...överträffas endast av gamla Televerket...
 
alm82 Andreas La Motte skrev:
[bild]
[bild]


Klassisk svagströmsinstallation...
Det är väl inte okay att frilägga skarvar på armeringsjärnen på detta vis? Ganska många på bredd också.
Hur många våningar ovanpå denna...?
 
En sån strömtjuv skulle jag behöva.
Läste för övrigt att man när dom infördes betalade per eluttag i hemmet.
 
Mikael_L
J Jernhand skrev:
En sån strömtjuv skulle jag behöva.
Läste för övrigt att man när dom infördes betalade per eluttag i hemmet.
Om jag får tro något så var det kanske t.o.m när man betalade per ljuskälla, och ofta bara hade ljuskällor.
Jag tror det var då dessa kom.

Dvs, ingen elmätare, utan avgift efter antal belysningspunkter.
 
  • Gilla
yxis och 2 till
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Det är väl inte okay att frilägga skarvar på armeringsjärnen på detta vis? Ganska många på bredd också.
Hur många våningar ovanpå denna...?
Kanske därför kranen står där. :surprised:

Byggarbetsplats med byggnadsställningar och en stor byggkran mellan byggnader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
blackarrow
  • Laddar…
Det är adressen för förvaltaren av fastigheten, troligen inte adressen för fastigheten bilden kommer från.
 
T
Varför ska man dra en utanpåliggande lampsladd en halvmeter när man kan såga lite hål i taket, "öppna" vp-röret och dra igenom några extra FK istället? Och standarder är ju fånigt, brunt funkar ju lika bra som nolla. Varför inkommande fas till takdosan är grön vet jag inte än, inte heller varför den ensamma bruna fick Flukepennan att lysa trots att säkringen var ur...

Oorganiserad installation av lampkablage i tak, blottade ledningar och driver för belysning, felaktig färgkodning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Den lyste för att den typen av "instrument" i princip är värdelösa, det är helt omöjligt att lita på dom. Och eftersom du redan bestämt att "standarder" är fåniga så är det väl ingen mening att svara dom dom övriga frågorna.
 
  • Gilla
50procent och 1 till
  • Laddar…
Jag tror du missar ironin i hans inlägg... eller också missar jag ironin i ditt :)
 
  • Gilla
possum77 och 4 till
  • Laddar…
T
E elmont skrev:
Den lyste för att den typen av "instrument" i princip är värdelösa, det är helt omöjligt att lita på dom. Och eftersom du redan bestämt att "standarder" är fåniga så är det väl ingen mening att svara dom dom övriga frågorna.
Haha, den dagen jag gör en sån fulkoppling är det nog dags att skruva ur huvudsäkringarna och kasta bort dem :)

Trafon satt bakom några skjutdörrar, antar att förra ägaren tyckte det var fult med utanpåliggande kabel men inte hade något emot några extra "lufthål" i taket. Fast det är klart, det blir ju lättare att laga röret nu när taket redan är söndersågat.
 
Pen Pen skrev:
Kan detta vara något att ha med sig till hotellet kanske...

[bild]
En sådan har jag liggandes.
Den användes flitigt förr vid jourjobb, låsöppningar och montering.
Batteridrivna borrmaskinerna var värdelösa och gick inte att använda så det krävdes elsladd.
Vissa tider kunde man ha tur och få låna ström av en granne annars användes denna i portbelysningen vid låsöppningar.
Det fanns även situationer när man körde ner hissen och lånade el från taket av hissen, jag har kvar de verktygen än.
Det kan verka lite lustigt nu för tiden när batteridrivna verktyg är suveräna men det fanns en tid när man var tvungen att ha elström för många verktyg.
Jag hade även en del olika handborrar som fick användas.
 
  • Gilla
50procent och 1 till
  • Laddar…
J Jernhand skrev:
En sån strömtjuv skulle jag behöva.
Läste för övrigt att man när dom infördes betalade per eluttag i hemmet.
Det fick jag också veta när jag köpte ett hus på 90-talet. I huset ingick et antal delar i det lokala elverket. Andelarna var skrivna på fastigheten.
Tydligen berodde elräkningen på antal uttagspunkter i hemmet. Därför var dessa lamputtag populära.
 
blackarrow blackarrow skrev:
Det är väl inte okay att frilägga skarvar på armeringsjärnen på detta vis? ...
Hur skall man annars kunna koppla ledningar till armeringsjärnen mha krokodilklämmor för att få upp ström till våningarna ovanför ? ;)
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Hur skall man annars kunna koppla ledningar till armeringsjärnen mha krokodilklämmor för att få upp ström till våningarna ovanför ? ;)
Tanken är god men du skulle isåfall endast få upp en fas eftersom alla armeringsjärnen hänger ihop med varandra.....;):rofl:
 
Vaddå? Faserna är ju fasförskjutna, så man stoppar in och plockar ut en i taget. (y)
 
  • Gilla
  • Wow
  • Haha
-PC- och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.