Eftersom dimning via smart hem samt med vanlig väggbrytare (pushdim) är vad man (och svärmor) ofta vill ha, och det idag då även handlar om LED-belysning så tycker jag det börjar bli enkelt att välja nu.
De bästa LED-belysningarna är ju de med lösa drivers som kan väljas fritt utifrån hur många ljuskällor de ska styra.
Man kan dessutom få dessa med inbyggd dimmer med överlägsen dimkvalitet, för en liten extrakostnad.
Det har bara varit ett problem förut, det finns knappt några dimbara LED-drivers med inbyggt stöd för radiokontroll.
Istället måste det lösas via dyra extrapuckar som jag ser som nödlösningar.
Men nu kommer det, och det är Zigbee som tillverkarna av drivers verkar våga satsa på.
Testa att söka på Alibaba efter LED-driver med Zigbee resp Zwave eller Wifi....
Troligen pga en öppen standard och att så många stora spelare satsar på just Zigbee.
Priserna generellt är ju redan lägst med zigbee och flera har ju här lovordat Homey som ett flexibelt och WAF-säkert alternativ .
Dessutom kan man ändå kombinera med olika givare mm för andra standarder om de skulle råka vara billigare eller bättre på något sätt.
Vad kan gå fel?
 
Jag tror att Z-wave har en relativt hög licenskostnad vilket nog är den största anledningen till att zigbee växer. I princip samma funktioner men billigare.
 
ARJU ARJU skrev:
Hur är batteritiden i multisensorerna? Jag tänkte göra liknande lösningar på t.ex toaletterna men började med en Fibaro då Aotec var helt slut för tillfället. Jag tröttnade på att byta batterier i den så den ligger i en skrivbordslåda nu...
Jag vet faktiskt inte, jag kör med usb kabeln. Eftersom jag drog all el så kunde jag planera var jag ville ha mina sensorer och förberedde då usb uttag i spot pottar i tak och vägg där de skulle sitta. Om man kör med batteri så kan inte sensorn fungera som repeater i nätverket och jag tror inte det är så smart att ha känsliga värdeförändringar blir man har batteri för då måste sensor ligga i "vaket läge" hela tiden.

Vågar mig inte på en gissning av batteritiden..
 
  • Gilla
ARJU
  • Laddar…
Skulle jag bygga nytt skulle jag aldrig, aldrig köra på trådlöst för styrning. Alla trådlösa system kommer oavsett hur stabilt de är i början tappa anslutning när de som minst passar. Jag har provat zigbee och zwave och ja de är bra när de fungerar men i långa loppet allt annat än tillförlitlighet. Jag kör även trådat och de har faktiskt aldrig varit några problem.
Trådlöst skulle jag säga är en bra eftermarknadslösning men bygger du nytt är de ut med mycket slang som gäller. Knx eller om kör via andra lösningar som tex carlo gavazzi dupline eller om du är intresserad arduino/raspberry/dator och dali ja de är bara ditt intresse som styr. Oavsett så kommer de krävas intresse, tid och engagemang av dig innan de funkar som du vill ha de.
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Marcl Marcl skrev:
Känns som att dina erfarenheter och kriterier är väldigt lika mina så jag är väldigt tacksam för rapporten. Jag lutar mot en liknande lösning själv så det låter uppmuntrande.

Du råkar inte ha exakt modellnamn osv. på dina puckar som styr ljus/LEDs? Kanske även för/nackdelar osv, vad man hade gjort annorlunda.

En fråga, då jag själv är i byggstadiet nu med elinstallation runt hörnet - Behövde din elektriker göra något utöver det "vanliga" när han drog all el osv. eller var det bara att dra allt som vanligt och bara lägga till qubino-puckarna i slutänden? Det krävdes inget speciellt vad gäller elskåp, sladdar etc. etc. utan allt annat fram till själva brytarna/puckarna var standard elinstallation? Vill vara säker på att min elektriker gör rätt från början så jag inte sitter där med feldragna sladdar/sladdtyp etc. som säkert funkar fint med manuella brytare men som fallerar när det kommer till att installera den "smarta" delen i slutändan.

Jag gillar att pilla med automatisering, servrar osv. och vill då ha möjlighet till det, men man vill ju som du skrev även att det ska vara brukbart för den delen av familjen/släkten som vill trycka på en knapp och inte mer än det.
Marcl Marcl skrev:
Känns som att dina erfarenheter och kriterier är väldigt lika mina så jag är väldigt tacksam för rapporten. Jag lutar mot en liknande lösning själv så det låter uppmuntrande.

Du råkar inte ha exakt modellnamn osv. på dina puckar som styr ljus/LEDs? Kanske även för/nackdelar osv, vad man hade gjort annorlunda.

