Ångrar ni att ni har skaffat fiber?

  • Ja, jag har skaffat fiber och ångrar mig :(

    76 Röster 3,1%
  • Nej, jag är nöjd med mitt val att skaffa fiber :)

    1 751 Röster 72,0%
  • Jag har inte haft möjlighet att skaffa fiber.

    183 Röster 7,5%
  • Hade inte köpt huset om det inte haft (snabb möjlighet till) fiber

    422 Röster 17,4%
  • Antal röster
    2 432
hsd hsd skrev:
Då är det fel hos mig och andra här i området, men det funkar och det räcker för mig och andra med öppen fiber
Kan du inte ta en bild på din mediaomvandlare då? Då kan du väl länka din Teliabox som gick över wifi också när du ändå håller på (jag kan ha blandat ihop dig med någon annan, hittar inte den tråden nu)

Edit: här är tråden, inlägg #32
https://www.byggahus.se/forum/threads/problem-med-telia-ip-tv.337938/
 
kisumisu kisumisu skrev:
Inte kostar något?
Jag fick betala nästan 20k för att få fiber till huset.

Sätter ni staket runt huset eller bygger en friggebod etc bara för att höja värdet på huset?

Nä det är inget vi behöver men vi gör det i alla fall.

Varför ska man köra 4G eller ADSL om man redan investerat i fiber? Låter heltokigt :thinking:
Är ju nästan som att ha en sprillans ny Volvo avställd och man fortsätter köra med sin 740 för att den går. Men man vill ändå ha en ny i garaget som man inte använder.
En friggebod kan man ju bygga ändå, när som helst. Fibern som är indragen på landet har få möjligheter att efteransluta sig. 92 procent anslöt sig. Det finns en viss möjlighet att efteransluta sig. Men inte så alla kan göra det. Men tanke vilken process med markägare som bråkade när de ville lägga ner fibern i marken så är det inte något jag ville chansa med. Fibern har dessutom kapacitet där endast operatörens utrustning/abbonentens sätter begränsningar. Jag har även fiber i huset där jag bor. Hur man än räknar på det så blir det billigare med fiber än abbonemang med en totalförbrukning på minst 400 GB. 549 kr x 5 personer = 2745 kr mån. Fibern hemma kostar 249 kr mån inklusive 24 tvkanaler. På landet 219 kr. En skillnad på 27000 kr per år. Nu har barnen mobilabb på 20 gb ändå. Men betydligt billigare med en totalkostnad på 1150 kr per månad för hela familje. Men ändå i slutändan landar det på 11000 kr dyrare än fibern. 3 år så är fibern på samma pris som man hade haft mobilabb.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Det som förvirrar diskussionen lite här är vid vissa installationer är första dosan en ren skarvdosa där fiber skarvas mot fiber. Min bild är att det är rätt ovanligt, eftersom det inte har nån direkt fördel för fibernätsleverantören (de måste ju nämligen dessutom leverera en medieomvandlare, så varför lägga pengar på två burkar när det räcker med en?).

Hos oss ser det ut ungefär som Demmpa visar (men slangen är dragen nån halvmeter mellan hålet och tjänstefördelaren). Hos mina föräldrar är det skarvat till inomhusduct direkt innanför väggen, men fibern är blåst hela vägen (ingen fiberskarv nånstans alltså).

Så här ser det ut innanför väggen i källaren hos mina föräldrar, orange slang är duct utifrån, vit är inomhusduct. Den vita ducten är sen dragen i kabelkanaler (och genom golv/tak och väggar) till den plats där farsan valde att ha tjänstefördelaren/medieomvandlaren. Och när slangen var dragen så blåste de i fibern. (I det här fallet är det kommunens elnätsbolag som levererar fibern, så de är lite mer kundvänliga än när det är rena vinstdrivande bolag som vill ha minsta möjliga krångel.)
[bild]
Nja, det du har på bilden är bara en ductskarv från 7mm till 5mm inomhusduct, som man drar åt för att den ska vara lufttät.
I de flesta installationer sitter den på utsidan under kabelskyddet, men hos er skulle jag kunna gissa på att man borrat i genom en källarvägg. Liknande skarv finns ute i nätet t.ex. anslutning vid fastighetsgräns, men då 7mm till 7mm.
Att den har lufttätning är för att eliminera ev- risk för att varm luft ska leta sig in och ut i ducten utomhus för att där kondensera och på sikt bli så mycket vatten att det skulle kunna frysa och knäcka fibern.

