magebarf magebarf skrev:
I mina ögon, som saknar någon större referensram, ser det ut som om den ligger bra, ganska fint inom gränsvärdena som anges som referens-värden i web-interfacet i alla fall.

[bild]

Kanske ska tillägga, om optiska värdena var en reflektion över mina testresultat, testerna kördes ganska sent kvällen/mitt i natten, så tror att det var en ganska bidragande faktor till att det blev bra skjuts i pipen också.
Tycker det ser ut som att du ha för hög nivå in. Bör vara mellan -19.5 och -3 men du ligger så högt som -0.53 Borde då även synnas på ev felräknare.
 
magebarf magebarf skrev:
Så, prestandamässigt får jag väl ändå säga att Huawei-routern gör ganska bra ifrån sig!
Har ni med 10GbE märkt någon förbättring av prestanda under året eller är det som när tråden tog paus?
 
arneri68 arneri68 skrev:
Har ni med 10GbE märkt någon förbättring av prestanda under året eller är det som när tråden tog paus?
Halloj!

För mig tog tyvärr "äventyret" slut i vårkanten-somras, då vi flyttade vidare till nytt hus. Tyvärr är nya kvarteret inte anslutet med Skanova-fiber, så ingen möjlighet till Bahnhof Villafiber längre. Därav fick våra köpare "ärva" utrustningen, då 10gbit/s var en av de mest uppskattade aspekterna för våra köpare. :)

De tester jag gjorde under våren visade att Huawei-routern som Bahnhof skeppade hade väldigt bra fart. Huvudsakligen verkade det vara farten på test-servrarna som begränsade, vilket också stämmer väl överens med vad herr Karlung själv sade om bredbandskollen, men Oookla/Mediateknik i Varberg leverade ändå mellan 8-9 gbit/s utan för stora problem, samma som fast.com.

Mitt egna projekt att bygga en mjukvarurouter sattes självklart åt sidan när flytten stod klar, men har försökt hålla lite koll på vad som händer på marknaden kring liknande utrustning. Tyvärr får det sägas att det inte har hänt nåt direkt omvälvande när det gäller routers för 10gbit/s. De modeller som fanns som alternativ tidigare finns fortfarande kvar, Ubiquity och Mikrotik, i prisklass 10-15k.

Nån annan som slog till på Bahnhofs 10gbit/s-anslutning som har hittat nåt annat spännande för att routa all trafik?
 
  • Gilla
Chris-1337 och 2 till
  • Laddar…
Någon här som har lyckats att sätta i en SFP GPON modul i sin router (vill göra det i min UDM Pro) och skippa Bahnhofs media konverter?
 
  • Gilla
boss_time
  • Laddar…
Menar du verkligen GPON? I Sverige så används väldigt lite GPON.
 
Varför skulle man vilja sätta en GPON (Gigabit Passive Optical Network) modul i något alls.
Vilka svenska nät använder den fullständigt urusla GPON tekniken?

Alla vettigt byggda nät är AON (Active Optical Network)!

Varför skall man dela på bandbredden redan på den lägsta nivån? Jag trodde bara att jänkarna använde skiten. Det gör mig upprörd att höra att skiten (GPON) även används på denna sidan av atlanten.

Men för att gå direkt på frågan.
En SFP modul skall fungera i alla utrustning som supportar SFP standarden OM den inte är konstruerad av monopolistiska jäkla amerikanska företag som bara accepterar moduler som har deras egna signatur i I2C EEPROM minnet. Dvs tillverkarspecifika moduler och utrustning.

När det gäller just GPON så skulle jag misstänka att det blir "lite knepigt" då just du bara skall se och kunna dekoda de dataslottar som är till dig och inte de som är avsedda för dina grannar. Så det finns en tämligen stor risk att just den sorteringen INTE görs i SFP modulen (det skulle kräva för mycket processorkraft) utan i routern som din ISP levererar.
 
K
cjansss cjansss skrev:
Någon här som har lyckats att sätta i en SFP GPON modul i sin router (vill göra det i min UDM Pro) och skippa Bahnhofs media konverter?
Varför vill du skippa MC'n? Man läser ju ibland om folk som vill koppla förbi den, men varför?
Visst får man installationen att se "finare" ut, men sen då, finns ju ingen direkt praktiskt vinning på det? Man förlorar möjligheten att låta sin leverantör utföra felsökningar på distans.
 