En fråga, då jag själv är i byggstadiet nu med elinstallation runt hörnet - Behövde din elektriker göra något utöver det "vanliga" när han drog all el osv. eller var det bara att dra allt som vanligt och bara lägga till qubino-puckarna i slutänden? Det krävdes inget speciellt vad gäller elskåp, sladdar etc. etc. utan allt annat fram till själva brytarna/puckarna var standard elinstallation? Vill vara säker på att min elektriker gör rätt från början så jag inte sitter där med feldragna sladdar/sladdtyp etc. som säkert funkar fint med manuella brytare men som fallerar när det kommer till att installera den "smarta" delen i slutändan.

Jag gillar att pilla med automatisering, servrar osv. och vill då ha möjlighet till det, men man vill ju som du skrev även att det ska vara brukbart för den delen av familjen/släkten som vill trycka på en knapp och inte mer än det.

Oj, det är en del jag skulle gjort annorlunda sin jag fortfarande funderar på hur jag ska lösa, men det är mer generellt kring el och nätverk.

Ska försöka skriva ner mina tankar, men kanske det viktigaste är det din ARJU skrev, en nolla till varje knapp.

Nätverk:
Jag har fiber från Telia och Asus LYRA mesh nätverk. Om du tänker någon liknande lösning, planera så att du förbereder el i tak på väl utvalda ställen så att du kan sätta mesh puckarna högt, fundera även vilken som ska vara din master enhet och se till att du drar nätverkskabel dit. Jag gjorde inte detta och nu stör jag mig något gruvligt på att jag inte kan dra snyggt utan kabelrännor(som jag inte vill ha). Jag har även en NAS som vill ha nätverkskabel och den vill jag gärna gömma undan och likadant där, tänk var den ska va och förbered el och nätverk dit.

El och smart hem
Snåla inte på uttag och knappar och har gärna dubbla vp rör överallt, det är en liten kostnad när du installerar men kan vara guldvärt längre fram.. Jag har några ställen där rören är så fulla så att det inte går att trycka i mer kablar, saker jag och elektrikern kommit på i efterhand att man kan koppla ihop men jobbigt att få igenom kablarna och då hade det varit bra med lite fler extra rör.

Ha gärna dubbel dosor vid brytarna så att du kan ha många knappar. Då får du extra utrymme om du vill ha fler puckar bakom samma brytare. Om du inte vill ha knappar kan du alltid sätta ett eluttag eller bara lock. Imorgon kanske du vill styra mer saker och då kan en dubbelbrytare vara tacksam
Svart ljusbrytare med fyra knappar på en vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tänk på fönsterlampa, både hängande och stående, ja alltid uttag i tak eller vägg ovan fönster. Det kanske ska sitta en julstjärna eller adventsljusstake där framöver och dessa vill du styra när det är dags. Koppla dessa uttag till en vägg brytare med puck.

Ska du ha sensorer, tänk ut var de ska sitta, sätt spot pottar där, i vägg och tak så att du får in usb drivning. Sätt hellre ut extra och vanligt doslock så finns det möjlighet framöver.
En vit sensor monterad på ett slätt tak nära ett fönster med persienner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här hade jag tänkt ha en sensor men kom fram till att det inte behövdes, men nu kommer jag kunna ha den till en projektor duk istället som blir snyggt dragen.
Så här ser sensorn ut när den är på plats:
Tak med en spotlight och en grön lysande sensor mot en vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Försök att undvika att ha puckar i "tak centralerna" där du ska ha vanliga tak uttag, dessa är oftast inte så djupa och många kablar ska där igenom. Det kan vara lockade att lägga puck här om du vill styra en taklampa från 2 olika brytare i rummet, men istället är det då skönt att ha extra VP rör så kan du dra tändtråden från båda båda brytarna till en puck, alternativt löser det på annat sätt

Jag kör mycket led minispotar i fönsternischarna:
Takmonterad sensor i ett rum med utsikt genom fönstret mot träd och himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dessa drivs med dimbara transformatorer med dimningen i sig. Jag har haft lite strul att kunna styra dessa. Qubino har en lågvolts dimmer som kan användas här, men de krävde 2 extra kablar(minns ej vad elektrikern sa, potensialfria?) för att styras, detta hade jag inte plats med i mina rör. Kolla upp det innan och testa gärna så att du vet, om du ska ha något liknande. Jag har nu bytt 2 av dessa transformatorer till transformatorer som är dimbara men där dimningen inte sitter i transformatorn utan istället en qubino flush dimmer som styr det och då funkar det fint(ska bara byta på 7 ställen till)

Något som jag har gjort, vilken jag tyckt varit smidigt är att jag dragit all Utebelysning och eluttag som ska vara styrda utomhus till en gemensam punkt i centralen där jag satt alla puckar som styr detta. På så vis behöver jag inte oroa mig över avstånd mellan enheterna och att controllern ska kunna nå dem långt ute i trädgården. Jag har sedan satt brytare under där jag kan manuellt släcka och tända (väldigt sällan de används eftersom belysningen ute styrs av solen eller ljuset). Jag kommer även här kunna styra min automatiska bevattning som jag ska bygga till sommaren, så jag har förberett rör ut till vattenpumpen.

