GK100 GK100 skrev:
Det jag ser som viktigast i nätskyddet är (förutom att du satt bra snäva värden så långt) funktionen som brukar benämnas vektorsprångskydd hur är den delen ställd? Samma med systemjordningen i dina olika driftfall. Det är med tanke på den udda lösningen med både enfasiga omformarna och tilläggen PV och ev diesel i ödrift inte att bortse från. Samma med de rena enkla skydden för bortkoppling med tanke på olika "stark" matning beroende på driftfall.

Har du testkört något ännu med de olika delarna dels backupen och i hop med PV osv?
Vektorsprångskydd behövs väl bara när man har reservkraft i kategori 4? Eon har inte frågat eller påpekat att vi skulle behöva något sådant. Ziehlen har ju det inbyggt så jag ser igen vits med att ha det även i reservkraftsaggregatet.
Vi har ett eget jordtag, när Quattroenheterna tappar nätspänning så slår ett internt relä i dom till som förbinder N och PE (det går att inaktivera den funktionen).
Det finns inga enfasiga omformare i systemet.
Jag kör just nu PV inkopplat och det funkar fint, även vid avbrott. Reservkraftsaggregatet har jag provkört i systemet och det funkade också bra. Det FINNS risk med bakspänning från PV till reservkraftsaggregatet, så där får man vara lite försiktig om man har ett känsligt aggregat. Går att lösa på flera sätt dock.
Alla tester som gjorts har visat att skyddet mot elnätet är fullgott, även när bara enstaka faser försvunnit.
 
Redigerat:
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Vektorsprångskydd behövs väl bara när man har reservkraft i kategori 4? Eon har inte frågat eller påpekat att vi skulle behöva något sådant.
Vi har ett eget jordtag, när Quattroenheterna tappar nätspänning så slår ett internt relä i dom till som förbinder N och PE (det går att inaktivera den funktionen).
Det finns inga enfasiga omformare i systemet.
Jag kör just nu PV inkopplat och det funkar fint, även vid avbrott. Reservkraftsaggregatet har jag provkört i systemet och det funkade också bra. Det FINNS risk med bakspänning från PV till reservkraftsaggregatet, så där får man vara lite försiktig om man har ett känsligt aggregat. Går att lösa på flera sätt dock.
Alla tester som gjorts har visat att skyddet mot elnätet är fullgott, även när bara enstaka faser försvunnit.
E.ON bryr sig bara om att du ser till att inte ö-drift med nätbortfall och nätet anslutet kan förekomma det kan ju skötas av olika delar tex ditt övervakningsrelä eller omformarnas interna skydd osv. I normalfallen ska ju bara PV lägga ner om nätet faller och då oftast via inbyggda funktioner ingen yttre nätvakt. I ditt fall där du ligger konsumtion/produktion och inte ska koppla ner vid bortfall är det typiskt en funktion "vektorsprång" som triggar frånskiljning av nätet vid bortfall. Vad är det som gjort att du har yttre skydd som styr nätkontaktorn? är inte logiken i omformarna sån att nät koppas bort från ingångarna. Just din övervakning av U och f funkar inte i så fall om inte omformarens interna funktion bryter bakmatningen också.

Som sagt jag fortsätter inte mer OT i denna tråden men det var intressant att se det du visar och beskriver. Att det sen finns luckor i upplägget rent tekniskt om man är finstilt på olika sätt är en annan sak det funkar och E.ON får skydda sig med egna åtgärder vid arbete inget konstigt med det, är de nöjda får vi vara det också.
 
T tompaah7503 skrev:
En gammal APC UPS håller liv i alltihopa, batterierna är utbytta mot två Biltema fritidsbatterier á 70 Ah stycket (syns dåligt i skuggan under skåpet men de är placerade på en separat hylla under skåpet).
OBS!!! VARNING!!!
Batterierna i en del UPS:er är inte galvaniskt isolerade från nätspänningen. Det gör att när man ansluter externa större batterier så måste batterierna stå i "elskåp" (typ skåp som man måste använda "elskåpsnyckel" eller motsvarande för att öppna) och eventuella åtkompliga kablar mellan UPS och batteriskåp behöver vara isolerade för nätspänning.
 
