Ångrar ni att ni har skaffat fiber?

  • Ja, jag har skaffat fiber och ångrar mig :(

    76 Röster 3,1%
  • Nej, jag är nöjd med mitt val att skaffa fiber :)

    1 751 Röster 72,0%
  • Jag har inte haft möjlighet att skaffa fiber.

    183 Röster 7,5%
  • Hade inte köpt huset om det inte haft (snabb möjlighet till) fiber

    422 Röster 17,4%
  • Antal röster
    2 432
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Nedan ett talande exempel på saker man inte ska lägga sig i ovanför L2/L3 stacken. Nu börjar vi verkligen prata om möjligheter till "data interception". Egentligen inte det minsta konstigt att förslaget ursprungligen kommer från China Mobile. Allt ovanför L2/L3 som inte har internt med EPC/OSS ska enligt min mening bort.

Dessutom innehåller specarna fullt av totalt onödiga referenser till olika API:er för högnivå-applikationer. Skulle vara intressant att få se reaktioner för liknande försök med RFC'er.

5G ska bara göra en sak: skicka datapacket snabbt och säkert, inget annat!
Helt fel - 5G skall garantera statens säkerhet, inget annat!

Samma sak med moderna skrivare, alla skrivare har ett dolt mönster som identifierar skrivaren (och troligen kan man även lägga till ID på den som skrev ut). Förr i tiden var man tvungen att hitta skrivaren för att matcha, nu kan myndigheterna direkt slå upp vem skrivaren sålts till. Skulle vara kul att se reaktionen om man försöker köpa en modern förglaser anonymt iförd rånarluva och betalandes med kontanter.

Inte förvånad att man försöker standardisera sådant här redan från början.
 
  • Gilla
Boilerplate4U och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Och för oss som tyckte det sista lät som foliehattssnack:
[länk]
:surprised:
Angående bristande säkerhet i skrivare och annan uppkopplad hemmautrustning ("IoT") så utgör detta ett allt större hot mot både person och företag.

Eftersom man idag lägger ner mycket energi för att täppa igen hålen på företagen så börjar proffs-hackarna utföra allt mer riktade attacker mot hemmen istället. Den huvudsakliga informationskällan för att identifiera roller inom företagen är Linkedin. När hackarna väl är inne suger man ut så mycket information som möjlig samt försöker lägga in ytterligare bakdörrar utan att lämna några spår efter sig.
 
Kommer sent in i diskussionen, men för att svara på frågan: Nej.

;)
 
  • Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
Fick nyligen besked av Telia att de ger upp sina försök att bygga ut bredband där jag har gården i Småland. Surt förstås, men naturligtvis värre för dem som bor i området permanent.

Jag vet inte om det är värt så mycket mer i mina ögon än de knappa 20.000 man skulle fått betala, men ändå. Det är lite knepigt att man är så beroende av anmälningsgrad hos andra för att det ska bli något.

Jag misstänker att utbyggnaden nu börjar mattas av vad gäller lönsamma projekt (med nuvarande subventionsnivå), så det kan bli intressant att se hur de sista procenten kommer att hanteras politiskt.

Kommer det ett statligt slutspurtspaket där alla garanteras bredband till ett maxpris, eller kommer politikerna kunna leva med detta ”marknadsmisslyckande” och säga att bredband till alla inte är en rättighet?
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Fick nyligen besked av Telia att de ger upp sina försök att bygga ut bredband där jag har gården i Småland. Surt förstås, men naturligtvis värre för dem som bor i området permanent.

Jag vet inte om det är värt så mycket mer i mina ögon än de knappa 20.000 man skulle fått betala, men ändå. Det är lite knepigt att man är så beroende av anmälningsgrad hos andra för att det ska bli något.

Jag misstänker att utbyggnaden nu börjar mattas av vad gäller lönsamma projekt (med nuvarande subventionsnivå), så det kan bli intressant att se hur de sista procenten kommer att hanteras politiskt.

Kommer det ett statligt slutspurtspaket där alla garanteras bredband till ett maxpris, eller kommer politikerna kunna leva med detta ”marknadsmisslyckande” och säga att bredband till alla inte är en rättighet?
Det finns tyvärr inga standard-subventioner till vanliga kommersiella fiberprojekt. Det finns dock "Bredbandsstöd" men det är en lång och seg process som beslutas av Länstyrelsen och hanteras av jordbruksverket. Hela fiber-politiken är ett enda stort misslyckande i synnerhet när det gäller glesbygd där behovet är som störst. Se länken ovan från @MathiasS.

