Ångrar ni att ni har skaffat fiber?

  • Ja, jag har skaffat fiber och ångrar mig :(

    76 Röster 3,1%
  • Nej, jag är nöjd med mitt val att skaffa fiber :)

    1 751 Röster 72,0%
  • Jag har inte haft möjlighet att skaffa fiber.

    183 Röster 7,5%
  • Hade inte köpt huset om det inte haft (snabb möjlighet till) fiber

    422 Röster 17,4%
  • Antal röster
    2 432
MathiasS MathiasS skrev:
@Daniel 109 också.....

Jag kan se uppenbara nackdelar med en monopolliknande situation, även om man inte ser dessa just nu.

Jag funderar på hur en alternativ marknad skulle fungera? Om ni minns SSNF från förr, vi har ju hållt på rätt länge med detta i Sverige, så hade vi många många många små nät som nu i stor omfattning konsoliderats till större och köpts av stora aktörer. Det beror ju dels på vinstintressen, dels på att man saknar personal för att underhålla näten (den vanliga föreningsproblematiken) dels på tusen andra skäl jag inte omedelbart ser.

Givet denna verklighet - hur skulle alternativet se ut? Det verkar inte finnas ett stort intresse för att driva sitt eget nät i liten skala och man kan inte gärna tvinga folk att ha ett litet fibernät. Min poäng är - det är lätt att gnälla över att vi driver mot en monopolliknande situation men om man inte har något gångbart alternativ som fungerar kanske det inte är mycket att bråka om?

För egen del ser jag bara ett alternativ och det är ett förstatligande av fiberinfrastrukturen. Det ger mig lite kräks i munnen att säga det men OM man inte gillar nuvarande lösning med stora privata aktörer som nätägare så är nog staten den närmaste neutrala parten som kan hantera detta. Problemet med detta är dock att viljan att investera i näten kan försvinna då och vi slutar med en reglering istället, dvs PTS verksamhet. Slutsats, av alla onda ting kanske vi inte sitter så illa till ändå.
Det handlar om att de små aktörerna organiserar sig och börjar samverka.
Är ju inga problem tex att göra samordnade upphandlingar för drift och reparationer tex i en region.
Samma för föreningar som närmar sig kontraktstidens slut för en KO, handla upp en ny tillsammans, eller bli er egen KO!
Sälj svartfiber över långa sträckor via era nät och tjäna extrapengar på det.
Allt sånt här har varit betydligt svårare att hitta samarbetsformer kring när det gäller tex små elnät.
(Internet är en enorm hjälp för att hitta samarbetspartners idag och det finns även paraplyorganisationer samt Svenska statsnätsföreningen att samarbeta med)
När eldsjälarna pensionerade sig så blev det naturligt att sälja om ingen ville ta över.
 
R
Jaha, ett debattinlägg i "lantbrukarnas affärstidning". Jamen dåså, då är det väl inte mycket mer att diskutera, expertisen har talat ;)

Väntar med spänning på att se landsbygden, eller t.o.m. mindre orter och byar, fyllas med 5G. Har man inte lyckats med 4G som har betydligt längre räckvidd så borde det väl inte bli problem med 5G .... eller?

Nej, framtiden kommer inte att vara helt trådlös.
 
  • Gilla
  • Haha
Gnor och 5 till
  • Laddar…
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:

[länk]


Den som lever får se men jag personligen tror att framtiden är helt trådlös :)
Nja, jag tror knappast att 5G konkurrerar ut fiber, och jag är inte helt säker på att debattören (70-årig lantbrukare) har någon större tyngd på området ...
 
  • Haha
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Den som lever får se. Jag tror inte att det är någon fråga om framtiden kommer att vara trådlös. Utan frågan bara när framtiden är trådlös.
 
R RoAd skrev:
Jaha, ett debattinlägg i "lantbrukarnas affärstidning". Jamen dåså, då är det väl inte mycket mer att diskutera, expertisen har talat ;)

Väntar med spänning på att se landsbygden, eller t.o.m. mindre orter och byar, fyllas med 5G. Har man inte lyckats med 4G som har betydligt längre räckvidd så borde det väl inte bli problem med 5G .... eller?