  • Gilla
b_hasse och 1 till
  • Laddar…
Nätverksskåp med Unifi-utrustning och patchkablar, samt Homey och diverse teknikprodukter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dubbla uttag i samtliga rum. PoE, 3x APs. Unifi rakt igenom. Notera även min Homey som inte är så rackvänlig :)

Cloud keyn ska in i racket med. Inte orkat fixa längre patchkabel. Kanske ska fixa det imorgon?

Datorn är en debianserver för Plex, transmission, VPN, och lite annat.
 
  • Gilla
tompaah7503 och 5 till
  • Laddar…
Snyggt! Och äntligen tillbaka till topic även om den avbrottsfria kraften var intressant.
 
mexitegel mexitegel skrev:
Snyggt! Och äntligen tillbaka till topic även om den avbrottsfria kraften var intressant.
Tack!
Placeringen är en garderob i tvättstugan. Cat6 kablar är dragna upp på vinden och sedan distribuerade ner i sina rör i väggarna till vardera rum :)

Det ska kompletteras med en UPS framöver.... nån dag :)
 
Byggde in allt inuti en vägg. Ca 50st Lexcom nätverksuttag i hus och garage. Larmskåp med 24sektioner (trådbundet). Inkommande fiber, telefon osv.

En vanlig IKEA garderobsdörr framför.

Är ändå där de två tvättnedkasten på övervåningen mynnar ut i tvättkorgen.

Byggde även i ett skåp i hallen i väggen bakom en IKEA spegel. Elastiskt dammsugarslang, kontakt för av/på, eluttag för laddning av mobiler (med strömbrytare och brandlarm utanför). Då når slangen hall, kök, kamin osv.

Är supernöjd med lösningarna.
 
  • Eldragning och nätverksuttag inbyggda bakom en öppen garderobsdörr i ett hem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Integrerad vägginstallation med IKEA garderobsdörr och hyllor, dolda nätverks- och eluttag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IKEA garderobsdörr öppnad för att visa tvättnedkast och inbyggda lösningar i hemmet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tvättnedkast med stängd lucka på badrumsvägg bredvid dusch och handfat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Integrerat väggskåp öppet med nätverksuttag och röd dammsugarslang med tillbehör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
raspen86 och 3 till
  • Laddar…
S skogstomten skrev:
Byggde in allt inuti en vägg. Ca 50st Lexcom nätverksuttag i hus och garage. Larmskåp med 24sektioner (trådbundet). Inkommande fiber, telefon osv.

En vanlig IKEA garderobsdörr framför.

Är ändå där de två tvättnedkasten på övervåningen mynnar ut i tvättkorgen.

Byggde även i ett skåp i hallen i väggen bakom en IKEA spegel. Elastiskt dammsugarslang, kontakt för av/på, eluttag för laddning av mobiler (med strömbrytare och brandlarm utanför). Då når slangen hall, kök, kamin osv.

Är supernöjd med lösningarna.
Vart har du den aktiva utrustningen då? De vita skåpen ser väldigt grunda ut.
 
Vissa grejor är std Lexcom och sitter faktiskt inuti plåtskåpen.

Övrigt sitter under skåpen där det är larmets 2 utökade sektionskort som kom med på bild. Under de skymtar inkommande fiberdosa, router, eluttag osv.

Sen är ju allt ett stjärnnätverk så man kan ju sätta grejor på valfritt ställe och koppla vidare till valfri plats så de måste ju inte sitta i skåpet.

Drog självklart in nätverksuttag i klädkammare, förråd, garage osv.