Du har en skarv, men den sitter i boxen med mediekonverter så ingen skillnad. Lösningen på bilden är ju inget man vill ha i bostadsutrymme utan 95% av fastighetsägarna skulle protestera mot att dra inomhusduct som det är på bilden.

Vi är några stycken i den tråden som jag läser mig till har kunskap om att leverera och kanske till och med levererat x tusen anslutningar;);)
 
Redigerat:
A AndersS skrev:
Nja, det du har på bilden är bara en ductskarv från 7mm till 5mm inomhusduct, som man drar åt för att den ska vara lufttät.
Jag pratade inte om min bild, jag pratade om det som t.ex. Blackarrow visade upp. Om du läser helt mitt inlägg så tycker i alla fall jag att jag är väldigt tydlig med att det jag visar på bilden är en skarv mellan utomhusduct och inomhusduct och att fibern är obruten hela vägen fram till tjänstefördelaren.

I de flesta installationer sitter den på utsidan under kabelskyddet, men hos er skulle jag kunna gissa på att man borrat i genom en källarvägg.
Varför behöver du gissa när jag uttryckligen skriver att det är en källarvägg? Läser du inte hela inlägget innan du kommenterar?
 
Enstaka noteringar missar man i långa inlägg så där får jag be om ursäkt, men jag gissade ju rätt utifrån att skarven satt på insidan och orsaken till det.;)
Det är svårt att veta "vad det pratas om" om man lägger in bild/er men sedan skriver om bilder i annat inlägg.:cool:

Ska komplettera med lite mera info varför det kan skilja sig åt, om vi utgår från installationer som görs med duct i fastighetsgräns som ägs av Telia (Skanovavarumärket idag) och beroende av vem som man beställer av:
- duct in i fastighet, blåst fiber, skarvar/tätningar, etc är Telia
- grävning kan fiberoperatör avgöra vad som ingår och hur det får göras inom installationsavgift, mot tillägg eller inte alls tillåtet
- inne i fastigheten är det fiberoperatören Telia Öppenfiber, Telenor, Comhem (Tele2), Bahnhof, etc, som avgör installation.
- så här kan det vara fiberdosa och separat medieomvandlare eller kombinerad fiberdosa/medieomvandlare beroende av fiberoperatör
- hur lång man sedan kan dra fiber inomhus avgör fiberoperatör och hur installation ska göras

Men sedan kan även utförande entreprenör vara mera eller mindre flexibel i utförande och ev. extra kostnad. En erfaren entreprenör kan vara väldigt flexibel och hantera "gungor/karuseller", dvs enkel grävning kan kompensera lite knepigare inomhus dragning eller tvärt om, dvs man ser till helheten;). Eller att fastighetsägare gör visst arbete så fixar entreprenör/teknikern även det "omöjliga". Eller "stökig" fastighetsägare som kräver, då kan det bli "by the book" enligt avtal.

Så när enstaka exempel här i forumet tas upp så behöver det inte vara enligt det "normala" och i mitt exempel ovan kan två fastigheter bredvid varandra få olika installationer utifrån fiberoperatör men med samma personal som både gräver, blåser fiber och installerar. Så jämförelser här i tråden blir ofta "äpplen och päron", men som fastighetsägare ser man inte skillnaden och med det inte förstår varför det blir så.

Erkänner också att man inte alltid läser hela trådar så noggrant där man redan från början hittar större felaktigheter och man själv kan området lite så där väl. Så här ber jag om ursäkt att man kan missa detaljer.
 
Redigerat:
M
Det står i mitt avtal att det ska ingå en wifi-router och en Tv-box Arris VIP 4302. Måste det vara tråd mellan denna tv-box och routern eller är det trådlöst?
 
