Hobbysnickare
· Västragötaland
· 183 inlägg
Jag har uppskattat alla andras byggtrådar här på forumet, så jag tänkte ge mig på ett försöka att göra en egen. Så denna tråd är för arkadspelet som jag tidigare postade det färdiga resultatet på i Stora skryttråden. Vi får se hur det går.
Jag hade funderat på att göra ett arkadspel en tid, men det låg egentligen längre ner i prioritet i listan över saker jag ville bygga. När jag var och köpte lite alm för ett annat projekt, från en liten såg i närheten, så passade jag på att spontanköpa lite körsbärsvirke samtidigt. Jag tyckte det var så fint så jag bestämde mig för att starta med detta projekt istället.
För en gång skull så skissade jag lite på vad jag ville göra innan jag började med själva projektet. Jag gjorde också några prototyper i kartong, för att se hur mycket plats som kunde behövas för skärmen jag hade. Det var nog bra att jag gjorde det, annars hade jag nog gjort den för liten, skärmen behövde mer plats än vad jag hade förväntat mig.
Sedan var det dags för att dimensionera virket. Det var en del sprickor och kvistar, så det blev lite pusslande för att få ut bra bitar. Jag grovkapade upp plankorna i ungefär rätt längd, sedan kantade jag ena sidan förhand. Virket var relativt lättsågat, men jag har nu ändå köpt mig en cirkelsåg, vilket blir skönt när det är lite grövre virke.
Riktning av två sidor handjagades. Detta tog sin lilla tid, men jag gillar verkligen att handhyvla, så det var en riktigt trevlig del av projektet. För att få sidorna parallella plockade jag fram bordssågen, min handsågning är inte tillräckligt bra för att jag skall lita att sidorna blir helt parallella. Moment som genererar mycket damm gör jag utomhus, så denna delen fick vänta tills det blev fint väder.
När projektet hade fortskridit till denna fas hade jag också ändrat mig på designen. Jag ville få till en retro-futuristisk design och hade kluddat på en ny skiss som jag var ganska nöjd med. Lite senare ändrade jag mig igen, men då hade jag kommit så långt att det inte gick att ändra designen. Det kanske kan bli ett framtida projekt.
Så var det dags att börja bygga upp. Limmade samman bottenpanelen och sidopanelerna.
Jag hade funderat på att göra ett arkadspel en tid, men det låg egentligen längre ner i prioritet i listan över saker jag ville bygga. När jag var och köpte lite alm för ett annat projekt, från en liten såg i närheten, så passade jag på att spontanköpa lite körsbärsvirke samtidigt. Jag tyckte det var så fint så jag bestämde mig för att starta med detta projekt istället.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
För en gång skull så skissade jag lite på vad jag ville göra innan jag började med själva projektet. Jag gjorde också några prototyper i kartong, för att se hur mycket plats som kunde behövas för skärmen jag hade. Det var nog bra att jag gjorde det, annars hade jag nog gjort den för liten, skärmen behövde mer plats än vad jag hade förväntat mig.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Sedan var det dags för att dimensionera virket. Det var en del sprickor och kvistar, så det blev lite pusslande för att få ut bra bitar. Jag grovkapade upp plankorna i ungefär rätt längd, sedan kantade jag ena sidan förhand. Virket var relativt lättsågat, men jag har nu ändå köpt mig en cirkelsåg, vilket blir skönt när det är lite grövre virke.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Riktning av två sidor handjagades. Detta tog sin lilla tid, men jag gillar verkligen att handhyvla, så det var en riktigt trevlig del av projektet. För att få sidorna parallella plockade jag fram bordssågen, min handsågning är inte tillräckligt bra för att jag skall lita att sidorna blir helt parallella. Moment som genererar mycket damm gör jag utomhus, så denna delen fick vänta tills det blev fint väder.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
När projektet hade fortskridit till denna fas hade jag också ändrat mig på designen. Jag ville få till en retro-futuristisk design och hade kluddat på en ny skiss som jag var ganska nöjd med. Lite senare ändrade jag mig igen, men då hade jag kommit så långt att det inte gick att ändra designen. Det kanske kan bli ett framtida projekt.
Logga in
Skapa konto
Så var det dags att börja bygga upp. Limmade samman bottenpanelen och sidopanelerna.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Hobbysnickare
· Västragötaland
· 183 inlägg
Jag tog fram en mall till sidorna att använda till fräsning. Första gången för mig, det gick över förväntan.
Finjusterade dimensionen inför fogningen av skåpet.