Vilket säljbolag har hand om ert område?
 
Är det verkligen rätt att säga att utbyggnaden är ett misslyckande?

Att ett land med en befolkningstäthet som sverige når +80% är väl rätt bra? Jag kan tycka att de politiska målen var lite för högtflygande så det är snarare målen än resultatet som är knas.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Är det verkligen rätt att säga att utbyggnaden är ett misslyckande?

Att ett land med en befolkningstäthet som sverige når +80% är väl rätt bra? Jag kan tycka att de politiska målen var lite för högtflygande så det är snarare målen än resultatet som är knas.
Ja det är väl ett misslyckande med dagens teknik och maskiner. För typ 70 år sen fick alla el och telefon oavsett var de bodde.
 
Fick och fick, många betalade säkert ganska duktigt medan andra, avlägsna, boplatser övergavs. Och tiden var nog betydligt längre än ett par decennier från start tillslut, så något haltar jämförelsen.
 
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Vilket säljbolag har hand om ert område?
Zitius. Men de skriver uttryckligen att de är ett Teliabolag, så för tydlighets skull skrev jag Telia.

För övrigt utgår jag från att alla aktörer på landsbygden söker bredbandsstöd, så det är nog ganska lika förutsättningar.
 
Hur många år tog det från att tele och elnät började byggas tills alla hade el.
Jag vet de som inte fick el förrän på 60-talet.
Allt är relativt vad som kan anses som misslyckande.
Som kuriosa, Sverige är väl Europas 5:e land till ytan och 16:e till folkmängd, men gissar på topp tre gällande utbyggnad av fiber.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Fick nyligen besked av Telia att de ger upp sina försök att bygga ut bredband där jag har gården i Småland. Surt förstås, men naturligtvis värre för dem som bor i området permanent.

Jag vet inte om det är värt så mycket mer i mina ögon än de knappa 20.000 man skulle fått betala, men ändå. Det är lite knepigt att man är så beroende av anmälningsgrad hos andra för att det ska bli något.

Jag misstänker att utbyggnaden nu börjar mattas av vad gäller lönsamma projekt (med nuvarande subventionsnivå), så det kan bli intressant att se hur de sista procenten kommer att hanteras politiskt.

Kommer det ett statligt slutspurtspaket där alla garanteras bredband till ett maxpris, eller kommer politikerna kunna leva med detta ”marknadsmisslyckande” och säga att bredband till alla inte är en rättighet?
Bredband till alla innerbär att man ska kunna koppla upp sig inte att ska ha fiber.
 
MathiasS MathiasS skrev:
[länk]
Intressant låga siffror han räknar på i länken. 40 miljarder, varav hälften för landsbygden. Sett till infrastrukturinvesteringar skulle man kunna ställa det mot annat, som att bygga ett snabbjärnvägsnät som förbinder ett tiotal orter, eller att varenda ny väg i Stockholm ska byggas i tunnel istället för ovan jord. Eller vad man nu har för pet peeves.

Jag säger inte att just det här ska byggas med än större statliga subventioner, men det är lätt att hitta mindre behjärtansvärda ändamål.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Fick nyligen besked av Telia att de ger upp sina försök att bygga ut bredband där jag har gården i Småland. Surt förstås, men naturligtvis värre för dem som bor i området permanent.

Jag vet inte om det är värt så mycket mer i mina ögon än de knappa 20.000 man skulle fått betala, men ändå. Det är lite knepigt att man är så beroende av anmälningsgrad hos andra för att det ska bli något.

Jag misstänker att utbyggnaden nu börjar mattas av vad gäller lönsamma projekt (med nuvarande subventionsnivå), så det kan bli intressant att se hur de sista procenten kommer att hanteras politiskt.

Kommer det ett statligt slutspurtspaket där alla garanteras bredband till ett maxpris, eller kommer politikerna kunna leva med detta ”marknadsmisslyckande” och säga att bredband till alla inte är en rättighet?

Ni får välja en annan lösning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.