N Nerre skrev:
Det är bara en myt så länge vi har kärnkraften kvar. Om kärnkraften avvecklas blir det värre.

Det kommer då dessutom bli problem med effektöverföringen från vattenkraftverken i norra Sverige till elbilarna som ska laddas i södra Sverige. Elbilar i södra Sverige kommer troligen, särskilt vintertid, behöva laddas med importerad el.
Bilar står parkerade ca 90% av tiden, med smart utnyttjande av elbilarnas batterier som är inkopplade kan dom laddas när efterfrågan är låg och avge el när efterfrågan är hög och därmed bidra till ett bättre utnyttjande av elnätet.

Idag har vi 6 filig motorväg med trafikstockning vissa tider och tomt andra, med smartare utnyttjande med energilagring klarar vi oss med 2 filer med ett jämt flöde (en liknelse).
 
  • Wow
kest
  • Laddar…
Pernas Pernas skrev:
Bilar står parkerade ca 90% av tiden, med smart utnyttjande av elbilarnas batterier som är inkopplade kan dom laddas när efterfrågan är låg och avge el när efterfrågan är hög och därmed bidra till ett bättre utnyttjande av elnätet.
Det är ungefär som att säga att med smarta öppettider i matbutikerna så kan folk sprida sitt handlande så det inte blir trängsel...

Hur tror du det kommer se ut t.ex. över storhelger? Ta midsommar som exempel, där säkerligen 95% av Sveriges befolkning åker till landet och proppar igen vägarna.

Det kommer att bli exakt samma "trängsel" när det gäller elen som det blir när det gäller vägarna.
 
  • Gilla
erik147
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag har påpekat detta tidigare. Den el som vi ökar vår förbrukning med kan vi inte exportera. Det innebäratt ett ökat elbehov innebär att vi inte kan exportera el för att minska tyskarnas, danskarnas, polackernas (m.fl.) behov av kolkraft och annan fossil energi.

Av denna orsak är elbilar på kort sikt en rätt dålig idé. Jag har dock en laddhybrid själv, men jag har inte köpt den för att rädda världen.

När vi fått ordning på elproduktionen i övriga världen så blir dock elbilar bra...
Elbehovet ökar väldigt lite för elbilar tror det rör sig om 2% till 2030 av Sveriges elförbrukning motsvarar ungefär som när vi bytte till ledlampor, byter vi ut lysrören mot led har vi samma besparing igen.

Vi förväntas också kunna fortsätta exportera en hel del el tack vare fortsatt utbyggnad av vind och solenergi.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Bromsskivorna är ett problem, man måste hålla koll på dem. Vi har fönster och jag har isolerat upp den. Hon får kupé-värme via laddstolpen, och hon har elvärme i stolen. Den fungerar för pendelresor. Som tredje il i hushållet är den perfekt. Jag tar den ofta till affären bara för att den är så rolig att köra...
Jag skrev fel, de gällde för alla 4. Men de gör de dyrt ändå tyvärr. Den är som sagt fräck och cool. Och även trots min storlek så satt jag helt okej i den. Men jag hade saknat riktiga rutor ändå för det är väl de där i plast ni har köpt ?
Sen bör den vara ok i försäkring i med det räknas som fyrhjuling, iallafall twizy80.
Den skulle bara haft 15 mil garanterad längd istället för teoretiska 8 som de var när jag provade =)

MathiasS MathiasS skrev:
det handlar inte om att ha bråttom, utan om vad man vill använda livets tid till och att hinna med det som måste göras.

1,5 h per dag för mig är skillnaden mellan att ha någon fritid öht efter jobb och andra måsten.

för dottern handlar det om att kunna träna basket 4ggr per vecka och oftast två matcher per helg. Om man ska hinna/orka med skolan också funkar det inte att sitta på en buss halva dagen. Nu blir det buss dit och bil hem vilket är en bra kompromiss.

för mig handlar bilen mer om tid än bekvämlighet, gick det fortare med kollektiva färdmedel skulle jag nog använda dessa mer. Jag vill hinna med annat i livet än att åka buss och tåg ! :)
Ja för en vuxen person som har lite mer än ett barn att göra så förstår jag dig.
När jag åkte buss så tog jag tillvara på tiden med att läsa läxor, samtala med kompisarna eller vila. Allt är inte bråttom i den åldern =)

N Nerre skrev:
Vilket innebär att vi som bara har en bil i hushållet behöver köpa två till bilar?

