JLyck JLyck skrev:
Delar med mig av mitt missöde för några månader sen.

Höll på att sätta upp innertak, stod ute med kap/ger sågen. Det började regna så bestämde att ta in sågen och fortsätta där inne. Kopplade den till dammsugaren, startade sågen och märkte då att där va stopp i utsugsrören bakom klingan. Försökte rengöra med dammsugaren avstängd. Funkade inte. Pallade inte gå bort och starta dammsugaren manuellt så startade sågen så dammsugaren gick igång. Började pilla med ett finger i ett av rören. Råkar dra ner klingan lite så klingskyddet åker bak en bit. Slinter med fingret och drar handen snett bak mot klingan. Märkte det brände till, och att lillfingret plötsligt domnade bort. In till frugan, som är sjuksköterska som tur va, hon kollade och insåg ganska snabbt att detta va tvunget att sys. Jag ville däremot fortsätta med taket, hade bara en skiva kvar :crysmile:

In till akuten, fick besked om att senan klarat sig om än lite tilltufsad men att en nerv hade slafsats av. Så känslan i lillfingret kan jag nog glömma. Aja 4styng senare var man påväg hem. Med en ny erfarenhet i bagaget.

[bild]

[bild]
Men...

blev du klar med taket då? :thinking:

(FYFAN)
 
C crazytok skrev:
Men...

blev du klar med taket då? :thinking:
Inte då, men några veckor senare när handen kunde brukas igen. (y)
 
  • Gilla
crazytok
  • Laddar…
Läste om han som drog till med plastklubban på fingret och kom att tänka på min fadäs för 1,5 år sedan.
Jag stod och slog på ett dorn med lillsläggan på ca kilot, det vägrade röra sig. Till sist så missade jag dornet och träffade tummen istället, solid metall även under tummen. Det svarade bra...
Träffade mitt ovanpå yttersta leden, är fortfarande förvånad att den inte blev mos.
Blev troligtvis någon spricka, men ett halvår senare så gjorde den inte så ont längre

Kan man inte hålla fingrarna i styr så ska man använda tång att hålla dornet med
 
Lika förvånad är jag (som slog till med 1kg plastklubba mot 25kg mursten som mothåll).

imponerande ändå hur kroppen är skapad för att tåla och framförallt återhämta sig mot skador!
 
Jag behövde hjälp hemma av min snickar-kompis att lägga i ett limträ till mitt uterum. Jag hade rivit en del brädor som låg vid fötterna och jag pekar och varnar tydligt ”Akta nu brädorna med spik här”. Vi börjar mäta och fixa och efter 3-4 min vänder han sig om och trampar spiken rätt i foten, nästan igenom. Det löste sig med en veckas sjukskrivning. Det roliga är att vi båda är skyddsombud på våra jobb men när man är ledig och det är 32 grader varmt så gör man undantag :sweat::crysmile:
 
  • Wow
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
Även på mitt uterum ställde jag upp stegen såhär. Självklart utan något glidskydd.
Stegar uppsatta mot ett delvis byggt uterum under konstruktion, utan säkerhetsåtgärder, på en solig dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stegar uppsatta mot ett uterum under konstruktion, utan säkerhetsåtgärder på en solig dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Stegen gled undan men landar som tur är i botten av fönstret och jag hänger i överblecket och klarar mig men tappar skruvdragaren.
Skruvdragare på träplank med betong och träpall i bakgrunden, skugga av en person ses.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

När jag lagom chockad klättrar ner från stegen så trampar jag igenom stegen ca 1 m ovan golvet och ramlar likt en elefant och slår mig hyffsat. Mest skrapsår och blåmärken. Men det gick ganska bra trots allt. Sommaren 2018 var tuff i söderläge utan skugga :sweat:
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Alla historier om plastklubbor fick ett förträngt minne att komma fram till ytan.

För några år sedan så höll jag och en kollega på att driva på en koppling på en axel.
Jag står o håller kopplingen och kollegan har en plastklubba modell 5kg.
står vänd från han och håller medans han tar i för kung och fosterland och slår på kopplingen allt gick riktigt bra tills han missar och slår med all kraft rakt i vaden på mig.
Kändes lite så där faktiskt.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Skruvade plåtkanter på kantbrädan runt landet för att hålla ute sniglarna. Tappade fokus efter hundrade skruven, skruven kantrade och jag körde en roterande bitsen i tummen, precis i kanten på nageln, längs sidan. Blodet flöt o det fattades en liten nagelbit, gjorde hyfsat ont. Hade haft såpass mycket kraft att det blev en blodblåsa på motsatt sida i själva tumavtrycket.
Sedan läkte det inte, det vätskade o hängde ut lite kött ur hålet i nageln, tänkte först skära bort det men ångrade mig snabbt. Efter typ 10 dgr så började blodblåsan på andra sidan jäsa lite, klippte hål på den med nagelsaxen o konstaterade att det var en liten böld. Tvättade bort varet o såg att det satt något där, petade lite o fick ut en 2x3 mm stor nagelbit som jag med skruvdragarens hjälp tryckt tvärs genom tummen.
Sesan läkte det så fint så.
 
