Ångrar ni att ni har skaffat fiber?

  • Ja, jag har skaffat fiber och ångrar mig :(

    76 Röster 3,1%
  • Nej, jag är nöjd med mitt val att skaffa fiber :)

    1 751 Röster 72,0%
  • Jag har inte haft möjlighet att skaffa fiber.

    183 Röster 7,5%
  • Hade inte köpt huset om det inte haft (snabb möjlighet till) fiber

    422 Röster 17,4%
  • Antal röster
    2 432
A Andy78 skrev:
Bredband till alla innerbär att man ska kunna koppla upp sig inte att ska ha fiber.
Enligt vem? Finns det en officiell politisk floskel som är formulerad så, eller vad menar du? I den här tråden verkar vi i alla fall ha en rätt stor majoritet som menar att andra lösningar än fiber är andrahandsalternativ – som bäst.

För egen del är jag som sagt inte nämnvärt drabbad, det primära boendet har finfin fiber (från Telia ironiskt nog), och i fritidshuset duger det mobila bredbandet, men det är tveklöst ett andrahandsalternativ
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Enligt vem? Finns det en officiell politisk floskel som är formulerad så, eller vad menar du? I den här tråden verkar vi i alla fall ha en rätt stor majoritet som menar att andra lösningar än fiber är andrahandsalternativ – som bäst.

För egen del är jag som sagt inte nämnvärt drabbad, det primära boendet har finfin fiber (från Telia ironiskt nog), och i fritidshuset duger det mobila bredbandet, men det är tveklöst ett andrahandsalternativ
PTS
https://pts.se/sv/dokument/rapporte...biltacknings--och-bredbandskartlaggning-2018/
 
MathiasS MathiasS skrev:
Är det verkligen rätt att säga att utbyggnaden är ett misslyckande?

Att ett land med en befolkningstäthet som sverige når +80% är väl rätt bra? Jag kan tycka att de politiska målen var lite för högtflygande så det är snarare målen än resultatet som är knas.
Majoriteten är kommersiella projekt lönsamma pga etablering i tätort och har lite eller inget med politiken att göra.

Resterande är behov i glesbyggd som är kommersiellt ointressanta med en kommun som inte har råd att satsa pengar. Där skulle politiken kunnat hjälpt till men det blev i stället ett stort misslyckande både administrativt och ekonomiskt. Även styrning av PTS och Bredbandsforum har mycket att önska. PTS har mest blivit en papperstiger med inriktning på juridiska samt politiska processer och Bredbandsforum agerar mest informationskälla utan det praktiska stöd som många kommuner och glesbygdsprojekt efterfrågat.

Jag hade en lång diskussion om detta med Peter Eriksson (fd IT-minister) och hans sk sakkunnig efter en föreläsning på Stadsnätsföreningen ("Bredbandsbåten" för något år sedan. Det blev både publikdebatt samt en lång dialog i efterhand med ett antal deltagare från olika glesbygdsprojekt. Det jag förvånades mest över var att Peter med bihang var så otroligt dåligt insatta i den faktiska problematiken. Min personliga slutsats är att man verkar kunna tillsätta vilken j-la *** som helst som minister utan krav på kompetens, erfarenhet eller behöva läsa in sig på sitt område: Krav på motsvarande sakkunnig även samma sak :)
 
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Fick nyligen besked av Telia att de ger upp sina försök att bygga ut bredband där jag har gården i Småland. Surt förstås, men naturligtvis värre för dem som bor i området permanent.

Jag vet inte om det är värt så mycket mer i mina ögon än de knappa 20.000 man skulle fått betala, men ändå. Det är lite knepigt att man är så beroende av anmälningsgrad hos andra för att det ska bli något.

Jag misstänker att utbyggnaden nu börjar mattas av vad gäller lönsamma projekt (med nuvarande subventionsnivå), så det kan bli intressant att se hur de sista procenten kommer att hanteras politiskt.

Kommer det ett statligt slutspurtspaket där alla garanteras bredband till ett maxpris, eller kommer politikerna kunna leva med detta ”marknadsmisslyckande” och säga att bredband till alla inte är en rättighet?
Glömde fråga om du har kolla på var närmaste Telestation ligger eller om det finns något annat område i närheten som har fiber?
 
Telestation vet jag inte, men skulle gissa på 4 km, det är närmaste större by med knappa tusentalet boende. Närmsta bredbandsnät tror jag är ca 2 km bort, i två olika väderstreck – det ena tvärs kommungränsen.

Men det är som sagt inte i första hand mina egna eventuella problem jag är intresserad av, utan den principiella diskussionen.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Zitius. Men de skriver uttryckligen att de är ett Teliabolag, så för tydlighets skull skrev jag Telia.

