Hej!
Gjorde en tråd i "Socialt och projekt" men provar lägga ut här också. Kanske får bättre respons från planlösningseliten i den här delen av forumet.

Det är liknande planlösning som Myresjöhus Båstad/Milton, med några ändringar:
40 cm bredare vardagsrum
30 cm bredare kök
20 cm bredare del där det är två sovrum och kontor.
Lite ändrat vid badrum och stora sovrummet.

Så här ser det ut:

Ritad planlösning av ett hus med måttangivelser, betonar bredare kök, vardagsrum och sovrum än standardmodellen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Köksbordet jag ritat in än 2.20 långt. Vårat nuvarande köksbord med 6 stolar är 1.90, men det känns lite litet.

Funderingar:
Bredda köket typ 20 cm till? Och ta lite utrymme från hallen, 2.70 i bredd där borde räcka.

"konstig" placering av dörrar till badrum och stora sovrummet?

Huset är 154 m2 Boa, jämfört med Båstad/Milton som ligger på 146 m2.
Svartvit planritning av ett hus med utökade mått på vardagsrum, kök och sovrum, inklusive möblering och måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lämnar det så.
Förslag?
 
Hemmakatten
Tyvärr, tycker det hus känns mindre och har sämre planlösning än Myresjöhuset. Framför allt badrummet, det är ett stort no no att ha ingång från kök och vardagsrum. Och lite snålt med köksskåp.

Vad är det som ni inte tycker om med Myresjöhuset? Och som ni vill ändra på och uppnå?
 
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Tyvärr, tycker det hus känns mindre och har sämre planlösning än Myresjöhuset. Framför allt badrummet, det är ett stort no no att ha ingång från kök och vardagsrum. Och lite snålt med köksskåp.

Vad är det som ni inte tycker om med Myresjöhuset? Och som ni vill ändra på och uppnå?
Om vi börjar med wc så ville vi få in en bastu. Att endast bygga om klädkammaren till bastu blev inte bra. Vill ha en bastu som är 2m bred. Samt att det blev svårt med bastudörren.
Men jag är inte heller helt förtjust av hur det blev.

Köket breddade vi för att det kändes trångt. Men det kan man ju göra oavsett. Lösning med badrummet.

Sen vill vi ha lite större barnrum än 9 m2.
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Men jag tror jag fick en idé nu.
Ska prova rita imorgon och se hur det blir.
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Gällande köksskåp så är det samma som Myresjöhuset är det tänkt. Det är mer skåp än vi har idag, och det tror vi kommer fungera bra.
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Hittade en bild på telefonen sen tidigare, med några röda streck inritiade som jag inte kan ta bort nu.

Ritning av lägenhetsplan med röda streck markerade i badrummet, svårt att placera garderob.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det blir ganska "plottrigt" i badrummet och svårt att ens få in en garderob.

Det som känns bra är att "få bort" dörrarna till badrum och sovrum och få lite mer väggyta i vardagsrummet.
 
Okej. Har ritat om lite nu.
Fick bort sovrumsdörren från vardagsrumsväggen, så det känns bra.
Krympte vardagsrummet till 5,40 (från 5,80) m invändigt (tillbaka till samma som Båstad), för att kunna flytta bort dörren (göra sovrummet "längre")

Gjorde köket 30 cm bredare, så nu ska det nog gå bra att få in ett 8-bord om man så vill.
Köket är nu 60 cm bredare än "ursprunget".

Utvändiga mått är samma som tidigare.

Åsikter?
Översiktsplan av ett hus med uppmätta rum inklusive ett 5,40 m vardagsrum och ett breddat kök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Översiktlig planritning av en bostad med mått, inklusive ett större rum på 16 m², och angränsande kök och badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Pröva hur det blir med badrummet om du flyttar bastun till där duschen är inritad, duschen där toastolen är inritad och så slutligen både handfat och toastol mot tvättstugan. Då får man handfat och toastol närmare varandra och för det mesta så är det ju de två delarna man ska till.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Pröva hur det blir med badrummet om du flyttar bastun till där duschen är inritad, duschen där toastolen är inritad och så slutligen både handfat och toastol mot tvättstugan. Då får man handfat och toastol närmare varandra och för det mesta så är det ju de två delarna man ska till.
Menar du så här?

Har inte ändrat storleken något på bastun, men man skulle kanske kunna dra ut den lite mot duschen, och göra den lite "grundare" så att det blir mer plats mellan WC-stol och vägg.