M Markarbetaren skrev:
Det står i mitt avtal att det ska ingå en wifi-router och en Tv-box Arris VIP 4302. Måste det vara tråd mellan denna tv-box och routern eller är det trådlöst?
Tråd eller trådlös brygga. Funkar inte att bara koppla upp den på wifi.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
Såg också den varianten i databladet, men som sagt, det är inget som Telia tillhandahåller.
 
kisumisu
Silver78 Silver78 skrev:
549 kr x 5 personer = 2745 kr mån. Fibern hemma kostar 249 kr mån inklusive 24 tvkanaler. På landet 219 kr. En skillnad på 27000 kr per år. Nu har barnen mobilabb på 20 gb ändå. Men betydligt billigare med en totalkostnad på 1150 kr per månad för hela familje. Men ändå i slutändan landar det på 11000 kr dyrare än fibern. 3 år så är fibern på samma pris som man hade haft mobilabb.
Nja riktigt 549kr blir det ju inte. Vill inte dra in operatörer här för det anses väl som reklam. Men dom flesta erbjuder ju idag "familje abbonemang". En betalar högt pris och resten lite lägre.

Riktigt fint om både fiber och tv går på 249kr/mån. Oavsett utbud och hastighet.
Själv betalar jag bara för internet 249kr och med om och men. Ordinariepriset var väl 449kr/mån om jag inte minns fel.

Så man ska då verkligen inte hoppa på första bästa erbjudandet. Känner mig verkligen lurad nu.

Jag håller också med att mobildata är dyrt i Sverige oavsett hur vi vänder och vrider på det. Mitt finska kontantkort är det maxtaxa 1€ dygn och max 20€/mån.
Man får 10€ extra var 4 laddning så blir ca 16€/mån om man fördelar på 3 månaders tid.
Sedan finns det alternativ till lägre hastigheter nöjer man sig med 1Mbit som är det lägsta betalar man bara 9€/mån. Men då måste man ladda specifikt det annars går maxtaxa.

Men jag tycker som sagt att det är helt otroligt vad fiberpriset skiljer sig vart man bor.
 
Redigerat:
Min Internet leverantör som jag sa i förra inlägget håller vad dom lovar och har flera år i rad fått bäst i test .. 250kr/mån beställt 100/10 får 97/9.5... :D(y)
 
kisumisu
M Markarbetaren skrev:
Men själva routerrn kan man väl ställa bredvid och flytta som man själv vill sedan? Alltså den kan man väl köpa kabel till själv och flytta längre ifrån medieomvandlaren om man vill? En fiberkabel är ju svårare att skarva:D
Japp det kan man upp till 100Meter.

Jag funderade också hur göra 5 meter ingick i priset. Men jag valde i alla fall ha den precis där dom kom in. Detta pga fiberkabel får man inte böja mycket och att man som sagt kan sedan därifrån dra vanlig nätverkskabel sedan hur man själv behagar.

Min medieomvandlare är bakom en byrå så inte barn eller djur kommer åt den och sedan har jag en 25Meter lång cat5 kabel därifrån spikat längs väggen in till kontoret på övervåningen. Där har jag router som skrivare och server är inkopplat. Resten kör med wifi. Funkar riktigt bra (y)

Cat5 kabeln har enorma böjar mm men den ger ändå full hastighet. Dataaffären sade att man ej får böja cat5 heller för mycket.
 
Redigerat:
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
kisumisu
Demmpa Demmpa skrev:
Böjradien på en fiberpach är ungefär samma som för ethernet,
[länk]
Mycket möjligt men med cat kabel är det enklare för en amatör.

Men sen är ju fiber mer framtidssäker absolut.
Men med dagens hastigheter så klarar man bra med tom cat5 kabel även om cat6 är nyare standard.

Sen vet jag inte om du jämför fiber vs cat6?

Visst är väl cat6 känsligare för böjar?
 
Fibern kräver ju leverantören av förklarliga skäl att den ska monteras enligt specifikation. En nätverkskabel kan man installera som man vill, och får ta eget ansvar för eventuella problem.
Är inte ledningen maxlängd så finns det större marginal för fel i installationen. Cat6 är snarare mindre känslig, men efter som kraven är högre krävs det mindre påverkan för att klara specen. Det finns absolut ingen anledning att välja cat5 för att den har snällare installationsanvisningar. Kör cat6 men räkna inte med att den följer specen fullt ut om den inte installeras enligt instruktion.
 
  • Gilla
Markarbetaren och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.