j.erkers j.erkers skrev:
Nej, någon sådan tänker jag inte köpa, blev avskräckt av mr Stumpy: [media]
Ja där var det nära han fick ytterligare en mening till sitt namn:surprised:
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Ja men har man rondellen åt fel håll får man skylla sig själv
 
M
Den är väl absolut inte tänkt att använda på det sätter han gjorde? Den ska väl användas för att såga med?
 
M Marcussjogren skrev:
Den är väl absolut inte tänkt att använda på det sätter han gjorde? Den ska väl användas för att såga med?
Den är tänkt att användas till just det han gör. Så kallad power-carving.
Inte ett verktyg jag hade använt dock.
 
  • Gilla
Marcussjogren
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Inte ett verktyg jag hade använt dock.
Nej, det blir ju som att stå och hålla en motorsåg ett par cm från klingan istället för bakom diverse skydd. Huga!
 
Bra slut på videon om att ha en handlingsplan om något går snett. Liksom hans beskrivning av sitt orationella handlande när han skadat sig. Något jag sett många gånger på olyckor, även i fall där folk som i sig är vana att hantera olyckor i jobbet (ambulansare, brandmän) skadat sig själva.

Testa gärna att lägga tryckförband eller avsnörande förband på era egna underarmar eller händer. Det är väldigt svårt att få till bra även om man inte dessutom har skitont i någon kroppsdel eller allt är totalt nersölat med blod. Inget ont om att ha gott om förbandmaterial tillgängligt i verkstaden, men ha ingen övertro på er förmåga att använda den på er själva när det verkligen gäller. Att som han i videon helt enkelt trycka den skadade handen mot kroppen eller att trycka med andra handen är oftast den snabbaste och enklaste lösningen på problemet.

Bra reflektion om smartphones också. Svårt att låsa upp en pekskärm med trasiga händer...
 
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
R
Kan bjuda på en skada som hände för ett par år sen på jobbet.

Vi höll på att packa upp lite saker från trälådor likt dessa: https://www.davpack.se/wellpapplador/transportlador/plywoodlada.htm
Man viker upp metallflärparna rakt upp för att få bort locket.
En flärp hade dock vid borttagandet av locket vikt ner sig så den stod rakt ut från lådan.
Dessa flärpar är tunna och vassa som fan.

Jag råkar gå emot med benet så flärpen skär genom byxorna och ett djupt fint jack under knäet.
Jag själv har inget problem med eget blod eller skador, kollegan svimmade rakt av:crysmile:
Djupt jack under knäet på en person efter att ha skurits av en vass metallflärp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ben med ett djupt sår med stygn under knäet, omsorgsfullt suturerat, visande blod och hudskada.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Plåt kan vara överjävligt vasst, skar av hälsenan ståendes på en truck för många år sen på liknande sätt med plåt.
De bilder är lite för makabra vissas här dock:crysmile::dizzy:
Så 2-0 till plåt vs mig.
 
  • Wow
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Dåligt kapade ventilstionstrummor eller rostrfria stålstrips som är snedkapade. Har massvis med ärr från bägge :mad:
 
Redigerat:
Bild på huvudskada med synligt köttsår och blod i håret efter en arbetsplatsolycka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Person med huvudskada på akuten efter olycka med avkapad ventilationstrumma.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadat huvud med blod i håret efter en olycka med en avkapad ventilationstrumma på en byggarbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
På tal om ventilationstrummor så kan det bli såhär när man står på ställning och ”bara” ska vända sig om o göra det. Blev lätt blodbad och snabb transport till akuten för att sy. Avkapad venttrumma som stack ner genom undertaket tur att plast locket satt där.
 
  • Wow
ricebridge
  • Laddar…
Inte jag själv som upplevt det utan en före detta kollega till sambon.
Projektet tror jag var bygge av pool. För dagen består arbetet av att spräcka sten och berg han kommit på. Detta medelst slägga (och någon form av spräckkilar gissar jag).
Hur som haver, mitt i svingen går halsen på storsläggan av, slägghuvudet går rakt ner i stenen/berget där han står nere i gropen. Upp studsar 4-5 kg solid släggskalle och skalle möter skalle så att säga. Hans fru hittar honom fortfarande avsvimmad ca halvtimmen senare när hon tycker det vart tyst om honom lite väl länge. Pling-pling droska till akuten för omplåstring.
Vad jag förstår så har han idag ett rejält ärr i pannan, problem med migrän och ett par dagar raderade ur minnet men i övrigt okej.
 
  • Wow
ricebridge
  • Laddar…
Nä, nu slutar jag bevaka denna tråden på riktigt. Fy f-n. Var rädda om er :D
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Inte jag själv som upplevt det utan en före detta kollega till sambon.
Projektet tror jag var bygge av pool. För dagen består arbetet av att spräcka sten och berg han kommit på. Detta medelst slägga (och någon form av spräckkilar gissar jag).
Hur som haver, mitt i svingen går halsen på storsläggan av, slägghuvudet går rakt ner i stenen/berget där han står nere i gropen. Upp studsar 4-5 kg solid släggskalle och skalle möter skalle så att säga. Hans fru hittar honom fortfarande avsvimmad ca halvtimmen senare när hon tycker det vart tyst om honom lite väl länge. Pling-pling droska till akuten för omplåstring.
Vad jag förstår så har han idag ett rejält ärr i pannan, problem med migrän och ett par dagar raderade ur minnet men i övrigt okej.
Det där är faktiskt min största skräck när det ska svingas slägga; att skallen lossnar och klipper till mig eller någon annan. Önskar jag kunde komma på någon bra säkerhetsanordning, men man får väl använda hjälm antar jag.
 
