Ångrar ni att ni har skaffat fiber?

  • Ja, jag har skaffat fiber och ångrar mig :(

    76 Röster 3,1%
  • Nej, jag är nöjd med mitt val att skaffa fiber :)

    1 751 Röster 72,0%
  • Jag har inte haft möjlighet att skaffa fiber.

    183 Röster 7,5%
  • Hade inte köpt huset om det inte haft (snabb möjlighet till) fiber

    422 Röster 17,4%
  • Antal röster
    2 432
kisumisu
pacman42 pacman42 skrev:
Nej, men väldigt gammaldags svenskar. De uppträder en generation äldre än vad de verkligen är...
Haha ok tillhör generationen "mobilsamtal är dyrt" alltså :crysmile: Fast det finns fastprisavtal till samtliga nummer i Sverige som blir billigare alternativ totalt sett än hemnummer:thinking:

För antar han ringer från fast lur. Från vanlig mobil spelar det väl ingen roll i pris om man ringer fast eller mobil.
 
pacman42 pacman42 skrev:
4G med dåliga villkor (Huaweirouter med Telia 4G) var det somi min svärmor erbjöds. Hon sade upp det och skaffade ett vanligt mobilabonnemang istället. Telia hade så dålig täckning för hon bor att det inte fungerade i vanlig telefon heller.
Så vad vart det för operatör?
 
kisumisu kisumisu skrev:
Haha ok tillhör generationen "mobilsamtal är dyrt" alltså :crysmile: Fast det finns fastprisavtal till samtliga nummer i Sverige :thinking:
Precis. De skaffade fiber förra året, men sade inte upp den fasta telefonen ändå...
 
hsd
G GargamelSE skrev:
iptele och bahnhof + få samtal ut.
Med fast nummer (08-nummer)
Men det är ju under förutsättningen att man har deras bredband, kostar alltså mer :thinking:
 
A Andy78 skrev:
Så vad vart det för operatör?
Telenor, de hade bäst täckning. Det var den enda som hade acceptabel täckning...
 
kisumisu kisumisu skrev:
Kostar ungefär 50kr/mån via mobil.

Förlåt att jag snor tråden förresten!

Du betalar 19kr. Är ju inget farligt pris men ingår alla samtal som i en mobil med fria samtal?

Varför har du valt hemtelefoni om du ändå har mobil eller kör du kontantkort där inte samtalen ingår? Hemtelefonen stängs väl ändå ner om det blir strömavbrott eller liknande?
Vissa enklare larm förväntar sig en telefonlinje och går inte RJ45-anslutning.

Sedan är det ju mer retro...
 
pacman42 pacman42 skrev:
Det blir nog ingen DAB i Sverige.
Vi har redan haft det. ..
 
pacman42 pacman42 skrev:
Precis. De skaffade fiber förra året, men sade inte upp den fasta telefonen ändå...
Precis samma sak med mina föräldrar!

IPtelefoni avfärdades som en strulig och onödig teknisk lösning. Det var inte förrän jag gjorde en kalkyl för kostnaden med TeliaBas och den andra svindyra Pensionärsoperatören som min "ekonomiskt medvetna" pappa tyckte det var dags för ett byte. Numera kör de IPtelefoni via analog utgång på routern med Doros DECT-hemtelefon på båda planen. Den har extra stora knappar och en ringsignal på 110 db så de har inte missat ett enda samtal efter bytet! :)

Ps..
Doron har stöd för hörslinga vilket var tur för snart är det dags för hörapparat till båda mina föräldrar. Pappa testar dessutom en helt ny typ av hörapparat med bluetooth som han använder till mobilen och tv'n. Det finns dock ett problem med bluetooth som måste lösas och det är att tv'n bara tillåter en uppkoppling i taget.
 
Redigerat:
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Vi har redan haft det. ..
Jag har det där jag bor och det fungerar sådär...