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
För att vara ärlig så när jag läste på detta för 6 månader sedan eller va när jag fick min udm pro så var det ju mest på amerikanska forum osv då det nämns väldigt lite på svenska forum. Jag antog då att det krävdes en SFP modul med GPON inbyggt då UDM pro inte har det är, baserat på att SFP modulen i Bahnhofs media konverter inte ger länk lampa när den sätts i min UDM pro. Jag skall prova igen för att utesluta tidig mjukvara i UDM pro var anledningen.
 
K KjellTimell skrev:
Varför vill du skippa MC'n? Man läser ju ibland om folk som vill koppla förbi den, men varför?
Visst får man installationen att se "finare" ut, men sen då, finns ju ingen direkt praktiskt vinning på det? Man förlorar möjligheten att låta sin leverantör utföra felsökningar på distans.
Jag vill köra min egen router med full kontroll samt den dagen en vill ha 10gbit är det bara att uppgradera till en SFP+ modul. Felsöka, varför skall de göra det? De gånger de har behövt göra det har de inte ens kunnat nå mitt hem pga problem i gatan. Är problemet hos mig så löser jag det.
 
Förstår du skillnaden mellan ett GPON nät och ett AON nät?

Vet du vilken typ av nät du har?
 
På hög nivå som nämndes ovan men inte på djupet.

Nej jag vet faktiskt inte vad jag har då mitt tidigare antagande antagligen inte är korrekt. Antar det beror på vilket fibernät (Bahnhof villafiber) en är ansluten till, men det var iaf Skanova som fixade problemet i gatan när vi bytte från Telia Öppen fiber villa. Men sedan vi har så höga hastigheter i Sverige så förstår jag att direkt kopplade AON nät är mer vanliga här.
 
Skillnaden är rätt så stor mellan AON och GPON.
I ett AON nät så kan en enskild användare uppgraderas till 10Gbit/s eller 40Gbit/s eller tom 100Gbit/s och fiberleverantören behöver då bara byta ut ändutrustningen samt stoppa in bättre snabbare utrustning i närmaste fiberboden samt öka hastigheten på länken mot core-nätet. Sedan så kan det vara användare på 1Gbit/s/10Gbit/s/40Gbit/s och 100Gbit/s som bara kopplas olika. Med GPON så måste allt bytas ut samtidigt för alla användarna om en endaste vill ha högre hastighet.
MEN GPON är billigare att installera första gången. Så det fungerar "bättre" med amerikansk kvartalsekonomi.

I teorin så skulle du kunna stoppa in en SFP modul som har "rätt" upp och ned våglängd i valfri router bara våglängderna är korrekta och det skulle fungera. Nu stämmer det sällan, vanligen så förflyttas tjänster it i din lokala router för att dom skall kunna hålla koll på trafiken bättre och tillhandahålla mera funktioner på ett effektivt sätt. I mitt fall så får jag fyra dynamiska publika IP-adresser och 4st IP-TV portar genom min fiberoperatörs router. Skulle jag använda egen router så skulle dom kunna fixa så att den skulle funka men jag skulle då bara ha en publik IP-adress och jag skulle få betala ett antal hundra mer per månad, så det är inte aktuellt. Möjligen så kan det bli aktuellt om jag lyckas övertyga dom om att jag skall bli testanvändare för 10Gbit/s anslutning. Men då måste fiberboden få ny utrustning om dom behöver öka farten på sin upp/nedlänk. Det kanske sker i samband med att dom tänder upp fibrerna för redundans (annan väg till deras centrala nod där överlämningen till ISP sker). Men jag jobbar på det.

Sammanfattning, det är inte värt jobbet, det tillför inget som ger dig någon fördel, du kanske skulle klippa 0,012ms i pingtid (ett paket om 1500 bytes vid 1Gbit/s) som mest men det blir oftast andra nackdelar. Lägg du den router som du vill använda efter deras och lev med att du tappar 12us i pingtid som mest, från din egen router kan du ändå göra allt vad du vill.
 
@Limpan4all Karlsborg kör på GPON vad jag vet. xPON finns i 10gigs versioner och det är enligt mig en ok nivå att dela kapacitet på.
 
Och det finns GPON moduler i SFP formfaktor.
 
GPON kan uppgraderas utan att man byter ut utrustning för alla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.