Som nån annan har skrivit tidigare: Vissa är bra på ett hantverk, andra är bra på att driva företag. Det verkar vara ont om folk som är bra på båda sakerna.

Jag är nyfiken på hur många hantverkare som ens läst en kvällskurs i företagsekonomi.


Kan ju stoppa in ett par länkar som man enkelt hittar om man googlar på prissättning:
https://www.bjornlunden.se/foretagskunskap/prissattning-for-okad-lonsamhet__8004

https://www.foretagande.se/marknadsforing/vanliga-prismisstag-del-2-kostnadsbaserad-prissattning

Båda dessa artiklar är tydliga med just att kostnadsbaserad prissättning (som alla hantverkare verkar tycka att man ska använda) är den sämsta metoden.
 
Redigerat:
  • Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
wildeside
N Nerre skrev:
Som nån annan har skrivit tidigare: Vissa är bra på ett hantverk, andra är bra på att driva företag. Det verkar vara ont om folk som är bra på båda sakerna.

Jag är nyfiken på hur många hantverkare som ens läst en kvällskurs i företagsekonomi.


Kan ju stoppa in ett par länkar som man enkelt hittar om man googlar på prissättning:
[länk]

[länk]

Båda dessa artiklar är tydliga med just att kostnadsbaserad prissättning (som alla hantverkare verkar tycka att man ska använda) är den sämsta metoden.
Har lärt mig den här delen.
Pruta inte på dina tjänster!
För dig som säljer tjänster är det viktigt att du vågar stå för ditt pris och inte faller till föga för prutningsförsök. Den prutning du accepterar blir i förlängningen en rabatt på dina tjänster vid fortsatta uppdrag hos kunden. Att stå fast vid sitt utgångspris är enklare än att acceptera prutning och sedan höja priset för att få ut det arvode du vill ha.

3 argument mot prissänkningar
  • Det krävs en stor volymökning för att kompensera en prissänkning. Flera undersökningar visar att det vid en prissänkning på 5% krävs en volymökning på upp till 17,5 % för att behålla den vinstmarginal företaget hade före prissänkningen.
  • Prissänkningar leder i de flesta fall bara till tillfällig tillväxt i marknadsandelar. Efter en tid reagerar konkurrenterna genom att sänka priserna och vinna tillbaka marknadsandelar. I slutändan är man tillbaka på ruta ett, möjligen med den skillnaden att prisnivån på marknaden har sänkts.
  • Kundernas prisuppfattning förvrids. När priserna sänks anpassar sig kunderna snabbt till den nya prisnivån. När du sedan vill höja priserna är inte kunderna lika villiga att betala eftersom de har vant sig vid det lägre priset.
  • :crysmile::crysmile::crysmile::crysmile::crysmile:
 
  • Gilla
RoBo och 3 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Som nån annan har skrivit tidigare: Vissa är bra på ett hantverk, andra är bra på att driva företag. Det verkar vara ont om folk som är bra på båda sakerna.

Jag är nyfiken på hur många hantverkare som ens läst en kvällskurs i företagsekonomi.


Kan ju stoppa in ett par länkar som man enkelt hittar om man googlar på prissättning:
[länk]

[länk]

Båda dessa artiklar är tydliga med just att kostnadsbaserad prissättning (som alla hantverkare verkar tycka att man ska använda) är den sämsta metoden.
Här tror jag att du har hittat den största anledningen till friktionen mellan hantverkare och privatkunder, i första hand gällande de ekonomiska aspekterna i relationen, men som jag tror smittar av sig även på resten av processen.

Eftersom hantverkare generellt inte verkar ha insikt i den känslomässiga kopplingen till prissättning (vilket vi har fått otaliga exempel på här på BH) så får de redan i offereringfasen kunden på defensiven, vilket hantverkaren givetvis känner av. Detta leder till misstänksamhet från båda parter som följer med genom hela processen tills jobbet är klart. Kunden har en känsla av att bli lurad och hantverkaren tycker att kunden är jobbig.

Att hantverkare generellt inte har läst någon företagsekonomi har vi fått bekräftat i någon tråd här. Hantverkare är oftast praktiker, och j*vligt bra på att vara det...men teoretiker är de näppeligen, vilket innebär att det kanske inte finns så stort intresse att läsa teorier om företagsekonomi och marknadsföring.

Jag har personlig erfarenhet av hantverkare som sagt att de tycker det är jobbigt att skriva offerter och arbetsbeskrivningar. De vill jobba, inte sitta vid skrivbordet. De kan inte förstå varför det är viktigt för kunden att få på papper vad som ska göras och vad det kommer kosta..."Låt mig göra jobbet och ge mig betalt bara".

