Arbetet med att få klart garage och förråd fortsätter nu när det inte är årstid för trädgården.

Elcentral med öppen dörr och utspridda elledningar under installation i ett garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Interiör av ett rörigt garage eller förråd med cyklar, hyllor med verktyg och byggmaterial under takbelysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Robin Wahlman
  • Laddar…
AXS
Åh, är det trefas för att kunna ladda elbilen jag ser?

Ser fint ut annars med! Suger på isotimber i kommande sommarstuga, men med träfiberisolering och utan plast.
 
AXS AXS skrev:
Åh, är det trefas för att kunna ladda elbilen jag ser?

Ser fint ut annars med! Suger på isotimber i kommande sommarstuga, men med träfiberisolering och utan plast.
Nja, det är 3-fas för att kunna driva svetsar, roliga maskiner mm. ;)

Har förberett med 4st inne och ett ute vid porten. Går även att ladda bil med om det skulle bli så i framtiden.

Ja, detta blev helt utan diffspärr och iCell på vindarna. Var inne på träfiber men fick aldrig några vettiga offerter.
 
  • Gilla
AXS
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Arbetet med att få klart garage och förråd fortsätter nu när det inte är årstid för trädgården.

[bild] [bild]
Inte riktigt okej att sätta 3-fas uttaget så lågt. Det ser inte låsbart ut iaf.
 
X xLnT skrev:
Inte riktigt okej att sätta 3-fas uttaget så lågt. Det ser inte låsbart ut iaf.
Utrymmet är låst. Det som sitter ute är styrt från centralen så det är normalt avstängt.
 
R Robert-san01 skrev:
Utrymmet är låst. Det som sitter ute är styrt från centralen så det är normalt avstängt.
Även om det är låst utrymme bör CEE don placeras högre än så. Finns det någon vettig anledning att du placerat dom där du gjort? Kan ju inte vara så jobbigt att sätta dom högre upp som är brukligt.
 
X xLnT skrev:
Även om det är låst utrymme bör CEE don placeras högre än så. Finns det någon vettig anledning att du placerat dom där du gjort? Kan ju inte vara så jobbigt att sätta dom högre upp som är brukligt.
Det är bara utomhus och om de är allmänt tillgängliga och spänningssatta som de skall vara placerade på "barnsäker" höjd. Det gäller alla uttag, inte bara CEE.

I övrigt får man placera dem på vilken höjd man vill så länge det inte medför någon elsäkerhetsrisk.

I mitt fall tyckte jag att 120 var lagom då två är kombinerade med Schüco och jag ville ha alla uttag på samma höjd.

Det är också för sent att ändra på dem, all el är dragen infälld och det mesta börjar vara spacklat och målat.

Ja, man är kanske lite störd när man bredspacklar och målar väggarna i garage och förråd, sätter skugglister, led spottar + arbetslyse och klinker på golven... KNX styrt blir det också...
 
  • Gilla
Ramnemark och 1 till
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Även om det är låst utrymme bör CEE don placeras högre än så. Finns det någon vettig anledning att du placerat dom där du gjort? Kan ju inte vara så jobbigt att sätta dom högre upp som är brukligt.
Den höjden gäller i allmänna utrymmen. Jag har satt ett 63A uttag på runt 1m höjd, men det var i serverrummet på kommunala fiberföretaget. Definitivt låst och inga klåfingriga barn :)
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Ramnemark Ramnemark skrev:
Den höjden gäller i allmänna utrymmen. Jag har satt ett 63A uttag på runt 1m höjd, men det var i serverrummet på kommunala fiberföretaget. Definitivt låst och inga klåfingriga barn :)
Jag tycker man absolut bör installera CEE don i privata bostäder (med tillhörande utrymmen) på 1.7m ög, det säljs och köps hus hela tiden, man vet aldrig när barn kommer åt dom.
Men Robert gör som han vill, det var bara en reflektion.
 
X xLnT skrev:
Jag tycker man absolut bör installera CEE don i privata bostäder (med tillhörande utrymmen) på 1.7m ög, det säljs och köps hus hela tiden, man vet aldrig när barn kommer åt dom.
Men Robert gör som han vill, det var bara en reflektion.
Visst är det så. Men det är många gamla hus som säljs ojordade, utan petskydd, utan jfb eller med ”Dödshandskar”. Det är ett ansvar som ägaren har, så säljs huset bör de nya ägarna/föräldrarna se till att de är låsta osv.
 
  • Gilla
Bengt Larsson och 1 till
  • Laddar…
Ramnemark Ramnemark skrev:
Visst är det så. Men det är många gamla hus som säljs ojordade, utan petskydd, utan jfb eller med ”Dödshandskar”. Det är ett ansvar som ägaren har, så säljs huset bör de nya ägarna/föräldrarna se till att de är låsta osv.
Absolut är det så, då menar jag att man borde veta bättre (idag).
 
X xLnT skrev:
Absolut är det så, då menar jag att man borde veta bättre (idag).
Du menar alltså att man bör sätta alla CEE don i en verkstad på min 170cm, även de som är för tillfällig anslutning av svets, tvätt, laddning mm?

Antar att du är medveten om att SEK inte är lag, utan rekommendation.
 
R Robert-san01 skrev:
Du menar alltså att man bör sätta alla CEE don i en verkstad på min 170cm, även de som är för tillfällig anslutning av svets, tvätt, laddning mm?

Antar att du är medveten om att SEK inte är lag, utan rekommendation.
Ja, varför skulle det vara ett problem för dig?
 
X xLnT skrev:
Ja, varför skulle det vara ett problem för dig?
För att jag inte vill ha sladdar hängande ner och för att Schüco uttag för dammsugare, laddare vill jag ha i "normal" höjd.
 
R Robert-san01 skrev:
För att jag inte vill ha sladdar hängande ner och för att Schüco uttag för dammsugare, laddare vill jag ha i "normal" höjd.
Schuko-uttag har ju petskydd, det är inga problem.
Du får sladdar som hänger ner där du placerat dina CEE uttag nu, så jag förstår inte vad den extra höjdskillnaden skulle spela för roll.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.