Hade tänkt sinka skåpet, men jag kände mig lite rostig på sågandet, så innan jag satte igång så körde jag ett litet träningsläger. Till slut kände jag mig tillräckligt säker för att ta itu med uppgiften.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Finjusterade dimensionen inför fogningen av skåpet.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Hade tänkt sinka skåpet, men jag kände mig lite rostig på sågandet, så innan jag satte igång så körde jag ett litet träningsläger. Till slut kände jag mig tillräckligt säker för att ta itu med uppgiften.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Hobbysnickare
· Västragötaland
· 183 inlägg
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Jag drog av mitt sista sågblad till lövsågen, så jag fick långa pojkens lilla såg till dom sista bitarna.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Dom nya stämjärnen var riktigt bra.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Hobbysnickare
· Västragötaland
· 183 inlägg
Generalrepetition innan limning. Dessa stora limningar är det jag gillar minst i ett projekt, väldigt stressigt tycker jag. Inför denna limning skaffade jag nytt lim med längre öppettid. Det skall ha en öppettid på över 10 minuter, blev stressigt än då. Nästa gång så ska jag fundera på att skaffa ett hudlim, för öppettider på 30+ minuter.
Så började jag på fronten och monitorn. Gjorde detta i plywood. Detta första försök ville jag ha ett välvt uttag för monitorn. Det blev inte riktigt bra tillslut, så jag kasserade detta senare och gjorde en ny panel men raka sidor.
Jag tillverkade små hyllor av bitar av körsbärsträt till intrumentpanelen. Dom har samma fiberriktning som sido- och instrumentpanelen så att dom skall expandera/krympa i takt med panelerna.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Så började jag på fronten och monitorn. Gjorde detta i plywood. Detta första försök ville jag ha ett välvt uttag för monitorn. Det blev inte riktigt bra tillslut, så jag kasserade detta senare och gjorde en ny panel men raka sidor.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Jag tillverkade små hyllor av bitar av körsbärsträt till intrumentpanelen. Dom har samma fiberriktning som sido- och instrumentpanelen så att dom skall expandera/krympa i takt med panelerna.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Hobbysnickare
· Västragötaland
· 183 inlägg
Innan jag gick in på den riktiga instrumentpanelen så gjorde jag en provpanel i plywood, för att pröva om layouten käns bra. När jag var nöjd så gjorde jag den riktiga.
Så här dags hade jag också gjort det jag kallar ljudpanelen. Efter ett antal olika idéer på hur jag skulle göra detta så bestämde jag mig för den lättaste lösningen, som var att borra små hål i panelen för högtalarna. Länge funderade jag på att ha någon sorts tyg, men jag hittade inget som jag tyckte var riktigt bra och jag hade ingen riktigt bra idé för hur jag skulle sätta fast tyget så att det skulle se bra ut.
Jag bestämde mig tidigt att jag ville ha lätt åtkomst till innandömmet av skåpet. Jag gjorde en tvådelad dörr.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Så här dags hade jag också gjort det jag kallar ljudpanelen. Efter ett antal olika idéer på hur jag skulle göra detta så bestämde jag mig för den lättaste lösningen, som var att borra små hål i panelen för högtalarna. Länge funderade jag på att ha någon sorts tyg, men jag hittade inget som jag tyckte var riktigt bra och jag hade ingen riktigt bra idé för hur jag skulle sätta fast tyget så att det skulle se bra ut.
Logga in
Skapa konto
Jag bestämde mig tidigt att jag ville ha lätt åtkomst till innandömmet av skåpet. Jag gjorde en tvådelad dörr.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Hobbysnickare
· Västragötaland
· 183 inlägg
Nu är vi inne på upploppet. Monitor- och ljudpanelen, som är plywood, målade jag med en vattenbaserad lackfärg. Körsbärspanelerna lackade jag med en golvlack som jag redan hade. Jag gjorde lite olika tester innan jag bestämde mig. Jag testade först linolja och danishoil, det såg bra ut, men ger nog inte tillräckligt med skydd. Sedan testade jag med hårdvaxolja, men jag gillade inte resultatet. Slutligen testade jag med glovlacket, eftersom jag redan hade det och blev nöjd med resultatet, så jag körde med det.
Sista monteringen och sladdragning. Enligt intruktionerna så spelade det ingen roll vilken kontroll man anslöt till vilken pin på microcontrollen, det skulle gå att konfigurera kontrollerna senare i retro-pi. Det visade sig att detta inte stämde när man har en 2-player controller. Då var det viktigt att joystickens anslutningar var ansluten till rätt pin, annars så fungerade det bara att spela med en spelare.
Så. Det var det. Jag får tacka alla som orkat läsa sig igenom denna lilla roman om bygget av mitt arkadspel. Om ni har några frågor så får ni gärna ställa dom, så svara jag så gott jag kan.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Sista monteringen och sladdragning. Enligt intruktionerna så spelade det ingen roll vilken kontroll man anslöt till vilken pin på microcontrollen, det skulle gå att konfigurera kontrollerna senare i retro-pi. Det visade sig att detta inte stämde när man har en 2-player controller. Då var det viktigt att joystickens anslutningar var ansluten till rätt pin, annars så fungerade det bara att spela med en spelare.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Så. Det var det. Jag får tacka alla som orkat läsa sig igenom denna lilla roman om bygget av mitt arkadspel. Om ni har några frågor så får ni gärna ställa dom, så svara jag så gott jag kan.