Här har hantverkarbranscherna stor förbättringspotential, och vill de göra något för att minska friktionen mellan hantverkare och privatkunder så är just prissättningmodellen en mycket bra start.
 
  • Gilla
erik_83 och 2 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Som nån annan har skrivit tidigare: Vissa är bra på ett hantverk, andra är bra på att driva företag. Det verkar vara ont om folk som är bra på båda sakerna.

Jag är nyfiken på hur många hantverkare som ens läst en kvällskurs i företagsekonomi.


Kan ju stoppa in ett par länkar som man enkelt hittar om man googlar på prissättning:
[länk]

[länk]

Båda dessa artiklar är tydliga med just att kostnadsbaserad prissättning (som alla hantverkare verkar tycka att man ska använda) är den sämsta metoden.
Ska man jobba mot privatpersoner bör man också ha grundläggande förståelse i konsumenträtten, vilket verkar vara rätt vanligt att man saknar.
 
  • Gilla
erik_83
  • Laddar…
Min upplevelse av kunder är att de flesta är nöjda med utförandet och således betalar det pris det kostar. Sedan har jag återkommande kunder som är nöjda med arbetet men varje gång ska pruta på priset.
 
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Tycker den här bilden verkligen passar in på många människor härinne... :crysmile::crysmile::crysmile:


[bild]
Stämmer så himla bra detta. Vissa (inte alla) högutbildade människor har verkligen tummen mitt i och vet inte mycket om att bo i hus. I regel har (min upplevelse) en högutbildad familj som bor i hus ett hus som är i större behov av renovering än en lågutbildad familj som bor i hus. Man skulle kunna tycka att det skulle vara tvärs om
 
  • Gilla
RoBo och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Ska man jobba mot privatpersoner bör man också ha grundläggande förståelse i konsumenträtten, vilket verkar vara rätt vanligt att man saknar.
KKL och KTL borde skrivas om till båda parters fördel i olika situationer. Men jag tror att det viktigaste är att man som företag alltid åtminstone på större arbeten skriver avtal med kunden om vad som ska göras, vad det kostar etc. Då har båda parter svart på vitt vad som gäller vid en tvist. Vid större renoveringar ska man även skriva avtal om kunden vill ha hjälp med något mer än vad som står i ursprungsavtalet. För här tror jag många struntar just i detta och att man senare blir oense. Inget avtal på tilläggsjobb = inget tilläggsjobb
 
P Putte 9497 skrev:
I regel har (min upplevelse) en högutbildad familj som bor i hus ett hus som är i större behov av renovering än en lågutbildad familj som bor i hus. Man skulle kunna tycka att det skulle vara tvärs om
Nu orkar jag inte scrolla tillbaka i tråden och kolla, jag antar att du är hantverkare. Men det betyder ju att du aldrig ser de hus där det bor högutbildade personer som faktiskt också klarar av att renovera själva. För de anlitar ju aldrig en hantverkare...

Jag har anlitat hantverkare en gång under de 20 år vi haft hus, eftersom jag tyckte att asfaltering av infarten var lite för krångligt att göra själv. Men jag har själv dränerat om grunden, inklusive att lägga om hela altanen (eftersom det behövde grävas under den), renoverat några rum (målning, tapetsering etc), byggt en "inbyggd" utdragbar TV-hylla med utdragbar hylla för spelkonsollerna, bytt ut staket, reparerat både diskmaskin och tvättmaskin. Har byggt om ett vitrinskåp från en second-hand-butik till en råttbur (för tamråttor). För att inte tala om att jag sytt en massa grejer, pysslat med bokbindning som hobby och tillverkat flera ganska avancerade halloweenkostymer (inkluderade en avgjutning av mitt huvud för att tillverka heltäckande latexmask). Jag känner inte direkt att jag skulle ha tummen mitt i handen, däremot så är jag inte så rutinerad på vissa moment så de går långsammare och blir inte alltid lika snyggt som om nån med mer rutin gör det.

Edit: Stod "20 20" istället för "de 20".
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
KKL och KTL borde skrivas om till båda parters fördel i olika situationer.
Gissa varför de har konsument i namnet? Gissa varför EU tagit fram gemensamma lagar för konsumentskydd (som Sverige i princip redan uppfyllde med våra befintliga lagar).

Det är så enkelt att det är företaget som har övertaget i de flesta köp, alltså är det konsumentens rättigheter som behöver stärkas. Om företag hade gett fan i att försöka lura konsumenterna så hade vi aldrig behövt några konsumentskyddslagar.

