bör satsa på att ha inför en kris.
 
I Balkan-kriget fungerade D-Marksedelbuntar utomordentligt bra som livsförsäkring samt för att skaffa förnödenheter.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
Visst utländska kontanter funkar nog om det blir inbördeskrig eller om grannlandet anfaller.

Två saker som jag har svårt att se skulle hända oss.
 
Tror initialt att SEK kan va värt något kanske dag 3-10 sen är det nog värt mer med tex bränsle och mat som har lång hållbarhet dag 30 och framåt är nog euron intressant om man vill lämna landet. Men tror det är värt mer att bunkra bränsle och konserver än kontanter. Har dock inte något vettigt hemma förutom bränsle och vatten kanske mat för en vecka men sen börjar det bli fattigt. Från dag 10 tror jag att det mesta är borta från hyllorna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.