Ljud
Tänk på vilket ljud du ska ha i hemmet. Jag kör sonos och IKEA symfonisk. Förbered eluttag där du vill ha dem. Jag kommer sätta symfonisk vägghögtalare i taket på några ställen, där skulle jag gärna förberett el så att jag fick snygg dragning.


Kommer säkert på fler saker, fråga gärna men detta är det som dyker upp nu i huvudet.

Tänk igenom allt, försök visualisera redan nu var du vill ha uttag och lampor, när du gjort det, lägg till lite. Du behöver inte koppla in allt direkt men du kommer vara nöjd framöver när du har extra rör och uttag(både vägg och tak) som du kan utnyttja till saker du inte tänkte på från början.
 
Redigerat:
  • Gilla
sandwichdreams och 5 till
  • Laddar…
Hur fungerar Symfonisk med Sonos? Är det helt sömlöst?
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Hur fungerar Symfonisk med Sonos? Är det helt sömlöst?
Än så länge har jag inte märkt av något annat än att det är sömnlöst. Du kan tom styra sonos högtalare med den lilla smidiga ljudknappen som IKEA säljer
 
  • Gilla
Boilerplate4U och 1 till
  • Laddar…
Marcl Marcl skrev:
Känns som att dina erfarenheter och kriterier är väldigt lika mina så jag är väldigt tacksam för rapporten. Jag lutar mot en liknande lösning själv så det låter uppmuntrande.

Du råkar inte ha exakt modellnamn osv. på dina puckar som styr ljus/LEDs? Kanske även för/nackdelar osv, vad man hade gjort annorlunda.

En fråga, då jag själv är i byggstadiet nu med elinstallation runt hörnet - Behövde din elektriker göra något utöver det "vanliga" när han drog all el osv. eller var det bara att dra allt som vanligt och bara lägga till qubino-puckarna i slutänden? Det krävdes inget speciellt vad gäller elskåp, sladdar etc. etc. utan allt annat fram till själva brytarna/puckarna var standard elinstallation? Vill vara säker på att min elektriker gör rätt från början så jag inte sitter där med feldragna sladdar/sladdtyp etc. som säkert funkar fint med manuella brytare men som fallerar när det kommer till att installera den "smarta" delen i slutändan.

Jag gillar att pilla med automatisering, servrar osv. och vill då ha möjlighet till det, men man vill ju som du skrev även att det ska vara brukbart för den delen av familjen/släkten som vill trycka på en knapp och inte mer än det.
Glömde svara på modellnamnen, z-wave Sveriges hemsida har den bra sammanställning av qubino puckarna(dessa säljs på många olika sajter..)
https://www.zwavesverige.se/qubino

Jag har flush 1, flush 2, flush dimmer samt insatsdimmern.

Jag började med att sätta flush dimmer precis överallt men har bytt lite till flush 2, främst för att många lampor i huset faktiskt inte behöver dimmas och jag på så vis kan styra 2 olika lampor med samma puck.

Sensorerna jag har är aeotecs multisensor:
https://www.m.nu/sensorer/multisens...HrFugg0PCPtWPre0NhevO6nqykZf2rbMaAmZuEALw_wcB

Även den säljs på många olika ställen. Tänk på att köpa till ram till denna om du tänker fälla in den
 
  • Gilla
bjwe och 2 till
  • Laddar…
MrJay
Tufft läge att låsa in sig på ett system för smart hem nu när alla Zigbee-aktörer håller på och gå över till en ny öppen standard "Project Connected Home over IP" (CHIP). Även konkurrenten Z-Wave öppnar upp nu helt efter att man gått ut med ovan nyhet, frågan är om de kommer kunna tävla med CHIP..
KNX och Plejd är inget jag skulle någonsin använda i mitt smarta hem, KNX är en extrem dyr lösning som kräver licenser och utbildning och Plejd är tämligen okänd och ny Bluetooth-baserad lösning (urk..) som man lyckats sälja in till elektriker, dock inte till oss som jobbar inom säkerhet och IT ;)

Källor:
https://feber.se/pryl/techjattar-satsar-pa-ny-oppen-smart-home-standard/405734/

https://feber.se/pryl/z-wave-blir-en-helt-oppen-standard-for-smarta-hem/405816/
 
  • Gilla
Effektministern och 1 till
  • Laddar…
S skyisthelimit skrev:
En annan fråga/fundering..... finns det verkligen någon här som använder ex. z-wave i en stor villa/installation (ned typ 20+ inbyggda enheter) och har bytt kontroller och fortfarande rekomenderar det?
Skall de kopplas upp till nya kontrollern så behöver man ju öppna upp alla lock/dosor och trycka en parningsknapp (om man nu inte lyckas "opara" de innan och få över de i parningsläge)....

