Ångrar ni att ni har skaffat fiber?

  • Ja, jag har skaffat fiber och ångrar mig :(

    76 Röster 3,1%
  • Nej, jag är nöjd med mitt val att skaffa fiber :)

    1 751 Röster 72,0%
  • Jag har inte haft möjlighet att skaffa fiber.

    183 Röster 7,5%
  • Hade inte köpt huset om det inte haft (snabb möjlighet till) fiber

    422 Röster 17,4%
  • Antal röster
    2 432
R
Begränsning låter väl rimligt. Censur är det i.a.f. inte. Anledningen till att jag rättade dig är för att ordet censur allt för ofta missbrukas. Det har inget att göra med din rätt att fildela i kommersiella aktörers nätverk ;)
 
J
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Operatören Tre lanserar Sveriges första publika 5g-nät
[länk]
Japp, men bara i Enskede, och bara med mobilt bredband :D
 
På icke 5G frekvensband med icke standard 5G-router, men gratis, så det spelar väl inte så stor roll.

Man kan väl fundera på hur många operatörer som ska få, eller har råd, att bygga 5G för yttäckning på höga frekvenser 24/28GHz. Det kostar att montera upp sändare var 300:e meter. Kanske man skulle bygga något öppet/gemensamt? Typ Sweden-Open-5G-broadband. Jfr Öppen Fiber eller operatörernas gemensamma och oheliga samarbeten med 3G och 4G.
 
  • Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
Men t.ex. Telia och Tele2 samarbete blev komplicerat, t.ex. kunde Telia inte bygga företagsanpassade nät med 3G då man inte hade någon licens för 3G. Så hos företagen blev det GSM/Edge som fick användas och användarna förstod inte varför man fick dålig mottagning då mobilerna prioriterade 3G masterna utanför byggnaderna.
Så med 5G som ramverk för flera olika lösningar/implementeringar blir det ändå mera komplext vilka tjänster som sedan ska kunna levereras.
Däremot så verkar ju PTS öppna för att tilldela företag licenser för lokala 5G-nät.
 
kisumisu
R RoAd skrev:
Begränsning låter väl rimligt. Censur är det i.a.f. inte. Anledningen till att jag rättade dig är för att ordet censur allt för ofta missbrukas. Det har inget att göra med din rätt att fildela i kommersiella aktörers nätverk ;)
Nä nä...men skulle en operatör t ex begränsa Facebook, Netflix, Viaplay, Youtube....skulle det bli liv i luckan.

Men så länge det bara berör några få är det väl okej begränsa. Lite tråkigt när så många har den åsikten.
 
  • Gilla
ajn82
  • Laddar…
kisumisu
blackarrow blackarrow skrev:
På icke 5G frekvensband med icke standard 5G-router, men gratis, så det spelar väl inte så stor roll.

Man kan väl fundera på hur många operatörer som ska få, eller har råd, att bygga 5G för yttäckning på höga frekvenser 24/28GHz. Det kostar att montera upp sändare var 300:e meter. Kanske man skulle bygga något öppet/gemensamt? Typ Sweden-Open-5G-broadband. Jfr Öppen Fiber eller operatörernas gemensamma och oheliga samarbeten med 3G och 4G.
Skulle nog vara bra om det var sedan "äkta öppenhet" och INTE sådant som Telia öppen villafiber, Telenors Openuniverse osv. Typ staten sköter masterna och låter fri konkurrens råda i näten!

Dvs alla operatörer och kunder spelar med lika villkor. Internet är ju viktigt och borde börjas jämföras med public service.

Sedan låter det lite en aning overkill ha basstation var 300m. Tom dagens 4G skulle fungera bättre om det fanns dubbelt så många master än det är idag.
 
Redigerat:
blackarrow blackarrow skrev:
På icke 5G frekvensband med icke standard 5G-router, men gratis, så det spelar väl inte så stor roll.

Man kan väl fundera på hur många operatörer som ska få, eller har råd, att bygga 5G för yttäckning på höga frekvenser 24/28GHz. Det kostar att montera upp sändare var 300:e meter. Kanske man skulle bygga något öppet/gemensamt? Typ Sweden-Open-5G-broadband. Jfr Öppen Fiber eller operatörernas gemensamma och oheliga samarbeten med 3G och 4G.
Hehe, kanske nåt för oss fiberföreningar på landet?
 
K karlmb skrev:
Hehe, kanske nåt för oss fiberföreningar på landet?
Intressant tanke. Man får gräva ner fiber + elkabel och sätta upp små basstationer och slipper gräva sista biten till husen. Efteranslutning blir enkelt om avståndet är inom radions räckvidd.

