Ångrar ni att ni har skaffat fiber?

  • Ja, jag har skaffat fiber och ångrar mig :(

    76 Röster 3,1%
  • Nej, jag är nöjd med mitt val att skaffa fiber :)

    1 751 Röster 72,0%
  • Jag har inte haft möjlighet att skaffa fiber.

    183 Röster 7,5%
  • Hade inte köpt huset om det inte haft (snabb möjlighet till) fiber

    422 Röster 17,4%
  • Antal röster
    2 432
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag tror att man har två ”problemgrupper” på landsbygden ur ett utbyggnadsperspektiv. Pensionärer ... snipp ... fritidshusägare ... snipp...
När vi byggde vårt fibernät så var det inte dessa grupper som stannade utanför, den första av grupperna var faktiskt väldigt engagerade. Den andra gruppen såg till att få slang till tomtgränsen.

Den grupp som var problemet var istället barnfamiljer som inte var villiga att engagera sig i arbetet och som trodde att 3G samt ADSL skulle räcka för all framtid. I princip alla dessa familjer är anslutna i efterhand till fibernätet...
 
  • Gilla
  • Wow
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Se där! Där får man för att gå omkring och tro!
 
  • Älska
pacman42
  • Laddar…
Det roliga i situationen är att dessa barnfamiljer har fått betala över 20kkr för anslutningen, medan vi som gick med från början fick en slutnota på 7kkr. De fick dock tillbaka pengar också, så slutpriset för dem blev 16kkr.

Skillnaden i pris utgjordes av tre delar:
1) uteblivet Bredbandsbolaget från staten (5000kr}
2) de som anslutit senare har fått merkostnader för grävning och ställkostnader mm, om vi inte klarade av att bygga för samma medelpris som det ursprungliga nätet hade kostat, då fick de betala merkostnaderna själva.
3) vi valde en modell där vi förberedde för senare anslutningar, detta gjorde att vi som var med från början låg ute med pengar till senare anslutningar. De som då anslöt i efterhand betalade fem tusenlappar extra för att vi andra lagt ut pengar till deras fördel. Detta byggdätt var ett lyckodrag (tack till mig, det var jag som krävde detta)

När vi sedan sålde föreningen så delades alla överblivna pengar lika mellan medlemmarna. Det var tur att vi tagit 5000kr extra av de sentillkomna då lagen inte tillät oss att dels ut vinsterna olika. Dvs, vi som byggde upp föreningen hade fått ett sämre pris än de nya (förutom statens bidrag) pga lagen, om vi inte hade varit förutseende.

En av de bättre affärer jag gjort i mitt liv, vi hade fortfarande inte haft fiber om vi inte hade byggt själva.

Tyvärr är det mycket svårare att bygga fiber idag. Lycksökare i branschen har gjort att man tightat till reglerna runt byggen rätt så rejält.
 
  • Gilla
civilingenjören och 3 till
  • Laddar…
G
M Markarbetaren skrev:
Precis som vissa människor idag betalar 350kr/mån för en fast telefon, till vilken nytta då, man har ju ändå sin mobil. Eller har ni alla fiberälskare här fortfarande kvar den fasta telefonen och betalar gladeligen för denna trots att ni har mobilen?
Morsan har kvar sitt fasta nummer. kostar inte ens 4kr/månad.
 
pacman42 pacman42 skrev:
När vi byggde vårt fibernät så var det inte dessa grupper som stannade utanför, den första av grupperna var faktiskt väldigt engagerade. Den andra gruppen såg till att få slang till tomtgränsen.

Den grupp som var problemet var istället barnfamiljer som inte var villiga att engagera sig i arbetet och som trodde att 3G samt ADSL skulle räcka för all framtid. I princip alla dessa familjer är anslutna i efterhand till fibernätet...
Anekdotisk bevisföring likt ovanstående. På vår gata valde 50% bort fiberanslutning. Alla var över 65 år. Barnfamiljerna anslöt sig. Kanske finns det riktig statistik på detta någonstans.

