ltfrebac ltfrebac skrev:
Motstånd parallellt?
tror du måste sätta larmmotstånd och slingmotstånd.
 
RilleRock
ltfrebac ltfrebac skrev:
Motstånd parallellt?
Då får du programmera ingången som enkelbalanserad.
 
Hej all. Jag har utökat från inga till tre områden och undrar hur man förhindrar att man råkar frånkopplar Alla område. Antingen tar man bort Alla område eller ändra ordningen till a1 a2 a3 Alla område. Någon som vet om det går att göra?
//Leif
 
H Hulken71 skrev:
Hej all. Jag har utökat från inga till tre områden och undrar hur man förhindrar att man råkar frånkopplar Alla område. Antingen tar man bort Alla område eller ändra ordningen till a1 a2 a3 Alla område. Någon som vet om det går att göra?
//Leif
hej
Har för mig att om du går in via webben under Användarprofiler och sedan väljer den profilen som ni larmar av med och där kan du bocka ur dem områdena som man ej ska kunna larma av.
 
T Tkosj skrev:
hej
Har för mig att om du går in via webben under Användarprofiler och sedan väljer den profilen som ni larmar av med och där kan du bocka ur dem områdena som man ej ska kunna larma av.
Tanken är att alla ska kunna gör allt men minimera risken att frånkoppla allt.
 
Hej,

Jag håller på att planera mitt larm som skall vara ett SPC och ha rörelse detektorer både uppe och nere i huset. Min fråga är till en början många...

1. Vad för manöverpanel skall jag ha för att kunna larma av med både kod och tag (och som inte är galet dyr)?
2. Jag skall ha två manöverpanel räcker då en SPC4320 som centralapparat?
3. Den andra manöverpanelen kommer att vara i andra delen av huset och där kommer jag att ha två rörelsedetektorer, kan jag koppla dem till manöverpanelen istället för direkt till SPC4320?
4. Jag har en eventuell plan att använda mig av trådlösa detektorer och brand/rök sensorer i framtiden. Kan den trådlösa mottagaren monteras i manöverpanelen vid de två rörelsedetektorerna? eller måste det monteras i centralapparat?

Tack på förhand!
 
T tompski skrev:
Hej,

Jag håller på att planera mitt larm som skall vara ett SPC och ha rörelse detektorer både uppe och nere i huset. Min fråga är till en början många...

1. Vad för manöverpanel skall jag ha för att kunna larma av med både kod och tag (och som inte är galet dyr)?
2. Jag skall ha två manöverpanel räcker då en SPC4320 som centralapparat?
3. Den andra manöverpanelen kommer att vara i andra delen av huset och där kommer jag att ha två rörelsedetektorer, kan jag koppla dem till manöverpanelen istället för direkt till SPC4320?
4. Jag har en eventuell plan att använda mig av trådlösa detektorer och brand/rök sensorer i framtiden. Kan den trådlösa mottagaren monteras i manöverpanelen vid de två rörelsedetektorerna? eller måste det monteras i centralapparat?

Tack på förhand!
1) K421 är den billigaste med tag-läsare. (Kanske inte världens snyggaste, men funkar väldigt bra)
2) SPC4320 funkar utan problem med två MAP. Är begränsad till max 32 ingångar (med expansionsenheter) och 4 larmområden, vilket räcker i normalfallet för en villa.
3) MAP:en ansluts via en busskoppling (X-Bus) till CA. På denna buss kan du också ansluta expansionenheter. Rörelsedetektorer, magnetkontakter och rökdetektorer ansluts direkt till ingångar på CA eller en expansionsenhet..
4) Radiomottagaren för de nya trådlösa enheterna måste sitta i CA. (Finns även repeaters för att förlänga räckvidden)
 