De nät som finns är testnät.
 
kisumisu kisumisu skrev:
O du tror att allt går via fiber till bara dem som har fiber indraget.

Tyvärr kommer nog marknätet som det ser ut nu släckas så småningom. Även där kommer det dröja många år!

Vi har i Sverige dessutom nåt som heter public service.

Kommer även bli systembyten som FM radio till DAB...även där tyvärr, inget jag förespråkar då Dab kan missbrukas dvs komprimeras hårt+kräver alltid perfekt signal.

Däremot är ju ADSL inget man ska satsa på då det dyrare än fiber och håller aktivt på att läggas ner.

Sedan tror jag tv från sattelit kommer leva ännu längre än marksänt. Sverige är en av de få länder som har fiber ända fram till hemmen. Kan bara ta exempel där Finland, Tyskland, Italien.
England kör väldigt många parabol och sattelit.
Finnarna kör de flesta marknätet, dem håller tom byta nu till DVB-T2 och HD i marknät.
När vi ligger på 95% fiberanslutna i Sverige så försvinner ekonomin både för marknätet och för svenskriktade satellit-transpondrar.
För om man ändå har fiber så finns ju ingen anledning att även ha ett dyrt boxerabb eller satpaket så man kommer att gå över till olika former av ip-tv inom några få år.
Hur många fortsätter med engelskspråkiga satellitkanaler då?
Knappast den äldre generationen iaf...

Alltså måste alla som vill ha videounderhållning med någon upplösning att tala om och som inte satsat på 5G basen på granntomten (med de här tydligt redovisade inskränkningarna), ellet tänker titta enbart på DVD, tvingas in i en fiberanslutning (eller motsvarande via hyresvärd) inom kanske 3 år.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Jag har det där jag bor och det fungerar sådär...

De nät som finns är testnät.
Det var allmänt utbyggt redan på 00-talet. Men nu nerplockat till förmån för någon mindre testverksamhet .
 
K karlmb skrev:
Det var allmänt utbyggt redan på 00-talet. Men nu nerplockat till förmån för någon mindre testverksamhet .
Jag har faktiskt byggt tjänster ovanpå DAB på jobbet, men det blev inget av det.

DAN fanns dock bara i Stockholm, Göteborg och Malmö
 
kisumisu
A Anders_Nilsson skrev:
Vissa enklare larm förväntar sig en telefonlinje och går inte RJ45-anslutning.

Sedan är det ju mer retro...
Dessa larm går oftast inte heller till ip telefon.

Det finns dock en anledning där fast kopparnät telefoni fungerar bäst det är strömavbrott. Är staten som byggt nätet en gång i tiden då man tog hänsyn till det.

Där är faktist fiber, 4G, 5G o allt vad de heter värdelöst. Vi hade ett större avbrott fibern stendöd, 4G stendöd (gsm så samtal fungerade dock). Fick dock internet via Finland på 4G så kunde se var och hur stort avbrottet var på elbolagets hemsida ;)
Tom tv från marknätet dog. Fast man tycker dom borde köra backup. Radio från FM nätet och Sattelit tv var det enda som fungerade.

Grannarna hade det roligt ingen tv, ingen internet, inte ens värme....men själv har man ju vedeldning, sattelit tv och egen backup el till bla dessa saker.
 
G
hsd hsd skrev:
Men det är ju under förutsättningen att man har deras bredband, kostar alltså mer :thinking:
nä. samma kostnad när hon hade comhem och telen där.
 
A Andy78 skrev:
DSL finns nog inte kvar om 5 år, men det stänger inte ned det utan att erbjuda ett alternativ.
Jo det gör dom. Där vi bodde tidigare stängde man ner kopparnätet för två år sedan. De flesta grannarna körde ADSL.
Alternativet man erbjöd var en box för att fortsätta köra fasta telefonen men via 4G. Den lösningen kan man inte köra data på och när jag frågade Telia om det så hänvisade dom till deras ordinarie abonnemang för mobilt internet.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.