Finns det verkligen något ställe inom transportbranchen där det blir dyrare ju längre tid det tar? Tvärtom brukar det ju kosta mer om man vill ha snabbare transport.

Ok, taxi är gränsfall, men idag har nästan alla taxibolag fastpris som gäller för en sträcka oavsett hur lång tid det verkligen tar att köra det. Om taxi kan ha fastpris på det viset utan att göra stora förluster så borde hantverkare också klara av det.
 
wildeside
N Nerre skrev:
Finns det verkligen något ställe inom transportbranchen där det blir dyrare ju längre tid det tar? Tvärtom brukar det ju kosta mer om man vill ha snabbare transport.

Ok, taxi är gränsfall, men idag har nästan alla taxibolag fastpris som gäller för en sträcka oavsett hur lång tid det verkligen tar att köra det. Om taxi kan ha fastpris på det viset utan att göra stora förluster så borde hantverkare också klara av det.
Japp det gör det i stort sett all transport inom markentreprenad betalas per timma.
 
tttomten TomasJor skrev:
Så här kan det se ut, förvisso trädbeskärning men ändå...tog gissningsvis 30 min på plats.
Arbetet beställt på hösten att utföras när det passar firman under vintern.
Betalas gladeligen (y)
Jag undrar bara hur de får ihop siffrorna ?? :thinking:

Antar att det är 376+155 exkl. moms och att momsen tillkommer längre ned på fakturan.

Då borde det ju bli totalt 664:- totalt inkl. moms och sen borde det avgå 235:- i rutavdrag (50% av 376+moms=470)

Det ger att betala 429:- :thinking:
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Fairlane
N Nerre skrev:
Så du tycker t.ex. att en tågbiljett plötsligt ska bli dyrare för att tåget blir försenat?
Nej,
Jag säger att förutsättningarna är olika och att det kan vara värt att väga in. Jag förstår inte hur du kan tycka att endast avståndet ska vara en faktor, samtidigt som du skriver att ni har enhetstaxa för en resa inom Europa. Stockholm-Helsingfors eller Stockholm-Kavala är ju inte samma sak direkt.

Ja, taxi kan ha fastpris, troligen genom att ta höjd för problem, som man brukar göra i en fastprisoffert. Inte konstigare än att man kan välja att låta hantverkaren göra jobbet på fastpris eller löpande (om det valet finns). Du gillar fastpris, jag gillar löpande.

Om du inte litar på dina hantverkare för fem öre så förstår jag inte varför du anlitar de. Är det så på ditt jobb, att alla misstror alla konstant?
 
  • Gilla
Lövborgen
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Märkligt vad man kan läsa in olika saker i vad någon säger/skriver.

Du fick det till att Paxman egentligen ville ha en ny radio men tänkte reparera en gammal till typ ny i funktion, kanske av snålhet eller vad du nu trodde drivkraften var.

Jag läste in att Paxman har en gammal antik radio som har något slags affektionsvärde som han ville få att fortsätta fungera så den inte endast är en snygg dammsamlare, och då bekostade han en ombyggnad (som jag antog var mycket dyrare än att köpa en ny radio).
.
Det går alldeles utmärkt att fortfarande i Sverige i varje fall lyssna på Sveriges radio:s FM-utsändningar med en radio från 1960.. utan ombyggnation.
Däremot kan radion ha flera fel:
felaktigt fabriksmonterade kondensatorer (de är felvända)
samma kondensatorer är troligtvis helt uttorkade och motstånd även de kassa.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag kan inte undvika att dra den lite väl drastiska parallellen att man har en rembrandt-målning som blivit skadad, och en tycker att man ska skicka den på lagning och en annan tycker att det är väl bara att hiva och köpa en ny målning eller plansch.
Jo, det finns ju de där personerna som tycker :
fult skåp, kasta det där och köp ett nytt på IKEA.
IKEA ??? När jag stänger dörren på det här skåpet så säger det dunk av dörren i skåpet
och inget mer händer.
IKEA skåpet är störrt omöjligt att sätta ihop så att det inte rasar när jag lika hårdhänt
stänger dörren !
 
