T tompaah7503 skrev:
Det har jag inte tänkt på, men i min setup är det rätt lång till detta. Ligger på 9 % av maxlast
Då bör det vara lugnt. Jag tror att det främst är de allra billigaste som har problemet. De som har anslutning för externa batterier borde ju tåla det också.
Raskus Raskus skrev:
Varför behöver man UPS i hemmiljö? (frågar åt en kompis)
För det mesta behöver man inte det. Men det kan vara praktiskt. Jag har ett par stycken som står i ett förråd som jag tar fram när det blir strömavbrott för att få lite belysning, köksfläkt och dator att fungera. Efter att kraftledningen närmast här blev nergrävd för ungefär två år sedan har det inte behövts.
 
Nu känns min nätverkslösning riktigt B när man såg senaste bilden.
Kör nån Asus 1900 rymdskeppsmodellen med massa fejkantenner för extra räckvidd.

Allt sitter monterat i en städskrubb på nedervåningen, är dock fundersam om hastigheten stryps av knuten.

Edit: såg nu att det är en D-link, nästan samma. Den fixar Youtube i telefon iaf
 
  • Router med antenn på vägg, omgiven av kablar och hushållsföremål i en städskrubb.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
Roger Magnusson2 och 28 till
  • Laddar…
Raskus Raskus skrev:
Varför behöver man UPS i hemmiljö? (frågar åt en kompis)
För att Nas:et ska stänga ner snyggt och prydligt samt att kamerorna som drivs via Poe ska fortsätta filma efter att tjuvarna brutit strömmen.
 
  • Gilla
Bjurran och 2 till
  • Laddar…
L Lutte skrev:
Nu känns min nätverkslösning riktigt B när man såg senaste bilden.
Kör nån Asus 1900 rymdskeppsmodellen med massa fejkantenner för extra räckvidd.

Allt sitter monterat i en städskrubb på nedervåningen, är dock fundersam om hastigheten stryps av knuten.

Edit: såg nu att det är en D-link, nästan samma. Den fixar Youtube i telefon iaf
Knutarna är inte så illa, däremot tappar du hastighet om kablarna lutar uppåt.
 
  • Gilla
  • Haha
magda136 och 4 till
  • Laddar…
L Lutte skrev:
Nu känns min nätverkslösning riktigt B när man såg senaste bilden.
Kör nån Asus 1900 rymdskeppsmodellen med massa fejkantenner för extra räckvidd.

Allt sitter monterat i en städskrubb på nedervåningen, är dock fundersam om hastigheten stryps av knuten.

Edit: såg nu att det är en D-link, nästan samma. Den fixar Youtube i telefon iaf
Har inte mycket bättre.
Mest pga fibern kommer in på en trång plats mellan fönster och fjärrvärmerör.
Gammal utrustning och ny router och switch är införskaffad och tanken är att göra mer måttanpassade kablar också det har jag dock inte kommit till skott än på 10år ;)
 
  • Trång nätverksinstallation med fiberoptik, switchar och rör mellan fönster och vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
putte22
  • Laddar…
Har börjat med datan i garaget.

Går matning från husets rack till denna så det blir patchpanel, switch och lite POE matning i denna.

NAS blir på hyllan under racket då den var brutalt mycket större än jag räknat med.

Det skall även på glasdörr till kabinettet.

Nätverksrack monterat på vägg i garage med tomma hyllor nedanför innehållande verktyg och kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Raskus Raskus skrev:
Varför behöver man UPS i hemmiljö? (frågar åt en kompis)
Vi bor längst ut på ett luftledningsnät med 10-15 avbrott årligen. En del bara sekundlånga och andra flera timmar. UPS har jag främst för att hålla igång internetförbindelsen då vi även har dålig mobiltäckning. Sekundärt för att hålla igång hemservern eftersom både mail och företagens hemsidor går på den.

Jag vet inte var på Maslows behovstrappa en UPS ligger men jag fick den billigt med trasiga batterier och den gör nytta, så why not.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Ok ok ok jag är övertygad, god jul!
 
  • Gilla
MatCan
  • Laddar…
Bidrar med mitt mediaskåp i fritidshuset, väldigt kompakt. Här samsas fiberkonverter, patchpanel, en liten switch och en router.
 
  • Ett mediaskåp med fiberkonverter, patchpanel, switch och router i ett kompakt arrangemang, monterat på en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Fick äntligen möjlighet att uppfylla en barndomsdröm när vi flyttade till hus och kunde använda gamla matkällaren till teknikrum.
22 uttag runt om i huset matar 4 accesspunkter, fyra kameror och diverse smarta hus-lösningar. Samt givetvis datorer, TV och annan strömningsutrustning.

Teknikrum med flera patchpaneler, nätverksutrustning, en accesspunkt i taket och en dator på ett skrivbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
slugger och 5 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Knutarna är inte så illa, däremot tappar du hastighet om kablarna lutar uppåt.
Det är ju lite konstigt min Internet leverantör lovade dyrt och heligt att jag hade samma hastighet uppströms som nedströms.
Men jag tror att det ska gå och ordna fall hela vägen om det verkligen är nödvändigt.
 
  • Gilla
  • Haha
mexitegel och 2 till
  • Laddar…
martin43 martin43 skrev:
Såg att den på bilden är av nyare generationen. Hur hög egenförbrukning har den? Kan man fortfarande ange antal extrabatterier till en sån, så att drifttiden visar rätt?
Ja, det är den nyare varianten med LCD-display. Och ett Ethernet-kort så jag plockar ut status med SNMP.. modernt!
Jag vet inte om egenförbrukningen, lasten anges till 47 W enligt displayen och Efficiency till 90 % så jag antar att egenförbrukningen blir då 5-6 watt men jag kanske borde mäta med energimätare både på in- och utgående så jag får det på riktigt.
Det finns ingen möjlighet att koppla extra batterier till denna, jag har bara seriekopplat vanliga blysyra-ackar och dragit kablaget till batteriterminalen på UPS:en, drifttiden är alltså helt tokigt fel, den påstår sig själv fungera runt 1h50m men i verkligheten går den runt 20-24h.
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
Mikael_L
L Lutte skrev:
Nu känns min nätverkslösning riktigt B när man såg senaste bilden.
Kör nån Asus 1900 rymdskeppsmodellen med massa fejkantenner för extra räckvidd.

Allt sitter monterat i en städskrubb på nedervåningen, är dock fundersam om hastigheten stryps av knuten.

Edit: såg nu att det är en D-link, nästan samma. Den fixar Youtube i telefon iaf
Älskade detta inlägg.
Jag är otroligt tacksam! Första bilden i denna tråden som inte får mig att skämmas över min egen installation. (y) :heart: :love: :cool:
 
  • Gilla
pennybridge och 2 till
  • Laddar…
L Lutte skrev:
Nu känns min nätverkslösning riktigt B när man såg senaste bilden.
Kör nån Asus 1900 rymdskeppsmodellen med massa fejkantenner för extra räckvidd.

Allt sitter monterat i en städskrubb på nedervåningen, är dock fundersam om hastigheten stryps av knuten.

Edit: såg nu att det är en D-link, nästan samma. Den fixar Youtube i telefon iaf
Föredömligt bra luftcirkulation runt routern och inte så mycket metall och kablage som är vägen för antennerna och inverkar negativt på WiFi-räckvidden. :D
Men lite redundans i upphängningen med en extra patchkabel med bra låsflärp är nog att rekomendera. :thinking:
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Ska fixa ett vägghängt stativ någon gång...
 
  • Rörigt hörn med elektronik och sladdar på hyllor som behöver vägghängt stativ.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.