God jul
 
L lob skrev:
Anekdotisk bevisföring likt ovanstående. På vår gata valde 50% bort fiberanslutning. Alla var över 65 år. Barnfamiljerna anslöt sig. Kanske finns det riktig statistik på detta någonstans.

God jul
Jag menade inte på något sätt att mitt område var representativt. Olika områden har olika förutsättningar.
 
NY RAPPORT OM RISKERNA MED ATT ERSÄTTA FAST BREDBANDSINFRASTRUKTUR PÅ LANDSBYGDEN MED ENKLARE ALTERNATIV.

Det statliga forskningsinstitutet RISE har i en rapport, beställd av Svenska Stadsnätsföreningen, genomfört en analys över konsekvenserna med att ersätta den fortsatta fiberutbyggnaden med trådlösa alternativ. Rapporten visar att de enklare lösningar som framförts som tänkbara alternativ till fortsatt fiberutbyggnad riskerar att göra det svårare för företag och hushåll på landsbygden att ta del av framtida digitala tjänster.

Hela artikeln:
https://www.ssnf.org/sveriges-stads...ruktur-pa-landsbygden-med-enklare-alternativ/

Full rapport:
https://www.ssnf.org/globalassets/s...ndsmal---en-teknoekonomisk-studie---final.pdf
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
kisumisu
G GargamelSE skrev:
Morsan har kvar sitt fasta nummer. kostar inte ens 4kr/månad.
Ganska utanför ämnet men 4kr??
Är det det hon ringer för med den? Hade hon ringt för mobil hade hon inte ens haft den kostnaden kanske då samtal ofta ingår om man har abbobemang.

Det finns ju en sak som heter abbonemangsavgift. Visserligen kan man få det på köpet hos vissa bolag, men det förutsätter ju att du har allt hos samma bolag då.

När vi nu pratar gamlingar och barnfamiljer osv. Det gamlingarna på mitt område var mest rädda är mobiltelefoner och hävdar att det blir så dyrt osv. Medans det var redan flera år sedan vi fick billigare telefoni via mobil.

Jag är barnfamilj och även många av mina grannar. Vi tog fiber. Vi är många i familjen som belastar samma nät.
Hushåll som är 1-2 personer klarar sig egentligen med dagens 4G.

Men vi är ju alla olika generationer och har olika användningsområden.

Till sist det här med husvärdet. Det är väl kanske snarare det kommer på tal om det 2 identiska hus till salu bredvid varandra. 1 har fiber 1 har ej.
I storstäder går det ju alltid sälja är väl ingen som lyckas pruta ner priset i Stockholm?!!

I småorter (som jag bor) är husen billiga oavsett. 20k är en stor investering rent procentuellt.

Men så är det ju alltid.
Var själv o kollade hus där det fanns kabel för billig peng. Men huset var ruckel och för litet.

Det jag däremot kan säga att efteranslutning kan vara svårt. Försökte detta med Comhem som är kabelbolaget. I det här fallet var det som så att hela min gata hade tackat nej.
Var bara min granne och en annan som tackat ja. Ungefär som med fiber (vi gräver om 40% tar). Men finns det kabel på gatan är ju oftast alla husen förberedda.

Frågade BBB då att gäller 40% hela området eller per gata. Tänk om det bara 2 ur våran gata, jodå vi gräver ändå till er. Men nu blev det ej det scenariot. Vi var nästan alla som tog var väl bara 2 hus på gatan som ej tog. Säkert pga adsl problemen.

Fanns andra vägar på området där just bara 2-3 hade tagit (enligt skyltarna "här installersr vi fiber").
 
Redigerat:
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Närmsta bredbandsnät tror jag är ca 2 km bort, i två olika väderstreck – det ena tvärs kommungränsen.
Där har du faktiskt pekat på ett problem många kanske inte är medvetna om som kallas lokaliseringsprincipen och kan sätta käppar i hjulen när det gäller utbyggnad av fiber över kommungränserna:

"Sveriges Kommuner och Landsting, SKL, har lämnat över en skrivelse till regeringen där de efterfrågar att stadsnäten ska undantas från lokaliseringsprincipen.

