Idag har arbetet fortsatt med att bygga trappan upp till loftet. Stegen byggs på samma sätt som tidigare, med 22mm golvspån med en skruvlimmad 45x45 under för att ge extra böjstyvhet. Tanken är att det sen läggs vinylgolv på stegen som ytfinish.
Stegen sviktar nog lite för mycket för min smak, så vi får se om det endast blir tillfälligt under bygget som de är så här och vi gör något annat sen, eller om de får förbli så tills den dagen vi tröttnat på dem. Trappen kommer ju inte vara så hemskt frekvent använd så det känns skönt att kunna snåla in lite på den.

Pågående konstruktion av en trätrappa i ett byggprojekt, med osatta golvspån och verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Patrik_Hed och 6 till
  • Laddar…
Ytterligare en skruvlimmad 45x45??

//AA
 
Ingen dålig lunchutsikt idag!

Solnedgång utanför ett fönster med utsikt över ett vinterlandskap och en grävmaskin, förgrund visar en hand som håller en lunchlåda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu är nämligen trappan klar så att man äntligen kan ta sig lite lättare upp på loftet.

Nybyggd trätrappa i ett pågående byggprojekt med verktyg och byggmaterial synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Patrik_Hed och 10 till
  • Laddar…
Wow. Häftigt bygge måste jag säga. Inspirerande att se då jag snart drar igång med ett garage med loft, dock lite mindre än erat
 
Efter ett ha firat nyår i Barcelona är vi nu hemma igen och det innebär att bygget rullar vidare.

Innan vi åkte satt jag och gnuggade mina geniknölar och försökte komma på hur vi skulle dra avloppet från loftet på bästa sätt. När jag planerade avloppet i ett tidigt skede hade jag tänkt ha en stam som gick mellan bjälkarna i bjälklag tvärs byggnaden, och sen ner under bjälklag vid yttervägg i garaget, för att bli inbyggt i en låda fram till väggen i förrådet där stammen är placerad. Typ som på nedanstående skiss:

Skiss av garageplan som visar föreslagen dragning av avlopp i bjälklag med mått och bilikoner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det insåg jag sen att var en dum idé av flera orsaker. Först och främst skulle det innebära stora håltagningar i flera bjälkar för 75 och 110-rör för att ansluta alla enheter till stammen. Det skulle även innebära att avloppet, som kommer från vinden längst till vänster där luftaren går ut genom taket, måste gå ut genom fuktspärren en gång till för att komma ut till vinden på höger sida, och gå på vinden en bit innan det går igenom fuktspärren en tredje gång när det går ner vid ytterväggen igen.

Helt plötsligt fick jag dock en (i mina ögon) fantastisk idé! Varför inte nyttja min fina HEA300 för att dra avloppet i? Min tanke var att det skulle gå så här istället:

Skiss av garageplan med markerade avloppsrör som löper mellan och längs fordon och vidare till teknikrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dra alla avlopp mellan bjälkarna fram till balken och sen ta hål i övre flänsen och låta rören löpa längs balken istället.

Ikväll skred jag då till verket med detta. Lånade en plasmaskärare av min kompis, dränkte några lakan och hängde upp som gnistskydd och försökte täcka så mycket känsliga saker som möjligt nere i garaget med en presenning.

Byggarbetsplats med plasmaskärare, träbjälkar och avloppsrörprocess.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu är jag inte särskilt van att skära med plasma (gjort det en gång förut, för 15 år sedan) och det var lite knepigt att komma åt ordentligt samt att se var och hur man skar, men trots att det gick sämre att skära än vad jag hade tänkt att det skulle gå, så blev resultatet med rören på plats bättre än jag hade väntat mig!

Avloppsrör installeras i öppning som skärts i en HEA300 balk i ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Avloppsrör som är strategiskt arrangerade mellan takbjälkar och vedervirken på en byggarbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Avloppsrör installerade mellan träbjälkar och längs med en stålbalk i ett pågående byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag visste att vi skulle ha nytta av vår fläskiga balk någon gång! :crysmile:
 
  • Gilla
Artemisia och 4 till
  • Laddar…
Hur sitter den balken i garaget? Att skära så i balkflänsen halverar balkens bärförmåga. Kanske mer om du har passerar balklivet....
 
R roli skrev:
Hur sitter den balken i garaget? Att skära så i balkflänsen halverar balkens bärförmåga. Kanske mer om du har passerar balklivet....
Hur menar du med hur balken sitter? Den är fastbultad på bärande innervägg och bärande yttervägg. Hålen är närmare upplag än balkmitt.
Livet är orört, och balkens dimension är långt överdimensionerad sen tidigare. Mellan tummen och pekfingret tror jag att balken kommer hålla alldeles utmärkt trots dessa hål.
 
F
S skydiver skrev:
Hur menar du med hur balken sitter? Den är fastbultad på bärande innervägg och bärande yttervägg. Hålen är närmare upplag än balkmitt.
Livet är orört, och balkens dimension är långt överdimensionerad sen tidigare. Mellan tummen och pekfingret tror jag att balken kommer hålla alldeles utmärkt trots dessa hål.
Men balkens liv är ju bara det som håller ihop de bärande horisontella flänsarna. Det är mycket gynsammare att tex ta ett hål mitt i livet än att börja karva på flänsarna.
 
  • Gilla
Exostor och 1 till
  • Laddar…
S skydiver skrev:
Hur menar du med hur balken sitter?.
Du kan t.ex visar i plan var balken är placerad (dvs sitter). Om det är bärande vägg under balken där du har plockat bort fläns så är det ok. Men har du tagit bort fläns där balken är ”fribärande”, dvs i fält. Så har du halverat balkens bärförmåga.

