Ångrar ni att ni har skaffat fiber?

  • Ja, jag har skaffat fiber och ångrar mig :(

    76 Röster 3,1%
  • Nej, jag är nöjd med mitt val att skaffa fiber :)

    1 751 Röster 72,0%
  • Jag har inte haft möjlighet att skaffa fiber.

    183 Röster 7,5%
  • Hade inte köpt huset om det inte haft (snabb möjlighet till) fiber

    422 Röster 17,4%
  • Antal röster
    2 432
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
[länk]
Saxat från länken: "Med 5G blir fibern som är nedgrävd kors och tvärs historia"

Eftersom datakommunikation till 5G-stationernas utförs med hjälp av kvantpartikelstrålning... :rofl::rofl::rofl:
 
Redigerat:
  • Gilla
Hullefar och 1 till
  • Laddar…
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Ja ja vi får se...även om det den trådburna kommunikationen kanske alltid kommer att vara snabbar så är det en fråga om åsikt ifall den trådlösa är snabb nog.
Jag personligen väljer ibland trådlösa lösningar bara för att det är skönt att slippa sladdar även om det kanske skulle vara ”bättre” med ”trådburen” lösning.

Trevlig helg på er!
Ska man vara riktigt petig är radio-kommunikation faktiskt snabbare är fiber men det är en helt annan fråga.

Trevlig helg på dig också! :D
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Gimp Gimp skrev:
Det är idag till och med så att det går snabbre att skicka stora mängder data med flyg än fiber eller satellit.
Ja jag vet inte om det är en skröna men jag hörde för kanske 10-15 år sen om att Google replikerade sina sökindex genom att skicka lådor med hårddiskar via flyg.

Om man tänker sig en vanlig resväska så kan man väl klämma in 20 stycken 3,5-tumsdiskar, säg att man skippar de dyraste och håller sig till 1 TB-diskar. Det blir i alla fall 20 TB. Eller 160 Tbit. Eller 160 000 Gbit (nu räknar jag bas 10 för enkelhets skull). För att motsvara 1 Gbit/ så får resan alltså ta max 160 000 sekunder. Det blir 44 timmar om jag inte räknar fel. Gör man resan snabbare än 44 timmar blir det alltså mer än 1 Gbit/s.

Tar man två resväskor på samma flygplan dubblerar man överföringshastigheten.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 1 till
  • Laddar…
Underskatta inte bandbredden hos en lastbil full med hårddiskar...
 
  • Gilla
  • Haha
Hullefar och 4 till
  • Laddar…
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Ska man vara riktigt petig är radio-kommunikation faktiskt snabbare är fiber men det är en helt annan fråga.
Vad menar du med snabbare?

Jag antar att du pratar om signalens hastighet genom mediat, d.v.s. att ljusets hastighet är högre i luften än i glasfiber?

Men det som är intressant i detta fall är ju praktisk dataöverföringshastighet.

Var hittar du en radiolänk som klarar 100 Gbit/s över en sträcka på 8 mil? (Jämförelse från 100GBASE-ZR)

Och notera att med fiber kan du dra flera fibrer parallellt. Med 8 fibrer blir det 800 Gbit/s, med 32 fibrer blir det 3200 Gbit/s.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Vad menar du med snabbare?

Jag antar att du pratar om signalens hastighet genom mediat, d.v.s. att ljusets hastighet är högre i luften än i glasfiber?

Men det som är intressant i detta fall är ju praktisk dataöverföringshastighet.

Var hittar du en radiolänk som klarar 100 Gbit/s över en sträcka på 8 mil? (Jämförelse från 100GBASE-ZR)

Och notera att med fiber kan du dra flera fibrer parallellt. Med 8 fibrer blir det 800 Gbit/s, med 32 fibrer blir det 3200 Gbit/s.
Men sluta med era fakta!!! 5g dödar fiber och trådlöst är bäst och Shannons theorem är hittepå!!11
Jag kan faktiskt streama sd med 4g under lågtrafik med väldigt få avbrott om ingen annan använder uppkopplingen så fiber är helt onödigt!! Snart är naturlagarna omkullkastade och alla fibersuckers står med skägget i medieovandlaren när trådlöst är typ tusen gånger snabbare!
 
