Nä dom sitter i en secondhandbutik för att folk ska prova lampor så ingen labmiljö
 
Antar att allt sitter i en isolerad miljö och att skyddsjord ej är anslutet till uttagen. Ganska rätt med andra ord. :rofl::oops::surprised::thumbdown:
 
  • Gilla
Ragnar_AT
  • Laddar…
Vad är syftet med dom jordade uttagen?
 
  • Gilla
thomas33 och 1 till
  • Laddar…
Dom kanske tänkte att två fel blir ett rätt
 
  • Gilla
Ragnar_AT och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K
Märkningen är också fel. Rätt och konsekvent hade varit "Jordat lamputtag" och "Ojordat lamputtag". Nu har de både blandat ihop plural coh singular och vänt ordningen.
 
  • Haha
  • Gilla
Svante Svenson och 2 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Märkningen är ju i alla fall rätt :crysmile:
Tveksamt, jag tycker inte skyltarna verkar centrerade över uttagen. :thumbdown:
 
  • Haha
mexitegel
  • Laddar…
Elkontakt med aningen skadat jordbleck på träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag kasserade den här sladden igår. Det är väl kanske ingen katastrof för det andra jordblecket var helt men man behöver ju inte tänja på gränserna.
 
  • Gilla
Ragnar_AT och 2 till
  • Laddar…
Det kom in en kund till mig med en calix motorvärmarsladd med schuko uttag i ena änden.
-Har du en sån sladd?
*Ja det har jag nog. Men kupeuttaget är kantigt och sitter med lös sladd, sa jag.
För det där såg hemgjort ut sa jag.
-Nä nä, sa kunden . Men du är den enda butiken som har en sån sladd!
*Ja ha?? Alla i stan säljer väl kupeuttag tyckte jag.
Jag måste erkänna att jag inte inspekterade mannens sladd allt för noga då den var fullsmetad i smuts och olja från nån traktors maskinrum.
Men 10 min efter att kunden lämnat min butik slog det mig.... gubbens sladd hade HONKONTAKT i bägge ändar !
Tur att jag visste vem han skruvade åt så jag fick ringa upp och stoppa honom. Han va för övrigt på väg tillbaks för min skitsladd passade ju inte heller .
 
  • Haha
  • Gilla
  • Wow
yxis och 7 till
  • Laddar…
Öppen eluttagsdosa med felaktigt anslutna kablar och osäkert elarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hittade denna hos en kund, skrämmande att man ger sig på något som man uppenbarligen inte kan något om.
 
  • Gilla
  • Wow
  • Ledsen
  • Arg
Jorn och 9 till
  • Laddar…
G Garpen skrev:
[bild]
Hittade denna hos en kund, skrämmande att man ger sig på något som man uppenbarligen inte kan något om.
"Ja vadfan, nolla och jord är ju ändå ihopkopplade i centralen, så det kvittar väl?" :worried:


En kommentar jag fick från en som hade bytt från ojordade uttag till jordade och byglat mellan nolla och jord i uttagen.
 
Redigerat:
  • Wow
Fairlane
  • Laddar…
God fortsättning!

Sånnahäringade har ju varit uppe tidigare. Hittade faktiskt en i drift när jag var hos skräddaren här i Shanghai i lördags

Dammig maskindel hängande bland färgglada tygrullar i en skräddarverkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dammig och fin för maximal isolation antar jag.
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
L lordi skrev:
"Ja vadfan, nolla och jord är ju ändå ihopkopplade i centralen, så det kvittar väl?" :worried:


En kommentar jag fick från en som hade bytt från ojordade uttag till jordade och byglat mellan nolla och jord i uttagen.
I princip kan det ju funka, så länge som inte den hemgjorda "PEN-ledaren" råkar gå av någonstans... Livsfarligt dock, så inte att rekommendera! Dessutom lär inte jordfelsbrytaren kunna fungera med denna koppling!
 
  • Gilla
Ragnar_AT
  • Laddar…
G Garpen skrev:
[bild]
Hittade denna hos en kund, skrämmande att man ger sig på något som man uppenbarligen inte kan något om.
Eller hur! Någon får lugna sig med skalningen, lite väl mycket synlig koppar :)
 
3 305 skrev:
I princip kan det ju funka, så länge som inte den hemgjorda "PEN-ledaren" råkar gå av någonstans... Livsfarligt dock, så inte att rekommendera! Dessutom lär inte jordfelsbrytaren kunna fungera med denna koppling!
Ja, funkade gjorde det ju. Jordfelsbrytare hade han inte. Tror inte det är ett välkänt fenomen i hans hemland.
Han hade tidigare jobbat med elinstallationer inom livsmedelsindustrin, enligt egen utsago.
 
  • Gilla
Ragnar_AT
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.