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Jag undrar bara hur de får ihop siffrorna ?? :thinking:

Antar att det är 376+155 exkl. moms och att momsen tillkommer längre ned på fakturan.

Då borde det ju bli totalt 664:- totalt inkl. moms och sen borde det avgå 235:- i rutavdrag (50% av 376+moms=470)

Det ger att betala 429:- :thinking:
Det får jag det också till, blir ett Mail till firman för rättning.
Försökte gissa hur dom räknat och det vet i fasen hur dom lyckats röra till det, lyckas inte få till samma fel.
Tack för påpekandet (y)
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
tttomten TomasJor skrev:
Det får jag det också till, blir ett Mail till firman för rättning.
Försökte gissa hur dom räknat och det vet i fasen hur dom lyckats röra till det, lyckas inte få till samma fel.
Tack för påpekandet (y)
Ja, som sagt ser jag ju inte hela fakturan så det är ju lite gissningar bara men antar att de stämmer...
 
wildeside wildeside skrev:
Har lärt mig den här delen.
Pruta inte på dina tjänster!
För dig som säljer tjänster är det viktigt att du vågar stå för ditt pris och inte faller till föga för prutningsförsök. Den prutning du accepterar blir i förlängningen en rabatt på dina tjänster vid fortsatta uppdrag hos kunden. Att stå fast vid sitt utgångspris är enklare än att acceptera prutning och sedan höja priset för att få ut det arvode du vill ha.

3 argument mot prissänkningar
  • Det krävs en stor volymökning för att kompensera en prissänkning. Flera undersökningar visar att det vid en prissänkning på 5% krävs en volymökning på upp till 17,5 % för att behålla den vinstmarginal företaget hade före prissänkningen.
  • Prissänkningar leder i de flesta fall bara till tillfällig tillväxt i marknadsandelar. Efter en tid reagerar konkurrenterna genom att sänka priserna och vinna tillbaka marknadsandelar. I slutändan är man tillbaka på ruta ett, möjligen med den skillnaden att prisnivån på marknaden har sänkts.
  • Kundernas prisuppfattning förvrids. När priserna sänks anpassar sig kunderna snabbt till den nya prisnivån. När du sedan vill höja priserna är inte kunderna lika villiga att betala eftersom de har vant sig vid det lägre priset.
  • :crysmile::crysmile::crysmile::crysmile::crysmile:
Tyvärr lär man enligt min uppfattning ut fel saker här. Forskning visar att det i en prisförhandling INTE är rätt att stå fast vid sitt utgångspris. Det skapar en osämja och kampvilja i förhandlingen => slutpriset blir lägre och det är svårare att komma överens.

Rätt är att ha ett lite högre pris från början så att det finns något att ge bort. Jag är ingen större supporter av sådant själv, men verkligheten fungerar på det viset så man får anpassa sig.

Övriga delar i texten verkar korrekta.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Tyvärr lär man enligt min uppfattning ut fel saker här. Forskning visar att det i en prisförhandling INTE är rätt att stå fast vid sitt utgångspris. Det skapar en osämja och kampvilja i förhandlingen => slutpriset blir lägre och det är svårare att komma överens.

Rätt är att ha ett lite högre pris från början så att det finns något att ge bort. Jag är ingen större supporter av sådant själv, men verkligheten fungerar på det viset så man får anpassa sig.

Övriga delar i texten verkar korrekta.
Jag anser ju dock att om jag lämnat en fastprisoffert till kund och sen går med på att sänka mitt pris så får ju kunden känslan av att jag försökt lura densamme i första läget... det ger inte heller ett seriöst intryck... :thinking:
 
  • Gilla
erik_83
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Jag anser ju dock att om jag lämnat en fastprisoffert till kund och sen går med på att sänka mitt pris så får ju kunden känslan av att jag försökt lura densamme i första läget... det ger inte heller ett seriöst intryck... :thinking:
En lite justering av lämnad offert kan man göra, men sänker man en större summa så håller jag med dig att det ser ut som om man försökt lura kunden med det ursprungliga offerpriset.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
L Tommy Lövgren skrev:
En lite justering av lämnad offert kan man göra, men sänker man en större summa så håller jag med dig att det ser ut som om man försökt lura kunden med det ursprungliga offerpriset.
Jag brukar istället säga att "visst kan vi göra det"... kör ni bort byggavfallet själv så sänker ni kostnaderna med xxxx eller "river ni själv" så sänker ni med xxxx...

Men tack och lov är det sällan folk ens diskuterar priset då de är beredda att betala för det jag erbjuder. ;)
 
  • Gilla
Freddy_kruger och 2 till
  • Laddar…
Här har jag ett bra exempel på hur man skaffar sig dåligt rykte och tappar tilliten från kunden.

Farsan skulle lämna in sin tjänstebil på service. Han fick ett pris på säg 2000 kr (jag minns inte exakta siffrorna, detta var på 90-talet) och bad verkstaden ringa ifall de skulle hitta något annat som behövde åtgärdas. När bilen var klar och farsan skulle betala var kostnaden plötsligt 5500 kr. Farsan ifrågasatte detta bestämt, eftersom ingen hade ringt och berättat att ytterligare kostnader skulle tillkomma, varpå verkstaden direkt sänkte priset till 3000 kr helt utan omsvep. Hur tror ni farsan reagerade? Ja, inte blev han glad för att de "prutade" på sitt pris...nej, han drog givetvis den korrekta slutsatsen att verkstaden tagit en rövare och försökt blåsa honom. Som ni förstår vägrade han betala mer än ursprungspriset, plus de materialkostnader som de extra grejerna de hittat (på?) haft.

Så ska man pruta på sitt pris gäller det att göra det på rätt sätt och ha lagom marginal att ta av, alternativt så som Paul-Staffanstorp beskriver. Det är inte OK att hitta på jobb, och utföra dem, utan att stämma av med kunden.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Jag anser ju dock att om jag lämnat en fastprisoffert till kund och sen går med på att sänka mitt pris så får ju kunden känslan av att jag försökt lura densamme i första läget... det ger inte heller ett seriöst intryck... :thinking:
Ja så enkelt är det inte att man bara sänker priset, då bryter man mot andra gyllende regler. Ska du ändra priset måste något ändra sig i omfattning, om än något väldigt litet som inte motsvarar din reducering i pris.

Det ändrar dock inte faktumet att den på andra sidan bordet vill känna att han lyckas pressa dig lite, om ni nu har en sådan förhandlingssituation (oftast kan jag tänka mig att du ändå inte har det, av andra skäl), för att stänga affären kan man ju tänka sig att göra en sänkning mot någon mindre prestation från kundens sida.

Prisförhandling är ett hantverk, precis som det är att montera kök....:)
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Jag brukar istället säga att "visst kan vi göra det"... kör ni bort byggavfallet själv så sänker ni kostnaderna med xxxx eller "river ni själv" så sänker ni med xxxx...

Men tack och lov är det sällan folk ens diskuterar priset då de är beredda att betala för det jag erbjuder. ;)
Exakt så, och har du lite luft i priset från början så kan du skala bort mer för något som kostar dig väldigt lite utan att framstå som en lurendrejdare. Kunden känner att han får pruta lite och du får afffären till det pris du egentligen ville. Och kunden kör bort soporna.

Eller så gör du det ändå tillslut och vinner lite goodwill........
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Jag satt med en gång i en förhandling mellan ett stort företag och en av deras underleverantörer. Volymerna var gigantiska och underleverantören ville väldigt gärna behålla kontraktet.
Inköpschefen sa till underleverantören: "Jag tycker att det är viktigt att ni tjänar pengar. Då har ni råd att uppgradera era processer och maskiner. Allt för att kunna sänka priserna i framtiden. Men det får ni göra på era andra kunder. Vid vilken prisnivå börjar ni gå back?"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.