Som jag nämnde tidigare, det verkar som nästan alla som lovordar elbil har en bränslebil som backup för långresor och liknande.

Det jag tycker vore intressant är att höra från folk som enbart har en elbil, ingen annan bil i hushållet och ingen annan bil man brukar låna av granne eller föräldrar. Annars blir elbilen bara ett komplement till bränslebilen, ingen ersättare.
Fick höra av en bekant som har en e-tron på lån nu. Han är nöjd, när han lärde sig var han skall ladda. Han gjorde misstaget och tog en slöladdare och stod 2 timmar och väntade till han körde igen. Om han hade behövt det eller ej vet jag inte men han ville väl har ordentligt med kräm till dagen efter med.
 
N Nerre skrev:
Det är ungefär som att säga att med smarta öppettider i matbutikerna så kan folk sprida sitt handlande så det inte blir trängsel...

Hur tror du det kommer se ut t.ex. över storhelger? Ta midsommar som exempel, där säkerligen 95% av Sveriges befolkning åker till landet och proppar igen vägarna.

Det kommer att bli exakt samma "trängsel" när det gäller elen som det blir när det gäller vägarna.
Fast på storhelgerna kanske många industrier och företag är stängda, det kommer också bli vanligt med batteri i huset som kan bidra.
Annars var det en bra liknelse med matbutiken, om det vore billigare att handla när det är lite folk och dyrare när det är mycket tror du inte det skulle bli en utjämning där folk som har möjlighet försöker handla när det är billigt.
 
Sittställning
Pernas Pernas skrev:
Nog blir väl batterierna bättre, klimatpåverkan har ju halverats på några åt, kobolthalten är bara en 3 del mot äldre batterier och dom rymmer väl ungefär dubbelt så mycket energi på samma storlek mot tidigare.
Jämfört med andra tekniska prylar är det långsamt.
Bättre är det men det går fruktansvärt långsamt.

Energi lagring är det stora problemet.
 
Du tror att priset skulle avgöra mer är trängseln?

Jag menar, vad hindrar folk att gå på Systembolaget på onsdagar? Är det kostnaden som gör att alla ska handla på fredagar och lördagar?
 
F
N Nerre skrev:
Vilket innebär att vi som bara har en bil i hushållet behöver köpa två till bilar?

Som jag nämnde tidigare, det verkar som nästan alla som lovordar elbil har en bränslebil som backup för långresor och liknande.

Det jag tycker vore intressant är att höra från folk som enbart har en elbil, ingen annan bil i hushållet och ingen annan bil man brukar låna av granne eller föräldrar. Annars blir elbilen bara ett komplement till bränslebilen, ingen ersättare.
Det är många som har två bilar som går varje dag, där skulle rimligtvis en bil kunna ersättas av en elbil med räckvidd lämplig för närmiljön. Jag hade inte haft något bekymmer alls (mer än med inköpspriset då) att ersätta vår andrabil med en liten elbil med en täckvidd på 10-12mil. Den hade täckt all jobbpendling och en så stor del av fritidsaktiviteter när det kommer till räckvidd att det hade varit noll bekymmer.
 
L Låset skrev:
En annan intressant aspekt med "Norrland" är att väldigt många parkeringshus och (alla) parkeringar på arbetsplatser har motorvärmarstolpar. Nu är dessa oftast säkrade med 10 A x 230 V =2.3 kW. Så på 8h laddar man ca 18 kWh, vilket räcker för ca 9 mils körning.
Och det som är intressant med det är att i dom tidigare energibesparningsracen som varit ,så har dessa stolpar fått timer som går max 2h om det är tillräckligt kallt. Så att ladda i 8h går inte. Sedan är det nog rätt ovanligt med 10A , alla stolpar jag vet om här omkring är då säkrade med 6A.
 