Sen innehåller ju faktiskt lagarna även skyldigheter för konsumenten (men det visste du väl redan? för du har väl faktiskt läst lagarna innan du börjar klaga på dem?).
 
  • Gilla
erik_83 och 2 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Nu orkar jag inte scrolla tillbaka i tråden och kolla, jag antar att du är hantverkare. Men det betyder ju att du aldrig ser de hus där det bor högutbildade personer som faktiskt också klarar av att renovera själva. För de anlitar ju aldrig en hantverkare...

Jag har anlitat hantverkare en gång under 20 20 år vi haft hus, eftersom jag tyckte att asfaltering av infarten var lite för krångligt att göra själv. Men jag har själv dränerat om grunden, inklusive att lägga om hela altanen (eftersom det behövde grävas under den), renoverat några rum (målning, tapetsering etc), byggt en "inbyggd" utdragbar TV-hylla med utdragbar hylla för spelkonsollerna, bytt ut staket, reparerat både diskmaskin och tvättmaskin. Har byggt om ett vitrinskåp från en second-hand-butik till en råttbur (för tamråttor). För att inte tala om att jag sytt en massa grejer, pysslat med bokbindning som hobby och tillverkat flera ganska avancerade halloweenkostymer (inkluderade en avgjutning av mitt huvud för att tillverka heltäckande latexmask). Jag känner inte direkt att jag skulle ha tummen mitt i handen, däremot så är jag inte så rutinerad på vissa moment så de går långsammare och blir inte alltid lika snyggt som om nån med mer rutin gör det.
Du kanske skulle scrolls tillbaka ändå för jag skrev att inte alla har tummen mitt i. Sedan vet inte jag vad kostymer och huvuden i latex har med renovering av hus att göra.
 
P Putte 9497 skrev:
KKL och KTL borde skrivas om till båda parters fördel i olika situationer. Men jag tror att det viktigaste är att man som företag alltid åtminstone på större arbeten skriver avtal med kunden om vad som ska göras, vad det kostar etc. Då har båda parter svart på vitt vad som gäller vid en tvist. Vid större renoveringar ska man även skriva avtal om kunden vill ha hjälp med något mer än vad som står i ursprungsavtalet. För här tror jag många struntar just i detta och att man senare blir oense. Inget avtal på tilläggsjobb = inget tilläggsjobb
Varför ska de skrivas om?
Grunden är ju att näringsidkaren ska vara proffs och bete sig proffsigt, gör man inte det har man lagen mot sig.
 
  • Gilla
erik_83
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Gissa varför de har konsument i namnet? Gissa varför EU tagit fram gemensamma lagar för konsumentskydd (som Sverige i princip redan uppfyllde med våra befintliga lagar).

Det är så enkelt att det är företaget som har övertaget i de flesta köp, alltså är det konsumentens rättigheter som behöver stärkas. Om företag hade gett fan i att försöka lura konsumenterna så hade vi aldrig behövt några konsumentskyddslagar.

Sen innehåller ju faktiskt lagarna även skyldigheter för konsumenten (men det visste du väl redan? för du har väl faktiskt läst lagarna innan du börjar klaga på dem?).
Konsumentlagarna är utformade så idiotiskt i vissa avseenden så man kan tro att det är en akademiker som skrivit dem.
 
  • Gilla
Grävkalle och 1 till
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Du kanske skulle scrolls tillbaka ändå för jag skrev att inte alla har tummen mitt i. Sedan vet inte jag vad kostymer och huvuden i latex har med renovering av hus att göra.
Har vi inte pratat om hantverkare? Du vet att sömnad och kostymtillverkning är hantverk? Och det handlade om huruvida man har tummen mitt i handen eller inte. Du verkade antyda att alla vi här i tråden som har åsikter om hur hantverkare tar betalt är högutbildade personer med tummen mitt i handen. Jag ville bara förtydliga att så är inte fallet.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Varför ska de skrivas om?
Grunden är ju att näringsidkaren ska vara proffs och bete sig proffsigt, gör man inte det har man lagen mot sig.
Självklart, men vem är tillräckligt proffsig att anse att det inte skulle vara proffsigt utfört? Kunden har många gånger en egen uppfattning än vad lagen antyder om proffsigt utförande (fackmässigt)
 
  • Gilla
Lövborgen
  • Laddar…
Vad vill du ska skrivas om?

Jag har väldigt svårt att tro att kunden kan komma undan att betala för något som är fackmannamässigt utfört.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.