För övrigt utgår jag från att alla aktörer på landsbygden söker bredbandsstöd, så det är nog ganska lika förutsättningar.
Zitius är en Telia-ägd kommunikationsoperatör (KO). Jag gissar på att det var någon från Svenska Stadsnät, Telia Villafiber eller Öppen Fiber (fd Telia Operator Business) som numera är varumärken inom Telia Infrastruktur där även Skanova ingår. Ingen av bolagen har egen operativ säljpersonal utan anlitar externa säljbolag som kör "kampanjer" med säljmöten och knackar dörr.

I de flesta fall är säljbolagen väldigt tydliga med vilken anslutningsgrad som krävs för en etablering för att skapa grupptryck för att få så många som möjligt att ansluta sig. Som regel brukar man även erbjuda olika rabattsatser kopplade till anslutningsgraden.

När det gäller bredbandsstöd är det inga kommersiella aktörer som använder detta pga är det en tung administrativ apparat och efter Jordbruksverket ändrade regler (2015/2016) krävs det numer breda upphandlingar för att få tillgång till några medel vilket gör det ännu mer komplext. Det finns heller ingen garanti att ett projekt tilldelas pengar. Process för utbetalningen kan vara upp till 18 månader.

https://www.nyteknik.se/digitalisering/bredbandsstod-for-glesbygden-kan-fa-nya-villkor-6343071
 
A Andy78 skrev:
PTS
[länk]
Ok, så det är regeringen som har en strategi som PTS mäter. Gott så.

De siffror som anges i rapporten, >100 Mbit respektive >30 Mbit kräver i praktiken fiber eller väldigt bra mobiluppkoppling (för egen del brukar jag komma upp i knappa 10).

Så jo, jag skulle nog säga att statens bredbandsstrategi kräver fiber till betydligt fler, och att dessa sista nästan uteslutande är landsbygdshushåll som är olönsamma att bygga till.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Telestation vet jag inte, men skulle gissa på 4 km, det är närmaste större by med knappa tusentalet boende. Närmsta bredbandsnät tror jag är ca 2 km bort, i två olika väderstreck – det ena tvärs kommungränsen.

Men det är som sagt inte i första hand mina egna eventuella problem jag är intresserad av, utan den principiella diskussionen.
Det kan vara bra att känna till att det finns andra lösningar om man fortfarande är intresserade av fiber i grannskapet.

Ett sätt är att starta ett byalags-projekt tillsammans med Telia. Det innebär att ni står allt det praktiska och Telia köper fibernät när ni är klara. Detta fungerar bäst om man har tillgång till grävmaskin eller traktor samt har koll på samfälligheterna där man behöver gräva.

Ni kan även samköra (utöka) en lokal etablering med ett redan existerande stadsnät.
 
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Zitius är en Telia-ägd kommunikationsoperatör (KO). Jag gissar på att det var någon från Svenska Stadsnät, Telia Villafiber eller Öppen Fiber (fd Telia Operator Business) som numera är varumärken inom Telia Infrastruktur där även Skanova ingår.
Kunde ärligt talat inte bry mig mindre om Telias interna organisation. Jag tecknade ett avtal med Zitius, som är ett helägt Teliabolag. De bröt avtalet, och jag utgår från att de hade juridisk rätt att göra det för att det var för låg anslutningsgrad eller något liknande. Så jag har just inget otalt med dem heller. Det bara är som det är.
 
  • Ledsen
Boilerplate4U
  • Laddar…
Har liknande men med fritidshus i norra länet. Man skulle nästan tro att det är Anen du finns.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Kunde ärligt talat inte bry mig mindre om Telias interna organisation. Jag tecknade ett avtal med Zitius, som är ett helägt Teliabolag. De bröt avtalet, och jag utgår från att de hade juridisk rätt att göra det för att det var för låg anslutningsgrad eller något liknande. Så jag har just inget otalt med dem heller. Det bara är som det är.
Telia i ett nötskal men hur som helst tråkigt att det inte blev!
 
Jag tycker egentligen inte Telia gjort något särskilt fel. De ville ha en viss anslutningsgrad för att börja bygga och kom inte upp i den. Vad skulle de gjort annorlunda?

Mängden bolag och sajter må vara irriterande ibland, men jag har nog stört mig mer på dåligt byggda/obegripliga marknadsföringssajter och svårtillgänglig information än bolagsstrukturen i sig – den bryr jag mig som sagt inte så mycket om.
 
Är trots allt ett politiskt beslut att "marknaden" ska göra utbyggnad och med stöd på landsbygd. Så stödet har här stor betydelse.
 
Jag tror att man har två ”problemgrupper” på landsbygden ur ett utbyggnadsperspektiv. Pensionärer med ganska små marginaler som inte ser nyttan för sig själva och inte bryr sig om investeringen för framtida försäljning då de ändå tänkt bäras ut och fritidshusägare med begränsat användande av huset som också har bättre saker att lägga pengarna på. Dessa två grupper tillsammans är nog stora nog för att hindra mycket utbyggnad som bygger på nuvarande modell med höga krav på direktanslutning. Och med en åldrande befolkning på landsbygden lär det nog inte att få till täckning för de sista procenten utan att göra om modellerna.
 
  • Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.