  • Gilla
tompski
  • Laddar…
gol gol skrev:
1) K421 är den billigaste med tag-läsare. (Kanske inte världens snyggaste, men funkar väldigt bra)
2) SPC4320 funkar utan problem med två MAP. Är begränsad till max 32 ingångar (med expansionsenheter) och 4 larmområden, vilket räcker i normalfallet för en villa.
3) MAP:en ansluts via en busskoppling (X-Bus) till CA. På denna buss kan du också ansluta expansionenheter. Rörelsedetektorer, magnetkontakter och rökdetektorer ansluts direkt till ingångar på CA eller en expansionsenhet..
4) Radiomottagaren för de nya trådlösa enheterna måste sitta i CA. (Finns även repeaters för att förlänga räckvidden)
Tack, då tror jag att jag förstår lite mer. Är det en https://lasshop.se/produkt/expansionsenhet-spc-e652/ som jag behöver? Då antar jag att jag kopplar CA x-bus till Expansion och sen vidare x-bus till K421 och sen två rörelsedetektorer till Expansionen? (för det passar min installation bäst)

Hur många trådar behöver jag i kablarna jag drar, till rörelsedetektorer drar jag 4 trådars och till det andra området där x-bus kommer att vara är tanken att dra 2 x 4 trådar. Men det räcker kanske med 4 eller är x-bus fler än 4 trådar?
 
Hej alla!
Det var ett tag sedan. Jag har inte gjort något med larmet på många år då jag har haft ont om tid dessutom varit sjuk. Inga falsklarm och allt går perfekt,, förutom en sak. En gång i kvartalet kommer ett larm till telefonen. Det blir kommunikationsfel.Jag har återställt felet och så fungerar det fint igen. Jag tänker att det råkar tappa täckning och då meddelar den sig. Nu hände det i natt. Jag kan inte åka hem och återställa. Då till min fråga. Om det blir ett riktigt larm. Larmar den igen då?`När jag skickar status till larmet visa sms säger den, tillkopplad. Alltså har inget löst ut larmet och det som har hänt innan har hänt med täckningen.
Jag kan väl inte återställa larmet via sms heller.
Jag har bytt antenner vi några tillfällen men det går inte att komma undan detta. Det är stark signal i "vanliga" fall.

Som sagt, larmar den om det blir "riktigt" larm?
Vänligen
/J
 
Hej,

har precis installerat ett SPCN320 GSM modul med ett Comviq kontantkort och får det inte att fungera.
Kortet är kört i en mobil för att se till att data och sms fungerade innan jag flyttade kortet till modemet.
Pinkod behövdes inte i telefonen men det står 0000 på kortet.

Jag får "Modem Status Fault" under controller status.
och i loggen står det bara "Fault: Busy Response Timeout"

Status: Fault:
Type: IntelliModem GSM
Firmware Version: 4.00 [27Feb17]

Vad har jag missat?

Mvh
Patric
 
Är det så att en expansion E652 med kapsling inte på ett enkelt sätt kan monteras i centralen? Jag menar att plocka ut själva kortet ur kapslingen och flytta det till centralen? Hittar inga distanser, är lite fjädrar för sab-brytare som sitter ivägen.
 
RilleRock
ltfrebac ltfrebac skrev:
Är det så att en expansion E652 med kapsling inte på ett enkelt sätt kan monteras i centralen? Jag menar att plocka ut själva kortet ur kapslingen och flytta det till centralen? Hittar inga distanser, är lite fjädrar för sab-brytare som sitter ivägen.
Inte med lilla plåtkapslingen.
 
Så bara handla en expansion utan kapsling då?
 
Nån som har bilder på en fullmatad central, behöver inspiration på kabeldragning på bästa sätt. Har en G3-central
 
OK fortsätter med lite frågor. Har en DSC FSA-410 rökdetektor. Den har PLUS, MINUS, COM och ZONE som en vanlig detektor. Men, när jag rev mitt Power864 såg jag att minus-polen var kopplad till en PGM output. Är det något jag missar eller varför är inte en sådan här rökdeckare kopplad bara plus/minus och larmingångar som en vanlig deckare?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.