Ritning av badrumsplan med bastu, dusch, WC och måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritning av badrumsplan med bastu, dusch, WC och måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ritade om bastun lite;
Ritning av bastu med måttangivelser och planlösning inklusive bänkar och kamin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Men nu när du ändå är här i tråden @BirgitS , har du några åsikter om köket?

Det blir överskåpar. Resten framgår väl av ritningen tror jag. Tänker ett stående skafferi bredvid kyl och frys.
 
Lägger ut en bild på hela planlösningen som den ser ut just nu. Inte riktigt 100 %.
Lade in en 1,30-cirkel i varje badrum, och båda verkar klara just den delen. Sen är det ju fler krav med avstånd mellan WC och vägg osv, men minst en WC ska väl kunna klara kraven.

Planlösning av hus med utmärkta rum och mått, inklusive cirkelmarkeringar i badrummen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Det blev ju lite trångt för toastolen där, du kan vrida den 90 grader (eller är 125 cm för lite enligt tillgänglighetskraven?) eller byt plats på toastolen och handfatet för att sen vrida handfatet 90 grader (120 cm lång kommod?). Du får kolla tillgänglighetskraven också, det är ju mer än bara rullstolscirkeln att tänka på.

Ugn och mikro var?
Hur långt blir det mellan skåpen och stolarnas baksida?
Det ska ju gå att öppna diskmaskinen.
Fundera på om det blir bättre att spegelvända skåpraden, dvs. byta plats på ho och häll, då får man närmare mellan förvaringen och hon vilket är en vanligare sträcka än mellan förvaringen och hällen.

Men storleksmässigt är det nog rätt likt vad vi hade i huset och det fungerade hyfsat även om det känns väldigt skönt nu när vi har större.

Om man gillar en mer öppen planlösning kanske det fungerar att ha högskåpen närmast fönstret och sen göra en L-formad underskåpsrad med en halvö mot vardagsrummet. Själv tycker jag det kan vara trevligare om köket är lite mer avskilt som i ditt förslag.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det blev ju lite trångt för toastolen där, du kan vrida den 90 grader (eller är 125 cm för lite enligt tillgänglighetskraven?) eller byt plats på toastolen och handfatet för att sen vrida handfatet 90 grader (120 cm lång kommod?). Du får kolla tillgänglighetskraven också, det är ju mer än bara rullstolscirkeln att tänka på.

Ugn och mikro var?
Hur långt blir det mellan skåpen och stolarnas baksida?
Det ska ju gå att öppna diskmaskinen.
Fundera på om det blir bättre att spegelvända skåpraden, dvs. byta plats på ho och häll, då får man närmare mellan förvaringen och hon vilket är en vanligare sträcka än mellan förvaringen och hällen.

Men storleksmässigt är det nog rätt likt vad vi hade i huset och det fungerade hyfsat även om det känns väldigt skönt nu när vi har större.

Om man gillar en mer öppen planlösning kanske det fungerar att ha högskåpen närmast fönstret och sen göra en L-formad underskåpsrad med en halvö mot vardagsrummet. Själv tycker jag det kan vara trevligare om köket är lite mer avskilt som i ditt förslag.
Badrum :
Jo precis. Ska prova flytta runt lite. Gällande tillgänglighet så har jag inte 100 koll på dom kraven, kan hända lilla badrummet klarar dom (om man byter ut badkaret mot en fällbar duschvägg vilket borde vara OK så det är en enkel åtgärd).

Kök:
Ugn under spis.
Mikro, ej bestämt.

Om man byter plats på jo och häll, ska man ha kvar diskmaskinen där den är då? Jag tycker det är skönt att ha ho och diskmaskin bredvid varandra. Får fundera på det.

Avstånd mellan stolsrygg och bänk är typ 130 cm eller något. Har inte tillgång till dator just nu. Men det ska räcka.

Jag gillar också att köket är lite mer avskärmat, dämpar lite ljud också.
 
BirgitS
Det här är en bra broschyr när det gäller tillgänglighetskraven: https://www.nacka.se/497ec2/globala...iktlinjer/tillganglighet-och-anvandbarhet.pdf

Jag tänkte att diskmaskinen följer med diskhon.
Det finns mikro för överskåp och det brukar fungera bäst om mikron är rätt nära hällen. Dock blir det besvärligare för 10-åringar att använda mikron för att värma ett mellanmål efter skolan när den är i ett överskåp. Man kan också ha en fristående mikro på en hylla i skafferiet.

130 cm är ju gott om plats, mycket mer än vad vi hade i vårt hus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.