j.erkers j.erkers skrev:
Nej, någon sådan tänker jag inte köpa, blev avskräckt av mr Stumpy: [media]
Huga. Tänk att stöta på en sådan doktor. Och sedan få räkningen på posten. Älskar Sverige - min fru betalade 100 kronor i receptionen efter min handskada för några veckor sedan och så var det bra med det.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Har scrollat igenom tråden lite snabbt idag och ryser av alla hemska olyckor som kan hända :sick:

Här kommer några av mina fadäser som som tur är är långt ifrån vad många av er andra har lyckats med.

Ärvde ett hus som redan hade en altan utan räcke (ca 40 cm till marken) och tänkte att jag skulle sätta upp staket samt nät runt hela så att katterna kunde få vara ute (vi hade en långhårig katt som vägrade bli borstad). Altanen satt även ihop med farstutrappen via en liten bro längs kortsidan, men det var så klart en nivåskillnad mellan bron och trappan som inte hade lösts på ett snyggt sätt så tänkte passa på att åtgärda det. Dessutom ville vi inte ha stolparna på utsidan om altanen så sagt och gjort plockade jag bort de två yttersta trallbrädorna runt altanen samt alla trallbrädor på bron. Fixar till alla fästen för stolparna, sågar ut för stolparna i de yttersta trallbrädorna och skruvar tillbaka dem. Fortsätter med att fixa skarven mellan bron och trappan och skruvar fast alla trallbrädor igen. Eller trodde jag i alla fall tills jag råkar kliva på den enda bräda som är skarvad mellan två reglar (minns inte varför det var tvunget att bli så) och brädan flyger upp och träffar mig med änden rakt i magen. Tappar luften och blir aningen irriterad på mig själv för min klantighet. Till saken hör att jag gick i bikini + arbetsshorts så jag fick ett fint skrapsår på magen och ett blåmärke.

Några dagar senare är det dags att sätta fast gångjärnen på stolparna som ska hålla nätdörrarna (dubbeldörr). Tänker då att det smidigaste är att ta min treledade stege och ställa den som bilden nedan för att kunna gå från ena stolpen till den andra utan att behöva kliva ner och flytta stegen. Dock har de plattor man kan lägga ovanpå för att få en plan arbetsplattform försvunnit så jag balanserar på stegen som den är. Vilket går jättebra tills jag precis har mätt ut sista gångjärnet och spärren på stegen plötsligt ger vika så att ena "benet" på stegen glider rakt ut. Så där står jag med vinkelhake och penna i ena handen och båda underarmarna (armbågarna utåt) på överliggaren ovanför öppningen medan hela jag sakta följer med stegen ner tills jag blir hängande på armarna. Eftersom jag inte har en plan yta på stegen och jag hänger med händerna i huvudhöjd och armbågarna rakt ut åt sidan så kan jag inte flytta fötterna till den delen av stegen som fortfarande står kvar och ta mig loss på det sättet. Tillslut lyckas jag hänga så pass långt ner att jag kan få in fötterna ovanför trallen och släppa taget så att jag landar på trallen och inte på stegen. Fick ett fint jack i handflatan av både vinkelhaken och pennan och är lite öm i axlarna. Det går över efter en liten stund och sen tänker jag inte mer på det.
Något år senare får jag ont i axeln efter att ha suttit konstigt i ett köksskåp någon timme när jag försökte montera in något. Så i 1-2 dagar får kollegorna hjälpa mig på och av med vinterjackan så att jag slipper röra axeln för mycket och sedan dess blir jag fort trött i axeln och jag får även problem med att axeln ibland hamnar i ett läge där jag känner att jag måste röra armen åt ett visst håll tills axeln hoppar tillbaka med en smäll och går att röra normalt igen. Får höra av en naprapat att det är att axeln är på väg ur led för att ledbanden har blivit uttänjda av någon anledning, men som tur är så hoppar den tillbaka innan den går helt ur led. Inser efter ett tag att enda gången jag har tänjt ut axeln är just när jag blev hängande på armarna när stegen försvann så det var antagligen då skadan uppstod men att den inte märktes förrän jag satt länge i en konstig ställning hopkrupen i ett skåp. Nu så här 4-5 år senare kan jag fortfarande känna av min bråkande axel (blev inte bättre att ramla av hästen rakt på samma axel för 2 år sedan...), men den håller sig i schack med massage och akupunktur när musklerna i axeln börjar bli för spända.




81c54e2cf9bd8aa3c2343b82b411a10c.jpg
 
A
Efter 5 timmars sågande med skräpmdf tröttnade jag på nypandet vid klyvkniven och tog bort den. Det tycktes som en bra idé just då, innan första återkastet. Jag trodde jag skulle få inre blödningar:sweat: Person som visar en stor blåmärke på sidan av magen som tecken på skada från återkast vid sågning utan klyvkniv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Person som visar en stor blåmärke på sidan av sitt midjeområde framför en spegel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
  • Ledsen
  • Gilla
fremax och 15 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.