Fungerar det bättre med andra lösningar? Har mest kört z-wave själv...
Jag har bytt controller flera gånger och det är inte så kul... men efter att jag gjort det ett par gånger så installerade jag i alla fall små brytare även på de puckar som egentligen ligger gömda just bara för att kunna fabriksåterställa utan att behöva öppna för mycket, nu har jag nog bara 2 av all nära 50 enheter som inte går att fabriksåterställa utan att öppna var jag nu har gömt dem.

På detta ämne har jag ytterligare 2 iakttagelser.
1) Fibaro är lättare att återställa än Qubino (som dessutom har en tendens att gå sönder i den plast "flärp" som man trycker ned.
2) Shelly som inte är z-wave ytan WiFi kan återställas från ett eget webgränssnitt, väldigt praktiskt faktiskt.

Sen har det pratats om kodning, jag började med en Fibaro Home Center Light, den går inte att programmera och jag bytte därför efter en tid till RPi och Domoticz. Till den så använder jag Aeons Z-Stick. Mitt z-wave har (jag) kraschat kanske 4-5 ggr sen jag började för 4-5 år sedan men inte de senaste 2 åren, endera är det stabilare eller så petar jag mindre i koden ;-)

Jag är ingen Plejd fan men såg en tråd att någon byggt en plugin till Home Assistent som skall funka?? https://github.com/klali/ha-plejd tyvärr så är det via en egen blåtandsenhet. Kan tycka att det fina hade varit om man kunde koppla upp sig mot ett API i plejds gatway.. Men som sagt tycker jag Plejd är väl dyra och slutna, men de ser jävligt snyggt byggda ut, andas kvalitet men trots det inte mitt val!
 
  • Gilla
skyisthelimit
  • Laddar…
Jag undviker Qubino eftersom de skall ha en extern 1A säkring i serie med lasten. Det blir för bökigt att koppla.
 
  • Gilla
systemfel
  • Laddar…
MrJay MrJay skrev:
...KNX är en extrem dyr lösning som kräver licenser och utbildning...
Det är fel.

Åsikter och spekulationer om vad framtiden har att erbjuda kommer givetvis att skilja sig åt mellan alla oss tyckare och vi kommer säkert korrigera våra åsikter längs resans gång.

Däremot är det bra om den fakta man lyfter fram är korrekt.
Man ska absolut belysa för- och nackdelar med resp. system men man bör då undvika att sprida felaktig information.
 
jbr jbr skrev:
Man ska absolut belysa för- och nackdelar med resp. system men man bör då undvika att sprida felaktig information.
KNX funkar bra för den som kan tekniken men lösningen är extremt dyr och krånglig för den vanliga konsumenten. Jag är teknisk väldigt kunnig men övergav KNX för länge sedan av just dessa orsaker.


Det är mestadels gamla elektriker som förordar KNX, eller hur @jbr? ;)


ETS programmeringsverktyg
  • Tillhandahålls av KNX Association och kan köpas på KNX.org
  • Används för projektering, programmering, idrifttagning, felsökning och dokumentation.
  • Alla tillverkare som säljer godkända KNX-produkter har upprättat produktdatabaser som kan importeras i programmet.

Jämfört med dagens hemmasystem är KNX som att programmera JCL på en gammal IBM stordator! :p
 
Redigerat:
MrJay
jbr jbr skrev:
Det är fel.

Åsikter och spekulationer om vad framtiden har att erbjuda kommer givetvis att skilja sig åt mellan alla oss tyckare och vi kommer säkert korrigera våra åsikter längs resans gång.

Däremot är det bra om den fakta man lyfter fram är korrekt.
Man ska absolut belysa för- och nackdelar med resp. system men man bör då undvika att sprida felaktig information.
Vad är fel?
 
Vi kommer se under nästa år hur IP tekniken erövrar all styrning för smarta hem, https://www.connectedhomeip.com/
IKEA har uttalat sig att dom kommer driva detta och även komma in på närliggande områden som värmestyrning och värmepumpar.
När sedan övergången till IPv6 kommer igång på allvar finns det inget som kan stoppa detta:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.