Nej, framtiden kommer inte att vara helt trådlös.
Varför måste det just vara 5g?
 
Problemet är att ju högre bandbredd man vill ha trådlöst desto fler och högre frekvenser och kortare mellan basstation och klient krävs. Det är en fysikalisk begränsning man inte kommer förbi genom att kalla det 6G eller 7G.
Ska det vara ett alternativ för höghastighetsinternet på landsbygden så behöver i stort sett varje hus en egen basstation. Den basstationen behöver matas med fiber, så varför inte koppla in datorn på fibern istället?
 
  • Gilla
Fairlane och 5 till
  • Laddar…
För att det kanske kräver mindre om det endast behöver dras till en eller ett par master som sedan distribuerar ut det via luften.
 
useless useless skrev:
Ska det vara ett alternativ för höghastighetsinternet på landsbygden så behöver i stort sett varje hus en egen basstation. Den basstationen behöver matas med fiber, så varför inte koppla in datorn på fibern istället?
Det finns en stor skillnad mellan ”i stort sett varje hus” och ”varje hus” Sen så är det ju så att det ofta är vilka prylar du har hemma, som avgör hur snabbt internet du som konsument får uppleva.
 
R
A Andy78 skrev:
Varför måste det just vara 5g?
Tja, det som länkades handlade om 5G så jag antog att det hängde ihop med uttalandet.

Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Den som lever får se. Jag tror inte att det är någon fråga om framtiden kommer att vara trådlös. Utan frågan bara när framtiden är trådlös.
I det här läget så kunde det ju vara bra med någon förklaring till varför du tror det. Vad är din kompetens inom området? Jag har jobbat med elektronisk kommunikation i olika former (både trådat och trådlöst) i många år och inget tyder på att trådlösa tekniker kan ersätta exempelvis fiber inom någon överskådlig framtid.
 
  • Gilla
martin43 och 1 till
  • Laddar…
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Utan frågan bara när framtiden är trådlös.
Aldrig.

"Etern" har begränsat utrymme. Med en kabel har du en helt egen "eter" där du inte trängs med andra.

Trots alla kommunikationssatelliter idag så kör man fortfarande optofiber över (eller kanske man ska säga under) haven.
 
  • Älska
  • Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
I det här läget så kunde det ju vara bra med någon förklaring till varför du tror det. Vad är din kompetens inom området? Jag har jobbat med elektronisk kommunikation i olika former (både trådat och trådlöst) i många år och inget tyder på att trådlösa tekniker kan ersätta exempelvis fiber inom någon överskådlig framtid.
Jag har ingen kunskap i tala om i detta sammanhang, jag är bara ett halvtroll med magkänslan. Och jag tycker att det skulle vara kul att kunna säga ”Vad var det jag sa” om det visar sig att jag och artikelförfattaren har rätt.
 
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Och jag tycker att det skulle vara kul att kunna säga ”Vad var det jag sa” om det visar sig att jag och artikelförfattaren har rätt.
Artikeln? Det är en 70-årig hästägare från Vollsjö som tyckte att han behövde dela med sig av sina åsikter i form av en insändare.
 
  • Gilla
Fairlane och 4 till
  • Laddar…
M
Jag ser det som självklart att internet kommer att vara trådlöst i framtiden. Nämn något där utvecklingen gått från trådlöst till trådat så kontrar jag med det omvända! Mina hörlurar till telefon/padda går på Blåtand, min telefon ansluter till bilen med blåtand, jag har trådlöst internet hemma, wifi, nästan alla familjens leksaker är trådlösa, drönare, rc-bilar osv., mitt hemlarm går på GSM, mitt båtlarm likaså, jag startar värmaren i bilen med en app i telefonen, Volvo on call, jag tar emot tv-sändningarna trådlöst, jag tänder 95% av all belysning i hemmet trådlöst med Nexa, mina övervakningskameror går på wifi, min datormus går på Blåtand, skrivaren på wifi....nu orkar jag inte skriva mera, känns som att jag har fått fram min poäng. Självklart kommer all internettrafik gå trådlöst i framtiden.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.