  • Wow
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
j.erkers
Jobbat i +30 år på en industri där vi kontinuerligt ökat säkerhetstänket. Det har faktiskt smittat av sig även på hemmaplan. Tänker alltid efter innan, stressar inte, om det finns fler sätt att lösa en uppgift så väljer jag den säkraste.

Jag har bara tio fingrar, två fötter, ett huvud osv - jag vill ha alltihopa kvar. Det kan ta lite längre tid och vara lite krångligare, men jag tycker att det är det värt.

Var rädda om Er, det kommer Era nära - och Ni själva - att uppskatta!
 
  • Gilla
Joacimz och 7 till
  • Laddar…
Jag tror det luriga i det här är att de flesta av oss som hänger här är bara hemmapulare. Jobbar man i en industri och ständigt blir exponerad för olika säkerhetsinstruktioner så kommer det naturligtvis att smitta av hemma också. Men för oss som inte får veta mer än hur man ska sitta på en stol på jobbet är det inte alltid helt uppenbart var farorna lurar och hur man ska undvika dem.
Nu har jag som tur är klarat mig bra hittills och vara alla delar kvar i fungerande skick. Men det här kanske är ett område där vi skulle dra mer nytta av byggahus och kanske få ihop en säkerhetslista för hemmapulare. Vad ska man göra/undvika för att fortsätta ha alla delar i behåll? Här behöver såna som jag lite hjälp av er som får denna "utbildning" på jobbet.
 
  • Gilla
BengtH
  • Laddar…
Ibland slår det bara slint.

För många år sedan svetsade jag en hel del. Just denna gång svetsade jag fast en fläns på en grov axel. När jag var klar tar jag tag i flänsen utan handskar för att bära iväg konstruktionen. Som tur var reagerade jag blixtsnabbt när det började fräsa om handen av värmen och fick kylt den fort. Var bara ”frasig” i skinnet i handflatan efteråt.

En annan gång låg jag under en bil och mekade och insåg att jag glömt något verktyg. Reser på mig för att hämta det, dock utan att rulla ut från bilen först. Såg stjärnor och planeter ett bra tag efter det...
 
Hemmakatten
Skulle sätta upp två sänglampor. En borrskruvdragare, Makita 18V, 3,0 A, som drog lite snett när den kom in i hålteglet. Blev rädd, eftersom jag precis läst denna tråden. Ropade på bättre hälften som fick slutföra, utan problem givetvis. Ska sluta läsa trådar som den här...
 
  • Gilla
Hullefar
  • Laddar…
Höll på att slutföra det sista på en plåtregelhistora. Var både instektionsluckor, hyllplan och integrerad trappa som skulle formas i det eländet. Dålig bits och så vad det lite sladdrigt så tog och tryckte duktigt för att få bra fäste med montageskruven. Och så slant det såklart. Full fart på dragaren som träffade nagelbanden med den slitna bitsen och började gräva ner sig. Det är fortfarande ett veck på nageln trots att det säkert är 15år sedan.

Det sitter dock fortfarande i bakhuvudet så nu drar jag alltid ihop alla plåtreglar jag har med dedikerat verktyg.
 
Att man kan göra illa sig på det mesta är känt sedan tidigare och bilder av påföljande skada tycker en del är intressant.

Tursamt nog så har jag ingen blid på olyckan som hände för några månader sedan på jobbet när en kille hade sån otur att han lyckades skära av sig pulsådern med en handhållen tejphållare!

Blodet sprutade åt alla håll och halvt kaos utbröt men hans arbetskompis fann sig och tryckte ihop såret medans hjälp tillkallades.
Som tur var så är vi bara 5 minuters bilväg från akuten så ambulansen skjutsade dit honom för omplåstring och polisen var snabbt på plats för att utreda ev brott.

Helt galet vad det blöder en sådan gång!
 
  • Wow
  • Gilla
ricebridge och 3 till
  • Laddar…
C Chentin skrev:
Jaha... då var det min tur att klanta mig så pass att jag får posta i den här tråden.

Har nyligen bytt lamellfräs och stod och jobbade med den i ladan. Det slog mig dagen innan att "jävlar vad vass den är!"
Men så igår tyckte jag att den återfjädrade lite långsamt.
Tog bort fräsen från ämnet och tänkte prova att föra ut klingan för hand, genom att dra bak det skyddande fräshuset, för att sedan se om den åkte tillbaka in i skyddet på ett obehindrat sätt.
Borde givetvis ha stängt av fräsen först...
För medan jag trycker huset bakåt, känner jag att jag har flyttat fingret till framför spåret för klingan, när klingan äter sig in i fingret.

Alltså... paniken innan man har vågat kolla om fingret sitter kvar!!

Fick åka in till akuten och sy.
Tur min sambo var hemma.

[bild]
[bild]
[bild]
En liten uppdatering såhär ett halvår senare.
Rent estetiskt har fingret läkt fint, men vad gäller känseln är det värre.
Det är fortfarande väldigt känsligt vid snittet och att spela gitarr t.ex är bara att glömma

Finger med ärrvävnad på fingertopp framför suddig gitarrbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det kanske jobbigaste av allt...
Med tanke på alla projekt jag har framför mig (10-20 år av renoveringar och sånt - MINST) och efter att ha sett i tråden vad man kan göra mot sig själv, vet jag ju att jag kommer skada mig igen. Frågan är bara när och hur :oops:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.