Mikael_L
Pernas Pernas skrev:
Bilar står parkerade ca 90% av tiden, med smart utnyttjande av elbilarnas batterier som är inkopplade kan dom laddas när efterfrågan är låg och avge el när efterfrågan är hög och därmed bidra till ett bättre utnyttjande av elnätet.
Problemet är väl att av de 10% av tiden när bilarna väl går så är det samtidigt tillsammans med de flesta andra bilarna, dvs just före arbetsdagens början och sen vid dess slut. Så just då lär bilparken inte kunna avge någon effekt till elnätet om de inte har väldigt långa sladdar.
Och många har väl bilen oinkopplad under arbetsdagen, och då kan de ju inte suga i sig någon överskottsel.

Och hur ska du motivera folk till att riskera att stå med 1/4 laddning för att man låtit nätet suga ur energin ur batterierna? Hur mycket ekonomisk ersättning tror du det krävs för att folk ska vara beredda att avstå från sin "bensintank"?
Det är knappast så det räcker med några tioöringar per kWh ...
 
L Låset skrev:
En annan intressant aspekt med "Norrland" är att väldigt många parkeringshus och (alla) parkeringar på arbetsplatser har motorvärmarstolpar. Nu är dessa oftast säkrade med 10 A x 230 V =2.3 kW. Så på 8h laddar man ca 18 kWh, vilket räcker för ca 9 mils körning.
De jag har haft har varit säkrade med 6A...
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Pernas Pernas skrev:
Bilar står parkerade ca 90% av tiden, med smart utnyttjande av elbilarnas batterier som är inkopplade kan dom laddas när efterfrågan är låg och avge el när efterfrågan är hög och därmed bidra till ett bättre utnyttjande av elnätet.

Idag har vi 6 filig motorväg med trafikstockning vissa tider och tomt andra, med smartare utnyttjande med energilagring klarar vi oss med 2 filer med ett jämt flöde (en liknelse).
Precis som mobiltelefoner. Oftast i fickan.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Pernas Pernas skrev:
Fast på storhelgerna kanske många industrier och företag är stängda, det kommer också bli vanligt med batteri i huset som kan bidra.
Annars var det en bra liknelse med matbutiken, om det vore billigare att handla när det är lite folk och dyrare när det är mycket tror du inte det skulle bli en utjämning där folk som har möjlighet försöker handla när det är billigt.
Vet matbutiker som haft ”pensionärsrabatt” vissa tider på dagtid vardagar för att styra den kundgruppen dit. Tror det funkade hyfsat då det var mycket pensionärer där de tiderna.
 
  • Gilla
Pernas
  • Laddar…
S skogstomten skrev:
Vet matbutiker som haft ”pensionärsrabatt” vissa tider på dagtid vardagar för att styra den kundgruppen dit. Tror det funkade hyfsat då det var mycket pensionärer där de tiderna.
Citygross har väl de i de flesta butikerna. 5% en viss dag. Styr bara vissa pensionärer. De andra står och drar i dörren som vanligt innan de öppnar =)
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Problemet är väl att av de 10% av tiden när bilarna väl går så är det samtidigt tillsammans med de flesta andra bilarna, dvs just före arbetsdagens början och sen vid dess slut. Så just då lär bilparken inte kunna avge någon effekt till elnätet om de inte har väldigt långa sladdar.
Och många har väl bilen oinkopplad under arbetsdagen, och då kan de ju inte suga i sig någon överskottsel.

Och hur ska du motivera folk till att riskera att stå med 1/4 laddning för att man låtit nätet suga ur energin ur batterierna? Hur mycket ekonomisk ersättning tror du det krävs för att folk ska vara beredda att avstå från sin "bensintank"?
Det är knappast så det räcker med några tioöringar per kWh ...
Som du säkert känner till har folk olika arbetstider, alla jobbar inte 7-16 och får man ersättning så stoppar man i sladden även på arbetsplatsen, man ställer naturligtvis in avresetiden och då är batteriet fulladdat, artificiell intelligens kommer också hjälpa till så det sköts smidigt, försök att titta några år framåt i tiden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.