Du kunde lagt rören vid sidan av balken och fått en ”inkapsling” som blivit 110 mm bredare och då haft kvar balkens bärförmåga. Om balken ligger där jag tror att den gör så är det nog inte bärförmåga som är det viktigaste utan nedböjningen av balken och det bjälklag som ligger på balken. Och det har ökat i och med din ”balkjustering”.
 
Redigerat:
Du skulle hängt röret brevid balken ock byggt en låda omkring sen.

//AA
 
  • Gilla
TCG
  • Laddar…
R roli skrev:
Du kan t.ex visar i plan var balken är placerad (dvs sitter). Om det är bärande vägg under balken där du har plockat bort fläns så är det ok. Men har du tagit bort fläns där balken är ”fribärande”, dvs i fält. Så har du halverat balkens bärförmåga.

Du kunde lagt rören vid sidan av balken och fått en ”inkapsling” som blivit 110 mm bredare och då haft kvar balkens bärförmåga. Om balken ligger där jag tror att den gör så är det nog inte bärförmåga som är det viktigaste utan nedböjningen av balken och det bjälklag som ligger på balken. Och det har ökat i och med din ”balkjustering”.
Absolut hade jag kunnat dra rören på sidan och byggt en låda, men jag tyckte detta var en bättre lösning. Diskuterade detta med en konstruktör som jobbar med stålkonstruktioner och med de mått, laster och balktyp vi har i vårt fall menade han att det inte skulle vara ett problem. Balken har, innan min "balkjustering", över 50% högre böjmotstånd än vad som var erforderligt för att klara nedböjningen. Orsaken till att det blev en så pass överdimensionerad balk i första hand var att vi inte fick tag på föreskriven balk till det datum vi behövde, men vi lyckades få tag i denna.

Nåväl, vidare arbeten idag!
Passade på att börja montera insektsnät när solen sken idag fram till att solen gick ner, sen fortsatte arbetet inomhus med att montera lite takgles.

Monterade även upp två av våra armaturer som vi ska ha i garaget, satte upp en på loftet och en nere i förrådet, för att få lite bättre arbetsbelysning. När vi tittade på armaturer råkade jag träffa en försäljare för Aura Light, och han i sin tur råkade ha en av deras Sarek-modeller i sin bil just då. Blev att diskutera ljus till garaget och så var jag att få ett pris på 10 dimbara armaturer till garaget och 2 on-off-armaturer till förrådet. Priset vi fick var förvisso högre än om man skulle köpa riktigt billiga armaturer, men jag gillade Sareks stålhölje samt den gedigna känslan i armaturen. Förhoppningsvis håller den bra också! Har dock planerat om belysningen lite, så nu blir det nog bara en armatur i förrådet och sedan den andra on-off ovanför verktygstavlan. Dessa två armaturer tänder på sensor när man kommer in i förrådet, så att man inte behöver tända upp hela garaget när man bara ska in och hämta något. Övriga armaturer i garaget tänder man sedan via switch-dim med en återfjädrande brytare.

Interiör av pågående garagerenovering med isolering och träreglar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Interiör av ett garage under renovering med öppet tak och synliga balkar, arbetsmaterial och en trappa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Patrik_Hed och 8 till
  • Laddar…
S skydiver skrev:
Diskuterade detta med en konstruktör som jobbar med stålkonstruktioner och med de mått, laster och balktyp vi har i vårt fall menade han att det inte skulle vara ett problem.
Va, bra. Då är du ju på säkra sidan. Det satt några reglar kring balken på en av dina bilder så det såg ut som om du skulle ”klä in” balken. Därför min fundering.

Det är roligt att följa ditt bygge med många bilder. Och att du inte tvekar att använda ”rejäla grejer” så som plasmaskärare. Själv hade jag tvekat och lagt rören vid sidan av för att slippa göra något för mig svårt så som att ”skära i stål”.

Armaturen såg trevlig ut och verkar ge bra med ljus. Har du någon närbild på den?
 
R roli skrev:
Va, bra. Då är du ju på säkra sidan. Det satt några reglar kring balken på en av dina bilder så det såg ut som om du skulle ”klä in” balken. Därför min fundering.

Det är roligt att följa ditt bygge med många bilder. Och att du inte tvekar att använda ”rejäla grejer” så som plasmaskärare. Själv hade jag tvekat och lagt rören vid sidan av för att slippa göra något för mig svårt så som att ”skära i stål”.

Armaturen såg trevlig ut och verkar ge bra med ljus. Har du någon närbild på den?
Balken ska kläs in och avloppet likaså, detta då det är olika brandceller för loftet och garaget.

Fixar bild på armaturerna idag!
 
Tycker att ditt ljus verkar bra.
Gillar att de även sprider ljuset upp mot taket.
”Hatar” armaturer som skuggar taket.
Lyser som tusan, men taket är svart. :sweat:

//AA
 
B Beemaster skrev:
Mycket snyggt, både brädslaget och speciellt portarna. Kan du vara snäll och lägga upp en närbild på portens förskjutning med dina specialgångjärn?
Förlåt ölmästaren, men hade helt glömt bort detta! Här kommer två bilder för din skull!

Svart metallstag som förbinder träbjälkar i en byggkonstruktion med snö på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svart metallvinkelbeslag monterat på träpanelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Patrik_Hed och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.