  • Gilla
  • Haha
Hullefar och 7 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Vad menar du med snabbare?
Jag antar att du pratar om signalens hastighet genom mediat, d.v.s. att ljusets hastighet är högre i luften än i glasfiber?
Precis så! (y)

Och precis som du beskriver ska detta inte blandas ihop med överförings-kapaciteten över långa avstånd där fiber är det enda praktiska alternativet. Skillnaden i signalhastighet mellan luft och fiber har alltså ingen praktisk betydelse för oss vanliga konsumenter.

Trevlig helg! :D
 
F faf skrev:
Men sluta med era fakta!!! 5g dödar fiber och trådlöst är bäst och Shannons theorem är hittepå!!11
Jag kan faktiskt streama sd med 4g under lågtrafik med väldigt få avbrott om ingen annan använder uppkopplingen så fiber är helt onödigt!! Snart är naturlagarna omkullkastade och alla fibersuckers står med skägget i medieovandlaren när trådlöst är typ tusen gånger snabbare!
Bra fakta! Trevlig helg och skål på dig också! :p
 
F faf skrev:
Men sluta med era fakta!!! 5g dödar fiber och trådlöst är bäst och Shannons theorem är hittepå!!11
Jag kan faktiskt streama sd med 4g under lågtrafik med väldigt få avbrott om ingen annan använder uppkopplingen så fiber är helt onödigt!! Snart är naturlagarna omkullkastade och alla fibersuckers står med skägget i medieovandlaren när trådlöst är typ tusen gånger snabbare!
O internet är en fluga.:rofl:

Skärmavbild av Google-söksida med frasen "internet är en fluga" och sökresultat som refererar till detta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Ines_Uusmann
 
  • Haha
  • Gilla
  • Wow
karlmb och 3 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Underskatta inte bandbredden hos en lastbil full med hårddiskar...
Latencyn lämnar lite att önska.
 
  • Haha
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Bra fakta! Trevlig helg och skål på dig också! :p
:beer::giggle:
 
  • Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
K knipo skrev:
O internet är en fluga.:rofl:

[bild]

[länk]
Och 640 k ram räcker för alla :D
 
  • Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Ja jag vet inte om det är en skröna men jag hörde för kanske 10-15 år sen om att Google replikerade sina sökindex genom att skicka lådor med hårddiskar via flyg.

Om man tänker sig en vanlig resväska så kan man väl klämma in 20 stycken 3,5-tumsdiskar, säg att man skippar de dyraste och håller sig till 1 TB-diskar. Det blir i alla fall 20 TB. Eller 160 Tbit. Eller 160 000 Gbit (nu räknar jag bas 10 för enkelhets skull). För att motsvara 1 Gbit/ så får resan alltså ta max 160 000 sekunder. Det blir 44 timmar om jag inte räknar fel. Gör man resan snabbare än 44 timmar blir det alltså mer än 1 Gbit/s.

Tar man två resväskor på samma flygplan dubblerar man överföringshastigheten.
Kollade faktiskt inte upp fakta innan jag skrev, infon kom från IT-avdelningen på jobbet.
Men, jo, det finns faktiskt en tjänst man kan hyra som tycker att dom är snabbare än.... 100MBit lina, 100 eller 480TB https://cloud.google.com/transfer-appliance/
 
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
För tätort ja för glesbyggd nej. Försök övertyga alla som bor på glesbyggd att man inom kort kommer få "full" 5G.

Jag vet inte vilken operatör du jobbar för men jag har en viss insikt och det kommer dröja många år om ens alls innan någon operatör kommer ha full täckning med "höghastighets" 5G i glesbyggd.
Du läser inte vad jag skrev. Jag skrev att vi _tillverkare_ utgår ifrån att det om 10 år finns fiber fram i princip överallt. Dvs även hem. Vi tror att vi kommer att kunna leverera väldigt höga hastigter utan avbrott när man rör sig. Men fiber kommer att finnas. Det finns redan nästan överallt i Sverige.
 
  • Gilla
karlmb och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.