useless useless skrev:
Hur kunde man tillåta E27 från början? Man får ju in armbågen i uttaget...
Ja, jag fick mig en jävel en gång när jag var ung och dum.
Hade monterat en gammal skrivbordslampa som inte funkade när jag tände den. Stoppade upp handen och skulle kolla om jag hade skruvat i en glödlampa.
Det hade jag inte.... :oops:
 
  • Wow
  • Haha
  • Gilla
ichigo och 3 till
  • Laddar…
5
Pen Pen skrev:
Kan detta vara något att ha med sig till hotellet kanske...

[bild]
Man kan inte vara nog förberedd :cool:
 
useless useless skrev:
Hur kunde man tillåta E27 från början? Man får ju in armbågen i uttaget...
Darwinism.
 
Ja, Darwin och Edison var väl samtida...
 
Pen Pen skrev:
Kan detta vara något att ha med sig till hotellet kanske...

[bild]
Jag får tänka på det nästa gång. Någon gång sedan den tillverkades har stiften på våra stickproppar blivit tjockare. Med milt våld får man in en europaplugg. Vanliga stickkontakter är bara att glömma. Intressant är också designen i det avseendet att sladden kan hamna tryckt mot ljuskällan. Sannolikt ett mindre problem vid LED-lampor än glödlampor.
Glödlampa med tänd ljus och två adaptrar anslutna i en lamphållare där sladdarna trycks mot ljuskällan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
prototypen och 4 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Jag får tänka på det nästa gång. Någon gång sedan den tillverkades har stiften på våra stickproppar blivit tjockare. Med milt våld får man in en europaplugg. Vanliga stickkontakter är bara att glömma. Intressant är också designen i det avseendet att sladden kan hamna tryckt mot ljuskällan. Sannolikt ett mindre problem vid LED-lampor än glödlampor.
[bild]
Du får skarva med en adapter till och sedan vända " laddarklumparna" uppåt ;)
 
mattiasp mattiasp skrev:
Världsadapter med jordbleck och jordat grenuttag ingår i standardpackningen.
En kollega för många år sedan reste aldrig utan sin universaladapter - en skruvmejsel och två krokodilklämmor.

EDIT: Jag vill minnas att den fungerade utmärkt till teleuttagen också då detta var på modem-tiden.
 
Testsladdar med banankontakter funkar bra i uttag har jag hört...

/Andreas
 
M maria01 skrev:
jag har aldrig sett den kontakten här i frankrike
Det har jag, i Frankrike och Belgien...
 
T Thomas_Blekinge skrev:
En gång för 15-20 år sedan hade vi på jobbet en norsk professor på besök. I labbet började han leta i sopbingen, han var ute efter några bitar koppartråd. En av sina elapparater passade inte i svenskt uttag på hotellrummet. Det skulle han åtgärda. Elkraftprofessor är han.
Norsk elkraftprofessor. I rest my case, your honour.
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Dessa var ju praktiska, när man ville se lite extra bra på vinden. 2 extra lampor gjorde susen! (1950-talet)
Nej, dom var inte för att se extra bra på vinden. Dom var att ansluta strykjärn under kökslampan.
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Jag får tänka på det nästa gång. Någon gång sedan den tillverkades har stiften på våra stickproppar blivit tjockare. Med milt våld får man in en europaplugg. Vanliga stickkontakter är bara att glömma.
Gamla stickproppar har smalare stift och är så att säga kluvna och därmed lite fjädrande. Som @HasseTeknik säger så är det en adapter som gäller. En gammal stickpropp med ett sladduttag på :cool:

Gamla stickproppar och adaptrar i elinstallation med lågenergilampa på träväggs bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den här har jag i mitt uthus. Stickproppen är till en transformator för utomhusbelysning, trafon är dubbelisolerad och alltså inte skyddsjordad. Det är en sådan där stickpropp som har formen av en jordad men saknar jordbleck.

Tanken är väl att montera upp ett eluttag någon gång...

Annars så finns den här varianten som passar även moderna stickproppar:

En äldre ojordad stickpropp med sladduttag avsedd för en transformator för utomhusbelysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dock så får man använda ficklampa eller ordna en annan armatur att skruva lampan i. ;)

För att återanknyta mer till ämnets kärna så kommer här en bild från min källare:
En gammal svart stickpropp i övre delen och en vit väggströmbrytare i nedre delen, monterad på en vitmålad vägg med spår av tidigare installationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Av skruvhålen i väggen att döma så har det suttit en annan brytare här, förmodligen så gick den sönder och man tog det man hittade... det är en brytare avsedd för knoppledning.
 
  • Gilla
  • Älska
GK100 och 6 till
  • Laddar…
Gamla stickproppar var avsedd för 6 A/250 V och hade 4 mm stiftdiameter. Sen kom 10-Ampere stickproppar med 4,8 mm stift. Euro-stickpropp har också 4mm stift men inte helt parallel, änderna lutar mot varandra.
 
G Gri11en skrev:
Vad säger ni om den? Väggen är tilläggsisolerad invändigt...
Efter noggrann undersökning blev jag ännu mer förvånad att det gamla vägguttaget satt kvar då de faktiskt kopplat förbi det!?

Nu blir det förhöjningsring och ett nytt infällt uttag.
 
Öppen svagströmsinstallation med sladdar och komponenter under en informationsdisk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Oorganiserade svagströmskablar anslutna till en kretskortsmodul och kopplingslåda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Klassisk svagströmsinstallation...
 
  • Wow
Mikael_L
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.