Nån av er som vill ha en plåtcyklon att bygga om till spånseperator??
Finns att hämta i Eskilstunatrakten.

Skicka PM i så fall.

//AA

Begagnad plåtcyklon på hjul med rost och spån, erbjuds för ombyggnad till spånseparator.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Begagnad plåtcyklon från Dustcontrol med mätstock mot den för storleksskattning, placerad i ett verkstadsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Plåtcyklon står på ett betonggolv, med öppen topp, tänkt att byggas om till spånseparator.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nån som hittat lasern gll 3-80 billigt?
 
engs
Har en grovdammsugare idag som används ganska flitigt men det är lite stök att flytta på slangen när man omväxlande kör kap/ger, bordssåg och nån slipmaskin.

Funderar på att bygga ett bord till bordssågen och ha en dedikerad sug inbyggd.
Skulle denna vara tillräcklig tro?
https://www.bauhaus.se/grovdammsugare-shop-vac-super-16l
 
  • Gilla
Chiippe
  • Laddar…
A Alko skrev:
Det är ett bra pris, men jag köpte en naken 171:a i Svensk webshop för 1690.

Och tänk på att 5Ah är riktigt klumpiga batterier till den maskinen.
Föreslår du att man kör 2Ah batterier? För alla andra 3,4,5 &6 Ah är lika stora och tunga
 
  • Gilla
Stefan N
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Föreslår du att man kör 2Ah batterier? För alla andra 3,4,5 &6 Ah är lika stora och tunga
Ja, det är lite konstigt, köpte ett 2Ah, och iallafall för mig känns det väldigt mycket bekvämare, de andra är ju rejäla klumpar att balansera.
 
A Alko skrev:
Ja, det är lite konstigt, köpte ett 2Ah, och iallafall för mig känns det väldigt mycket bekvämare, de andra är ju rejäla klumpar att balansera.
Funderade på att starta Makitasamlingen med 4st 6Ah batterier men kanske ska ta kittet med 2st 6Ah och sen 2st 2Ah..?
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Funderade på att starta Makitasamlingen med 4st 6Ah batterier men kanske ska ta kittet med 2st 6Ah och sen 2st 2Ah..?
Tycker personligen att mina 3Ah ackar är i lite klenaste laget när man kör större skruv med knacken, inte heller mycket mindre än 5Ah vilket i mitt tycke är det minsta valet till knacken.
Hur mycket smidigare 2Ah är kan jag inte uttala mig om..
 
F
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Funderade på att starta Makitasamlingen med 4st 6Ah batterier men kanske ska ta kittet med 2st 6Ah och sen 2st 2Ah..?
Man betalar ganska bra för den sista Ah på 6Ah batterierna, 5Ah är prisvärdare. Jag har 3, 4 och 5Ah batteri och den största skillnaden upplever jag mellan 3 och 4Ah. Aldrig varit med om att jag inte kunnat göra nåt jag vill göra pga för litet batteri men å andra sidan kör jag inte batterimaskin bara för att. Skall jag blanda betong så är det stor sladdmaskin som gäller.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Funderade på att starta Makitasamlingen med 4st 6Ah batterier men kanske ska ta kittet med 2st 6Ah och sen 2st 2Ah..?
Just nu känns 5Ah för 650kr som enkelt val.
https://www.verktygsvaruhuset.se/product/makita-bl1850b-batteri-18v-5-0ah-bl1850-
Mindre batteri än så skulle jag inte använda till skruvdragare ens för hobbybruk om man har lite större projekt.
Kör man t.ex. trimmer eller liknande är till och med 5Ah i minsta laget.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Funderade på att starta Makitasamlingen med 4st 6Ah batterier men kanske ska ta kittet med 2st 6Ah och sen 2st 2Ah..?
Jag kör med 2Ah på favoritskruvdragaren DDF083 för vikten och smidigheten, går att hänga på bältet utan att tappa brallorna. Behövs många stora långa skruvar dras kommer större accar fram vid behov och större dragare med men för normal snickrande på huset har 2Ah räckt helt OK.
 
Haha, här sitter jag med 2 skruvdragare som båda har 1.5 AH batteri. På era historier låter som att det inte skulle vara möjligt att jobba med men vi upplever inte att det varit några problem för hemmafix :)

Flyttade till hus för ca 5 år sen, har sen dess renoverat en hel del, det största projektet var köket där vi rev ut allt, även väggar, satte dit nya reglar, OSB, GIPS o.s.v. Visst fick man ladda maskinerna några gånger men inte så att det var störande, de har trotts allt vars 2 batteri.

Hade jag varit hantverkare där det kanske inte alltid är möjligt att ladda så hade jag absolut kört på större batteri.

Hur mycket skiljer egentligen vikten mellan de olika storlekarna?
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Enligt Makitas hemsida:
BL1820B 2Ah väger 380g
BL1830B 3Ah väger 600h
BL1840B 4Ah väger 600g
BL1850B 5Ah väger 600g
BL1860B 6Ah väger 660g

Så 280g i skillnad mellan minst/störst
 
P
T TCG skrev:
Just nu känns 5Ah för 650kr som enkelt val.
[länk]
Mindre batteri än så skulle jag inte använda till skruvdragare ens för hobbybruk om man har lite större projekt.
Kör man t.ex. trimmer eller liknande är till och med 5Ah i minsta laget.
Toolab tar 599kr för ett 5ah batteri.
https://www.toolab.se/produkt/Makita-BL1850B-Batteri-med-indikator-18V-50ah

sen såg jag att verktygsvaruhuset hade 6ah idag för 900kr i deras adventskalender vilket är bra pris! Jag har redan 6st 6ah batterier så jag passar på den :)
 
P pleqtiz skrev:
Toolab tar 599kr för ett 5ah batteri.
[länk]

sen såg jag att verktygsvaruhuset hade 6ah idag för 900kr i deras adventskalender vilket är bra pris! Jag har redan 6st 6ah batterier så jag passar på den :)
Tack för ännu bättre tips på 5Ah! Blev köp :)
Såg också 6Ah för 900 men +50% pris för +20% kapacitet funkar inte i min kalkyl :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.