S SvanteC skrev:
Snyggt! Satte du någon duk före du målade eller målade du rakt på spacklet?
Målade rakt på spacklet, blev tre lager färg innan det täckte bra
 
Nu är det färdigt målat, stuprör och hängrännor och stenkista är nedgrävda.
 
  • Nymålad byggnadslångsida med nyinstallerade stuprör och hängrännor, grus och stenar i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rödmålad byggnad med nya stuprör och osynlig stenkista, bredvid en röd bil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyinstallerade stuprör och hängrännor bredvid en nedgrävd stenkista i en trädgård, med en rödfärgad byggnad i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
pdov
  • Laddar…
Härligt bygge hur isolerade du taket? Lösull? Hur gjorde du med eluttag? Har du många? Någon trefas?
 
Hej, jag la stenullsisollering vanlig mellan takstolarna, plastade underifrån och dubbla lager gips under med förskjuten skarv för brandskydd. Massa el Uttag tror jag tog 5st trefas bara just ifall att :) bifogar en dålig på hur de ser ut nu. Ett uttag högt upp för värmepumpen, sex st lysrör i taket.
 
  • Garage med isolerat tak, värmepump, eluttag och lysrör i taket samt gräsklippare och verktyg på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
johel572 och 2 till
  • Laddar…
Glaset i dörren kan du täcka med 8x100 armeringsnät och skruva fast med C-klämmor.
Det blir svårare att forcera och ger en industriell look
som iaf passar mig ;-)
 
  • Gilla
Nyblivenhusägare123
  • Laddar…
Härligt. Funkar det bra med llvp? Jag ska sätta igång att bygga garage i vår. Nåt annat bra tips som du vill förmedla. Min platta är gjuten redan, har du målat plattan än?
 
  • Gilla
Dejntan och 1 till
  • Laddar…
T Tokerydan skrev:
Härligt. Funkar det bra med llvp? Jag ska sätta igång att bygga garage i vår. Nåt annat bra tips som du vill förmedla. Min platta är gjuten redan, har du målat plattan än?
Hej, varför vänta till våren, det går att bygga på vintern med.
Luftvärmepump har jag i mitt garage sen 14 år tillbaka och det är suveränt.
För 4 år sen integrerade jag en carport till en del av garaget, 18kvm och flyttade innerdelen dit.
Så nu har jag en fin verkstad på 18 kvm som håller 20 grader, och via en öppning på 2x2 meter med ett slipdraperi kan jag värma hela garaget.
Garaget på 57kvm får spillvärme genom slipdraperiet och håller ca 10 grader kallare än inne i verkstaden.
 
Vi håller på att såga och hyvla virket till garaget för tillfället. Plus att mycket av husets material ligger i vägen för tillfället. Så det blir lite lugnare på gården framåt februari/mars. Får väl se om jag vågar starta en byggtråd här sen.
 
  • Gilla
Nyblivenhusägare123 och 1 till
  • Laddar…
Dörren är bytt till en riktigt nu, bara inte lagt in bilder på detta :)
Luftvärmepump har funkar riktigt bra, jag köpte en på jula när dom hade utförsäljningen så kostade inte så mycket . golvet har jag inte målat än, fick tips om att man skulle vänta ett år minst innan man målade för bästa vidhäftning och att det härdat klart ordentligt.
 
Hej och tack för att du/ni publicerat era bilder/tankar och åsikter. En fråga kring grunden. Du gjöt plattan med kantelement och sen satte du en rad murblock som du sen satte syllbrädan på? Vad är finessen med det? Höjd? Eller har det med lasttryck att göra?
 
N northernlight65 skrev:
Hej och tack för att du/ni publicerat era bilder/tankar och åsikter. En fråga kring grunden. Du gjöt plattan med kantelement och sen satte du en rad murblock som du sen satte syllbrädan på? Vad är finessen med det? Höjd? Eller har det med lasttryck att göra?

Vanligtvis gör man det för att slippa få syllen våt. I garage kan det ju lät bli endel vatten på golvet som kan rinna ut mot väggarna.
Genom att då börja med trä en bit upp så skyddar man sig mot detta.

Har man träsyll mot plattan kan man lägga en remsa och göra tätskickt längst ner (har jag gjort)
 
  • Gilla
helrob och 3 till
  • Laddar…
Det ser ut som att lecasyllen är inskjuten en bit på plattan för att spikregeln ska liva med plattan ungefär, och sedan kommer panelen utanpå plattan
 
  • Lecasyll inskjuten under en spikregel vid husgrund för montering av panel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Nyblivenhusägare123
  • Laddar…
T Tokerydan skrev:
Det ser ut som att lecasyllen är inskjuten en bit på plattan för att spikregeln ska liva med plattan ungefär, och sedan kommer panelen utanpå plattan
Helt rätt, har inte sett en sådan lösning tidigare därav min fundering.
 
Jag tänker göra liknande på mitt garage. Däremot vet jag inte om man kan minska på värmeläckage genom att putsa lecan på in och utsidan också.
 
Tomture61
T Tokerydan skrev:
Jag tänker göra liknande på mitt garage. Däremot vet jag inte om man kan minska på värmeläckage genom att putsa lecan på in och utsidan också.
Leca sten är aldrig tät så att putsa in/utsida är bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.