Är det inte tätbebyggt behöver man inte kapaciteten uppe på 24/26MHz (med begränsad räckvidd typ 300m).
Kanske 3.6Mhz bandet skulle vara lagom, men det ska ju teleoperatörerna använda.
Att bli fast-mobilbredbandsoperatör är väl inte billigt dock.:thinking:

Undrar vad det skulle kosta att bygga ett 5G nät i glesbyggd?
Köpa tjänsten från någon teleoperatör?

Ska det gå att ringa i nätet också, eller bara internet?
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Mats-S
N Nerre skrev:
Se mitt tidigare inlägg om att med fiber idag finns det standarder som klarar 100 Gbit/s över sträckor på 8 mil. Det finns exakt noll trådlösa lösningar som ens kommer i närheten av det idag. Och detta är trådlöst jämfört med en fiber. Men i en fiberkanel kan du trycka in flera fibrer.
Absolut, helt rätt när det gäller ödemarkerna och avfolkningsbygden, där man har långa avstånd till masterna.
Men i våra mera tätbefolkade områden hävdar jag att jag har rätt. Allt hänger på det personliga behovet, vilket jag påpekade väldigt tydligt med exemplen om latencyn påverkan beroende på vad man använder nätet till.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Det jag kommenterade var ju att fiber skulle tillhöra det förgångna.

För operatörerna är ju fördelen med fiber uppenbar: Man kan ta ut investeringen av kunden.

Ska de sätta upp tusentals basstationer för 5G är det nåt som det kommer att ta lång tid att tjäna in eftersom de kommer behöva ta in den investeringskostnaden på trafikavgifter. Och om det blir "flat rate" så kommer de ju att priskonkurrera med fiber.

Vem vill betala 400 spänn i månaden för 5G när fiber kostar hälften?
 
K karlmb skrev:
Hehe, kanske nåt för oss fiberföreningar på landet?
I väntan på en eventuell uppgradering till 5G kan ni som alternativ undersöka lösningarna nedan. Beroende på hur många fastigheter som är villig att ansluta sig brukar installationskostnaden starta på ca 25-30 tkr med en avtalsperiod på 10 år. Om det är en väldigt liten samfällighet behövs ofta en kontantinsats och/eller förhöjd månadsavgift.


Om det finns en Telestation eller grannby med fiber inom ca 10 km kan ni bygga en egen radiolänk med relativ billiga high-speed CPE point-to-point parabolantenner (ca 15-20 tkr). Har ni tillgång till traktor rekommenderar jag att ni gräver och kanaliserar själva eftersom markarbetet är den absolut största kostanden om ni skulle köpa in den tjänsten externt.

För övrigt bör ni kontakta kommunens fibersamordnare samt gå med i Svenska Stadsnätsföreningen (ssnf.se) som associerad gratismedlem.
 
Redigerat:
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Mats-S
N Nerre skrev:
Ska de sätta upp tusentals basstationer för 5G är det nåt som det kommer att ta lång tid att tjäna in eftersom de kommer behöva ta in den investeringskostnaden på trafikavgifter. Och om det blir "flat rate" så kommer de ju att priskonkurrera med fiber.
Vem vill betala 400 spänn i månaden för 5G när fiber kostar hälften?
Trådlöst hör framtiden till, självklart kommer man att sätta upp tusentals basstationer för 5G. Det är ungefär som när internet kom, "alla" undrade vad man skulle ha det till. När 5G kommer och vi konsumenter upptäcker att det lätt ersätter fiber, då väljer nog många bort fiberinvesteringen till huset.

Nackdelen med fibern är att den funkar endast lokalt i det egna huset, 4/5G-kopplingen är/blir flexibel, funkar (kommer att funka) "överallt" (om vi pratar om någorlunda befolkade områden). Tex kör jag i nuläget samma 4G abonnemang hemma som på sommarstället, mellan platserna perfekt mottagning (ljud/bild) i bilen längs hela vägen. Äkta Obegränsad surf, drar typ 500-1000G i månaden för 350kr + 20 kr för extra datakort.

5G blir ingen fluga ;-)
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Känns som tråden börjar om gång på gång nu då den börjar bli lång.
Hur 5G kommer att utvecklas och vilka implementeringar har diskuterats några gånger utifrån att det inte är en "standard" som tidigare teknologier. Så vilka basstationer av 5G som sätts upp är beroende av implementering och frekvenser.
Men det finns beskrivet tidigare i tråden.;) Så att enbart säga 5G säger inget.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
Japp och alla som ska "försvara" sitt beslut att inte sätta in fiber med "framtiden".
Vill man ha nu eller ska man vänta?
Själv har jag haft fiber sen ca 2000 tack vare vårat svenska geni och hjälte Jonas Birgersson såg till att Sverige skulle ligga i framkant och man bodde på ort där det togs till vara.
Tyvärr gjorde inte alla det och det har bromsat hela sverige
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.