Produkter som diskuteras: "linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Verktygstokig
· Halland
· 7 527 inlägg
Grymt!
Mycket fint!
Laxstjärtarna ser också fina ut! Ser att du sågar dessa med lövsåg. Jag blev själv inte helt vän (ännu) med min kontursåg i mina laxstjärtstester, och föredrar stämjärn endast. Dock ’fuskade’ jag lite senast med att borra bort det mesta med ett lagom stort borrstål.
Känner också igen stressen med limning, så jag har börjat använda hudlimmet Old Brown Glue. Även om man måste värma upp det innan limning, så går det snabbt att koka upp varmvatten i vattenkokaren och sedan låta flaskan stå en stund i det varma vattnet. Visst är det bekvämare att använda ’vanligt’ lim direkt från flaskan, men å andra sidan blir själva limningen mindre stressande. Och OBG, som är ’färdigblandat’ hudlim, är ju ändå bekvämare än att behöva lägga flingor i blöt och blanda själv.
Laxstjärtarna ser också fina ut! Ser att du sågar dessa med lövsåg. Jag blev själv inte helt vän (ännu) med min kontursåg i mina laxstjärtstester, och föredrar stämjärn endast. Dock ’fuskade’ jag lite senast med att borra bort det mesta med ett lagom stort borrstål.
Känner också igen stressen med limning, så jag har börjat använda hudlimmet Old Brown Glue. Även om man måste värma upp det innan limning, så går det snabbt att koka upp varmvatten i vattenkokaren och sedan låta flaskan stå en stund i det varma vattnet. Visst är det bekvämare att använda ’vanligt’ lim direkt från flaskan, men å andra sidan blir själva limningen mindre stressande. Och OBG, som är ’färdigblandat’ hudlim, är ju ändå bekvämare än att behöva lägga flingor i blöt och blanda själv.
Verktygstokig
· Halland
· 7 527 inlägg
Harald Nyborg säljer bra hundgodis som består av hud, perfekt för att koka hudlim på.Microkatten skrev:Mycket fint!
Hobbysnickare
· Västragötaland
· 183 inlägg
Tack! Tidigare körde jag också enbart stämjärn när jag laxade. Jag tycker dock att det kändes som att stämjärnen trycktes in förbi baslinjen mer (eller hur jag nu skall förklara det) än vad som sker när jag först plockar bort det mesta med sågen. Jag litar inte helt på min sågteknik med lövsågen, bladet vandrar lite som det vill på baksidan av snittet, så jag har rätt stora marginaler. Men jag tycker det funkar bra.Microkatten skrev:Mycket fint!
Jag skall kolla upp det där limmet. Det hade varit skönt att kunna ta det lite mer lugnt vid limningarna.
Lövsåg funkar säkert fint, som alltid är det en vane- och övningssak för att bli duktig. Jag är t.ex. osäker hur hårt jag kan spänna bladet utan att det går av, och så blir det istället alltför dåligt spänt och sågar dåligt. Jag har helt enkelt inte full koll på verktyget (ännu).
Stämjärnet är jag däremot betydligt mer van med, så jag hugger t.ex. bort rejält med trä på rimligt avstånd från baslinjen, och sedan går det bra att närma sig (den fördjupade) baslinjen utan kompressionsproblem. Eller börjar lite nättare vid baslinjen.
Stämjärnet är jag däremot betydligt mer van med, så jag hugger t.ex. bort rejält med trä på rimligt avstånd från baslinjen, och sedan går det bra att närma sig (den fördjupade) baslinjen utan kompressionsproblem. Eller börjar lite nättare vid baslinjen.
Jo, men det är också en konst att lära sig, rätt koktid, mängd vatten osv. Man kan ju också använda geletinblad, koka ben o dyl. Så mycket att lära, så lite tidFrustrator skrev:
Verktygstokig
· Halland
· 7 527 inlägg
Supersvårt!Microkatten skrev:
Bara att klippa ner hudbitarna i vatten och låta småputtra tills det klibbar ihop fingrarna. Klart!
Det som blir över torkar man och har till nästa gång.
Hobbysnickare
· Västragötaland
· 183 inlägg
Hur lång tid tar det? Måste jag vakta hela tiden? Kan det koka för länge? Skall det då användas direkt när det är hett? Hur svalt får det bli innan styrkan försvinner? Hur starkt blir det? Osv. Jag vet nog hur det blir när jag skall göra något ’enkelt’ - djävulen finns i detaljerna Ungefär som när jag skulle göra tryffel för en vecka sedan, bara koka grädde, choklad och smör. Men så skar det sig, grrrr...Frustrator skrev: