tommib
P Putte 9497 skrev:
Ett hempularkörkort skulle vara bra. Men tills dess att det blir ett (troligtvis aldrig) ska alla elarbeten utföras av en behörig elektriker. Så är det bara och allt annat är olagligt och ska anmälas
Ja, jo. Enligt lagen så är det ju så. Men enligt lagen ska alla köra enligt hastighetsbegränsningarna, inte gå mot röd gubbe och låta bli att installera värmepumpar utan kylcert (jag tittar på dig Putte).

"Så är det bara" är ett argument som fungerar mot femåringar och knappt ens mot dem.

Att anmäla allt hempul vore faktiskt bra tror jag. Om man anmälde exakt alla grejer som man gör skulle det kanske kunna orsaka en ändring i systemet när man överbelastar polisen och åklagarväsendet. Jag har själv övervägt att anmäla mig själv men jag får inte för min fru. Det troliga resultatet av en dylik anmälan är dessutom med all sannolikhet en nedlagd förundersökning med vändande post.
 
  • Gilla
  • Haha
Boilerplate4U och 7 till
  • Laddar…
Sant.
Men varför alltid göra liknelser med andra lagar? Varför inte bara acceptera att det är olagligt? Jag acceptera det med lvp. Oavsett kommer du, jag och alla andra fortsätta med våra lagöverträdelser så varför tjata om en behörighet som aldrig kommer bli aktuell?
 
  • Gilla
elmont och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Ja det är en relevant fråga.
Men svaret är väl det att lagar faktiskt ändras, eller försvinner, hela tiden, för att de är otidsenliga, för att de inte följs och därmed kriminaliserar en oproportionerlig andel av befolkningen, för att samhället slutat bry sig om efterlevnaden, osv
Och JA, lagar förändras eller tillkommer också hela tiden, pga motsatsen till ovanstående, typ.

Men inte alltför sällan ändras eller försvinner lagar genom folklig debatt och motstånd, och lagar som inte längre efterlevs bör väl helst ändras eller avskaffas?
 
  • Gilla
AndersOhrt och 6 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja det är en relevant fråga.
Men svaret är väl det att lagar faktiskt ändras, eller försvinner, hela tiden, för att de är otidsenliga, för att de inte följs och därmed kriminaliserar en oproportionerlig andel av befolkningen, för att samhället slutat bry sig om efterlevnaden, osv
Och JA, lagar förändras eller tillkommer också hela tiden, pga motsatsen till ovanstående, typ.

Men inte alltför sällan ändras eller försvinner lagar genom folklig debatt och motstånd, och lagar som inte längre efterlevs bör väl helst ändras eller avskaffas?
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja det är en relevant fråga.
Men svaret är väl det att lagar faktiskt ändras, eller försvinner, hela tiden, för att de är otidsenliga, för att de inte följs och därmed kriminaliserar en oproportionerlig andel av befolkningen, för att samhället slutat bry sig om efterlevnaden, osv
Och JA, lagar förändras eller tillkommer också hela tiden, pga motsatsen till ovanstående, typ.

Men inte alltför sällan ändras eller försvinner lagar genom folklig debatt och motstånd, och lagar som inte längre efterlevs bör väl helst ändras eller avskaffas?
Hur får man till en ändring då?
 
P Putte 9497 skrev:
Ett hempularkörkort skulle vara bra. Men tills dess att det blir ett (troligtvis aldrig) ska alla elarbeten utföras av en behörig elektriker. Så är det bara och allt annat är olagligt och ska anmälas
Varför är du så pigg på att anmäla oss som inte bryr oss om dagens skråskyddande lagstiftning? Sitter du på statistik som visar att hempuleri är farligt, har du en känsla av att hempuleri är farligt eller vill du bara tvinga oss att alltid använda elektriker för att du har ett egenintresse i frågan eller vad är det med den här lagen som är så viktigt för dig?
 
  • Gilla
SaabNiklas och 5 till
  • Laddar…
O
N1xv N1xv skrev:
Det är många i denna tråd som helt saknar respekt för el.
M magnu skrev:
Respekt eller kunskap?
JLyck JLyck skrev:
Hur kan du utläsa det? Bara för man är kritisk till en lagstiftning så saknar man respekt för el?
tommib tommib skrev:
Ja, utveckla gärna detta. Speciellt hur du avgör att folk saknar respekt för el.
Jag tror vi har ännu ett fall av den klassiska inställningen att el är svårt och farligt och att enda sättet att lära sig något är i livets hårda skola. Att över huvudet taget tro något annat är respektlöst och visar på dåligt omdöme. Den som inte gått i livets hårda skola kan omöjligt veta hur lite de vet så oavsett vad de tror sig veta så överskattar de sin kunskap. Vi har hört det förut. Att man i livets hårda skola inte undervisar i den teori som krävs för att få ut en auktorisation, utan att man måste gå en dyr uppdragsutbildning för att repetera enkel gymnasiekunskap, glöms lätt bort.

Jag tycker, som de flesta andra här, att @N1xv bör förklara hur han kommit fram till att vi saknar respekt för el.
 
  • Gilla
magnu och 2 till
  • Laddar…
O Steamboy skrev:
Jag tror vi har ännu ett fall av den klassiska inställningen att el är svårt och farligt och att enda sättet att lära sig något är i livets hårda skola. Att över huvudet taget tro något annat är respektlöst och visar på dåligt omdöme. Den som inte gått i livets hårda skola kan omöjligt veta hur lite de vet så oavsett vad de tror sig veta så överskattar de sin kunskap. Vi har hört det förut. Att man i livets hårda skola inte undervisar i den teori som krävs för att få ut en auktorisation, utan att man måste gå en dyr uppdragsutbildning för att repetera enkel gymnasiekunskap, glöms lätt bort.
Ett annat problem med "livets hårda skola" är att den kunskapen till största delen vilar på lärdomen från misstag. Och det fungerar ju bra om man skall lära sig att spela golf, men knappast när det kommer till el (eller flygning eller något annat motsvarande). Kunskapen om elsäkerhet är och förblir teoretisk för de flesta. Och måste så förbli.

Eller är det de elektriker som orsakat flest varmgångar, bränder, och strömgenomgångar som är bäst? Det är iaf inget jag skulle uppskatta om jag anlitade någon...
 
Jag har själv fuskat och kopplat en del el hemma. Det handlar om lite enklare saker som att byta någon strömbrytare, koppla in dimmer, skymningsreläer etc. Därför läser jag här på forumet och följer ett antal trådar. Har även själv ställt frågor och fått användbara svar. När jag nu skulle renovera kök innebar det en del eljobb som ligger ovanför min kompetens så därför anlitade jag en välrenommerad elfirma för dessa jobb.

När man läser vad de som absolut inte tycker det är ok att hempula el så brukar bla argumentet att amatörer inte kan skala en kabel korrekt och än mindre kan vi ansluta den till ett uttag eller strömbrytare utan att vi riskerar att huset brinner ner eller att barnen blir stekta. Det brukar heta att "ingen synlig koppar får förekomma".

Så när jag nu skulle kakla väggen så lossar jag på uttagen och då ser det ut som bilderna visar. Personligen tycker jag inte det ser något bättre ut än när jag gör det själv men jag är ju inte elektriker så jag ju inte göra en rättvis bedömning, så vad anser professionen? Eluttag under installation med synliga kablar och oskyddade koppartrådar i vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Eluttag med synliga kablar och ledningar installerade i en vägg under renovering, innan kakling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ska bara tillägga att jag är jättenöjd med de som utfört jobbet. Bra killar som kom på utlovad tid, hade med sig rätt prylar, ingen konstig prissättning av materialet (deras netto+15%), snabba och effektiva.
 
El är farligt om man gör på fel sätt, inget snack om det. Att koppla uttag brytare etc samt dra kabel upp till 1,5 mm2 skulle kunna vara ett körkort på med teoretiskt och ett praktiskt prov som avhandlas under en dag.

Däremot att dimensionera elcentral ska fortfarande vara som det är idag och allt annat behörighetskrävande arbete.
MEN där är vi inte och ärligt talat tror jag aldrig att vi kommer dit.

Av alla som ger uttryck här på BH om hempuleri, lobbar ni för en lagändring eller vet ni någon som gör det eller är det bara sådant som tycks här och Clas i sjön?
 
Hårt draget om man läser enskilda inlägg så är egentligen detta forum en plats för att skaffa sig information för att göra sådant man inte får göra (syftar på el).
 
M Myckling skrev:
Jag har själv fuskat och kopplat en del el hemma. Det handlar om lite enklare saker som att byta någon strömbrytare, koppla in dimmer, skymningsreläer etc. Därför läser jag här på forumet och följer ett antal trådar. Har även själv ställt frågor och fått användbara svar. När jag nu skulle renovera kök innebar det en del eljobb som ligger ovanför min kompetens så därför anlitade jag en välrenommerad elfirma för dessa jobb.

När man läser vad de som absolut inte tycker det är ok att hempula el så brukar bla argumentet att amatörer inte kan skala en kabel korrekt och än mindre kan vi ansluta den till ett uttag eller strömbrytare utan att vi riskerar att huset brinner ner eller att barnen blir stekta. Det brukar heta att "ingen synlig koppar får förekomma".

Så när jag nu skulle kakla väggen så lossar jag på uttagen och då ser det ut som bilderna visar. Personligen tycker jag inte det ser något bättre ut än när jag gör det själv men jag är ju inte elektriker så jag ju inte göra en rättvis bedömning, så vad anser professionen?[bild] [bild]

Ska bara tillägga att jag är jättenöjd med de som utfört jobbet. Bra killar som kom på utlovad tid, hade med sig rätt prylar, ingen konstig prissättning av materialet (deras netto+15%), snabba och effektiva.
så ser det ut i mitt hus också, och värre, där en stor känd elfirma gjort jobbet. Utom på de ställen där jag gjort det själv.....
 
P Putte 9497 skrev:
Hårt draget om man läser enskilda inlägg så är egentligen detta forum en plats för att skaffa sig information för att göra sådant man inte får göra (syftar på el).
Ja, det är väl bättre det än att de kopplar på måfå? Sen är väl ett av syftena med ett forum just att tillskansa sig information om sådant man inte tidigare visste? Likadant att dela med sig av sin kunskap till andra?
 
  • Gilla
Lucif3r och 1 till
  • Laddar…
JLyck JLyck skrev:
Ja, det är väl bättre det än att de kopplar på måfå? Sen är väl ett av syftena med ett forum just att tillskansa sig information om sådant man inte tidigare visste? Likadant att dela med sig av sin kunskap till andra?
Självklart, men inte att tillskaffa sig information om sådant man ändå inte får pula med så vad är vitsen med det?
 
BirgitS
P Putte 9497 skrev:
Självklart, men inte att tillskaffa sig information om sådant man ändå inte får pula med så vad är vitsen med det?
Så att man kan reklamera när elektrikern har gjort fel.
 
  • Gilla
  • Haha
Lucif3r och 13 till
  • Laddar…
Vad vitsen är med att tillskaffa sig kunskap/information om sådant man inte får göra;
- kan vara att man är intresserad,
- kan vara att man vill ha koll så att man kan kolla så att den behöriga man anlitar gör rätt,
- kan vara så att man kan göra en bra beställning så att man får det som man vill ha det men ändå säkert & lagligt.
 
  • Gilla
VärhultsVargen och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.