Används mest för att skapa trådbundet nätverk överallt. Byggde för 13år sedan och hade kontakter som jobbade för Lexcom och jag drog sen in alla rör och kablar själv. Så kostnaden blev inte så hög i slutändan.
 
GK100 GK100 skrev:
E.ON bryr sig bara om att du ser till att inte ö-drift med nätbortfall och nätet anslutet kan förekomma det kan ju skötas av olika delar tex ditt övervakningsrelä eller omformarnas interna skydd osv. I normalfallen ska ju bara PV lägga ner om nätet faller och då oftast via inbyggda funktioner ingen yttre nätvakt. I ditt fall där du ligger konsumtion/produktion och inte ska koppla ner vid bortfall är det typiskt en funktion "vektorsprång" som triggar frånskiljning av nätet vid bortfall. Vad är det som gjort att du har yttre skydd som styr nätkontaktorn? är inte logiken i omformarna sån att nät koppas bort från ingångarna. Just din övervakning av U och f funkar inte i så fall om inte omformarens interna funktion bryter bakmatningen också.

Som sagt jag fortsätter inte mer OT i denna tråden men det var intressant att se det du visar och beskriver. Att det sen finns luckor i upplägget rent tekniskt om man är finstilt på olika sätt är en annan sak det funkar och E.ON får skydda sig med egna åtgärder vid arbete inget konstigt med det, är de nöjda får vi vara det också.
Kan kort bara svara att Ziehlen mäter vektorsprång och ROCOF, Quattro enheterna mäter också ROCOF för att avgöra om det finns nätspänning, finns det inte det så finns det ett bakströmsrelä som bryter.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Jag har en Fronius Symo som mina paneler är anslutna till, den sitter på ACut sidan om Victron enheterna.
Så Froniusen får alltså sin spänning via Victron Quattro enheterna vid strömavbrott, och likaså passerar genererad solel via Quattro enheterna också för att komma ut på elnätet.
fiffigt! Så det är kopplat ’Publika nätet -> UPS -> Fronius’? Hur funkar det i specialfall när strömmen går ner på en solig dag där Fronius producerar mer än huset kräver? Skiljer UPS:en av som den ska trotts att den egentligen inte behöver ’knuffa på’? Klarar den att ladda batterierna från ’Froniushållet’ trotts att den har skiljt från allmänna nätet?
 
Z Zakalwe skrev:
fiffigt! Så det är kopplat ’Publika nätet -> UPS -> Fronius’? Hur funkar det i specialfall när strömmen går ner på en solig dag där Fronius producerar mer än huset kräver? Skiljer UPS:en av som den ska trotts att den egentligen inte behöver ’knuffa på’? Klarar den att ladda batterierna från ’Froniushållet’ trotts att den har skiljt från allmänna nätet?
Väldigt mycket offtopic... Vi snackar ju nätverksutrustning här? :)
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Z Zakalwe skrev:
fiffigt! Så det är kopplat ’Publika nätet -> UPS -> Fronius’? Hur funkar det i specialfall när strömmen går ner på en solig dag där Fronius producerar mer än huset kräver? Skiljer UPS:en av som den ska trotts att den egentligen inte behöver ’knuffa på’? Klarar den att ladda batterierna från ’Froniushållet’ trotts att den har skiljt från allmänna nätet?
”UPSen” pratar modbus med Froniusen så om det blir nätavbrott en solig dag så går överskottet till batteriet, är batteriet fullt så får Froniusen instruktioner att reglera effekten så den precis matchar lasten.
 
  • Gilla
Zakalwe
  • Laddar…
P pennybridge skrev:
Väldigt mycket offtopic... Vi snackar ju nätverksutrustning här? :)
Till mitt försvar så är utrustningen ansluten till nätverket ;)
 
  • Gilla
ARJU och 3 till
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Till mitt försvar så är utrustningen ansluten till nätverket ;)
Haha, med den logiken så kan vi ju prata kattluckor, garageportar och läckande kranar med
 
  • Gilla
ARJU och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.