Daniel_N Daniel_N skrev:
Digital!

[bild]
Spännande men vad är det till? Stoppen på justersågens kapanhåll? Tappmaskinen?
Nu måste du berätta! :)

//Ronnie
 
bulleribock bulleribock skrev:
Jag har samma fabrikat av kompressor och likadan slang och där passar det, har du provat att koppla med trycklös kompressor?
Jepp, kompressorn var trycklös när jag provade, jag gissar att förklaringen är "biltema", köpte ett paket där för några år sedan med blåspistol, luftpåfyllare och spiralslang, är det samma som du har? Provade även koppla blåspistol och luftpåfyllare direkt i kompressorn, och det fungerade med lite milt våld, så kränger dom med kompressorn och köper nytt istället!
 
  • Gilla
j.erkers
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:
Spännande men vad är det till? Stoppen på justersågens kapanhåll? Tappmaskinen?
Nu måste du berätta! :)

//Ronnie
klingan till tappmaskinen
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Åtta 1m långa tumstockar och två 2m tumstockar bredvid en gul Fluke elektrisk tester i dess förpackning på ett vitt bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detta låg i brevlådan när man kom hem från jobb idag. 8st 1m och 2st 2m. Dom som är 1m ska jag portionera ut till barnen som lyckats knäcka alla mina andra tumstockar. 149:- på tradera måste anses som ett fynd.

Fluken är grymt välkommen i familjen. Slipper jag testa spänning med fingret. :crysmile:
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 5 till
  • Laddar…
bulleribock bulleribock skrev:
Jag har samma fabrikat av kompressor och likadan slang och där passar det, har du provat att koppla med trycklös kompressor?
Biltema va felet, sålde slang, luftpåfyllare o blåspistol tillsammans med gamla kompressorn, köpte ett nytt paket (dock inte biltema) o det passade perfekt (y)
 
Redigerat:
  • Gilla
bulleribock
  • Laddar…
Efter att ha gått kurs med Anton har intresset för sömnad ökat. Man vill ju vara mångsidig! Beställde hem lite allt möjligt från tyg.se, speciellt de blå och röda trådkaparna tror jag är riktiga kap! Också insett att ett måttband saknats i EDCn.
Sömnadstillbehör med bok om heavy-duty-sömnad, trådkapare, måttband och andra sytillbehör på bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
nanowire och 7 till
  • Laddar…
Åhå, är det så de ser ut? Trådkaparna som dyker upp titt som tätt här på forumet? :crysmile:
 
  • Gilla
  • Haha
Fotografen och 7 till
  • Laddar…
Daniel_N Daniel_N skrev:
klingan till tappmaskinen
Det låter ju superfräckt! Digitalisering av en riktigt häftig maskin. Kan bara föreställa mig hur det hela skapar högre precision i arbetet. Härligt!

//Ronnie
 
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:
Det låter ju superfräckt! Digitalisering av en riktigt häftig maskin. Kan bara föreställa mig hur det hela skapar högre precision i arbetet. Härligt!

//Ronnie
Ja, det är ambitionen. Alla spindlar förutom sågklingan har räkneverk med 10-delar vilket fungerar väldigt bra. Klinga har dock bara en grov skala som jag inte alls gillar. Helt ok om man kör stora serier, men för oss som ställer om ofta så är det riktigt segt. Så en digital tror jag kommer att göra det lättare att hitta till perfekt resultat.

Har precis monterat upp och trimmat in skalan, imorgon blir det montage av displayen.
 
  • Gilla
Tule54 och 3 till
  • Laddar…
Billig BF rea så här långt, Jula på väg till mataffär och gröna skylten.
Bahco röravskärare och hammare köpta på rea i originalförpackningar på ett träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
RmK_71 och 4 till
  • Laddar…
En bra vecka avslutas med experimentella Bloody Marys på TacoBar som dagen till ära fått slut på tomatjuice
Närbild av en gammal maskindel med metallspakar och mässingsdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Städ av metall på en arbetsbänk i en verkstad fylld med olika verktyg och arbetsmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppen verktygslåda med diverse verktyg och tillbehör på ett träbord med en bordslampa och växter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Två glas med Bloody Mary gjorda med röd chili sås istället för tomatjuice på ett bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Björn Melander och 5 till
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
En bra vecka avslutas med experimentella Bloody Marys på TacoBar som dagen till ära fått slut på tomatjuice
[bild] [bild] [bild]
[bild]
Du hörru, du får minsann säga B när du sags så där många förstklassiga A:n!
 
jonmo jonmo skrev:
Du hörru, du får minsann säga B när du sags så där många förstklassiga A:n!
Om du tänker på svarven vet jag inte så mycket ännu mer än att den är tung och nu står helt i vägen mitt i verkstan. Måste få hjälp att flytta träsvarven innan jag kan installera den här. Sen blir det nog många frågor här när jag ska försöka få den att fungera.
Städet är 48 kg från Nydqvist & Holm AB (Nohab) i riktigt fint skick, troligen ett fantastiskt bra städ för knivsmide.
Den tyska Dominon är en Domnio beställd från tyskland :D
 
  • Gilla
bulleribock och 2 till
  • Laddar…
Nu borde du klara dig på städfronten med tot 150 kg städ. Härligt med svarven och dominon. Vad är det för svarv?
 
Redigerat:
Björn Melander Björn Melander skrev:
Nu borde du klara dig på städfronten med tot 150 kg städ. Härligt med svarven och dominon. Vad är det för svarv?
Faktist både 97 och 186 kg sedan tidigare så visst borde jag klara mig. Men hon var så fin där hon stod bredvid svarven i den smutsiga kalla ladan så jag hade inte hjärta att lämna henne kvar. Mest rationellt kanske ändå är att hitta ett nytt kärleksfullt hem :cry:

Svarven är inte direkt splitter ny och jag fick med en del tillbehör och alla utbytbara kugghjul. Körd senast för tio år sedan. Gammal svarv med tillverkarplåt från Schuchardt & Schütte, dammig och använd, med en spak och svart kula.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Äldre märkplåt på en svarv från Seneca Falls MFG. CO. med en tabell för utbytbara kugghjul.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
bulleribock och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.