– Regeringen kan med en ganska enkel lagförändring göra stor skillnad för bredbandsutbyggnaden. SKL har formulerat ett konkret förslag som gör att en kommun eller dess företag kan bättre kan bidra i att bygga fler bredbandsnät och att fler medborgare och företag skulle få bredband snabbare, säger Anders Knape, ordförande för SKL."

SSNF's artikel
https://www.ssnf.org/sveriges-stads...l-begar-undantag-fran-lokaliseringsprincipen/

SKL's artikel och skrivelse
https://skr.se/tjanster/press/nyhet...enrojhinderforbredbandsutbyggnaden.29946.html
https://www.ssnf.org/globalassets/sveriges-stadsnat/nytt-om-stadsnaten/19-01134---hemstallan-lokaliseringsprincipen.pdf
 
Redigerat:
hsd
Det vore intressant att veta hur 4:- i månaden kan vara möjligt
 
hsd hsd skrev:
Det vore intressant att veta hur 4:- i månaden kan vara möjligt
Koppla fast bummer till mobilabonnemanget kanske?

Jag betalar 19kr/mån för mitt fasta nummer via IP-telefoni.
 
kisumisu
pacman42 pacman42 skrev:
Koppla fast bummer till mobilabonnemanget kanske?

Jag betalar 19kr/mån för mitt fasta nummer via IP-telefoni.
Kostar ungefär 50kr/mån via mobil.

Förlåt att jag snor tråden förresten!

Du betalar 19kr. Är ju inget farligt pris men ingår alla samtal som i en mobil med fria samtal?

Varför har du valt hemtelefoni om du ändå har mobil eller kör du kontantkort där inte samtalen ingår? Hemtelefonen stängs väl ändå ner om det blir strömavbrott eller liknande?
 
pacman42 pacman42 skrev:
Jag betalar 19kr/mån för mitt fasta nummer via IP-telefoni.
Vi betalar hela 37 kr/mån men då har vi tre olika nr. Ett till hela huset och så fick ungarna var sitt eget. När någon vägrar svara på mobilen ringer man "husnumret" så ringer alla telefonerna samtidigt! ;)
 
kisumisu
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Vi betalar hela 37 kr/mån men då har vi tre olika nr. Ett till hela huset och så fick ungarna var sitt eget. När någon vägrar svara på mobilen ringer man "husnumret" så ringer alla telefonerna samtidigt! ;)
Haha okej det var ju lite kul system :crysmile:
Vi har att barnen har egna kontantkort och sedan har en enkel ickesmart lur men som håller batteri i gengäld plus blir ingen spelmobil ;)

Alla är med kontantkort som typ aldrig behöver fyllas på då vi föräldrar som har fria samtal ringer dem (y);)
 
  • Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Där har du faktiskt pekat på ett problem många kanske inte är medvetna om som kallas lokaliseringsprincipen och kan sätta käppar i julen när det gäller utbyggnad av fiber över kommungränserna:
Ja, det var med flit, jag känner till att kommuner inte får erbjuda grannkommunens medborgare sådana tjänster. Samtidigt finns det i småkommuner ofta samverkan om allt från räddningstjänst till soptippar, så så länge det utförs gemensamt funkar det nog, men har kommunerna varsitt bolag får de inte jobba tvärs gränsen. Jag ser inget stort problem i det, kanske främst för att jag inte anser att det är kommunernas sak att anlägga slika nät, många fall där de ändå gjort det avskräcker.

Visst finns det exempel som mitt där kommungränsen lika gärna hade kunnat gå på andra sidan fastigheten, men risken att kommun A leker kommersiellt företag och bygger fibernät i kommun B är nog ändå ett större problem, och drabbar fler. Å andra sidan, säljs bolaget av och utbyggnaden sker på kommersiella villkor så har jag ju inget emot det. Tur att man har principer, då kan man hålla sig sysselsatt med hårklyveri fram till trettonhelgen.
 
  • Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.